Vierailija

Sain juuri työnantajalta kirjeen, jossa kerrotaan YT-neuvottelujen alkamisesta. Henkilöstöstä tullaan irtisanomaan 40 henkeä. Aika paljon.

Onneksi olen äippärillä ja suojassa moisilta toimenpiteiltä. Huh. Saa nähdä mitä tarjotaan kun palaan takaisin.

Sivut

Kommentit (26)

Kun työsopimuslain 7 luvun 9§ mukaan työntekijän perhevapaiden (ml hoitovapaa) aikana vallitsee työsuhteen päättämiskielto organisaatiomuutoksista tai vastaavista syistä johtuen.

Joten jos YT ei lain ja työnantajan mukaan koske minua, niin miten minut voidaan irtisanoa niillä perusteilla? Ja kun hoitovapaalta palaa töihin, niin työnantajan on tarjottava sama tai vastaava työpaikka töihin palaavalle, niin miten on mahdollista siitä luistaa? Eihän YT:tä voi venyttää koskemaan minua siitä lähtien kun palaan töihin?

Selvittäisitkö minulle, miten se on mahdollista?

Ihan ystävällisessä ja kiinnostuneessa mielessä kyselen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olet heikolla itsetunnolla varustettu muiden mollaaja. Mutta jos nyt kuitenkin vaivaudun.

Olen ylempi toimihenkilö, Akavan jäsen, tienaan yli keskitason. Osaan lukea myös lakitekstiä. En kuitenkaan ole oikeustiedettä lukenut.

Työnantaja kyllä jakelee näitä "lappuja", kuten asian ilmaisit. Ja kyseessä on iso pörssiyhtiö, joka noudattaa voimassa olevia lakeja.

Ymmärrän realiteetit, ja ymmärrän myös sen että YT ei NYT minua koske. Minut VOIDAAN irtisanoa paluuni jälkeen, aivan kuten ihan kuka tahansa muukin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä YT:n kanssa.

Tottakai isot YT:t pelästyttävät, vaikka asia ei juuri nyt minua koskisikaan. Ja näinhän asian mielestäni aloituksessani ilmaisinkin. En ole väittänyt että minulla olisi hengenhätä, henkisesti pelästyin kuitenkin.

Voitaneen päättää tämä keskustelu tähän. En jaksa veivata ilkeilijöiden enkä kateellisten alakoululaisten kanssa.

ap

Sain YT-kirjeen liitteenä henkilöstöjohtajan kirjeen, jossa kerrottiin, että nämä YT-neuvottelut ja mahdolliset henkilöstövähennykset eivät koske minua. Kirje siis vain tiedoksi.

Ja olen muuten jo ilmoittanut jääväni hoitovapaalle...

No, sen verran terve itsetunto ja ammattiylpeys minulla on, että vaikka olisin töissäkin niin en usko että joutuisin "kadotettujen listalle". Mutta eihän sitä kyllä koskaan tiedä.

ap

ilmoituksen nenän alle. Niin helppoa se on. Yt:t voivat kestää pitkiäkin aikoja, joten edes hoitovapaalta palaava ei ole turvassa.

Toivottavasti kuitenkin saat pitää työpaikkasi, mutta ei kannata olla noin luottavainen ja sinisilmäinen.

toistan edellistä eli ei sulla välttämättä ole paikkaa johon palata!

Entisessä työpaikassani kävi juuri näin, että 11 hlöstä 3 sai jatkaa. YT-neuvotteluissa ei ollut mukana äippälomalainen, mutta hänellä ei ollut enää paikkaa mihin palata. En tiedä miten asia sovittiin riidoitta, mutta tämä äitiyslomalainen on nyt "itse" irtisanoutunut.

Siis oikeasti ei ole olemassa sellaisia täysin varmoja työpaikkoja. Jos yritys käy kannattamattomaksi niin se pistää väkensä pihalle. Ei ole mitään lakia että työnantajan on pakko pitää joku ihminen töissä hamaan loppuun asti, oli sitten äitiyslomalla tai ei.

Siihen kuuluu koko toimintojen uudelleen organisointi ja henkilöstövähennykset. Olisi aika outo ihminen, jos ei reagoisin moiseen uutiseen.

Ja tietenkin olen helpottunut. En oikein ymmärrä tuota kommenttia.

ap

Mutta silloin se on kai yhtä todennäköistä kuin kaikille muillekin eikä sillä ole mitään tekemistä YT:n kanssa.

Tämä YT loppuu kahden kuukauden kuluttua ja päätökset ilmoitetaan silloin. Eli ei kestä hoitovapaan loppuun asti. Toki silloin voi alkaa uudet.

No, ei se mitään. Minulla on jo nyt ottajia muuallekin. Olen oman alani ammattilainen ja töitä kyllä löydän. Tässä äitiysloman aikana olen saanut jo kaksi vakavasti otettavaa tarjousta.

Mutta kyllä se silti pysäyttää.

ap

Kyseessä on noin monen henkilön irtisanominen, et pysty millään väittämään että irtisanomisesi johtuu äitiyslomastasi. Joten en vielä huokailisi, olet tulilinjalla.

Jos olet todella pätevä, niin silloin sulla on ehkä keskimääräistä suurempi liksanauha... Kaikki loppu peleissä lasketaan euroissa...

tiedän tosi monta "korvaamatonta" (20 v. samalle yritykselle palkkalistoilla)

joilla on ammattitaitoa vaikka muille jakaa sekä ovat tulleet hyvin toimeen

työkavereidensä kanssa jne.jne, mutta sitten kuitenkin on ollut "halvempaa" ottaa se 10 v. nuorempi epäpätevä, jolla on huomattavasti pienempi liksa!!

Näin tää vaan menee, kun lasketaan säästöjä!!

Eli äitiysloman aikana ei voi irtisanoa. Mutta voivat ottaa sinut mukaan irtisanottaviin ja irtisamisilmoitus tulee sinulle ensimmäisenä äitiysloman jälkeisenä työpäivänä. Ja sitten sulla on todennäköisesti yhden kuukauden irtisanomisaika työnantajan puolelta. Sorry.

Eli kannattaa varuilta ruveta etsimään uutta duunia enne ä-loman loppua...

Lainaus:

Ekassa viestissä kirjoitat että huh, mitähän sitten jne... Ja vähän ajan päästä oletkin niin suuri guru ettei tuolla niin väliä olekaan.

Ap on oikeassa elämässä alemmassa asemassa työelämässä, eikä tiedä lakiasioista tuon taivaallista. On ehkä jotain lukenut mutta ei osaa tulkita lain henkeä. Hänelle voidaan töihin takaisin palatessaan (jo työpaikka enää on lainkaan) tarjota vastaavaa työtä, ei välttämättä edes entistä. JA toisekseen; irtisanomislappu voidaan antaa liitteenä. Työnantaja ei jakele yt-neuvottelujen aikana lappuja "sinä olet turvassa/sinä olet poistuvien listoilla".

Ekassa viestissä kirjoitat että huh, mitähän sitten jne... Ja vähän ajan päästä oletkin niin suuri guru ettei tuolla niin väliä olekaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat