Seuraa 

Meillä on noin puoli vuotias poika ja ollaan nyt hankkimassa turvaistuinta kun alkaa vähitellen jalat pukkaan kaukalon yli ja ottaa kiinni penkkiin.



Tänään kierrettiin lastentarvikeliikkeitä ja ollaan ihan epätoivoisia niiden vaihtoehtojen kanssa. Aluksi mietittiin, että haluttaisiin sellainen, jonka voi asentaa molemmin päin.. niiden pohjoismaisten suositusten mukaan.



GRACON COSMIC-istuin asennettuna meidän autoon aiheuttaisi sen, ettei meidän perhe pääse yhdessä sillä autolla minnekään, ei mahduta, kun repsikan paikalle ei mahtuisi enää ketään, sen joutui siirtämään niin eteen takana olevan istuimen takia. Se on oikeastaan poislaskettu jo, mutta olisi ollut hyvä varmastikin.



BRITAXin istuin, senkin voi laittaa ensin selkä menosuuntaan, mutta on kyllä tosi perusmalli, huolettaa ne olemattomat sivutörmäyssuojat. Muuten vankan oloinen, menisi varmaan pitkään lapsella kun on aika korkeakin.



MAXI-COSi vaikutti hyvältä ja simppeliltä, tosin tuntuu, että se on suht pieni, kuinka pitkään menee lapsella? Aika hyvännäköiset sivutörmäyssuojat.



RECARO oli tuntematon merkki entuudestaan. Kun siihen tutustuimme, aloimme pohtia sitä, ostaisimmeko kuitenkin sellaisen, jonka saa vain kasvot menosuuntaan. Meidän poitsusta tulee pitkä, joten suht nopeasti saisimme varmaankin kääntää istuimen kasvot menosuuntaan. Se Recaro vaikuttaisi aika hyvältä, korkeutta saa säädettyä, menee 36 kg asti, vaikutti vankalta, sivutörmäyssuojat tosi hyvät..



Sitten heti iskee syyllisyys, täytyyhän lapselle olla se turvallisin... vaan mitkä ominaisuudet sen tekevät? Jos lapsi on selkä menosuuntaan, on se parempi nokkakolaria ajatellen, mutta peräänajossa huonompi. Ja päinvastoin kun matkataan kasvot menosuuntaan.



Auttakaa stressaantunutta ja kertokaa mielipiteenne omista / muiden kokemuksista!

Kommentit (11)

On totta että oeräänajossa on turvallisempaa että lapsi istuu kasvot menosuuntaan. MUTTA vain silloin kun joku ajaa sinun perääsi! Jos olet itse peräänajajana, se on sinulle nokkakolari. Jos ajat ulos tieltä, sekin on tavallaan nokkakolari, koska vauhti pysähtyy äkillisesti (tällöin hyvät sivutörmäyssuojatkin ovat tietysti tärkeät, koska auto pyörähtää usein katon kautta ympäri). Jos törmäät risteyksessä toisen auton kylkeen, sekin on sinulle nokkakolari. Eli se kasvot menosuuntaan matkustaminen on turvallinen vaihtoehto vain yhdessä lukuisista kolarityypeistä, ja väittäisin että todennäköisyys joutua juuri peräänajetuksi on aika pieni verrattuna muihin kolareihin.



Meillä on muuten myös tuo Recaro Young Sport, mutta se on otettu käyttöön vasta kolmevuotiaana. Kyllä hirvittäisi laittaa tuota 11-kiloista alle 2v kuopusta niin isoon istuimeen kasvot menosuuntaan. Kuopus on muuten nyt ehkä 85 cm pitkä, istuu Britax Freewayssa, ja jos hän pitää jalkoja suorana, kengät pohjat osuvat juuri penkin selkänojaan. Ja jalkatilaa on niin hyvin että jalat mahtuvat olemaan mukavasti koukussa niin kuin tuolilla istuisi. Eli mainiosti mahtuu istuimeensa vielä reilun vuoden, niin kuin pitempi esikoinenkin mahtui (3v ja 100cm). Britax Hi-Wayn mainoksessa oli juuri tuosta että istuinosa on hiukan lyhyempi, jolloin lapsi mahtuu koukistamaan jalkojaan mukavasti.



Minusta on aika kyseenalaista säästää siinä että ostaa " pitkäikäisen" käännettävän istuimen, koska siinä ei pitkällä 3-vuotiaalla ole enää kunnon pääntukia. Turvavyöistuinta taas voi säätää lapselle sopivaksi. Ja turvaistuimeen ei mahdu kuin viisivuotiaaksi, jolloin olisi edelleen turvallisempaa matkustaa selkänojallisessa turvavyöistuimessa. Aika moni taitaa ostaa siinä vaiheessa pelkän korokkeen kun istuin käy pieneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on Britax Freeway, johon mahtuu pitkäkin lapsi selkä menosuuntaan. Uudempi malli on juuri tuo Hi-Way, jota ei saa käännettyä, mutta uskaltaisin väittää että lapsi mahtuu siihen kyllä selkä menosuuntaan kolmevuotiaaksi ellette jollain aivan riisipurkilla ajele. Jos otatte käännettävän istuimen, jouduttekin luultavasti kääntämään pitkän lapsen kasvot menosuuntaan liian aikaisin, sillä käännettävissä istuimissa on lähes aina huonommat jalkatilat kuin juuri Freewayssa tai tuossa uudessa Hi-Wayssa.



Eikä missään nimessä vauvalle pelkästään kasvot menosuuntaan olevaa istuinta, selkä menosuuntaan matkustaminen on ehdottomasti turvallisempaa kolmevuotiaaksi asti!

En niin tarkoittanutkaan. Mutta tämä mahdollistaa oikeanlaisen istuimen kanssa lapsen turvallisen asennuksen kasvot menosuuntaan. Pivot-liitos tuossa istuimessa on myös se ratkaiseva tekijä kasvot menosuuntaan asennuksen turvallisuudessa. Toki IsoFix on turvallisempi ja helpompi kuin turvavyö -asennus myös selkämenosuuntaan istuimissa. Pahoittelen, jos ymmärsitte väärin kirjoitukseni.

Britaxin uuden istuimen nimi on Hi-Way. Tietysti se voi olla jossain ollut myynnissä jo pitempään mutta meidän seudun Britaxeja myyvään liikkeeseen on vasta tulossa. Katselin sitä Britaxin esitteestä ja voi olla että sitä ei pysty kääntämään vaan on aina selkä menosuuntaan. Iän puolesta pitäisi mennä noin 4v asti.

mutta meillä ostettiin Gracon Cosmic 10 kk:n ikäiselle pojalle, kun alkoi tuntumaan, että ei viihtynyt enää sitten ollenkaan kaukalossa. Olisi siihen painonsa ja pituutensa puolesta mahtunut vielä nytkin, mutta jokainen automatka alkoi olla suoraa huutoa, joten kokeilimme tuota. Minusta se oli tosi hyvä istuin, mutta poika oli erimieltä. Huuto ei siihen loppunut. Cosmic siis täytyi asentaa ensin selkä menosuuntaan. Teemme paljon pitkän matkan ajuja ihan viikottain ja tuo huutaminen alkoi jo todella vaivata. Kuukauden päivät kokeilimme Cosmicia ja se riitti. Saimme sen onneksi palauttaa, mutta täyttä hintaa emme takaisin saaneet. Vaihdoimme Britaxin DuoPlussaan joka asennetaan heti kasvot menosuuntaan ja käytetään autoon asennettavia erillisiä IsoFix kiinnikkeitä, siksi niin turvallinen kasvot menosuuntaan asennettuna.



-Isofix-järjetelmän ehdoton etu on se, että jarrutustilanteessa auton törmäysvyöhykkeen painuessa kasaan ja vastaanottaessa liike-energian niin istuin kuin lapsikin osallistuvat jarrutukseen. Duo Isofix ¿istuimessa on myös patentoitu " pivot" -liitos, joka rajoittaa lapsen pään heilahdusliikettä eteenpäin.- (lauseet lainattu-www.britax.fi/meny1Frame-1.htm)



Aivan loistava istuin ja meidän automatkat parantuivat kerralla. Ei huudon huutoa ole kuulunut. Tosi tyytyväinen lapsi. Istuin on kyllä melkoisen hinnakas, n. 300 euroa ja siihen vielä lisäksi ne kiinnikkeet ja asennus autoon, joten niihin menee 50 - 100 euroa lisää, riippuen asennusliikkeestä. Meillä Mercedes ja tämä istuin oli vielä Mercedes Benzin suosittelema näihin autoihin, joten tilallisesti vie vain yhden istujan verran sekä jalkatila jää käyttöön tyhjänä.



Britaxin sivuilla myös kerrotaan, että ISOFIX-standardi tulee todelliseen tarpeeseen ja alkaa vähitellen tehdä läpimurtoa maailmanlaajuisesti, joten luulempa, että kasvot menosuuntaan asennus yleistyy varmasti tulevaisuudessa ja tuo suositus 3 vuoden iästä poistuu.



Jos vain itse uskaltaa luottaa ammattilaisten sanaan siitä, että istuin on oikein asennettuna turvallinen lapselle kasvot menosuuntaan niin tämä istuin on loistava, ollut ainakin meillä. Katsoin myös, että Britaxille on tullut toinen samankaltainen vain kasvot menosuuntaan asennettava istuin nimeltään Evolva Ultra. Sitä ei vielä ollut täällä Lastentarvikkeessa. Varmasti hyvä sekin. Ja tutkimalla esim. netissä sekä käymällä liikkeissä saa tosi hyvää tietoa erivaihtoehdoista. Varmasti hyviä istuimia löytyy tosi paljonkin, eikä merkkikään aina ole se hyvyyden tae. Kokeilemalla löytyy juuri oikea sinun lapsen tarpeisiin.

niminen istuin on meidän nyt 1v 6kk ikäisellä tytöllämme. Ollut käytössä siitä asti kun tyttö oli n.7kk, syynä se ettei selkä menosuuntaan-istuimien kanssa tilaa eteen jäänyt + tyttö on aina ollut pitkä ja sai istua " jalat suussa" sellaisissa.



Suurimpana syynä Recaroon päätymiseen oli kuitenkin vauvasta asti kestänyt matkapahoinvointi eli oksennusta tuli huudon kera. :( Recaron sivutörmäyssuojatkin ovat yhden ikävän kolarin perusteella olleet kultaakin kalliimmat ja vahingoilta säästyttiin- ajanut siis asiansa.



En tiedä tarkoititko juuri tätä Recaroa mutta vastasinpa kuitenkin- meidänkin istuin kun on 36 kg:aan asti :)



-H-

Meillä on sama tilanne, kova miettiminen käynnissä. Mekin ollaan käyty testaamassa noita mainitsemiasi istuimia, mutta lisäksi Brion istuinta. Oletteko sitä kokeilleet? Se vaikutti minusta hyvältä, mutta vähän epäilyttää se ettei Brio ole erikoistunut istuimiin, kuten vaikka Britax. Mutta istuin oli pätevän oloinen, ensin selkä menosuuntaan ja voi myöhemmin kääntää.

Lisäksi on tulossa Britaxilta uusi istuin, mutta en nyt muista sen nimeä :-? ?? Aiomme katsoa sitä vielä ennen päätöksen tekemistä, myyjä sanoi sen tulevan heille tällä viikolla myyntiin.

Etsimme käännettävää istuinta, vaikka nokka menosuuntaan veisikin vähemmän tilaa. Tuntuu silti turvallisemmalta laittaa aluksi selkä edellä. Se kyllä yllätti miten paljon tilaa istuimet vie kun etupenkkiä joutuu siirtämään!

Me pähkäiltiin myös et mikä istuin ostetaan. Päädyttiin Brio Zentoon. Siinä poika (6kk) viihtyy ainakin nyt hyvin. On sen verran korkea istuin et näkee hyvin ulos.



Meillä oli vaihtoehtoina Britax twe, toi Zento ja Recaro. Kaupassa kun nähtiin Recaron istuin päätettiin heti et ei sitä, koska se on kasvot vaan menosuuntaan ja toiseks noin pienen lapsen on siinä hankala istua (kokeiltiin sitä kaupassa). Meillä kun poika ei enää viihtyny 5kk vanhana kaukalossa.

Recaron istuinhan on 9kg ylöspäin ni oltais voitu jo siirtyä siihen, mutta mun mielipide on et se on isomman lapsen istuin. Ja vaikutti myös mun mielestä siltä et lasta voi ahdistaa siinä kun ne reunat on sellaset korkeat ja ahtaat.

Mies on täysin auto miehiä (työ&harrastus), ni hän ois halunnu Recaron tottakai, mutta kun näki sen kaupassa niin yllättäen mieli muuttui ;)



Britax meillä oli esikoisella ja oltiin siihen silloin tyytyväisiä, mutta se on ikävä kyllä edelleen ihan samanlainen kuin n.6v sitten.



Zento ostettiin sitten kun siinä on kuitenkin ne sivutörmäyssuojat vähän paremmat kuin Two Way Elitessä.



Ja siellä kaupassa josta me nyt ostettiin istuin suositeltiin ostamaan mieluummin Zento ku Recaro.

Myyjä tuli vielä ensin kokeilemaan et se Zento sopii hyvin meidän autoon ja et minä mahdun vielä etupenkille :)



Näin meillä. Aurinkoista kevättä kaikille :))

Kiitos kommenteista!

Meillä on toistaiseksi niin vanha auto, ettei ole mahdollista käyttää tuota isofix-kiinnitystä. Vai voiko sen isofixin jotenkin asentaa vanhaan autoon, ei kai?



Onko kenelläkään kokemusta tuosta Recarosta?



Ja sitä tosiaan pohdin, että vaikka lapsen laittaa selkä menosuuntaan niin kuin pohjoismainen suositus on, niin silloin kuitenkin peräänajossa se asento on huono lapselle. Samoin kuin jos laitat lapsen kasvot menosuuntaan, niin peräänajossa asento hyvä, mutta jos tulee nokkakolari niin silloin huono. Että vaikka lapsen laittaa selkä menosuuntaan, niin siltikin löytyy tilanne, jossa sekin on huono asento.



Tässä alkaa olla ihan sekaisin kaikkien ominaisuuksien kanssa.



Mutta tosiaan, kiitos kommenteista. Britax on vissiin aika suosittu. Jotenkin siinä vaan huoletti ne sivutörmäyssuojat, jotka olivat aika mitättömät. En tiedä sitten.



Taidan mennä Britaxin sivuille taas surffailemaan.

Isofix on ehdottomasti hyvä keksintä, mutta eihän se pakota laittamaan lasta kasvot menosuuntaan. Britaxillakin on nimittäin Isofix-istuin, joka on selkä menosuuntaan asennettava, nimeltään Fixway.



Ymmärrän kyllä jos matkapahoinvoinnin tai jatkuvan, hysteerisen huutamisen vuoksi kääntää lapsen kasvot menosuuntaan, mutta halusin tuon Isofix-asian vain korjata.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat