Vierailija

että jos läksyt jää tekemättä lapsi joutuu jälki-istuntoon eli sii koulun jälkeem tekemään läksyjä. Mutta kiusaamis jutuissa ei tule mitään rangasutusta, vaan hymistään tunnilla yleisellä taholla kuinka pitäisi olla reilu ja kiva kaveri jne. Usein kiusattu saa enemmän kiusallista huomiota kuin kiusaaja. Tyyliin vaikka Pekka onkin näin lihava, ei ketään saa kiusta.

Sivut

Kommentit (45)

Lainaus:

on parempi keino rangaista kiusaajaa kuin jälki-istunto? Uskon että ainakin eka- ja tokaluokkaisiin se purisi aika tehokkaasti, vanhemmista lapsista en tiedä.

vanhempien kesken, myös niin että lapset ovat läsnä. Sitten voidaan asiaa käsitellä luokassa. Miten ollaan reiluja ja kivoja kaikille, otetaan mukaan leikkeihin, jne. Luodaan yhteiset pelisäännöt koko luokalle. Asiaa voidaan käsitellä myös aamunavauksissa, jolloin koko koulu saa viestin, että kiusaamista ei hyväksytä. Myös erilaiset opiskelijatutor-toiminnat ovat hyviä eli isompi oppilas katsoo pienemmän perään.

Ne tehdään "laiskanläksyinä" koulun jälkeen ja seuraavaksi päiväksi kotona. Joissain kouluissa on läksyparkki ko oppilaita varten.

Kiusaamiset ja yleensä sääntöjen rikkomiset käsitellään omana asianaan. Eri asia on sitten laiminlyödyt tehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koululla on aika vähän eri rangaistusvaihtoehtoja, joten jos kyse on siitä, että mikä on paras keino rangaista kiusaajaa, niin varmaan se sitten on se jälki-istunto. Sillä ei sitten kyllä ole mitään tekoa sen kanssa, väheneekö vai lisääntyykö kiusaaminen.

Jos kiusaamista halutaan vähentää, niin silloin ei käsitellä pelkkää kiusaajaa vaan koko yhteisöä. Puhutaan, roolipelataan yms. kiusaamista, otetaan yhteyttä osapuolten kotiin, keskustellaan asiasta ja tehdään sopimuksia jne. Noin pienten kanssa erityisen tärkeää on kasvattaa empatiaa, koska se on aika uusi juttu vielä noin pienillä. Tuon ikäiset lapset eivät ihan oikeasti vielä tajua, miltä kiusaaminen toisesta tuntuu ja siinä ei joku jälki-istunto auta pätkääkään. Ja niille vaikeammille tapauksille, joilla empatiaan vetoaminen ja vanhempiin yhteydenotto ei auta, auttaa parhaiten se, että luokkayhteisössä ei saa hyväksyntää eikä arvostusta kiusaamisella. Ja silloin puhutaan niiden sivustakatsoja lasten suhtautumisesta. Heidän suhtautumiseensa asiaan ei myöskään kiusaajan jälki-istunto (tai nolaaminen ja nöyryyttäminen, mitä täällä on joskus peräänkuulutettu) vaikuta mitenkään.

Lainaus:

on parempi keino rangaista kiusaajaa kuin jälki-istunto? Uskon että ainakin eka- ja tokaluokkaisiin se purisi aika tehokkaasti, vanhemmista lapsista en tiedä.

Lainaus:

esim. kiusaajan eristäminen tai tehostettu valvonta parempi.

Kiusaajan eristäminen? Apua!

Näin niitä mielenterveyspotilaita saadaan lisää tähän maahan! Mua ihan itkettää tällainen järkyttävä teksti!!!

ensimmäsestä hyvästä vastauksesta. Minustakin kiusaaja tulisi puhutella ja tämän vanhemmille soittaa, mutta meillä siis ei mitään tällaista. Tosiaan vain luokan kesken jutustellaan ja vielä niin että kiusattu joutuu ikävän huomion keskipisteeksi.

[quote]

ettei pääse mukaan kivoihin juttuihin kuten teatteiin tai luokkaretkelle. i]

Jos heidät vielä suljetaan kivoista jutuista pois, heitä v***aa vielä enemmän, ja sitten sitä puretaan kavereihin - juuri niin, kiusaamalla.

Lapset, joilla asiat ovat kaiken kaikkiaan hyvin (=on turvaa ja rakkautta kotona), saa helposti ruotuun eli lopettamaan kiusaamisen. Lapset, joilla perusturvallisuus puuttuu, eivät ota opikseen puhutteluista, haukkkumisista, ivaamisista, kivoista jutuista pois jättämisistä.

Lainaus:

se, ettei kiusaamisesta saa mitään rangaistusta. Kiusaaminen on mielestäni paljon pahempaa kuin läksyjen tekemättä jättäminen. Ja kyllä uskon että tuo jälkkäri auttaisi kiusaamisen vähentämiseen miksei myös järeämmät aseet kuten ettei pääse mukaan kivoihin juttuihin kuten teatteiin tai luokkaretkelle. Kyseessä siis tokaluokkaliset eli noin pienet lapset.

no varmasti mua hävetti toi läksyjen unohtaminen. ehkä tähän sit tottuu ja muisti paranee ajanmyötä. teko ei ollut mitenkään tahallinen.

miten pienet lapset voi muistaa aina läksyt, kun minultakin unohtui.

Läksyt pitää tehdä. Jos ei niitä tee, on ihan ok jättää koulun jälkeen tekemään. Jos muisti vaikka paranisi jatkossa.

Kiusaamistapausten käsittelystä en jaksa enää jauhaa, aloitin siitä keskustelun joskunen viikko sitten.

T: entinen opettaja, nykyinen yrittäjä

...Enkä muuten vaihtanut alaa siksi, ettenkö olisi tykännyt opettajan työstä.

se ei todellakaan ole sama asia kuin jälki-istunto. Ehdottomasti hyvä asia. Ja hienoa jos opettaja jaksaa koulun jälkeen vielä antaa ylimääräistä aikaa oppilaille, jos ei vanhemmat viitsi sen vertaa kotona katsoa, että läksyt tulisi tehtyä.

Kiusaamiseen luulen, että puututaan myös koulussa tehokkaasti. Sinäkö sen tiedät miten niitä asioita koulussa selvitellään ja minkälaisia rangaistuksia niistä annetaan. Se jälki-istunto ei minusta todellakaan ole missään asiassa se paras rangaistus.

Perusopetuslaissa määritellään max. 2 tunnin jälki-istunto rangaistuskeinoksi, tämä on siis rangaistus, jota annettaessa on kuultava lasta ja vanhempaa eli käytävä ns. kasvatuskeskustelu. Rangaistukset tulee kirjata rangaistuskirjaan.

Tekemättömiä koulutyöhön liittyviä tehtäviä (käytännössä usein kotitehtäviä) voidaan oppilas jättää tekemään opettajan valvonnassa enintään tunnin ajaksi koulupäivän jälkeen. Se ei ole rangaistustoimenpide (siis periaatteeltaan) vaan katsotaan opetukseksi.

kun lapsella on kehitysvamma ja minä vastuussa läksyjen teosta. olen kaksi kertaa unohtanut läksyt. opettaja oli ihan hiljaa, kun sanoin että olen kaksi kertaa unohtanut pojan läksyt.

oon hirveän huonomuistinen ja poika vasta aloitti koulun.

vastavalmistunut tyttö. Ja nro 15:ssa ei kyllä lukenut miten kiusaajia sitten pitäisi rangaista vai oletteko tosiaan sitä mieltä ettei mitenkään? ei kiusaajat aina ole mitään päähän potkittuja ressukoita van päin vastoin hyvistä perheistä olevia suosittuja lapsia.

...kun läksyt on tekemättä?? HALOO!!!!!! ei kai kukaan aikuinen ole noin naivi ja henkisesti noin kypsymätön, että ei hyväksy TEKEMÄTTÖMIEN läksyjen tekemistä koulun jälkeen. MIlloin ne sitten tehdään?

Ap:n narina kuulostaa 13-vuotiaan mopopojan järjenjuoksulta! En voi ymmärtää näin keskenkasvuisia vanhempia!

Lainaus:

se, ettei kiusaamisesta saa mitään rangaistusta. Kiusaaminen on mielestäni paljon pahempaa kuin läksyjen tekemättä jättäminen. Ja kyllä uskon että tuo jälkkäri auttaisi kiusaamisen vähentämiseen miksei myös järeämmät aseet kuten ettei pääse mukaan kivoihin juttuihin kuten teatteiin tai luokkaretkelle. Kyseessä siis tokaluokkaliset eli noin pienet lapset.

Koulukiusaamisen käsittelyyn pitää ottaa mukaan koko luokkayhteisö, koko koulu, vanhemmat, oppilaat itse. Kiusaaminen ei todellakaan vähene tai poistu sillä, että jätetään laiskanläksyt tekemättä tai jätetään kiusaajat pois kivoista jutuista.

Lainaus:

kun lapsella on kehitysvamma ja minä vastuussa läksyjen teosta. olen kaksi kertaa unohtanut läksyt. opettaja oli ihan hiljaa, kun sanoin että olen kaksi kertaa unohtanut pojan läksyt.

oon hirveän huonomuistinen ja poika vasta aloitti koulun.

kysynyt meidän vanhempien mieleipidettä laiskanläksyjen tekemiseen, musta se on ok--äkkiä muistuu noille poitsuille mieleen läksyjen teot. Kiusaamiseen en ota kantaa,niitäkin olen ollut selvittämässä kiusaajan,kiusatun ja molempien vanhempien kanssa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat