Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tämä on varmasti aivan oikea kanava tälle asialle :), mutta en keksi tähän hätään muutakaan ja asia vaivaa.

Olen nimittäin tilaamassa kirjoja uudessa koulussa erityisluokalle, jossa oppilaat opiskelevat pääosin yleisopetuksen oppimäärien mukaan. Sain ohjeeksi, että rahaa on vähän ja kirjoja tilataan vain tarvittava määrä. Heh, kaipa sitä tulee ilmankin toimeen, mutta se työmäärä ilman kirjoja revitään mun selkänahasta.

Millaisilla summilla olette suurinpiirtein tilanneet kirjoja 10 oppilaan luokalle? Oletteko tilanneet työkirjoja?

Edellisessä koulussa tilasin vain tarvitsemani kirjat ja niihin meni tonni. Ei taida sama homma pelittää tällä kertaa.

Kommentit (19)

Huolehdi, että sulla on jokaiseen aineeseen oppikirja ja ehdota äikkään ja ylliin työkirjoja. Opeoppaat tarvitset tietenkin. Tuumavihkoja tms. tuskin saat.

ope, kirjatilausvastaava

Katso mitä koululla/sinulla jo on ja tilaa sitten ne mitä tarvitset. Jos myöhemmin käy ilmi, että olisitkin tarvinnut ehdottomasti vielä jotkin kirjat tai välineet, saat ne varmasti tilattua. Eipä olisi ihan ensimmäinen vuosi kun näin aina jonkun kohdalla tehdään:) Muista uutta kirjasarjaa tilatessasi myös open oppaat! Ainakin Otavalla, Wsoy:llä ja Tammella saat open oppaan ilmaiseksi, jos oppilasmäärä on enemmän kuin kymmenen.

Jos sait selkeäksi ohjeeksi tilata sen mitä tarvitset, tee niin. Siellä kansliassa kyllä pidetään huolta siitä, ettei budjetti ylity!

se koulusihteeri

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei kaikki erityisluokkalaiset tarvitse mitään erityiskirjoja. Ne eriytiskirjat tosin ovat vielä kalliimpia kuin tavalliset.

Mä tilaan surutta kaiken, mitä tarvitsen, enkä kysele mitään. Jos tulee valitusta, saa rehtori tulla ihan itse opettamaan yhdysluokalle samaan aikaan kolmea eri asiaa. Siellä on oltava ne työkirjat ja työkirjojen vastauskirjat ym. oheismateriaalit. Avustajat eivät osaa kaikkia tehtäviä, joten on pakko olla mallivastaukset ym., jotta homma toimii.

Mulla on monen vuoden kokemus ja homma pelittää kyllä hyvin, mutta koskaan ennen en ole joutunut pihtaamaan kirjojen kanssa näin rankasti.

On mulla monisteita ja muuta materiaalia pilvin pimein, että toki pärjäisin ilman kirjojakin, mutta miks mun pitäis?

Tuossa juuri katselin matikan tilannetta ja joudun tilaamaan lähes jokaiselle eri kirjat ja kun ei ole vastauskirjoja eikä oppaita, tulee potista ihan hurja.

Kiitos kuitenkin kommenteista. Kaipa tämä homma pitää nyt pistää jäihin pariksi päiväksi ja viedä maanantaina tuo ehdotus eteenpäin ja ruveta siitä sitten karsimaan.

Ei eriytisoppilailla voi kaikkea kirjotuttaa vihkoon tai ei ehdi muuta tekmäänkään. Kyllä ne työkirjat on hillitön pelastus varsinkin yhdysluokassa. Tilaat nyt vaan ihan pokkana sen minkä tarvitset ja et anna periks ilman väittelyä.

Nuo tuumavihkot ovat muuten ihan kärpäsen kakka Itämeressä. Ei ne paljoa maksa. Itse tilasin muutaman tuumavihkon erikseen, niin ei ne montaa euroa maksanut kappaleelta.

Itse olen erityisluokanope EHA-luokilla 4-7.

Meillä on käytössä Laskutaidot, Aapiset/lukukirjat ja äikän tehtäväkirjat.

Muuten edetään lähinnä vihkojen ja mun tekemieni/löytämieni monisteiden varassa.

Suosittelen, että pistät aikaa paljon suunnitteluun. Organisoi hommat hyvin, ni kyl se siitä. ja koska sun luokassa edetään eri oppiaineissa paljon, tilaa ne tehtäväkirjat kaikkiin aineisiin. Ei koulun budjetti siihen kaadu.

Kaikki lähtee siitä menemään hyvin. Älä sure! Pidä homma yksinkertaisena, ni onnistutte koko konkkaronkka.

Eihän silläkään kummoisia osteta mutta jotain kuitenkin. Voisit varmasti saada sieltä kansliasta jonkinlaisen arvion luokkasi määrärahoista, jos pyytäisit? Minä ainakin lasken rahan ihan eurolleen opettajalle, se tekee asian mielestäni selkeämmäksi.

Koulusihteeri

Älä nyt hyvä ihminen menetä yöunias. Nyt on sitäpaitsi viikonloppu, joten unohda nyt herran nimessä ne työjutut.

Mä ehdotan, että listaat kaiken, mitä tarvitset ja mietit mielessäsi, mistä olet valmis luopumaan jos on pakko. Kannattaa ehdottomasti ehdottaa kaikkea, mitä kuvittelee tarvitsevansa, koska mitään lisää ei tulla varmasti tarjoamaan. Kuten varmasti tiedät, on arki erityisluokan kanssa ihan riittävän hankalaa muutenkin, joten ei huvita ruveta pihtaamaan niissä työvälineissä.

Tsemppiä ja nyt nukkumaan tai tekemään jotain kivaa.

Äidinkielen kirjat on pakko saada, samoin työkirjat ylliin ja bilsa/mantsaan. Matikkaan on tilattava yksivuotiset kirjat jokaiselle. Oppaita puuttuu useammat ja ne on kalliita.

Sitten olis aina kiva tilata jotain kivaa ekstraa, kuten käsialaharjoituskirjat ja joitain tuumatehtävävihkoja matikkaan.

Plääh, kun vois vaan tilata surutta kaiken, mitä tarvitsee.

ap

Yritin jo saada jotain arviota, mutta käskettiin vaan tehdä lista ja sitten katotaan, meneekö budjettiin.

Kyse on ala-asteen 4.-6. luokasta, jossa on tosi eri tasoisia oppilaita. Ensi vuonna tulee olemaan oppilaita lähes kehitysvammaisesta ihan yleisopetuksen kiitettävään tasoon saakka. Opeta siinä sitten kaikille ilman riittäviä välineitä. Monistuskone laulaa, eikä sekään ole halpaa.

Niin ja tosiaan erityisluokalla opetetaan ihan niitä samoja aineita kuin yleisopetuksessakin, vain pienessä ryhmässä.

Multa menee yöunet.

ap

kieleen kaikki tehtäväkirjat uutena, lukukirjat voi kierrättää, matikat yksivuotisina uudet, monivuotisina voi kierrättä (riippuu tietty luokka-asteesta). Rahamääriä en tiedä, koska minä ilmoitan vain mitä tarvitsen ja kanslia hoitaa loput :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat