Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

On kuulemma tämän lukuvuoden tarvikerahat käytetty, mutta liimapuikkoja tarvitaan jatkuvasti, kun ei ole työkirjoja ja opettaja tekee itse monistettavaa materiaalia.

Sitä vaan mietin, että pitäiskö valittaa johonkin ylemmälle taholle, että pitäisi nyt edes liimapuikot hankkia, kun opettaja joutuu monistelemaan ja tekemään tehtäviä vihkoihin, eikä edes liimapuikkoihin riitä rahaa. Kyllä mä voin ostaa vaikka viis liimapuikkoa, mutta ihan periaatteessa mun mielestä ne pitäisi saada koululta.

Ei ole varmaan opellekaan helppoa pyytää tuomaan tarvikkeita.

Sivut

Kommentit (98)

Kouluissa, joissa olen ollut, ei ole harrastettu työkirjojen kopioimista. Opettajat tekevät aivat hurjat määrät materiaalia itse, mikä on toisaalta aivan hillitön vääryys. Opettajan tulisi saada keskittyä opettamiseen, eikä oppimateriaalin jatkuvaan vääntämiseen.

Yksinkertainen tosiasia on, että rahat on tiukoilla, eikä tehtäväkirjoihin ole varaa. Opetussuunnitelmat kuitenkin paisuvat kuin pullataikina, eikä todella ole aikaa kirjoituttaa kaikkea vihkoon. Lisäksi valtavan kokoisissa luokissa on niin eri tasoisia oppilaita, että pienenkin tehtävän vihkoon kirjoittamisessa menee helposti koko tunti. Vielä jos heikon oppilaan energia menee varsinaiseen kirjoitustyöhön ja varsinainen opeteltava asia jää taka-alalle, ollaan taas ihan metsässä.

Opettajakollegani tekevät hillittömät määrät itse noita monisteita, joita sitten vaihtelemme eli nostaa oikeastaan karvat pystyy tuollainen tekijänoikeuksien rikkomisepäily. Uskon minäkin, että sitä tehdään kouluissa aika vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Elämä ei aina ole eilua. Jonkun pihin isänlapsilla on huonot vaatteet eikä koskaan mitään muotijuttuja, mitä muilla. Joillakin ei ole varaa ostaa kaikkea, mitä haluaisi. Ja joillakin on vaan periaatteita.

yhteen ja toiseen vähemmän välttämättömään, mutta jos lapsi tarvitsee kouluun 50sentin liimapuikon on se liikaa.

Pelkästään tupakkaan voi kulua päivässä kymmenen euroa. Ja kaljarat sen lisäksi. No, siksipä sitä rahaa ei kai liimapuikkoon liikenekään.

Vierailija:

Lainaus:

samoin se 1,90e kahdentoista lyijykynän paketti, joka pitä ostaa kun joku oli katkonut lapseni kynät ja seuraavalla viikolla vielä joku nokkahuilukeräys.

Muttä kyllä mä ne rahat sitten kaivoin. Muistan kyllä että olin itse syömättä sen päivän. TUlihan se halvemmaksi lähettää lapsi koulun mukana elokuviin kuin jos olisin itse vienyt ja joutunut ostamaan lipun vielä itsellenikin.

Mutta nuo ajat kokeneena musta tuo heitto noista tupakoista ja kaljoista oli aika halpa: en harrasta kumpaakaan ja jouduin tosiaan jättämään väliin noiden päivien lounaan...

Mun tulee aina niin pahamieli kun luen tai kuulen tollaisesta.

Onneksi sain käsityksen että teillä menee nyt paremmin.

ovat tottuneet syömään vaan pastaa, riisiä tai korkeintaan perunamuusin. Kokoperunoita ei jakseta kuoria eikä haluta syödä, joten hyvinkin niitä riittäisi vaikka koko koulun liimapuikoiksi.

Tuli mieleen oma lapsuus...kuinka kouluun piti aina joskus viedä jotain. Opettaja pyysi päällystämään muovilla jonkun kirjan tai pulpettiin piti viedä aluspaperi....tai oli vappu ja sai viedä karkkia kouluun tai oli liikuntapäivä tai luokkaretki ja sai ottaa eväitä/rahaa mukaan jne.

Opettaja oli tosi mukava ja varmati ajatteli vaan lasten parasta kun keksi kaikkea ohjelmaa. Mutta itsestä tuntui tosi pahalta, meidän isä on maailman pihein(?!!) ihminen ja muistan kuinka monesti illalla en saanut unta kun piti miettiä tekosyytä kouluun...miksi mulla ei ole sitä rahaa laskettelureissuun tai kontaktimuovin palasta. En kehdannut sanoa että isä ei antanut:(

Siksi vaikka konenkään budjetti ei liimapuikosta kaatuis ja omalle lapselleni ostaisin vaikka 100 puikkoa jos tarvii, olen periaatteessa sitä mieltä että kouluun ei pitäs viedä kotoa mitään. Koska on niitä pihiä isiä kenen lapset joutuu kärsimään...

Minun periaatteeni perustuu siihen, että niin kauan kuin vanhemmat suostuvat kustantamaan mitä erilaisimpia juttuja, joita koulu tai opettajat pyytävät, niin sitä vähemmän kunta myöntää kouluille rahaa tällaisiin toimintoihin tai tarvikkeisiin. Ei tarvita määrärahoja, kun vanhemmat maksavat. Luulette olevanne kauhean jaloja, kun kaikkeen suostutte.

Ei ole opettajan eikä oikeastaan edes rehtorin " vika" jos rahat loppuvat kesken vuotta (toki olisi voinut realistisemman budjetin tehdä jne...). Asiasta voi valittaa vaikka mille taholle (hohhoi, yhdestä liimapuikosta, kun muutakin valitettavaa olisi), mutta silti aivan ensimmäisenä marssisin kauppaan ostamaan sen liiman. Eihän sen hankkiminen sitä valittamista estä.

Vähän talkoohenkeä hei. On Suomen koululuilla aina ollut pulaa vaikka mistä ja silti ollaan iloisia, kun saadaan ilmainen koulutus. Ennen lapset poimivat puolukoita kouluilleen, nykyään nillitetään kun koululla ei ole varaa liimapuikkoon...

En ole jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta onko nyt niin että löytyy vanhempia jotka ei sitä liimapuikko osta? Eihän se edes maksa paljon, saa sitä rahaa varmaa hullumaankin menemään?

Mun lapsen ei ole tarvinnut viedä liimapuikkoa kouluun, mutta jos joskus tarvitsee, niin pitää muistaa sanoa että, lainaa sitä puikkoaan jollekin jonka vanhemmat eivät ole liimapuikkoa ostaneet. Oikein säälittää ajatus liimapuikottomasta lapsesta :)

tai laittaa vaikka sähköpostia koulutoimeen... vastaushan on jo tiedossa että määrärahat loppu mutta jos sillä olisi jotain vaikutusta että annatte ymmärtää että vanhemmatkin tajuavat tilanteen.

Meidän lapsen ope on maailman ihanin ihminen ja ihan huippuope. En halua hänelle mitään hankaluuksia. Täytynee ehkä kysyä häneltä, mitä mieltä asiasta on.

Kiitos kommenteista.

ap

Sitten eri asia jos on pyytänyt kaikkien lasten vanhempia ostamaan omalle lapselleen oman liiman. Jotenkin vain mielsin asian että oli vain yhden lapsen vanhempaa pyytänyt. Väärinymmärryksiä sattuu. Kyllä minäkin omalle lapselle liiman ostaisin, mutta en välttämättä toisten lasten käyttöön.

Tutustupa huviksesi kuntien budjetointeihin noissa kouluasioissa, tai tule seuraamaan ison koulun tarvikeneuvotteluja, kun siinä punakynä viuhuu yli opettajien tekemien tilausten, koska rahaa ei ole.

Riippuu kunnasta, mutta meillä ainakaan opettajat eivät voi noin vain tilata mitä tarvitaan, vaan tilaukset tehdään ja sitten alkaa juustohöylä viuhua. Menkää kunnallispolitiikkaan jos se on teistä väärin, mutta opella on varsin vähän keinoja vaikuttaa asiaan.

Me asutaan ulkomailla ja täällä ei joudu ostaa vain liimapuikkoa vaan kaikki koulutarvikkeet! Kynät, kumit, paperit, kartongit, liimat, muovailuvahat, värityskirjat, koulukirjat, kouluvaatteet, KAIKKI. Myöskään ruokailua ei ole koulun puolesta.

Ymmärrän kyllä periaattellisuutesi mutta silti pitkään ulkosuomalaisena asuneena kysymys sai hymyn huulilleni.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat