Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En ole ikinä ollut hautajaisissa ja nyt olen menossa. Kävin kukkakaupassa selailemassa joitain malleja mutta ihan ulalla olen. Oli seppelettä, vihkoa, kimppua jne. millainen kuuluu ostaa? Entä kuuluuko siihen kirjoittaa jotain (tai siis kukkakaupassa kirjoittavat) mutta laittaako kaikki siihen jonkun tekstin nauhoihin vai? Vai riittäkö nimet? Entä minkälaisia kukkia kannattaisi valita?

Kiitos.

Kommentit (14)

siis kimppua käytetään aika harvoin, itse ostaisin kukkavihkon eli oasisi sieneen on aseteltu kaunis asetelma, jotkut laittaa pelkkiä valkoisia kukkia, itse olen ostanut keltaisista kukista tehdyn neutraalin vihon, ja nauhaan voi laittaa jonkun värssyn raamatusta tai jotain omaa rauhaisaa matkaa.......tyyliin ja omat nimet tai sitten ihan kortti vaan nauha nääs maksaa extraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vainaja oli toivonut hautajaisiinsa vaaleanpunaisia kukkia, kuuluuko siis myös hautaseppeleiden olla vaaleanpunaisista kukista koottuja?

en ole ap, mutta neuvokaapa minuakin...

jopa lähiomaisten kyseessä ollessa.

Vihkon pyydät tekemään niistä kukista mistä haluat, valmiit mallit on sikäli helppoja että hinta voidaan sanoa tarkasti kukkavihkojen hinta lienee 50-80 euroa kukista riippuen.

Tapana on liittää muistolause tai jokin virren värssy tms. , lähtökohtana valinnassa on mikä vainajalle sopii tai liittyy yhteiseen menneisyyteen.

Nauhoja käytetään harvoin yleensä on kortti jotka muovitetaan. Kuuluu olla se kortti, lauseke ja nimet alla.

plaa, plaa plaa Muistoa kunnioittaen / rakkaudella kaivaten/jälleennäkemisen toivossa ja omat nimet alle vaikka Tyyne ja Kalle perheineen

Yksittäisä kukkia gtai pieniä kukkakimppuja laskevat yleensä pienet lapset jotka ovat vainajan lähiomaisia. Toki jotkut aikuisetkin näin tekevät. Jotkut laittaa pelkän adressin mutta yleensä he ovat niitä jotka eivät ole tulleet hautajaisiin mutta haulavat muistaa omaisia

Mitä tulee toisen kysyjän vaaleanpunaisiin toivekukkiin vainajalta, voit kunnioittaa vainajan toivetta.

Kaikkiin kukkavihkoihin tulee vihreää oksaa tai lehteä tai havuja pohjaksi ja sitten niitä valittuja kukkia. Valkoiset liljat on upeita sekä kallat samoin jos kukkalaite rakennetaan yksiväriseksi ruusuilla.

Jos tietää vainajan luontoihmiseksi niin voi käyttää pelkästään suomalaisia luonnosta löytyviä materiaaleja, havuja, kanervaa, katajaa ja vuodenajan kukkia.

jokainen laski vain arkulle yhden punaisen ruusun... ei seppeleitä, eikä vihkoja, eikä myöskään kortteja eikä nauhoja... jokainen sitten sanoi arkulla jotain " vapaamuotoisesti" , miten kukakin siinä tilanteessa kykeni...

yleensä valitaan nauhan sijasta kortti, nauha on melko kallis, ja korttiin voi joko valita haluamansa tekstin valmiiksi ja antaa kukkalaitteen toimittajan kirjoittaa tekstin, tai sitte kirjoittaa itse.

Kimppuun voit valita mitä haluat. Netistä löytyy paljon malleja.. ja hintahaitaria. kun etsit sanoilla kukkalaite, surulaite, surukimppu. Tietysti ajankohdasta riippuen kukkien saanti vaihtelee, ja myös hinta.

Läheisemmät yleensä valitsee kukkalaitteen missä voi valita ainakin kahdesta koosta (20 - 50 euroa haitarilla). Mielestäni kaunis surukimppu on nuorilta ja muiltakin ihan hyvä vaihtoehto.

netissä kukkakauppojen sivuilla, surusidonta - sanalla itse löysin silloin kun etsin kuvia kimpuista ja paljon tietoa, kun itsekään en ollu joutunut koskaan itse kukkalaitetta hankkimaan.

Kukkana voi olla kimppu, vihko tai yksittäinen ruusu esim...sehän on ihan jokaisen oma valinta, ja mietittävä mikä itsestä oikealta tuntuu. Ruusut ja neilikat on aika yleisiä kukkia, itse valitsin myös sinistä eustomonaa ( en osaa kirjoittaa sitä ) ja perusvihreät tietysti.

Suurin osa valitsee nykyään ihan kortin, mihin voi tekstin valita itse, esim Mummon muistoa kunnioittaen se ja se, ja lisäksi värssy

haluat. Eli lähimmät sukulaiset voivat laittaa mielestäni isomman kukkavihon ja nauhan, mutta muilta riittää, jos näin voi sanoa, tavallinen kaunis kimppu ja kortti.

...kukkavihkoja tulee lähimmiltä sukulaisilta ja perheeltä. Ystävät, tuttavat ja työkaverit vievät kimppuja tai yksittäisiäkin kukkia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat