Vierailija

Sain kutsun työhaastatteluun ja pari päivää kutsun jälkeen tein plussatestin :-) Olen todella kiinnostunut tuosta työpaikasta ja haastattelu siihen on ensi viikolla. Mietin vain, voinko ottaa mahdollisen työpaikan vastaan. Olen opettaja ja vakituinen työsuhde alkaisi siis elokuussa. En tällä haavaa ehtisi toimia opettajana kuin muutaman kuukauden ennen äitiyslomalle jäämistä. Tokihan raskaus voi vielä mennä kesken, koska vasta niin alussa ollaan, joten haastattelussa en siitä vielä aio kertoa.

Voiko työnantaja purkaa virkasuhteen, jos jään äitiyslomalle ennen koeajan loppua? Entä onko raskaus sellainen tieto, joka menee työnantajalle työnhakijan terveydentilasta tehtävässä lääkärintodistuksessa?

Voi että, ehdin olla niin iloinen tuosta haastattelukutsusta - samoin raskausuutisesta, mutta nyt en tiedä, miten pitäisi toimia.

Kommentit (16)

Raskauden vuoksi koeaikana työsuhteen purkaminen on laitonta, mutta jos esimies " ei tiedä" raskaudesta eli et itse sitä hänelle ole kertonut ei estettä purkamiselle ole.

Raskaudessa kun on kuitenkin pahoinvointia yms. voi esimies päätellä asian ihan itse tai sitten kuulee kautta rantain huhuja.

Minua on surullista, että kannustatte harhauttamaan työnantajaa. Kerran menetetty luottamus on todella vaikea saada takaisin ja etenkin pienillä paikkakunnilla kiirii nopeasti tieto työntekijän luotettavuudesta työnantajalta toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen myös sitä mieltä, että työnantajan ja työntekijän välinen luottamus on tärkeä asia. Ikäväkseni olen kuitenkin huomannut, että ainakin tämänhetkinen työnantajapuoleni kieroilee ja hyväksikäyttää määräaikaisia työntekijöitään aivan surutta. Juuri noita katteettomia lupauksia on minullekin jaeltu. Siksi olenkin nyt valmis toimimaan hivenen aiempaa istekkäämmin näissä työjutuissa.