Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mun masuvauvalla on paino jämähtänyt paikoilleen, mikä huolettaa tosi paljon. Rv 32 paino oli 1800g, eli normaali. Seuraavassa ultrassa paino oli rv 37 2800g, eli hyvin oli kasvua tullut n. 200g/vko. Rv 39+0 paino on edelleen tuon 2800 g eli pysynyt ihan samana 2 viikkoa! Ja kun eilen kävin liikkeiden vähyyden vuoksi äitipolilla rv 39+5, arvioksi saatiin 2700g. Olisiko jollakin tietoa mistä voi johtua? Istukassa oli ihan lievää kalkkeutumista, virtauksissa ollut vikaa. Sain uuden kontrollin viikon päähän, eli tilannetta seurataan mutta huolettaa niin paljon etten saa edes nukuttua! Lääkäri sanoi että normaalisi vauvan kasvu voi hidastua rv 40 tienoilla, olisiko mulla käynyt niin vain 3 viikkoa aikasemmin. Vauvan voinnissa ei ole todettu poikkeavaa. Jos jollakin vastaavaa kokemusta, olisin tosi kiitollinen tiedoista!

Lilia76 39+6

Kommentit (2)

olin siis rv36 synnytystapa arviossa koska takana 2sektiota, silloin huomattiin että vauva oli vain 2180g, siis arvio oli niin. uus kontrolli 10pv perästä ja kasvua n n250g ja uutta arviota en enää aanut koska mulla oli sektio sovittu 10 päivän päähän rv 38+6. Istukka oli mulla ok ja virtaukset hyvät. Ei osattu sanoa miksi vauva pieni, en kylläkään osannut hermostua koska edellise olivat myös ollet suht pieniä, 2900g ja 3200g.

Syntyessään tyttö olikin sitten arvioitua pienempi, olikin vain 2400g, arvio oli että painais n 2700g syntyessään. Tyttö oli ihan täydellinen ei mitään ongelmia oikeastaan, verensokeri laski vaarallisen alas ja joutui tippaan, mutta pääsi kotiin jo 5vrk ikäisenä. Syytä pienuuteen ei ole selvinnyt kokeista huolimatta. Epäillään ettäpieni istukka ei pystynyt isompaa vauvaa " tekemään" .

Pieni tyttö on vieläkin mutta mitään vikaa ei ole.

Voipi olla että sun vauva on ollut eri asennossa ja ei ole saatu kunnon mittauksia ja takia ei kasvua ole tullut. Älä hermoile turhaan vaan odota uutta kontrollia rauhassa.

-MM- ja tyttö 2kk 3400g ja 52cm (pieni, mutta pippurinen;))

Noista aiemmista ketjuista voi lukea tarkemmin mun tarinaa, mutta tässä kertaus.

Esikoisen kasvuhäiriö selvisi vasta, kun olin vesien mentyä rv 35+3 lähtenyt Naistenklinikalle ja siellä ultrattiin. Painoarvio oli 2,2 kg, todellinen paino 1620 g. Syy ei koskaan selvinnyt. Np-, rakenne- ja tuossa vikassa ultrassa virtaukset olivat kunnossa. Istukka oli normaali, joskin aika iso (530 tai 540 g) sikiön kokoon nähden. Tyttömme oli paitsi pieni, myös aneeminen.

Tokassa raskaudessa sikiö kasvoi kivasti omia käyriään. Rv 36 painoarvio oli muistaakseni 2690 g, ja silloin todettiin istukassa hieman kalkkeumaa. Tyttö syntyi rv 38+4 ja painoi 2844 g eli joko ultra heitti tai sitten kasvua ei juuri ollut viimeisten viikkojen aikana. Istukka oli kalkkinen. Tyttö sai 9 Apgar-pistettä, ja rutiininomaisen verensokeriseurannan jälkeen (syntymäpaino < 3 kg) kotiutui kahden yön kuluttua.

Sun tapauksestasi arvioisin, että eri ultrat voivat olla epätarkkoja, varsinkin loppuraskaudessa. Jos jotain olisi vialla, tietyt mitat olisivat luultavasti viikkoja huomattavasti jäljessä tai virtauksissa olisi blokkeja. Esim. esikoisellamme päänympärys vastasi rv 37, mutta reisiluun pituus ja vartalonympärys rv 31.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat