Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Just pari vuotta täyttänyt kaveri oppinut käyttämään hiirtä ja konetta. Osaa itse mennä nettiin ja hakea suosikeista Disneyn ja PikkuKakkosen sivut. Isosisko pelailee n. 30 min päivittäin ja pikkukaveri seurannut ja opiskelut siis välillä vieressä. Nyt sit osaakin itse pelailla jotain.

Mielestäni 2-vuotiaan ei tarvisi olla tietokoneella ollenkaan. Mutta olen silti antanut välillä katsella paikkoja itse tilannetta seuraten. On kuitenkin kehittävämpää kuin videot. Ja älkää nyt sitten pelästykö, kyllä meillä ulkoillaan, askarrellaan, leikitään jne. päivittäin paljon. Miten muilla?

Kommentit (12)

Nyt on pian 3,5-vuotias ja osaa avata oman koneensa, laittaa pelinsä päälle tai valita netin suosikeista ne sivut mille haluaa mennä. Sinne on kerätty just jotain PikkuKakkosta yms. Osaa myös pelattuaan sulkea koneen oikeaoppisesti. Käyttää myös Wordpadia kirjainten harjoitteluun sekä Paintia piirtelyyn.

Lähinnä " pelit" ovat aakkospelejä tai matemaattisia taitoja kehittäviä pelejä mm. Jussi Jänö ja Alkupolku-sarjaa.

Tietokoneella on 15-60 minuuttia kerrallaan, ei joka päivä eikä välttämällä edes joka viikko. Ulkoillaan, askarrellaan, piirretään, muovaillaan ja tehdään kaikkea muuta paljon enemmän.

Vierailija:

Lainaus:

Osaako ne jo soittaa itse kännykällä mummolle?

mutta siskoni kännykkä on aina " hukassa" ja yleensä 3,5-vuotiaan siskonpojan hallussa, joka tosiaan ihan oikeasti osaa valita sieltä soitetuista esim. minut ja mummon ja soittelee kyllä ihan itse ja vastaa siihen kännykkään. Kiva soitella joskus kun pikkumies vastaa. Kerran kysyin, että onko äiti siellä? - ei ole. Onko isi? - ei ole. Entäs sisko? -ei ole. Siinä vaiheessa jo nousi hiukset pystyyn kunnes poika sanoi, että äiti on hakemassa isää ja siskoa ulkoa syömään (okt) =) Siis ei ollut yksin kotona. Sisko tuli viereen ja maanitteli, että poika antais puhelimen sille. " En anna kun mun asia on vielä kesken" =) Kerran soitteli meille klo 7 arkiaamuna kun oltiin aamupalapöydässä. " Muut nukkuu vielä, onko xx (meidän 3-vuotias) siellä, mulla on asiaa." Pistin kaiuttimen päälle ja annoin puhelimeni meidän pojalle ja hauskasti pojat keskusteli klo 7 aamulla aamupalasta ja tulevasta hoitopäivästään =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Serkkuni 2 v käytti tietokonetta piirtäiseen ja printtaamiseen. Ja printtasi itse itselleen lisää värityskuvia.

Miksi ei sais. Kunhan ei tee sitä koko ajan, vaan esim maksimissaan 15 min - 30 min päivässä.

Oma 2 v ei vielä itse availe ohjelmia, mutta käyttää kanssani noin 15 min päivässä tietokonetta. Osaa sanoa mitä pitää tehdä mutta en siis vielä ole antanut itse ruveta tekemään.

tietokonetta??

Meillä 1,5 vuotias ja en kyllä uskoisi hänen puolen vuoden päästä osaavan käyttää konetta.. Jotenkin hullua, heh.... :) Kaikkea ne nykytaaperot osaavatkin! Osaako ne jo soittaa itse kännykällä mummolle?

Vierailija:

Lainaus:

Ensinnäkin se ei minusta ole vielä sen ikäisen hommaa, kunnon leikit on parempia. Ja toiseksi meillä on tietokonneella miehen työjuttuja niin voi kaunistus jos 2 vuotias kuitenkin vahingssa saisi jotain sekaisin koneella. Ei voi niin taitava olla ettei vahingossa saisi tuhoakin aikaan.

Ei voisi päästään miehen koneelle, eikä omallenikaan, joten laitettiin pikkukone pojalle ja verkkoon.

Vaikka ei toi meidän 2v. kyllä osaakaan. Mutta olen sitä mieltä että lapset on ihan liikaa nykyään tietokoneen ja pleikkarin kimpussa ja koitan pitää omat lapseni mahdollisimman pitkään poissa näistä harrastuksista.

Mun toisaalta helppo näin sanoa koska vanhin lapsi on 4v eli ei ole niin paljon ulkoisia vaikutteita kun sellaisilla joilla on kouluikäisiä sisaruksia.

Varmaan jos joskus tulee kolmas lapsi ja se katsoo sitten kouluikäisistä veljistä mallia niin eikähän se osaa tietokonetta käyttää ennekun osaa puhua ;-)

Mutta nyt kun on mahdollista " suojella" vielä pienet tietokoneelta niin en anna käyttää.

Ensinnäkin se ei minusta ole vielä sen ikäisen hommaa, kunnon leikit on parempia. Ja toiseksi meillä on tietokonneella miehen työjuttuja niin voi kaunistus jos 2 vuotias kuitenkin vahingssa saisi jotain sekaisin koneella. Ei voi niin taitava olla ettei vahingossa saisi tuhoakin aikaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat