Vierailija

niin, otsikossa se tulikin, että milloin käynnistetään ennen rv 40-42?

mulla on rv 31 ja muksu paino edellisviikolla liki 2kg.

Ajattelin, että voisiko lapsen paino olla kriteeri käynnistykselle jo aiemmin ettei tarvitse tonnikeijua synnyttää alakautta. Hirvittää jos ison joutuu synnyttämään repeää tosi pahasti yms.. jos sit sopiikaan syntymään.(?!)

mulla esikoinen kyseessä.

itse en ole erityisen lihava ja sokerit on normaalit eli ei pitäisi olla ns. sokerivauva.

Kommentit (19)

jotenkin tuntuu että muksu ei saisi painaa mielellään yli 4 kg, kun olo on sellainen että äiti leimataan huonoksi äidiksi tai siis huonoksi raskaana olevaksi. ei ole noudattanut terveellisiä elämäntapoja yms.

mulle ainakin neuvolassa tuli sellaien olo, kun puhuttiin ravinnosta yms..

käynnistystä edes rv38 pamahtaneella raskaumyrkytyksellä.. olin sitte sairaalassa 2 viikkoo sisällä osastolla odottamassa normaalii käynnistymistä ja sain verenpainelääkkeitä (sen 2 viikkoo) kun paine oli 160/106.. no onnex poika sit syntyi rv 40+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Syynä on periaatteessa vauvan koko. Minulla siis himpun ahdas lantio. Ja esikoinen painoi 4170g, eikä mahtunut syntymään alakautta. Synnytys siis pysähtyi ja päädyttiin sektioon. Nyt siis lantio kuvattu ja käynnistys luvattu ettei tarvitsisi tehdä toista sektiota.

raskaushepatoosi. Normaali synnytys, lapsella painoa 3,6 kg ja tuloksena erittäin pahat repeämät. Todennäköisesti syynä rakenteellinen poikkeavuus, siis minulla eikä lapsi yksinkertaisesti mahtunut syntymään. Toinen syntyi suunnitellulla sektiolla 39+0 ja jälleen syynä raskaushepatoosi. Lapsi ei olisi vielä ollut valmis syntymään, oli ihan kinan peitossakin. Mutta hepatoosin takia oli pakko kiirehtiä, riskinä kohtukuolema.

tai tulee raskausmyrkytys tai jokin muu ongelma raskaudessa, silloin voidaan käynnistää/leikata ennen laskettua aikaa. Minulla esikoinen painoi 4,5kg ja syntyi rv 41+4, ei puhettakaan käynnistyksestä ennen la. Sekin vielä on pulmallista, että synnytys ei välttämättä käynnisty, jos paikat eivät ole kypsät, vaikka kuinka käynnisteltäisiin.

niin, mä olen syöny mielestäni terveellisesti, paljon kotimaisia kasviksia ja hedelmiä, ruisleipää ja näkkäriä ainoastaan, kalaa ja kanaa, nauta-sika jauhelihaa. juustoissa olen syönyt vähintään 17% ja välillä myös 5-9%. jugurtit on vähärasvaisia ja sokerisia tai sit olen syönyt luonnonjugurttia marjoilla. juomana rasvatonta maitoa tai vettä.

jos on iskenyt makean nälkä niin sit olen syönyt hedelmiä tai tai tehnyt salaatin.

ruuat olen valmistanut mahd. vähän rasvaa käyttäen, miel. uunissa tai höyrystämällä.

karkkia yms olen sit syöny viikonloppuisin vähän, yleensä jotain kunnon ruokaa alkuun niin ei tule ahmittua.

liikkunut olen voinnin mukaan. lähinnä rauhallista kävelyä, välillä uintia kun alko niin supistella ja tuli liitoskipuja kävelystä.

Rv 31 oli 2,1kg arvio ja mulla tosiaan oli supistuksia tullut jo tosi aikaisin ja pitkään, et ehkä sekin vaikutti. Paljon riippuu myös lääkäristä lähteekö käynnistään. Tyttö painoi syntyessään 3900g ja käynnistelyä oli takana 3 pvä (+välipäivät).

Käynnistettiin äidin korkean verenpaineen takia. Lisäksi vauva oli jo muutamaa viikkoa aikaisemmin lopettanut kasvunsa.

Vauvalla sydänäänet laskivat välillä hälyyttävästi. Siinähän sitä syitä käynnistykseen tulikin.

Nyt meillä terve pikkumies jo kotona jokeltelee.

Siis että iso vauva on häpeä, osoittaa että äiti on ahmiva porsas. Mielellään vauvan paino saisi alkaa kakkosella niin se olisi ihanan pieni.

Sairaaksi on maailma mennyt kun jo vastasyntyneiden pitäisi olla laihoja.

Vierailija:

Lainaus:

jotenkin tuntuu että muksu ei saisi painaa mielellään yli 4 kg, kun olo on sellainen että äiti leimataan huonoksi äidiksi tai siis huonoksi raskaana olevaksi. ei ole noudattanut terveellisiä elämäntapoja yms.

mulle ainakin neuvolassa tuli sellaien olo, kun puhuttiin ravinnosta yms..

Kuka painoarvion teki ja miten?

Älä nyt ihmeessä toivo mitään ennenaikaista synnytystä, vauvalle on aina parempi saada kasvaa rauhassa. Etukäteen on turha murehtia paikkojen repeytymisestä, sillä sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä vauvan koon kanssa.

Olen 162cm/48kg normaalisti. Olen siis suhteellisen pieni ja siro. Esikoista odottaessa kaikki veikkasivat pientä tyttöä tulevaksi. painoa tuli alle 10kg ja maha oli tosi pienen näköinen muiden mahoihin verrattuna. Esikoinen meni 2vk yli. Synnytys käynnistettiin vk 42+0. Kohdunkaula oli lyhentynyt, mutta muuten ei tainnut olla mitenkään erityisesti mitään tapahtunut. Aamulla sanottiin, että kysessä pieni vauva. Alle 3,5 kg, mahd. alle 3 kg. Ok. Käynnistys lähti hyvin etenemään yhdellä murusella, joka laitettiin kohdunsuulle. Tuli supistuksia koko ajan. Vauva syntyi kuitenkin vasta 20 tunnin kuluttua ja olikin 3990g! Kaikki olivat aivan ihmeissään. Miten vauva oli edes mahtunut minun mahaani? Luvattiin, että ensi kerralla tämä ei toistu. Nyt seurataan tarkemmin jne. IHmettelin että miten, kun kuljin sf-mitalla koko ajan alakäyrän ja normaalin välissä. Ultrissakaan ei osattu sanoa, että 4kg.

Nyt olen raskaana vk39+1. Ja jippii, sama tilanne. kohdunkaula on lyhentynyt, mutta muuta ei ole tapahtunut. Limatulppaa on välillä hieman tullut, mutta vain hieman. Supistelee, mutta ei tarpeeksi tai kovaa. Kävin viikko sitten synnytystapa-arviossa keskustelemassa lääkärin kanssa. Ongelma taitaa olla siinä, että minulle raskaus sopii. Ei ole arvoissa mitään valittamista, painoa tulee vähän, pissa on puhdas, paineet hyvät. Vauva liikkuu hienosti koko ajan ja maha on sopusuhtaisen kokoinen. VAuvaa arvioitiin tällä hetkellä 3,5kg. Minusta olisi ollut erittäin hyvä sauma vaikka käynnistää synnytys, mutta ei. Lääkäri ei suositellut, koska on vaarana, että käynnistyksen aikana tulee ongelmia. Äidiltä menee voimat, synnytys pysähtyy tms. ja joudutaan siksi leikkaamaan. Lääkärin mielestä vauvan koko ei myöskään enää niin paljon muutu tässä lopussa, painoa tulee n. 60-100g viikossa. Ja, minulla ei ole ahdas lantio. vauva mahtuu hyvin.

Siis en voi käsittää.. Tiedän, että minun lapset eivät synny itsekseen vaan tarvitsevat käynnistyksen. Esikoisen kanssa oli sama juttu, supisteli välillä kovaakin, mutta ei ne mitään saa aikan. Lääkäri sanoi, että vaikka minulla on supisteluherkkä kohtu, ei se aina takaa että vauva lähtee hyvin syntymään. Kysyin myös mistä vauvojen " iso" koko johtuu, kun minä olen kuitenkin pieni eikä mieskään ole iso. Kysyin johtuuko syömästäni karkista? Ei kuulema. Voin mussuttaa niin paljon kuin huvittaa. Ihmettelen vaan, että eikö raskaus-aika ole pienelle ihmiselle rankempi jos odottaa 4kg lasta? Kait se on eri asia, jos itse painaa vaikka 80kg ja odottaa 4kg lasta. Eihän se voi tuntua samalta.

Lopputulos, EN TIEDÄ. Odottelen käynnistystä... Lääkäri tutkii minut uudelleen lasketun ajan jälkeen. Sitten taas mietitään uusiksi mitä tehdään.. Toivon että tällä kertaa jo kokeiltaisi käynnistystä.

Yksi arvio voi heittää paljonkin eikä tuossa vaiheessa tehty arvio vielä välttämättä kerro mitään vauvan syntymäpainosta, ihan turha vielä murehtia.

Eli syyt milloin raskaus voidaan käynnistää 37-39 viikoilla on äidin tai vauvan terveyden tai hengen vaarantuminen, tai että vauva on suhteessa liian iso lantioosi ja ei mahdu syntymään alakautta. Se kyllä edellyttää röntgenkuvauksia. Ja siltikin raskaus pyritään viemään mahdollisimman lähelle rv40. Alle 38 viikkoisia ei kyllä käynnistellä huvikseen. Vauvan kilomääräinen painohan ei kerro vauvan syntymiskypsyyttä vaan raskausviikot! Eli rv 37 vauva ei ole elimiensä kehittyneisyyden puolesta yhtä valmis kuin rv 40 vauva. On siis hyvä saada mahdollisimman paljon viikkoja kasaan.

Mä olen pieni 160/50 ja ajattelin kans, että en saa kovin isoa vauvaa ulos. Mun lantiot tutkittiin ja mulle sanottiin että varmaa on, että mun lantiosta tulee ulos 4,5 kg vauva. Onneksi ei ihan niin isoa tullut :)

Yks mun tuttu, joka samankokoinen kuin mä synnytti 4,9 kg vauvan alakautta ja ihan yhtä ketterästi tuli ulos kuin olisi kilon pienempikin tullut. Naisen lantio on ihmeen sopeutuvainen!

että jokaiselle esikoista odottavalle kuuluu tehdä synnytystapa-arvio, missä arvioidaan vauvan kokoa ja äidin lantion mittoja. Parhaassa tapauksessa lantio kuvataan. Tämä tehdään muistaakseni n. rv 36. Itselläni vauvan kokoarvio rv 36 2878g ja vauva syntyi rv 41+6 4150g. Ei siis sinun vauvastasi välttämättä mitään jättiläistä kasva. T:3

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat