Vierailija

kielletään osoittamasta tunteitaan, siis kiukuttelemasta, itkemästä. riehumasta ym. ja opetetaan vaan leikkimään hiljaa huoneessaan,

Kommentit (5)

Oletin kyllä kysymyksen tarkoittavan sitä, että lapsen ei ole hyväksyttyä ilmaista (negatiivisia) tunteitaan. Siitä ei hyvää seuraa!!! Kolmosen tapauksessa hänen toimintansa ja tunteensa ovat olleet hyväksyttyjä vanhempien tai muiden läheisten toimesta. Tietenkään ei ole hyväksi lapselle antaa hänen käyttäytyä miten hyvänsä, mutta lapsen täytyy sallia kokea ja ilmaista kaikkia tunteita. Ilmaisun suhteen vanhempien on opetettava, mikä on sopivaa, esimerkiksi muiden tai itsensä vahingoittaminen kiukuspäissään ei ole. Sen sijaan lapsen on täysin sopivaa tuntea kiukkua.

henkilö, joka pelkää muiden ihmisten tunnereaktioita ja pitää itseään syyllisenä niihin. Vaistoaa helposti pienetkin mielialamuutokset ja ahdistuu niistä. Vaikea luottaa ihmisiin, "ottaa itseensä" helposti. Jos löytää aikuisena turvallisen tunneilmapiirin, voi purkaa lapsena patoutunutta raivoa. Tai jotkut kyllä purkavat muissakin tilanteissa. Tällöin tunnereaktio näyttää muista täysin liioitellulta ja voi aiheutua lapsellisista syistä (väärän väriset sukat tms) mutta tuntuu raivoajasta oikeutetulta ja oikean kokoiselta reaktiolta, sillä lapsi hänessä raivoaa eikä aikuinen. Hyväksyvä tunneilmapiiri on lapselle tärkeä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä olen juuri sellainen ihminen, jota on kielletty kaikesta, vaikka itse asiassa olin suhteellisen kiltti lapsi.

Hyvin olen pärjännyt. Tulen helposti toimeen muiden kanssa, enkä suuremmiten mieti kakkosen listaamia asioita. Työelämässä olen edennyt pitkälle ja minulla on onnellinen 3 lapsen perhe.

Yksilökohtaista siis. Ja olen itse asiassa sitä mieltä, että kaikkea lasten tinttaamista ei tarvitse jaksaa kuunnella.

Mitä se kieltäminen nyt tarkoittaa? Sitäkö, ettei lapsen kiukkua hyväksytä, eikä lasta hyväksytä kiukkuisena, vai nopeaa rauhoittelua ja lapsen huomion poissuuntaamista? Ei lapsen oikeastaan pidäkään antaa kiukuta mielin määrin vaan rajata kiukku ja luoda mahdollisuuksia sen hallitsemiseksi ja siitä ylipääsemiseksi.

Masennus ja tyhjyyden tunteet ovat hirveän tavallisia ongelmia niillä ihmisillä, jotka on kasvatettu "kilteiksi" kieltämällä lapselta kaikki negatiiviset tunteet. Lapsi oppii suuntaamaan negatiiviset tunteensa itseensä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat