Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Vauvani on nyt 10kk ja olen ajatellut, että lopettelen imetystä viimeistään 4 kuukauden päästä (tuolloin siis palaan opintojen pariin) ellei neiti itse sitä ennen lopeta. Ihan kauheaa ei suinkaan ole, jos vielä syksylläkin imettelen iltaisin, mutta pulmani koskeekin nyt tätä hetkeä...

Varmaankin imetystä voisi jo ruveta harventamaan (imetän joka ruuan jälkeen eli 5 kertaa päivässä) ja vauva imee hyvin. Yöimetyksistä tyttönen vieroitettiin 7,5 kk iässä. Miten alan nyt imetyksiä harventamaan? Yksi kerrallaan pois, vai? Eikö se ole pikkuiselle kovin epäloogista, että jonkun ruuan jälkeen saa rintaa ja jonkin ruuan jälkeen ei?! En viitsisi tässä vaiheessa enää korvikkeella imetyksiä korvata (koska voin yhtä hyvin imettääkin) enkä halua tavallista maitoa vielä antaa. Pitäisikö siis odottaa imetyksen harventamista siihen asti kun aion antaa tavall. maitoa? Mikään kiire ei kai silläkään ole, mutta neuvolasta en saanut Yhtään Mitään vinkkiä tähän :( Jostain muistan lukeneeni, että toiset suosittelevat, että imetys lopetetaan kerralla (tai ainakin kaikki päiväsyötöt kerralla pois), tuntuu vaan kovin rajulta...

Miten paljon ylipäätään tämän ikäistä ja vanhempaa " kuuluu" imettää? Mikä on siis yleistä? Lähipiirissäni kukaan ei ole imettänyt tässä vaiheessa enää näin paljon, teenköhän ihan hassusti...?

Muutenkin kuulisin mielelläni kokemuksia noin vuoden ikäisen imettämisestä, imemisistä, lopettamisen kannalta vaikeista ajoista (esim. joku tietty ikä) yms....

KIITOS!

Kommentit (5)

Minä vähensin imettämistä aika radikaalisti tytön ollessa 10-11 kk. Siihen mennessä tytölle ei juurikaan kiinteät maistuneet ja imetyksiä olikin muistaakseni 7-10 kertaa/vrk. Aluksi päätin, että 6 kertaa saa riittää. Kuukauden tai kahden päästä tuosta taisin vielä jättää kaksi kertaa pois. Tuosta vähentämisestä on jo melkein vuosi aikaa, joten en muista yksityiskohtia tarkasti.

Minulle itselle jo tuo vähennystahti meinasi olla liian tiukka. Rinnat oli pari kuukautta todella täydet ja kipeät pisimpien imetysvälien aikana. Minulla ei yksinkertaisesti olisi toiminut tuo 1 kerran pois jättäminen kerran viikossa. Kannattaa siis olla armollinen myös itselle, eikä kiirehtiä turhaan.

Minulla aikoinaan oli siis useampia syitä imetyksen vähentämiseen - töihin paluu ja tytön onnettoman huono ruokahalu yhdistettynä reippaasti miinuksella olevaan painonkehitykseen. Siitä en osaa antaa neuvoja, kuinka imetys saadaan loppumaan, koska meillä se jatkuu edelleen :)

Itse aloin vähentää imetyskertoja siinä 11 kuukauden iässä ja totutin korvikkeelle pullosta muutamalla aterialla. Eli tähän asti oli saanut lähes kaiken rintamaitona. Lisäksi olin jo aiemmin antanut ruokajuomaksi vettä pullosta, joten osasi siis juoda hyvin pullosta.

Meillä olikin paljon kinkkisempi paikka yöimetyksistä pääseminen, sillä ne jäivät sitten viimeiseksi kuvioihin. Ja tietysti se iltaimetys. Iltaimetys oli sitten ihan viimeinen ja siitäkin päästiiin, kun tyttö hoksasi, ettei sieltä oikeastaan enää paljon mitään tullutkaan.

Viimeiset imetyskerrat olivat, kun hän oli lähempänä 1 v 3 kk.

Hiljaa hyvä tulee. Se on lempeämpää sekä lapselle että itsellesi. Ja kun on tosi paljon imettänyt, niin on parempi, että maitomäärä vähenee hiljakseen. Ei tule rintatulehduksia, tukoksia ja rinnat sopeutuvat tilanteeseen hiljakseen. Ja minulle ainakin imetyksen lopettaminen oli melkoisen haikeaa, joten lempeä tapa oli minullekin helpompi kestää.

Niin ja ei hirveästi kannata kuunnella neuvolan mielipiteitä. Ainakin meillä pitäisi imetyksen loppua seinään suunnilleen siinä 1-vuotissynttäreiden kynnyksellä...

Veikkaisin, että teillä jää sitten imetys ihan huomaamatta pois, jos kerran yöimetyksistä on päästy jo eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen imettänyt vuoden ikäiseksi. Molemmilla oli vieroituksen alussa syöttö joka aterian jälkeen, kuten sinulla. Esikoisesta muistan, että hänellä taisi olla 7 syöttöä päivässä vieroituksen alussa.

Minä jätin yhden syötön kerralla pois - viikon kesti aina kunkin syötön vieroitus. Aloitin jostain sellaisesta syötöstä, joka ei tuntunut niin tärkeältä lapselle tai joka oli sellaiseen aikaan, että muutakin ohjelmaa oli helppo keksiä.

Minulla on kerta kaikkiaan vain hyvää sanottavaa tästä systeemistä! Kummaltakin vieroitus sujui kivuttomasti. Kuopuksen kanssa tosin oli ongelmaa, kun ei juonut muuta maitoa. Taisi olla viikko koko vieroituksen jälkeen, kun alkoi tavallinen maito kunnolla maistumaan - silloinkin siksi, kun oli korkeassa kuumeessa vauvarokon takia. Oli riittävän jano. ;)

Muistaakseni lapset eivät mitenkään ihmetelleet saako jonkun ruuan jälkeen tisua vai ei. (Ovat nyt 4,5ja 2,5 v joten en joka yksityiskohtaa muista). Eniten jännitin itse nukahtamistisutteluja. Miten ihmeessä niistä pääsee eroon, kun lapsi on tottunut nukahtamaan rinnalle. Esikoinen söi tuttia ja totesi lopuksi, kun oli vain iltatissitys jäljellä ettei rinnasta mitään irtoa. Sitten siirtyi itse tuttiin suosiolla.

Minusta tuo tuntui niin lempeältä tavalta, kun maito alkaa lopuksi ehtyä ja lapsi itse hoksaa ettei hommassa ole hirveästi enää ideaa. Vuoden ikä oli meidän molemmilla lapsilla sopiva ikä, ei ollut mitään vaikeuksia.

Tsemppiä koitoksiin!

Esikoisen vieroitus alkoi, kun palasin töihin tytön ollessa 7-kuinen. Kiinteät oli aloitettu jo nelikuisena, ja päivään kuului neljä ateriaa kiinteitä. Olin imettänyt aina kiinteiden jälkeen ja muutaman kerran välipaloina.

Missasin aluksi kaksi imetystä vuorokaudessa, ja tyttö sai joko omaa maitoa tai korviketta pullosta/mukista. Kauan en töissä jaksanut pumpata. Tyttö oli jo pikkuvauvana joutunut tottumaan erilaisiin maitoihin ja pulloruokintaan, joten siitä ei tullut mitään hämminkiä.

Vähitellen aloin vähentää imetyskertoja, varmaan siinä 10 kk paikkeilla, ja tyttö lopetti itse yösyömiset 11-kuisena. 13-kuisena jäi sitten iltaimetyskin pois. Meillä vieroitus sujui todella kivuttomasti: tyttö ei yhtään ihmetellyt, miksi joskus sai rintaa ja joskus ei. Mitään protestia ei tullut, eikä tyttö ollut vieroituksen jälkeen yhtään kiinnostunut tisseistäni.

Sinun tapauksessani odottelisin varmaan tuonne lähemmäs vuoden ikään. Jäähän siinä kuitenkin vielä jonkin aikaa vieroitusta ajatellen, ja voi korvata imetyskertoja lehmänmaidolla.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat