Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

kirjallisena näkyviin työnkuvauksen ja tiedot siitä mitä työhöni kuuluu.

Sain kuulla kunniani kun vaadin jotain, mitä kukaan muu ei ollut koskaan vaatinut, ja olen asettanut hänen sanansa kyseenalaiseksi.

Tämä samainen pomo ei voi käsittää miksi suulliset sopimukset eivät minulle riitä. Olen ollut ilman kirjallista työsopimusta useamman vuoden, kuten niin moni muukin. Kuinka yleistä tällainen käytös on?

Kommentit (10)

ei ole työsopimusasia.

Itsekin olen ollut sellaisia työpaikallani tekemässä. Tehtävän kuvaus tehdään koskettamaan jokaista samalla nimekkeellä työskentelevää ei ole mitenkään työntekijä kohtainen.

En minäkään alkaisi sellaista työsopimukseen kirjaamaan.

Ja ap olet tekemässä itsellesi hallaa tuollaista vaatimalla. Jos sinulla lukisi työsopparissa vaikka että tehtäviisi kuuluu kahvin keittäminen ja sitten työpaikallesi hankittaisiin kahviautomaatti, sinulle pitäisi aloittaa YT-neuvottelut, kun työtehtäväsi vähenisivät.

Jos sitä kahvinkeittoa ei ole työsopparissa erikseen mainittu, niin sinulle voitaisiin vain osoittaa jotakin muuta korvaamaan tuo homma.

T:esimies

esimies kirjoitta kuitenkin luettelon loppuun että:

- erikseen esimiehen kanssa sovittavat tehtävät.

Tai sitten siinä lukee että konttorilla tehtävät tehtävät, joka sitten tarkoitta ihan mitä vain kahvin keitosta ja lattian siivoamisesta eteenpäin.

Tai sitten siinä lukee myyntitehtävät. Myyntitehtäviähän onvat kaikki esim. myynnin kehittämiseen sisältyvät tehtävät, kuten vanhojen arkistomappien järjestäminen tai vanhojen laskujen perkaaminen ja taulukoiminen.

Tuskin paperille saa yksiselitteistä listaa, joka kertoo, kuuluuko sinun avata ovi työtovereillesi tai keittää kahvia asiakkaalle, tai että jompikumpi olisi poissuljettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ap itse vetää tiltit vähän joka asiasta. Aah, mikä unelmatyökaveri olisitkaan. Vaatimuksinesi. Senkin "Tää ei kuulu mun työnkuvaan" marisija!

On pakko antaa. On muuten ihan lakisääteinen velvollisuus. Kirjallisessa työsopimuksessa tulee mainita ko. asiat. Mikäli ei ole kirjallista työsopimusta, tulee työantajan antaa työntekijälle selvitys työnteon keskeisistä ehdoista. Ota yhteyttä työsuojelupiiriin, mikäli sinulla ei ole kirjallista työsopimusta etkä olet saanut myöskään selvitystä työnteon keskeisistä ehdoista.

Työsopimuslaki 2 luku 4 §

Selvitys työnteon keskeisistä ehdoista

Työnantajan on annettava työntekijälle, jonka työsuhde on voimassa toistaiseksi tai yli kuukauden pituisen määräajan, kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden päättymiseen mennessä, jolleivät ehdot käy ilmi kirjallisesta työsopimuksesta. Jos työntekijä on alle kuukauden pituisissa määräaikaisissa työsuhteissa saman työnantajan kanssa toistuvasti samoin ehdoin, on työnantajan annettava selvitys työnteon keskeisistä ehdoista viimeistään kuukauden kuluttua ensimmäisen työsuhteen alkamisesta. Selvitys saadaan antaa vain kerran, jos työsuhteet toistuvat edelleen, ellei 3 momentista johdu muuta. Vähintään kuukauden jatkuvassa ulkomaantyössä selvitys on annettava hyvissä ajoin ennen kuin työntekijä matkustaa työkohteeseen.

Selvitys voidaan antaa yhdellä tai useammalla asiakirjalla tai viittaamalla työsuhteessa sovellettavaan lakiin tai työehtosopimukseen. Selvityksestä on käytävä ilmi ainakin:

1) työnantajan ja työntekijän koti- tai liikepaikka;

2) työnteon alkamisajankohta;

3) määräaikaisen työsopimuksen kesto ja määräaikaisuuden peruste;

4) koeaika;

5) työntekopaikka tai jos työntekijällä ei ole pääasiallista kiinteää työntekopaikkaa, selvitys niistä periaatteista, joiden mukaan työntekijä työskentelee eri työkohteissa;

6) työntekijän pääasialliset työtehtävät;

7) työhön sovellettava työehtosopimus;

8) palkan ja muun vastikkeen määräytymisen perusteet sekä palkanmaksukausi;

9) säännöllinen työaika;

10) vuosiloman määräytyminen;

11) irtisanomisaika tai sen määräytymisen peruste;

12) vähintään kuukauden kestävässä ulkomaantyössä työn kesto, valuutta, jossa rahapalkka maksetaan, ulkomailla suoritettavat rahalliset korvaukset ja luontoisedut sekä työntekijän kotiuttamisen ehdot.

Työnantajan on lisäksi annettava työntekijälle kirjallinen selvitys työnteon ehdon muutoksesta niin pian kuin mahdollista, viimeistään kuitenkin muutosta seuraavan palkanmaksukauden päättyessä, jollei muutos johdu lainsäädännön tai työehtosopimuksen muuttamisesta.

muutama henkilö kieltäytyi tekemästä jotain paskahommaa sillä perusteella ettei kuulu työnkuvaan.

Herätti yleistä vitutusta, koska jonkun ne työt kuitenkin piti tehdä, mutta nää tyypit luisteli hommista eroon.

että saattavat tehdä työsopimuksen vasta monen huomautuksen jälkeen. Ja ei meillä ainakaan ole työtehtäviä lueteltu, kun joudutaan mitä ihmeellisempiä hommia tekemään.

Kaupassa oon töissä ja välillä on jouduttu siivoomaan, korjaamaan viemäreitä ja kaikkia yleismies jantusen töitä. Olis kamalaa saada työkaveri, joka sanoisi, tuo ei kuulu työtehtäviini... Joudutaan todella omatoimisia olemaan.

Eiköhän liene melko yleistä, että työsopimus tehdään kirjallisena, heh.

No, tuo työtehtävien luettelointi tosin vaikuttaa vähän oudolta ja joustamattomalta sinun osaltasi. Eikö työpaikallakin pidä osata tarttua monenlaisiin toimiin, tarpeesta riippuen? Aika tökeröä sanoa jostakin, että ei kuulu työnkuvaani.

Tämä on minun vaatimaton mielipiteeni.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat