Vierailija

Sain kutsun työhaastatteluun ja pari päivää kutsun jälkeen tein plussatestin :-) Olen todella kiinnostunut tuosta työpaikasta ja haastattelu siihen on ensi viikolla. Mietin vain, voinko ottaa mahdollisen työpaikan vastaan. Olen opettaja ja vakituinen työsuhde alkaisi siis elokuussa. En tällä haavaa ehtisi toimia opettajana kuin muutaman kuukauden ennen äitiyslomalle jäämistä. Tokihan raskaus voi vielä mennä kesken, koska vasta niin alussa ollaan, joten haastattelussa en siitä vielä aio kertoa.

Voiko työnantaja purkaa virkasuhteen, jos jään äitiyslomalle ennen koeajan loppua? Entä onko raskaus sellainen tieto, joka menee työnantajalle työnhakijan terveydentilasta tehtävässä lääkärintodistuksessa?

Voi että, ehdin olla niin iloinen tuosta haastattelukutsusta - samoin raskausuutisesta, mutta nyt en tiedä, miten pitäisi toimia.

Kommentit (16)

Raskauden vuoksi koeaikana työsuhteen purkaminen on laitonta, mutta jos esimies " ei tiedä" raskaudesta eli et itse sitä hänelle ole kertonut ei estettä purkamiselle ole.

Raskaudessa kun on kuitenkin pahoinvointia yms. voi esimies päätellä asian ihan itse tai sitten kuulee kautta rantain huhuja.

Minua on surullista, että kannustatte harhauttamaan työnantajaa. Kerran menetetty luottamus on todella vaikea saada takaisin ja etenkin pienillä paikkakunnilla kiirii nopeasti tieto työntekijän luotettavuudesta työnantajalta toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen myös sitä mieltä, että työnantajan ja työntekijän välinen luottamus on tärkeä asia. Ikäväkseni olen kuitenkin huomannut, että ainakin tämänhetkinen työnantajapuoleni kieroilee ja hyväksikäyttää määräaikaisia työntekijöitään aivan surutta. Juuri noita katteettomia lupauksia on minullekin jaeltu. Siksi olenkin nyt valmis toimimaan hivenen aiempaa istekkäämmin näissä työjutuissa.

Olen tullut siihen tulokseen, etten kerro tuosta testituloksesta vielä. Jos työn saan, kerron raskaudesta kuitenkin sen verran aikaisessa vaiheessa, että sijaisen järjestäminen onnistuu ja se luottamuksen hiven edes säilyy.

T: AP

tilastasi mitään. Sinuthan on valittu hoitamaan virkaa, ja voit olla jolloinkin sitä esim äitiysvapaan vuoksi estynyt hoitamaan.

Älä todellakaan ajattele mitään muuta!

t. kuntatyöläinen

Vierailija:

Lainaus:

Minua on surullista, että kannustatte harhauttamaan työnantajaa. Kerran menetetty luottamus on todella vaikea saada takaisin ja etenkin pienillä paikkakunnilla kiirii nopeasti tieto työntekijän luotettavuudesta työnantajalta toiselle.

Otat paikan vastaan tietysti!! Ei noita opettajien virkoja joka oksalla kasva, ainakaan täällä päin.

Sullahan on raskaus niin alussa, ettet välttämättä itsekään siitä saattaisi vielä tietää ;)

ja jonka palkkaus tulee verovaroista, niin kyllähän kaikilla tavoin on syytä tukea raskaana olevan työllistymistä. Varhaisessa vaiheessa ei missään tapauksessa kannata kertoa työnantajalle muutenkaan, keskenmenoriskikin on koholla.

Vierailija:

Lainaus:

No sitten kun se aika tuli, todettiin vain että ikävä kyllä se ei nyt olekaan mahdollista jne. Paikka olisi ehkä ollut vaikea täyttää ilman toivetta ja lupausta jatkosta. Mutta enpä mä tuolle mitään voinut, vaikka takuulla oli osittain vaalipuhetta.

Itse hain kahden vuoden työssä olon jälkeen vakkaripaikkaa, ollessani kuudennella kuulla raskaana, yllättäen en paikka saanut vaan joku aivan ulkopuolinen siihen valittiin , olin kyllä haastattelijan mielestä eittäin hyvä työtekijä, ja juuri sitä mitä on etsitty, mutta kumma kyllä en paikkaa siltikään saanut, vaan jäin ensimmäiselle varasijalle... Liekö olisi paikka ollut minun, ilman masua...??? Hae ihmeessä paikkaa ja jää onnellisieti syksyllä mammalomalle vakipaikka " taskussa" :)

tekemistä työn kanssa. Työterveystarkastuksessa sinun ei tarvitse siitä kertoa, periaatteessa heillä on vaitiolovelvollisuus mutta koskaanhan ei tiedä. Lain mukaan sinun on kerrottava työnantajalle 2kk ennen laskettua aikaa, ennen sitä se ei heille kuulu ja olet hölmö jos menet sen kertomaan liian aikaisessa vaiheessa.

Koeajalla raskauden vuoksi virkasuhteen purkaminen on rikos, joten tuskinpa työantaja sellaista tekisi. Sitä paitsi ei sinun tarvitse kertoa raskaudestasi ennen kuin se alkaa näkyä (tai viimeistään pari kuukautta ennen kuin jäät äitiyslomalle).

Mutta se on totta, että heti koeajalla kerrot olevasi raskaana, sillä raskaus on kielletty irtisanomisperuste myös koeajalla ja jos raskaana oleva irtisanotaan, näyttövelvollisuus kääntyy työnantajalle, jonka pitää voida osoittaa muu hyväksyttävä syy irtisanomiseen. Jos ei voi osoittaa, irtisanominen tulkitaan johtuvan raskaudesta = laiton peruste.

Ehkä yleensä ajattelen asiaa liiaksi muiden kannalta, tällainen pieni itsekkyys ei siis liene pahitteeksi...

Menen työhaastatteluun samalla innolla, joka minulla oli ennen tuota plussatestiä ja saa nähdä, riittääkö se paikan saamiseen. Murehdin tuota raskaudesta kertomista sitten myöhemmin ;-)

AP

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat