Vierailija

Tämä on ensimmäinen kerta kuin koskaan tänne edes kirjoitan, ikinä en ole millään vauvapalstalla kirjoitellut saatika seikkaillut, en tiedä millaisen vastaan oton täällä saan mutta siis tässä murheeni:

Tietämättäni olen ollut raskaana jo jonkin aikaa ja takana rajuakin raisumpi ryyppyputki.

Sain tämään tietää että olen raskaana viikoilla 11+3.

Olen syönnyt e-pillereitä (Mercilon merkkisiä) jo neljän vuoden ajan säännöllisesti.

Kahdet erittäin niukat vuodot on olleet kolmen viikon välein, johtuikohan sekin tuota juomisestani, sellaista tippamaista tiputtelua.

Elämä on lähiaikoina potkinut päähän ja pahasti, aviomies paljastui monen yhteisen vuoden jälkeen läpimädäksi paskaksi, tiedän kyllä juu että alkoholi ei ole ratkaisu mihinkään, mutta minulla se turrutti sen pahan olon tunteen jonka mieheni minulle aiheutti.

Pelottaa niin paljon että olen nyt mennyt tuhoamaan pienen elämän alun juomisellani.

voi hyvä luoja sentään, miten paljon pahemmaksi oloni tulikaan, onnellinen olen vauvasta tietysti, mitä ihanampaa nainen voikaan koskaan kokea kuin äityden ilon, mutta tämä syyllisyys on niin hirveää. Tunnen itseni maailman huonoimmaksi ihmiseksi.

Kommentit (21)

Minulla on vähän samantyyppinen kokemus, eli raskaus paljastui n. rv 12. Sitä ennen olin ehtinyt juhlia kunnolla mm. uuden vuoden + kaverin synttärit. Ajatus oli viettää viimeiset kunnon biletysajat, ennen kuin ruvetaan yrittämään miehen kanssa lasta.

Minulla myös pillerit päällä - olin työkiireissä unohtanut ottaa 3 pilleriä kierron aikana, ja siitä sitten raskaus alkoi. Tiputteluvuotoa oli, ts. en osannut epäillä raskautta, kun muitakaan oireita ei ollut.

No, joka tapauksessa: Tuloksena oli nyt 6-vuotias, terve lapsi, jolla ei ole havaittu minkäänlaisia ongelmia, vaikka alkuraskaudesta tuli tosiaan jonkin verran käytettyä alkoholia. Eli välttämättä vaurioita ei ole tullut, vaikka eihän se alkoholinkäyttö suositeltavaa olekaan.

Juttele asiasta lääkärin tai neuvolantädin (jos on sellaista tyyppiä, jolle voi puhua - kaikki eivät ole) kanssa ja kerro kaikki. He tietävät kyllä, jos pitää tarkkailla jotain tms. Ja tosiaan: kunhan tästä eteenpäin annat vauvalle parhaan tulevaisuuden, niin on ihan hyvät mahdollisuudet, että mitään vahinkoa et ole saanut aikaan.

Onnea odotukseen!

Istukan kasvu on raskauden ensimmäisiä tapahtumia, sillä osa alkion soluista alkaa heti erilaistua istukaksi. Istukka alkaa toimia reilun kahden viikon kuluttua hedelmöitymisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

esimerkiksi ruokajuomana myöskin odottavilla äideillä?

Onko siellä kaikki lapset FAS ja ADHD lapsia, muutenkin villkaita ja "viallisia" ?

Missä menee se raja? Kuka sen voi varmaksi sanoa ja todeta?

Saahan jotkut täysin rapajuopotkin äidit täysin terveitä lapsia, onko tämä tuuria?

Entä sitten äiti joka ei ole koskaan juonnut saakin vaikeasti vammaisen lapsen?

On niin monia tutkimuksia, mihin uskoa?

Ymmärrän tunteesi hyvä tuleva äiti. En ihmettelel, että asia sinua mietityttää. Mutta enää sinä et voi vaikuttaa noihin tapahtumiin. Puhu rehellisesti mieltä painavasta asiasta ja yritä nauttia tästä eteenpäin raskaudesta. Syyllistäminen itsesi tai kenenkään muunkaan taholta ei auta asiaa eikä muuta mitään. Sinä "opit" nyt kovemman kautta jotain tästä:) Olet silti arvokas ja hyvä ihminen!:)

Ajattele positiivisesti! Murehtiminen ei auta, vaikka asia tuskaa mieleen tuokin. Luota, että kaikki menee hyvin. Halaus.

Tietenki jo tuon ikäinen sikiö on yhteydessä verenkiertoon! Alle 5 viikkoinen sikiö ei ole!

Sikiö saa aivan saman alkoholmimäärän mikä sinunkin verenkierrossasi on. Imetettäessä alkoholimäärä on promilleja.

Yritä jutella neuvolla asiasta. Varmaa vastausta et varmaankaan ennen lapsen syntymää saa.

Lainaus:

Sikiö ei ole vielä ees yhteydessä verenkiertoosi, joten älä sure :)

(Myöhemmin napanuoran kautta, sikiö saa alkoholia äisin verestä promillen verran (1:1000).

Siis sinun promilleistasi. Määrä on mitättömän pieni. Suuremp uhka on esim kaatuilla, tms kännissä, ja näin vaurioittaa sikiötä. En kuitenkaan suosittele tenuttamista raskausaikana kenellekkään...)

(Myöhemmin napanuoran kautta, sikiö saa alkoholia äisin verestä promillen verran (1:1000).

Siis sinun promilleistasi. Määrä on mitättömän pieni. Suuremp uhka on esim kaatuilla, tms kännissä, ja näin vaurioittaa sikiötä. En kuitenkaan suosittele tenuttamista raskausaikana kenellekkään...)

alkoholi kulkee siitä esteittä läpi

Lainaus:

Vain promillen verran äidin verenkierrosta. Sikiölä ja äidillä ei ole yhteiset verenkierron, vaan molemmilla omansa.

Äidin ja sikön veren alkoholipitoisuus on käytännössä suunnilleen yhtenevät.

Imetyksessä maidon ja veren alkoholipitoisuudet ovat suunnilleen samat eli jos vaikka äidillä on promillen humala, vauva nauttii promillen vahvoista "alkoholia".

Lainaus:

Alkoholi on sikiövaurioita aiheuttava aine. Äidin käyttäessä alkoholia myös sikiö altistuu alkoholille, koska alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidin veressä.

Vaikka ei voida todistaa, että aivan vähäinen alkoholimäärä olisi haitaksi sikiölle, vaaran olemassaoloa ei voida myöskään sulkea pois. Tätä syystä asiantuntijat eivät yleensä määrittele alkoholin käytön turvarajaa raskaana oleville.

Tilapäinen alkoholinkäyttö ennen kuin nainen on tietoinen raskaudesta ei todennäköisesti aiheuta ongelmia. Sikiön elimistö alkaa kehittyä heti kuukautisten jäätyä pois, joten alkoholin käyttö on hyvä lopettaa tai ainakin vähentää minimiin viimeistään silloin, kun epäilee raskautta.

Sitä turvallista rajaa ei tiedetä. Ei kaikille mitään vaurioita tule. On todennäköistä ettei lasillinen viiniä vahingoita sikiötä, mutta varmuudella sitä ei tiedä kukaan. Juuri siksi ei pitäisi käyttää ollenkaan alkoholia raskauden aikana.

Ette vaan taida puhua sielä -missä nää asiat oikeesti hoidetaan.

Itse en viittis tehdä tollasta, vaan ottaisin asian puheeksi neuvolassa. Josta saa oikeet vastaukset, tuet ja ratkasut. Mutta annas kun arvaan: ei niin huolehtiva äiti tietenkään tee vaan valehtelee.

En kerro sulle onko toi vaarallista. Puhu neuvolassa.

Alkuraskaus on kaikkein riskialteinta sikiövaurioille. Eivätkä raskaudet välttämättä kesken mene. Koko raskauden ajan on kuitenkin vaurioiden vaara olemassa.

Älkää nyt puhuko mitä sattuu. Sikiö on yhteydessä äidin verenkiertoon jo melko pian raskauden alettua. Ei siis lillu viikkoja irrallaan. JA: SIKIÖN VERESSÄ ON AINA VÄHINTÄÄN YHTÄ PALJON ALKOHOLIA KUIN ÄIDINKIN!

Varmaan miljoonat naiset juoneet vahingossa tai täysin tietoisesti alkuraskauden aikana ja lapsi täysin terve. En tietenkään suosittele kellekään. Tsemppiä ja onnea!

Jopa se että jotain on pahasti vialla ilman että se liittyy mitenkään alkoon. Kuitenkin minäkin tiedän tosi reippaasti "siiderissä liotetun" lapsen, jonka äiti huomasi raskauden vasta sitten että sai oikeuden äitiyspakkaukseenkin jälkikäteen. Silti tuloksena terve ja reipas poika. Murehtia voit, mutta ensimmäinen henkäisyn paikka on varmaan vasta eka ultra.

Itse olen huomannut raskauden n. vk 8 ja KYLLÄ reippaasti on tullut otettua ihan siinä viimetingassa. Terveitä ovat. Tsemiä!

kiinnittymisen jälkeen. Aluksi alkio kasvaa ja kehittyy kohdun seinämän välityksellä äidin verenkierrosta saadulla ravinnolla, myöhemmin istukan välityksellä. Ei siis pidä paikkaansa, että vasta istukan kehittyminen olisi joku rajapyykki.

Kaikkein haitallisinta on alkoholinkäyttö kolmen ensimmäisen raskauskuukauden aikana. Alkoholi on keskushermostomyrkky, jonka käyttö ensimmäisten kuukausien aikana voi saada aikaan fyysisiä poikkeamia. Koko raskauden aikana alkoholi voi vaikuttaa sikiön kasvuun ja vaurioittaa aivoja.

Ei toki suositeltavaa, mutta aika moni tässä maassa on tietämättään juonut alkoholia alkuraskaudessa. Olet hieman pidemmällä tietysti jo, mutta juttele asiasta lääkärin kanssa tai edes neuvolassa, jos kovasti huolettaa, he osaavat paremmin kertoa riskeistä..

Pääasia kuitenkin että juominen nyt loppuu! (Moni kun senkun jatkaa ja myös polttaa tupakkaa ym. vähät välittämättä vauvasta).

Onnea odotukseen ja loppuelämääsi! Älä turhaan murehdi sitä mitä et enää voi muuttaa, vaan katso eteenpäin! Tsemppiä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat