Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tää on jo kolmas raskaus mutta en kyllä yhtään muista milloin niitä voi miehen kanssa tunnustella..

rv 16+2

Kommentit (16)

moi! Minulla eka raskaus ja istukka etuseinässä..itse tunsin kunnolla ekat liikkeet vasta n. 20 rv tai hieman yli. Mieheni tunsi ekan kunnon liikkeen mahan päältä vasta rv 27..olen nyt rv 28..että näin meillä.tunnen liikkeitä muutenkin todella vähän,mutta esim. ultrassa kuulma liikkui aivan hirveästi..että en vain niitä tunne kun tuo istukka vaimentelee niitä melkoisesti.

tunsin liikkeet masun ulkopuolelta, ja olin tuntenut pieniä muljahduksia masussa sitä ennen vain pari päivää. Eli tosi pian ne alkoivat tuntumaan ulkopuoleltakin ja oikein isoja ja lujia potkuja ovatkin. Heti tuon jälkeen alkoi raskaus tuntumaan todemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esikoista odottelen ja olen huomannut liikkeiden olevan hyvin erilaisia eri päivinä. Joinain päivinä liikkeet ovat raisumpia, toisina hennompia. Joskus taasen tuntuu, että heinähattumme pitää lepopäivää. Rakenneultrassakin 20+5 pienokainen veteli vain tyytyväisenä sikeitä. Mitäs sitä muuta, kun ruokaa on saanut pari tuntia aiemmin. ;)

Tosiaan, varmasti liikkeet ovat monen yhtälön summa. Olenkin lukenut vau' kirjasesta, että liikkeitä ei kannata eikä saa verrata samoilla viikoilla olevien kanssa eikä myöskään mahdollisiin aiempiin raskauksiin. Jokainen odottaja on oma yksilönsä, samoin pienokaiset kohdussa.

Äityli & Heinähattu 22+2

tunsin ekat liikkeet. Todennäköisesti n. viikolla 17. Ensikertalaisena en tajunnut, ett ne oli ollut vauvan liikkeitä ennen kuin eräs kokeneempi äippä sanoi, mitä ne olivat :D Ihmettelin hänelle sitä tunnetta, joka tuntui perhosen lepattelulta tosiaan ja olin jo tuntenut kauemmin niitä... niin hän tosiaan valaisi, ett se oli vauvan liikkumista :)

tunsin muistini mukaan ihan selvästi, milloin pikkunen jysäytti kunnon potkun. Rv 23 näin ensimmäisen kerran vauvan liikkeen mahan pinnalla.

tokassa raskaudessa jo viikolla 17 liikkeet näkyi ja tuntui selvästi mahan päältä. nyt kolmanessa, jossa istukka on etuseinämässä, liikkeet alkoi tuntua viikolla 21.

Joo, yksilöllistä on... Kohdun sijainti ja vauvan luonne ainakin vaikuttavat :) Musta tuntuu, että meidän pikkuinen on varsin rauhallinen tapaus, kun alkuraskauden ultrassakin (rv 12+2) hän vain nukkui... ;) Häntä piti herätellä mahaani ravistelemalla, eikä meinannut viitsiä oikoa koipiaan millään. Lopulta kuitenkin liikuskeli sen verran, että saatiin tutkittua, että kaikki on kunnossa. Kätilö totesi, että istukka on niin hankalasti tiellä edessä ja kohtunikin jotenkin hankalasti, joten ultraaminen oli siksi vaikeaa...

Etuseinämään kiinnittyneen istukan takia sydänääniä on ollut vaikea löytää neuvolassakin. Neuvolassa ne löytyivät kyllä rv:lla 13+1. Kotidopplerilla kuulimme sydänäänet rv:lla 14+2 REILUN TUNNIN etsimisen jälkeen! Vasta rv:lla 17+5 sydänäänet löytyivät kotidopplerilla HETI - eikä pitkän etsimisen jälkeen.

Keskiviikkona rakenneultrassa selviää, onko istukka noussut kohdun kasvaessa ylöspäin - kuten pitäisi... Ultrassa rv:lla 12+2 istukka oli alhaalla edessä.

Kertokaahan vielä, miltä ensimmäiset liikkeet tuntuivat teidän mielestänne! Joku sanoi, että se tuntuu perhosen hipaisulta... Joku taas sanoi, että se tuntuu isolta ilmakuplalta.

rv19+4

Olen myös ensikertalainen ja istukka on kohdun etuseinämässä. Tunsin itse liikkeet ensikerran rv 17+2 ja mies tunsi ne vatsanpäältä vasta rv 22. Nyt Kirppu osaa potkaista jo esim. kaukosäätimen pois vatsanpäältä ja edelliskerralla neuvollassa dopleri sai kyytiä :)

Cana & kirppu 28+0

Ajattelin vastata, kun on niin tuoreessa muistissa. Eli istukka on etuseinämässä ja neljättä odotellaan. Torstaina tunsin itse, mies ja esikoinen potkut mahan päältä ja viikkoja oli tuolloin 17+2. Mutta siis ensikertalaisille vielä rauhoitukseksi, että hirveästi on vaihtelua milloin ne liikkeet sitten ekan kerran tuntee, olipa ensikertalainen ja monetta kertaa mukana.

wintergirl h 17+5

oli etuseinämässä istukka jasiitä huolimatta tunsin itse liikkeet jo rv 14. en muista koska ukkelipukkelikin ne tunsi, mutta muistaakseni meni jokusen viikkoja kyllä tuosta. heh, tosin meijän jäbä ei muille muutenkaan suostunut potkimaan. aina lopetti jos joku ulkopuolinen yritti kokeilla :)

mutta siis oman kokemukseni perusteella en usko että oikeasti toi istukan paikka vaikuttaa siihen koska tuntee... mä uskon että se on oikeasti vain odottajan tuntoherkkyydestä kiinni.

ekaa odotellaan, istukka takaseinässä, liikkeet tuntui käteen n. 17+3/4. Ja mulle kävi tosiaankin niin että en tajunnut mitään liikkeitä tuntevanikaan ennenkuin vaavi jytkäisi niin lujaa että tuntui läpi asti. Mitään perhosia tai vastaavia en muista tunteneeni ollenkaan. Enpä kyllä toisaalta liiketuntemuksia juuri tarkkaillutkaan, vaan odottelin ihan rauhassa että kunhan vko20 tulee täyteen niin alkaa liikkeet tuntua :-)

t. Fiikus77 (taitaa olla jo 26+5 :-))

istukka kylläkin takaseinässä, joten siihen en osaa sanoa... mut ekakertalainen olen. kyllä se oli miehelle iso juttu kun tuntui pikkuinen pumpsaus käteen :)

Tiina ja pumpsis rv 32

Hei! Juuri klikkasin Vauva-lehden sivut auki aikoen kysyä samaan aihepiiriin liittyvää kysymystä! Mulla istukka on kiinnittynyt kohdun etuseinämään, joten tulen tuntemaan vauvan liikkeet normaalia myöhemmin...mutta kuinkahan paljon myöhemmin? Tämä on ensimmäinen raskauteni, joka on edennyt näin pitkälle. Onko täällä ketään, joka ois ollut vastaavassa tilanteessa? Siis ensikertalainen ja kohdun etuseinämään kiinnittynyt istukka? Millä viikolla tunsitte liikkeet? Tiedän, että tässä on isoja yksilöllisiä eroja (ja vauvan luonnekin voi vaikuttaa...? Kuinka vilkas tapaus on...?), mutta ois kiva kuulla jotain osviittaa siitä, kuinka monta päivää tai viikkoa pitää todennäköisesti vielä odottaa. Sydänäänet ja liikkeet kuuluu kotidopplerilla, joten hengissä pikkuinen ainakin on! :)

rv19+3

Täällä yksi, jolla istukka on etuseinässä ja joka on ekakertalainen. Mulla tuntui itsellä ensimmäiset liikkeet rv 16+6, ja mahan päältä ne tuntui joskus rv 19, tosin silloinkin aika vaimeina, mutta mies kyllä tunsi ne.

Istukasta etuseinämässä en ole huomannut muuta vaikutusta tässä raskaudessa, kuin että stetoskoopilla ei kuulu sydänäänet vatsan läpi, vaikka normaalisti kuuluisi. Siis tässä vaiheessa missä nyt olen.

sämpyläinen rv 30+5

Ja vaikka tämä on kuudes lapsi niin en vielä tunne potkun potkua saatikka että mies ne tuntisi ;o)

Istukka on etuseinämässä, mutta vaikka on ollut pari kertaa takanakin niin en ole sen aiemmin mitään tuntenut ja vauvalla on ollut kaikki hyvin ja vilkkaasti ovat tosiaankin ultrassa liikuskelleet !

Eipä tässä kun odotellaan milloin niitä oikeita potkuja alkaa satelemaan :o)

Rapuäiti 20+6

itselläni rv 24 ja nyt vasta alan itse tuntea jotain liikehdintää..

kolmas raskaus ja nyt sit etu seimämään kiinittynyt istukka.

neuvolan täti ei sydän ääniä tahtonut saada, mutta tänään uktra kertoi kaiken olevan kunnossa, hyvä niin..

eli ei hätää, kauan piti liikkeita itsekin odottaa, aikaisemmat kun on jo ennen 18 vko tuntenut.

eli raskaudet voi olla niin erilaisia =)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat