Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Saako Multitabs Raskaana -valmisteesta riittävästi foolihappoa ja onko siinä kaikki muutkin tarpeelliset? Vai onko noiden lisäravinteiden napsiminen jopa turhaa? Aikaisemmassa (keskenmenoon päätyneessä) raskaudessani ajattelin saavani kaiken tarpeellisen monipuolisesta ruokavaliosta - ja neuvolassa oltiin samaa mieltä. Nyt uudessa yrityksessä haluaisin kuitenkin tehdä kaiken vielä enemmän varman päälle, vaikka tiedänkin keskenmenon tulevan, jos se on tullakseen.

t. Eilen plussannut RvaRuljanssi :-)

Kommentit (8)

alussa Vitaplexin rautaa ja foolihappoa sisältävää valmistetta. Siinä rautaa ei ollut niin paljon kuin jossakin Obsidanissa tai Retaferissa, joten uskalsin käyttää (alkuvaiheessa kun ei rautaa pitäisi saada liikaakaan). Olen vähän huono syömään lihaa, joten siksi tuo Vitaplex, ja foolihappoakin arvelin olevan hyvä saada lisää. Aloitin käytön jo kun rupesimme yrittämään raskautta. Jos syö paljon lihaa ym. rautapitoista, sitten ei varmaan aluksi kannata valita rautaa sisältäviä vitamiinivalmisteita.

D-vitamiinia olen syönyt, kun talvikuukausina ei aurinkoa paljon näkynyt. Kalaakin olen huono syömään (oikeastaan laiska laittamaan...), joten ostin kalaöljykapseleita. Niistä vain sellainen varoituksen sana, että kannattaa etsiä sellainen, jossa ei ole A-vitamiinia, tai ei ainakaan kovin paljon. Useimmat kalaöljykapselit nimittäin sisältävät A-vitamiinia raskaana olevalle liikaa. Neuvolassakin niistä varoiteltiin, joskin uskalsin syödä, kun valitsin tuotteen tarkasti. Omega 3 saa myös muista, esim. Minisunilla on valmiste, jossa on D-vitamiini, Omega 3, kalsium ym. samassa.

Aion jatkaa monipuolista ruokavaliotani ja napsaista yhden Multitabsin päivässä (niin kauan kuin siinä purkissa tabletteja riittää). Sen pitäisi siis turvata kaikki vauvanalun tarvitsemat vitamiinit ja hivenaineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suomessa suositeltu päiväannos on tällä hetkellä 300 ug, joten raskausaikana suositeltua 400 ug/vrk tuskin on vaikea saada täyteen tuoreita kasviksia ja marjoja syömällä, jos käytössä on esim. joku monivitamiini. Multitabsin Raskaus -monivitamiinissa on siis foolihappoa 200 ug/tbl, annostus 1-2 tbl/päivä. Mutta kohtuus ja terve järki on parasta tässäkin asiassa.

Lisäksi tulisi tietää, että (vaikka toisin väitettiin) ylisuurista määristä foolihappoa saattaa jatkuvassa käytössä aiheutua mm. heikotusta ja pahoinvointia, vaikka vesiliukoinen vitamiini onkin. Turvallinen yläraja on asetettu yhteen mg:an.

Britanniassa 2kk ennen raskautta suositellaan aloittamaan foolihapon ottaminen ja vuorokausiannos vähintään 400ug. Muualla maailmassa kuten esim. Jenkeissä annos on jopa tuplat. Ja jos on ollut kromosomipoikkeavuutta ennen tulee annoskoko olla huomattavasti suurempi.

Foolihappo on tärkeää muutenkin kuin vain raskaudessa ja sen vaikka ylimääräinen nauttiminen ei ole haitallista. Se on vesiliukoinen yhdiste, joten sitä ei voi saada liikaa.

Mitenköhän paljon tuota foolihappoa sitten pitäisi saada? Tietääkö kukaan, onko tuossa Multitabs Raskaana -valmisteessa sitä riittävästi?

Mielestäni on aika hämmentävää, että eri neuvoloissa annetaan niin erilaisia ohjeita noista ravintolisistä. Kuten aiemmin kirjoitin, edellisessä raskaudessa minulle kerrottiin normaaliin ravinnon sisältävän kaiken raskudelle tarpeellisen. Siihen sitten lisättiin, että talvella voidaan harkita D-vitamiinia. Mutta tätä palstaa lukiessa olen ymmärtänyt, että muualla suositellaan ainakin tuota foolihappoa. Ja samassa Suomessa asutaan. Muissa Euroopan maissa ilmeisesti ollaan vielä tarkempia tuon foolihapon saamisen kanssa.

Foolihappoahan saa ainakin rukiista (jonka suurkuluttaja olen). Mistä muusta?

T: Ymmyrkäinen RvaRuljanssi

mitä tarvitset siitä mitä syöt. Suomalaista ravintosuositusta noudattamalla saat kaiken tarvittavan normaalista, terveellisestä ruuasta (jos siis allergiat tms. ei rajoita). D-vitamiini voi tarvita lisäannosta, mutta muuten pitäisi vitamiinit ja hivenaineet olla kunnossa kunnon ruokavaliolla.

Mikäli haluat varmistaa, että varmasti saat kaikkea tarvittavaa, Multitabs Raskaus -monivitamiini sisältää kaikkea tarvittavaa. Foolihappoakin on jo yhdessä tabletissa koko päivän annos (200 ug). Foolihapon lähteitä on mm. parsa, pavut, punajuuri, kaalit, pinaatti, herneet, appelsiini...

Mulla nyt on vähän eri asia, kun mä syön foolihappoa päivittäin 500 ug. Mulla on lääkitys, jonka takia lääkäri määräsi jo ensimmäisen raskauden alussa syömään foolihappolisää ennen lääkityksen aloittamista.

Tuosta foolihapostakin ollaan montaa eri mieltä. Mun mielestä sitä ei tarvitsisi välttämättä Suomessa erikseen syödä ravintolisänä, sen saatavuus päivittäisestä ravinnosta on ihan eri luokkaa kuin esim. Brittein saarella. Mutta se on mun mielipide...

Heips!

Foolihappoa itse asiassa pitäisi syödä jo 2kk ennen plussaamista....mutta foolihappo on tärkeä varsinkin 3 ensimmäisen raskauskuukauden aikana. Suosittelen sitä lämpimästi. Ulkomailla tätä pidetään todella tärkeänä!!! Ite syön vielä magnesiumia ja kalaöljykapseleita.

Myös tuota multitabsin raskaana oleville naisille tarkoitettua ravintolisää.. Mietin vain sitä, että kun tuota kalaa tulee ihan liian vähän syötyä niin olisiko tarpeen syödä esim. kalanmaksaöljytabletteja, esim. omega3? Vai onko suositeltavaa syödä sitä raskausaikana?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat