Vierailija

SPR tarvitsee jatkuvasti lisää verta. Käy www. veripalvelu. fi sivuilla lukemassa kuka voi luovuttaa ja mitä verta tarvitaan eniten.

Itse olen saanut synnytyksen jälkeen punasoluja ja olen ikuisesti kiitollinen niistä jotka jaksavat käydä luovuttamassa. Itsekin rupean taas käymään, kunhan karenssi synnytyksestä loppuu.

Sivut

Kommentit (61)

En pysty luovuttamaan sellaista määrää, minkä tahtovat. Aivan liikaa minulle; tulen huonovointiseksi ja alkaa pyörryttää. Kerran otettiin verikokeita 10 putkiloa ja sen jälkeen huomasin, että minusta ei ole luovuttajaksi- valitettavasti. Vereni kelpaisi muuten paremmin kuin hyvin (O+), mutta sitä tunnetta en haluaisi kokea enää koskaan, mikä tuli verenmenetyksen aikana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Veripalvelun sivujen mukaan verivarastot ovat nyt tosi vähissä. Joten kaikki verta luovuttamaan, jotta saadaan turvallista verta tarvitseville. Saatamme itse tai lapsemme olla siinä tilanteessa joku päivä.

Kannattaa tarkistaa, voihan olla että juuri sinun käyttämäsi lääke ei estä luovutusta.

Vierailija:

Lainaus:

En ole ikinä saanut aikaiseksi selvittää asiaa, mutta jostain tuon kuulin ja se sulkisi minut luovutuksesta pois.

Käyn kolmesti vuodessa luovuttamassa. PAinan justa ja just 50 kiloa, eli alarajoilla luvoutuskelpoisuuden. Poikani (5-v) otan mukaan, jospa hänkin sitten muistaisi isompana käydä luovuttamassa. Ja saahan siitä palakaksi hyvät pullakahvit. Ynnä rautatabletteja, jos hemo on matalalla.

mutta hemppa oli 109.. Enkä muuten saanut rautatabletteja.

Tänään piti käydä otattamassa laskimosta verta jotta nähdään mistä näin alhainen hemppa johtuu, heinäkuussa kun se oli vielä 131.

Ja äiti on vähän väsynyt.. :)

Mikäli vielä imettää, ei voi luovuttaa. Kun lopettaa imetyksen ja lapsi on yli vuoden vanha, ei ole mitään karenssia.

Tuosta puudutusvoiteen käytöstä. Ihan oikea neuvo Veripalvelusta, ettei silloin oikein voi tulla. Iho nimittäin puhdistetaan erittäin huolellisesti ennen pistosta, joten puudutusvoiteesta ei ole hyötyä, koska se pitää pyyhkiä pois.

Joku myös kommentoi, ettei ihme, että verestä on pulaa, kun on niin tarkat kriteerit. Tuskinpa kukaan meistä olisi valmis ottamaan vastaan sellaista verta, josta voisi olla omalle terveydelle haittaa. Samoin ei kukaan halua luovuttaa verta oman terveytensä kustannuksella. Kyllä Veripalvelussa on tarkkaan mietitty noi kriteerit, milloin saa ja ei saa luovuttaa. Jos jokin ihmetyttää, soittakaa Veripalveluun luovuttajalääkärille. Sieltä saa lisää tietoa ja ovat hyvin ystävällisiä, ainakin mulle on oltu. ;)

Kävin just tarkistamassa SPR: sivuilta, joko sitä pääsis luovuttamaan, mutta eivät huoli vieläkään. Synnytyksestä pitäisi olla 12kk..

Pankista on saanut lainaa ja muuten elämä Suomessa sujuu hyvin Kela-kortin ja norjalaisen ajokortin yhdistelmällä. Miehellä harvinainen veriryhmä ja luovuttaisi usein.

Itse pelkään itse pistosta. Kysyessäni neuvoa asiaan sain sähköpostilla vastauksen, että jos niin pelottaa, parempi antaa olla. Eli miksipä sitä mitään puudutusvoiteita tarjoamaan.

Ja ratkaisu olisi että ostaisin omalla kustannuksellani kalliita puudutuslaastareita ja miehelle hommataan rahalla suomalaiset henkkarit (jos saa, kun ei ole kansalainen). Eli maksaisimme siitä, että luovuttaisimme mielellämme verta. Kumpikin meistä on saanut tylyn vastaanoton, siksi harmittaa.

... mutta miksi sektion jälkeen on normaalisynnytystä pidempi karenssi? Mulle tehty sektio 05/07 ja aattelin kyllä kesällä mennä luovuttamaan

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat