Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

.

Kommentit (8)

Rauhallinen lapsuus kehittää stressinsietokykyä

21.9.2008 7:57

Kiireetön ja rauhallinen varhaislapsuus antaa hyvän suojan stressiä vastaan myös aikuisena.

Psykologian professorin mukaan stressiherkkyys kehittyy kolmen ensimmäisen ikävuoden aikana. Tuona aikana lapsi tarvitsee aikaa ja rauhaa.

Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan liian suuret ja meluiset lapsiryhmät päiväkodeissa voivat stressata lapsia. Pitkään kestänyt stressi voi aiheuttaa lapselle muun muassa käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia.

STT

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä vien omani 5-v hoitoon 2 kertaa viikossa. Saan itselleni asioidenhoitopäivän, ja lapsi leikkikavereita. Veikaanpa sitäpaitsi, että päivä kaupungilla( kaupat, virastot ym... ) minun kanssani olisi paljon raskaampi ja hälinäkkäämpi kuin päivä päivähoidossa.Ja se päivä todella hurahtaa asioiden hoitoon: asumme keskellä korpea, joten asioita ei muuten pääse hoitamaan kuin ajamalla 80 km. Eikä meilläpäin paljon niitä lapsiakaan asustele, joten kyllä "virikelapseni" on paikassaaan ihan hyvällä syyllä. Valitettavasti olen nyt työtön, mutta luotan siihen että työt alkavat vielä. Sitten ne päivät ovat lapsellekin ihan eri raskaita, kun hoitopäiviä kertyy 5x viikko, 11 h/päivässä.

ei käy töissä tai opiskele. Virikelapsi ei tarkoita tilannetta jossa lapsi tarvitsee kuntoutusta ja vanhemmilla terveysongelmia. Alle 3v varsinkin stressaantuu hälisevästä päivähoitoryhmästä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat