Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli siis virvotaanko teillä pääsiäisen kunniaksi?

Meillä ei.

Poika on 3v eikä huomenna virvota. Ei olla virvottu kertaakaan.

Itse en henk koht pidä koko touhusta,koska on mennyt niin kaupalliseksi. Kun olin pieni oltiin todella tyytyväisiä kun saatiin naapurin tädiltä virpomis palkaksi rusinoita pieni aski.

Nykyään tuntuu että idea on kadonnut kokonaan. Täytyy myöntää, että meillä poistetaan ovikellosta patterit aina virpomispäivän kunniaksi. Lisäksi olemme koko porukka höyhen, paju allergikkoja joten en halua oksia meille allergia oireiden vuoksi. Lisäksi koiran hermoja ( sekä meidän muiden myös) säästääksemme olemme katsoneet parhaaksi poistaa ovikellon toiminnasta vuorokauden ajaksi.

Teenkö kauhean väärin lastani kohtaan kun häntä en noidaksi pue ja " laita" virpomaan?

Mietityttää vaan, että onko kumpi parempi. Olenko kauhean tylsä äiti..?

Hoh, taitaa olla tän äidin paras painua pehkuihin :) alkaa olla hieman epämääräistä tekstiä jo :)

Kommentit (10)

Niin ne on tavat erilaisia eripuolella Suomeakin.

Tein pupupuvun tytölle kun hän oli 2- vuotias ja sitten käytiin virpomassa ihan mummut ja kummit vain. Oli se niin syötävän näkänen että:))

Viimevuonna käytiin muutamassa kaveriperheessä mummujen ja kummien lisäksi.

Tänävuonna mennään maalle ja sinne saa puvun pukea päälle virpoa sukulaiset, ei muuta.

Pienempi ei vielä ymmärrä näistä touhuista onneks mitään..

Ite olen aina ollut maalla pääsiäisenä virpomassa, siellä kun ei outoja paikkoja olekkaan niin koko kylä käytiin virpomassa. Palkaksi saatettiin saada appelsiineja, keksiä ja jopa kerran kananmunia sekä nappejakin saatiin;))) ja joskus rahaa, yleensä kumminki jotain pientä karkkia.

Itse kerättiin pajunoksat ja koristeltiin ne sitten nätiks, puettiin vanhoja hameita päälle ja maalattiin kasvot,päähän huivi ja ei muutaku menoks vaan.

Tyttö saa kierrellä isompana tässä tutussa ympäristössä tai sitten maalla sukulaisia virpomassa. Mutta ei periaattee

Meillä ovi kyllä avataan ja karkkipussukan jokainen virpoja koriinsa saa. Pienet virpojat on ihania, isommista jo kymmenvuotiasta virpojista tulee sellanen hävettävä olo jo itellekki. Vain ja ainoastaan kierretään karkkisaaliin perässä mahollisimman monta taloa..ärsyttävää.

Nimittäin palmusunnuntai, jonka perinteisiin tuo virpominen kuuluu, on vasta viikon päästä :-D Eli ei meilläkään huomenna virvota.

Muutoin koitetaan kyllä virpoa kummi ja mummu, eli nämä lähimmät ja tutuimmat. Itsekään en oikein ymmärrä sitä, että kierretään vieraiden ihmisten ovilta oville ja ker(j)ätään aina vain lisää namuja/rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poika on ihan innoissaan kun meille tulee virpojia, ryntää ovelle antamaan suklaamunia ja mä itse pidän perinteestä antavana osapuolena. Itse kävin virpomassa kerran, olin joku 6v ja Ruotsissa serkkutyttöjen luona kylässä ja siellä menin heidän mukaansa, mutta Suomessa en ikinä.

Jos poika joskus haluaa virpomaan niin sitten kun osaa itse mennä naapurustoon virpomaan. En käsitä tätä systeemiä, että ihan pieniä lapsia passitetaan virpomaan ja äiti tai isä kyttää nurkan takana. Eri asia jos lapsella on aivan hirveä hinku virpomaan. Mutta hyvät tavat, kuten oksan koristelu, oksan jättäminen ja lorun osaaminen on vähimmäisvaatimukset.

Naurettavaa kun esim. kauniisti puettujen noitatyttöjen mukana on pari poikaa, jotka on tulleet vaan karkkikytikselle eivätkä ole pukeutuneet eikä ole oksia jne.

Samoin pidän enemmän siitä kun tulee 2-3 lasta kerralla, silloin tulee annettua paremmin jotain isoja munia tms. mutta jos laumassa on esim. 5-6 lasta niin kourallinen jotain pikkumunia tms. on riittävä, ei tosiaan tule mieleen antaa 5-6 isoa suklaamunaa, kun seuraava ryhmä on samanlainen. Ja ryhmät muuten vertailevat saamisiaan ja menevät vain niihin joista saa hyvin karkkia.

_hiipu_:

Lainaus:

Nimittäin palmusunnuntai, jonka perinteisiin tuo virpominen kuuluu, on vasta viikon päästä :-D Eli ei meilläkään huomenna virvota.

Tuo virpomispäivä muuten vaihtelee alueittan! Jossakin päin suomea virvotaan palmusunnuntaina, jossakin aikaisempana!

No meillä ei virvota ainakaan vielä... saas nähdä sitten vuoden päästä haluaako tyttö virpomaan kaverin kanssa sitten kun ikää on reilu 3,5 vuotta mutta nyt en ole ajatellut ollenkaan koko asiaa.

-minskuliina

Meidän poika täyttää kesällä 4 v, eikä ole tähän mennessä koskaan käynyt virpomassa, eikä ainakaan tänä vuonna vielä mene. Itse asiassa en ole koskaan edes ajatellut tätä virpomisasiaa tai siis en ole muistanut, että niin edes tehdään. Asutaan sellaisella (kerrostalo-)alueella, että täällä ei varmaan mihinkään rappuun pääse ilman ovikoodia tai sitten pitää soittaa jonkun summeria. Joten en usko, että täällä kukaan käy kellään tuntemattomalla virpomassa. Meidän talossa asuu yksi lapsiperhe meidän lisäksi ja heidänkin lapsensa on 1-v, joten enpä usko, että ovikello viikon päästä soi.

Me käytiin aina mun lapsuudessa (80-luvulla) siskon kanssa virpomassa ja mun muistikuvissa se oli kiva juttu. Ensin haettiin pajunkissoja jostain puskista ja koristeltiin ne hienosti. Ja sitten äiti " meikkasi" ja puki meidät noidiksi ja kierrettiin lähikatujen taloja. Me käytiin silloin kyllä myös ihan ventovieraitten ovilla ja niin teki kaikki muutkin lapset. Kai se oli silloin ihan normaalia? Ja palkaksi saatiin muutama pieni karkki tai joku markka (siis per virvottu). Sitten kotona laskettiin innoissaan, että jes, mulla on 20 markkaa...

Kun oma poika on isompi (ehkä jo ensi vuonna), saavat luultavasti mennä pikkusiskonsa (nyt 1 v) kanssa minun seurassa johonkin tuttuun naapuriin virpomaan. Näin 2000-luvulla en ehkä uskaltaisi vanhempinakaan päästää tuntemattomille virpomaan, vaikka sitä itse lapsena tein. Kamalaa, jos joku namusetä tulisi avamaan oven!!! Eli äidin (tai isin) seurassa saavat ehkä vuoden päästä virpoa tuttuja naapureita. Ja myöhemmin (kouluiässä) sitten itsekseen, mutta vain tuttuja silloinkin.

Lapset on vielä niin pieniä että olemme käyneet virpomassa vain kummeja, mummeja, tätejä ja ystäviä. Olen heitä aina etukäteen varoittanut että ollaan tulossa käydään vaan ovella ja jatketaan sitten matkaa. Mummolla on saatettu viivähtää hetki mehutellen ja kahvitellen muuten on käyty vain ovella. Virpomispalkatkin ovat olleet välistä hyvin runsaat kun kummit on varautuneet tuttuihin virpojiin =). Tykkään virpomisen ajatuksesta ajaa paha pois ja antaa hyvää tilalle. Lapsistakin on kiva kun tiedossa on vähän erilainen sunnuntai.

Tänään varmaan maalataan puhallettuja kanamunia sormiväreillä ja viikkolla koristellaan sitten pääsiäisoksia mukaan oksaan laitetaan virpomisloru muistoksi =).

minskuliina:

Lainaus:

Tuo virpomispäivä muuten vaihtelee alueittan! Jossakin päin suomea virvotaan palmusunnuntaina, jossakin aikaisempana!

Ai me keskustellaan nyt täällä :-D

Joo, sen tiesinkin, että Länsi-Suomen perinteisiin kuuluvat pääsiäisnoidat ovat liikenteessä lankalauantaina (ts. pääsiäislauantaina) ja tämä itäinen virpomisperinne kuuluu nimenomaan palmusunnuntaihin, siis viikkoa ennen pääsiäistä. Nykyäänhän nuo kaksi perinnettä sekoittuvat mukavasti.

Mutta tuollaisesta en ollut aiemmin kuullutkaan, että viikko ennen palmusunnuntaita kukaan olisi liikenteessä pajun vitsojen kanssa...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat