Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jumala

Kultaiset hunnut peittää

Sisäänsä meidät syvempään

Niin jäimme vangeiksi

Likaiseen kauneuteen

Kun makeimman viinin antaa

Meidät juovuttaa uudestaan

Löydämmekö unten alta kadonneen tien?

Missä taivas on?

Missä jumala on, kun lauma polkee paikallaan?

Missä kuningas, joka meidät vapauttaa?

Riivaajat ohjaa meitä

Päin suloisimpia esteitä

Joihin ei ollenkaan tee tuskaa jäädä kii

Pimeät tunnit näyttää

Totuuden hetket pidempään

Itsekö me itsemme näin kirottiin

Missä taivas on?

Kun makeimman viinin antaa

Meidät taas juovuttaa

Niin me löydämme kadonneen tien

Missä taivas on?

Missä taivas on?

Missä jumala on, kun lauma polkee haudallaan?

Sivut

Kommentit (60)

siihen, että lähes 2000 vuotta Kristuksen kuoleman Dan Brown ja kumppanit oivaltaisivatkin Jeesuksen todellisen sanoman. Luotan enemmän siihen mitä evankeliumit, varhaiset kirjeet ja kirkon perimätieto asiasta kertovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä oon itse aika huono tulkitseen tällaisia, mutta ne kiinnostavat. Kiitti kaikille jotka antoi ajattelemisen aihetta. Ehkä mäkin opin hiljalleen tulkitseen paremmin. Ja eihän kaikessa varmaan oo vain yhtä ainoaa tulkintaa.

minusta tuossa on arvostelua sitä kohtaan, että se sama uskonto tulkitsee (usein) nautinnon synniksi ja syyllistää, vaikka nautinnon kautta voi " löytää tien" .

Eli minä näen tuon uskontokritiikkinä: rajoitetaan omaa käyttäytymistä ja tunnetaan syyllisyyttä (siis harmittomista asioista, kuten seksuaalinen (?) nautinto), vaikka mitään jumalaa ei näy eikä kuulu.

Onko kaikkivaltiasta? Onko Jumalaa, korkeampaa voimaa? Sanat kuvastavast toisalta toivoa jumalasta ja taivaasta, toisaalta epäuskoa.

Ihmiset harhautuvat juoksemaan materian ja arkipäivän höpötysten perässä (laumat polkee paikallaan).

ap

Ei, meinaan että biisissä nimenomaan kritisoidaan kristinuskoa. Kuten itsekin siis tuon 32:n viestin tulkitsit.

Aiheesta lisää esim. Da Vinci -koodissa, jonka teoria (kirkko syrjäyttänyt oikein uskon, siis sen mikä oli oikeasti jeesuksenkin sanoma). Kannattaa lukea, ei ole täysin fiktiota (osa tietenkin), jos ei vielä ole lukenut! Oikeasti mielenkiintoinen teoria, johon itse henk. koht. ainakin uskon enemmän kuin kirkon uskoon. Ja olen tutustunut aiheeseen enemmänkin kuin vain tuon romaanin verran, mutta siitä on ihan hyvä lähteä liikkeelle sellaisen, joka ei kyseistä teoriaa tunne! :)

Vierailija:

Lainaus:

Mitäs muuta... niin, siskoni on ollut pahassa kolarissa ja melkein kuollut, äitini sairastunut kohtusyöpään josta on toipunut, ja kerran olen joutunut raiskausyrityksen kohteeksi. Olen kokenut paljon positiivistakin, esim. asunut ulkomailla, matkustellut paljon, kokenut suuren rakkauden, saanut kaksi ihanaa lasta.

Siltikään en osaa sanoa, mistä tuo biisi kertoo.

Vierailija:

Lainaus:

jos Annan olisi pitänyt kertoa mistä biisi Mato kertoo mutta tuo Jumalahan on (kuten joku jo mainitsi) Apulannan helpoiten tulkittavia biisejä. Ehkä se elämänkokemus ja muutamat karikot omassa elämässä auttavat tulkitsemaan biisejä.

todeta ettet ole kovinkaan välkky. Kyllä tuola elämänkokemuksella pitäisi jo ymmärtää hieman pintaa syvemmälle.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Mitäs muuta... niin, siskoni on ollut pahassa kolarissa ja melkein kuollut, äitini sairastunut kohtusyöpään josta on toipunut, ja kerran olen joutunut raiskausyrityksen kohteeksi. Olen kokenut paljon positiivistakin, esim. asunut ulkomailla, matkustellut paljon, kokenut suuren rakkauden, saanut kaksi ihanaa lasta.

Siltikään en osaa sanoa, mistä tuo biisi kertoo.

Vierailija:

Lainaus:

jos Annan olisi pitänyt kertoa mistä biisi Mato kertoo mutta tuo Jumalahan on (kuten joku jo mainitsi) Apulannan helpoiten tulkittavia biisejä. Ehkä se elämänkokemus ja muutamat karikot omassa elämässä auttavat tulkitsemaan biisejä.

todeta ettet ole kovinkaan välkky. Kyllä tuola elämänkokemuksella pitäisi jo ymmärtää hieman pintaa syvemmälle.

Vierailija:

Lainaus:

minusta tuossa on arvostelua sitä kohtaan, että se sama uskonto tulkitsee (usein) nautinnon synniksi ja syyllistää, vaikka nautinnon kautta voi " löytää tien" .

Eli minä näen tuon uskontokritiikkinä: rajoitetaan omaa käyttäytymistä ja tunnetaan syyllisyyttä (siis harmittomista asioista, kuten seksuaalinen (?) nautinto), vaikka mitään jumalaa ei näy eikä kuulu.

Tää oli hyvä tulkinta. En tietty tiedä onko tota sanoituksella tarkoitettu, mutta kuulostaisi Wirtaselle hyvin mahdolliselta.

En kyllä parjaisi, jos joku ei tajua Apulannan sanoituksia. Mulle jää aina olo, etten ymmärrä vaikka ymmärtäisinkin jotain. Jotenkin niissä tuntuu olevan vielä jotain pinnan alla tai käänteinen merkitys, joka ei aina avaudu. Ja jos avautuu, niin ei ole varma tajusiko oikein.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat