Seuraa 

Kuinka paljon painonnousunne on vaihdellut eri raskauksien aikana?Mulla esikoisesta tuli painoa +13kg ja nyt viikkoja jo 33 ja painoa tullut vain +6kg.Mietin vaan kuinkahan pieni vauva mahtaakaan olla...?!Symfyysi mittakin pienempi kuin esikoisen kohdalla näillä viikoilla.Esikoinenkin kuitenkin syntyessään vain 2760g.

Kommentit (6)

En varmaan nyt ihan vastaa kysymykseen - ensimmäistä odotan ja rv 30+6 vauvan ultrapainoarvio oli n. 2 kg, mulla paino on laskusuunnassa. Vauva kasvanut tasaisesti keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Mulla BMI ennen raskautta 19 ja nyt lisäkiloja kertynyt n. 2,5 kg. Eli vauva kasvaa keskikäyrän yläpuolella, sf-mittakin rv 32+4 30,5 cm, eli tosi ok.

-mooli

Minä olin suht normaalipainoinen esikoista odottaessa, painoa tuli 17,5kg ja vauva painoi 3720g. Sain painon miltei normilukemiin mutta sitten se taas nousi, eli kun jäin odottamaan toista lastamme, oli lähtöpaino 12kg enemmän kuin lähtöpaino esikoisesta. Toisessa raskaudessa tuli painoa vain 8kg ja vauva painoi 3432g.

Herkuttelin ehkä enempi esikoista odottaessa, mutta silti ihmetytti että sain alle puolet vähemmän painoa toista odottaesani. Mutta ehkäpä vauvalla oli enempi vararavintoa kun olin pulskemmassa kunnossa ;)

Mikaela ja tytöt 3v & 1v ja krooninen vauvakuume

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei ainakaan vauvan koko ollut mitenkään verrannollinen painonnousuun. Ekan aikana paino nousi n. 18 kg, ja vauva itse painoi siitä 4,5 kg. Kakkosen ja kolmosen aikoina paino lisääntyi kummassakin vain n. 11 kg, josta vauvan painoa oli 5,1 kg, molemmilla kerroilla. Nyt on menossa rv 33 ja painoa +7 kg, kolmosen odotuksessa tähän aikaan oli jo +10 kg (tuli kyllä ennen la:ta mahatauti, joka vei pari kiloa, mutta päädyttiin siis +11 kiloon).

Esikoiselta sf-mitta kulki yläkäyrällä ja nyt (vasta tosin alussa toi mittaaminen) sf-mitta paljon alhaisempi. Onneksi Leannalla on paljon kokemusta erilaisista raskauksista, niin helpottaa, että noinkin paljon voi mitat vaihdella.

Västis ja Taimi 19+3

1 raskaus:painoa tuli 14kg ja sf mitta meni hieman keskikäyrän yläpuolella.Vauva painoi syntyessään 3180g

2 raskaus:painoa tuli 18kg ja sf mitta kulki ylä ja keskikäyrän välissä.Vauva syntyessään 3680g.

3 raskaus:painoa tuli 20kg mutta sf mitta kulki keskikäyrän ja alakäyrän välissä.Vauva oli syntyessään kuitenkin(ainakin tähän mennessä)isoin,4055g.

4 raskaus:painoa 11kg ja sf kulki keski ja ylä käyrän välissä.Vauva painoi 3820g

5 raskaus:painoa tuli 13 kg mutta sf meni kaiken aikaa yläkäyrän yläpuolella.Rv 38 oli mitta 39cm!Vauva painoi 3780g.

6.meneillään oleva raskaus,painoa 12kg ja sf ihan keskikäyrällä.Painoarvio 4kg la:na.Nyt päivän yli ja vauvaa ei näy vielä.Jään jännittyneenä odottelemaan.

Leanna

Odotan nyt toista lasta 34. viikolla ja painoa on tullut hieman yli 7 kg. Esikoista (syntyi yli 4-kiloisena) odottaessa oli tähän mennessä painoa tullut varmaan 10-11 kg. Muutenkin tuntuu että masu on hieman pienempi vaikka yleensä sanotaan, että toista odottaessa vatsa on isompi. Sf-mitta on pikkuisen vähemmän kuin esikoisen aikana.

Tietääköhän kukaan mitään tieteellistä selitystä tälle?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat