Vierailija

Kuinka moni olis valmis allekirjoittamaan vetoomuksen tällaisen lakialoitteen puolesta? Teen alustavaa kartoitusta.

t. Kahden lapsen äiti ja kasvatustieteiden lisensiaatti

Sivut

Kommentit (97)

Vierailija:

Lainaus:

Mihin tarvitaan isoa, ylikallista asuntoa, uutta autoa joka vuosi, ulkomaanmatkoja monta kertaa vuodessa ym. luksusjuttuja. Ihmiset sanoo ettei heillä ole mukamas varaa, koska ovat niin materialismin ja turhuuksien aivopesemiä! Lapis tarvitsee hyvin vähän, miksei myös aikuinen voi tyytyä vähempään, edes oman lapsensa hyvinvoinnin takia?

Kun se mies on pienituloinen, ei siinä ole äidilläkään varaa olla kotona vuosikausia.

jotkut alle 3 vuotiaat tarvii tosiaan hoitoa päiväkodissa tai sitten kotona olosta on maksettava paljon paremmin kuin nyt eli kotihoidon tuki olisi 3 kertaistettava ainakin ja sit on näiden masennusäitien lapset joille tekee hyvää päästä pois kotoaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pitäisi arvon rouva Lisensiaatinkin ymmärtää, että eri perheissä on erilaisia tilanteita ja joskus työhön meno on välttämätöntä. Lisäksi pph tarjonta on niin olematonta, että käytännössä päiväkoti on monelle ainoa vaihtoehto. Eikä edes mikään huono sellainen.

eli meidän tapauksessa, kun lasten isä jäi sairauden takia työkyvyttömäksi niin lasten paras olisi ollut että äitikin olisi losottanut kotona ja olisi menetetty koti ja koko elämänpiiri. Koko perheen elämä käpertynyt isän sairauden ympärille ja menetyksiin. Kiitos, lisuri, tulipa HELEVETIN hyvä mieli

taloudellisesti jotenkin pärjäisi pelkällä yhdellä palkalla vaan siitä, että jos saat vaikka kolme lasta niin se voi tarkottaa lähes 10 vuotta kotona. Sillon useampi on valitettavasti jo aivan out työmarkkinoilta ja taidot vanhentuneet jne. Siksi lapsia ei hankita. Itse olen töissä nyt, mutta oikeestaan kaikki tulot menee lastenhoitoon. Mutta kun mulla on haaveissa pystyä työskentelemään sitten kun lapset ovat isompiakin.

Meidän 1v8kk aloitti pari kuukautta sitten vuoropäiväkodissa, koska molemmat teemme vuorotyötä. Vuorotyön ansiosta lapsemme on maksimissaan 10 päivää hoidossa. Hoitopäivistä suurin osa on 5 tuntisia, 10-15.00, pari kertaa kuussa tulee hoitopäivän pituudeksi 8 tuntia. Olisi mielenkiintoista tietää missä luulet vuorotyöläisten lapsensa hoidattavan?

17 taitaa olla oikea älynriemuvoitto.

Lapsia vain rikkaille ja niille jotka voi olla pois työelämästä 3v/per lapsi.

Kyllä tuolla tapaa ainakin syntyvyys alenisi ja naisten asema huononisi.

Miksipä kouluttautuakkaan jos olet suurimman osan ajastasi kotona mikäli siis mielit enempi kuin yhden tehdä.

Sehän on OIKEASTI ainoa MÄÄRITTELEVÄ tekijä kun arvioidaan naperon tulevaisuutta.

Vain sillä on merkitystä! Etkö nyt lukenut sitä Keltinkangas-ketjua?

Turha puhua mistään muusta, tämä on ainoa totuus!

ja jos yrität vikistä jotain vastaan niin se johtuu pelkästään siitä, että sinulla on huono omatunto. Olet ilmeisesti siis vienyt pikkuraukat PÄIVÄHOITOON...voih..

Muuten hän kyllä vallan hyvin tietäisi, ettei yksikään tutkimus ole kyennyt aukottomasti todistamaan muuta kuin että lapsi tarvitsee 1) erityisesti alle 3-vuotiaana turvallisen aikuisen / turvallisia aikuisia, joihin voi kiintyä sekä 2) laadukasta varhaista vuorovaikutusta hänen / heidän kanssaan. Tämän voi toteuttaa ilman, että äiti automaattisesti jää kotiin jokaisen lapsensa kanssa väh. kolmeksi vuodeksi.

Itse asiassa ainoa pitkittäistutkimus (lapsia seurattu aikuisiksi asti) hoitomuodon valinnan merkityksestä lapsen onnellisuudelle on se parjattu ruotsalaistutkimus, jossa päädyttiin kotihoitoa lyttäävään tulokseen... Itse olen paitsi maalaisjärjen myös laajan tutkimuspohjan perusteella vakuuttunut, ettei mikään yksittäinen valinta - etenkään pelkkä päivähoitomuoto - vaikuta merkittävästi lapsen onnellisuuteen. Suurempi merkitys on jo ihan pelkästään terveellä ja rakastavalla vuorovaikutuksella sekä läsnäololla silloin, kun on paikalla.

Eli ei, en allekirjoittaisi vetoomusta. Ennemmin vaatisin kaikille lapsille laadukasta päivähoitoa (kotona tai kodin ulkopuolella) sekä ylipäänsä perhepolitiikkaan riittävästi resursseja.

Olisi kohtalokasta, jos joko a) kaikki äidit/isät jäisivät täysin elämäntilanteestaan ja luonteestaan riippumatta kotiin lapsiaan hoitamaan tai b) vain ns. kotiäitityypit saisivat oikeuden perheen perustamiseen (mm. lapset loppuisivat ja samoin kävisi sitten verorahojenkin). Hyvä vanhemmuus ja lasten edun ajatteleminen ovat niin paljon enemmän kuin 24/7 kotona olemista, että ap:n tölväisy on tosi asiaton. Häpeän syvästi, jos oikeasti olet KL :(

KM

Vierailija:

Lainaus:

Alle 3 v. paras paikka on tutkimusten mukaan koti!

Jos ei ole valmiutta hoitaa lasta itse sitä kolmea vuotta, niin sitten ei pidä hankkia lapsia ollenkaan. Kuulostaa karulta, mutta ihmisten on aika herätä itsekkyydestään todellisuuteen ja laittaa lapsen tarpeet omiensa edelle.

t. Kahden lapsen äiti ja kasvatustieteiden lisensiaatti

Vierailija:

Lainaus:

Sehän on OIKEASTI ainoa MÄÄRITTELEVÄ tekijä kun arvioidaan naperon tulevaisuutta.

Vain sillä on merkitystä! Etkö nyt lukenut sitä Keltinkangas-ketjua?

Turha puhua mistään muusta, tämä on ainoa totuus!

ja jos yrität vikistä jotain vastaan niin se johtuu pelkästään siitä, että sinulla on huono omatunto. Olet ilmeisesti siis vienyt pikkuraukat PÄIVÄHOITOON...voih..

KELTINKANGAS On jumala. piste.

Helppo se on teidän kouluttamattomien kotiäitien olla kotona se 10 vuotta! Ja samat mammat valittaa että lapselle pitää tehdä sisarus ja mielellään heti perään.

Pistäkää työpaikkanne siihen perään ja paikkakunta kun puolustatte tätä kotona oloa, ihan mielenkiinnosta vaan luen mikä työpaikka teitä sitten esim 6 vuoden päästä odottaa kun menette takaisin työelämään!

Arvaan jo että suurimmalla osalla ei mikään! Nii siinä ei paljon tarvi sitten valita työ vai ura kun ei oo edes työpaikkaa, voi vaan vedota siihen että lapset ensin!

Miksi ensisijainen vaihtoehto on aina holhota ja rajoittaa perheiden valinnanvapautta? Tuollainen laki se tekisi tosi hyvää naisten työllistymisellekin, koska nainenhan se kuitenkin olisi jonka pitäisi joka lapsesta jäädä kolmeksi vuodeksi pois töistä. Ja millä rahalla?

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä voin allekirjoittaa! Alle 3-vuotiaan paikka ei ole ylisuurissa ryhmissä 8h päivässä.

Enkä ole itsekäs uraäiti, vaan hoidan niitä lapsianne niissä päiväkodeissa. Ei vaan ole varaa olla kotona, kunnes lapsi olisi 3 vuotias, vaikka todellakin mielelläni olisin!

Vierailija:

Lainaus:

Itsekkäille uraäideille tekis vaan hyvää olla kotona lastensa kanssa!

Mä olen (tällä hetkellä vielä) kotiäitinä ja olen tässäKIN ketjussa puolustanut perheiden oikeutta valita. Ei kotihoito ja päiväkoti ole kilpailevia vaan toisiaan täydentäviä hoitomuotoja.

Vierailija:

Lainaus:

Vittu, pitäkää huoli vaan omista asioistanne. Kuinka päivähoitoasia voi kiehuttaa ihmisiä, jotka hoitavat lapsensa kotona? Mitä se teitä kiinnostaa koko systeemi? Vai onko tää yks keino pakahtua siihen erinomaisuuteen, mitä tunnette, kun vertaatte Nico-Petteriänne naapurin Mikaeliin, joka - luoja paratkoon - käy päiväkodissa. Mä todella toivon (ja luulen), että monet teistä kotiäideistä on oikeasti sellasia lapsilleen räyhääviä, rasvalettisiä ämmiä. (Karkea yleistys, mutta sellainen on myös ap:n väite.)

Me asumme rivitalossa ja minä olen kotiäiti. Minä en voi ymmärtää mikseivät kaikki muut ole?

Olisi kannattanut valita mieheksi insinööri esim. me tavattiin Raimon kanssa kun sairaanhoito-oppilaitos ja Teku järjesti yhteisen illanvieton.

Juu, tuo oli siis ihan keksittyä, pointti on se, että liian monet ajattelevat näitä asioita pelkästään omasta näkökulmastaan ja ajattelevat omien kokemustensa olevan yleispäteviä.

Ja tosiaan, olisi mieleenkiitoista tutkia miten kotihoito+myöhemmän elämän menestys (mitä se sitten ikinä onkin??) korreloivat keskenään..

Itse olen tällä hetkellä kotona (nuorin " jo" 4v), mutta meidänkin perheessä on ollut elämäntilanteita joissa on päivähoitoa tarvittu alle 3-vuotiaalle.

T. Viiden äiti

ja mun lapsi meni hoitoon 1 v 2kk, ja on viihtynyt hoidossa puoli vuotta hienosti. Kyllähän te itseänne täydellisenä pitävät äidit saatte pitää lapsenne kotihoidossa vaikka kolmikymppiseks, jos haluutte. Mutta en tajua, miks toisten pitäisi tehdä niin? Ei mun lapselle ainakaan ole ollut mitään haittaa päiväkodista.

Omani olen hoitanut 3v:ksi kotona, mutta jokainen perhe päättäkööt itse koska lapsi aloittaa päiväkodissa.

Ellei sitten kaikille makseta kunnollista korvausta kunnes nuorin täyttää kolme vuotta. Siis täyttä palkkaa ja myös niille, joilla äp-rahat on minissä, koska eihän ketään voi pakottaa kolmea vuotta kotiin ilman kunnollista korvausta!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat