Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Huutonetissä on monta ilmoitusta, joissa " vaate jäi käyttämättä, koska poikani ei suostunut tätä käyttämään" tms. Ja vaatekoot on jo 92cm alkaen tätä litaniaa.

Onko tämä vaan toinen keino ilmaista, että vaate on sopimaton päälle, liian kapeaa mallia kellekään puettavaksi, vai päättääkö jonkun 2v jo mitä vaatteita suostuu pitämään?

Kommentit (10)

Ensin taistelin vastaan ja kerran puin väkisin yhden puseron päälle, jonka hänen kumminsa oli ostanut. Sitten totesin, että tämähän on ihan hullun toimintaa. Jos 3-vuotiaalla on lempivärit ja inhokkivärit, niin miksi ihmeessä pakottaisin häntä pitämään inhokkia päällä? En nähnyt mitään syytä dominoida lastani tässä suhteessa, joten lapseni saa pitää mieluisia vaatteita ja nykyään ostamme kaikki hänen vaatteensa yhdessä (nyt 5-vuotias).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

yleensä ostan vaatteet niin, että lapset mukana, ihan jo sovituksenkin takia. Jos ihan selkeä inhokki lapselle, ei osteta. Kotona sitten saa valita parista vaatevaihtoehdosta aamuisin tuo 4v. Koululainen saa itse valita vaatteensa ja minä vain hyväksyn sen sitten, esim. jos meinaa lähteä pakkasella pelkässä t-paidassa, niin tietenkin huomautan asiasta.

Poika on 6v, eikä kiinnosta pätkääkään mitä päälleen laittaa. Eli ei jää vaate käyttämättä sen takia, ettei lapsi suostuisi sitä päälleen laittamaan.

Mutta en kyllä asiasta tehden pakota lasta käyttämään sellaisia vaatteita jotka eivät kertakaikkiaan yhtään miellytä. En oikein ymmärrä miksi näin pitäisikään menetellä. Meidän tytöille tavallisesti kelpaavat vaatteet kuin vaatteet mutta jostakin äidille tuntemattomasta syystä kuitenkin jotkin tietyt vaatekappaleet herättävät vastustusta. Ja minun kasvattajan aukoteriteettini ei kyllä siitä järky jos suon lapselle sen verran itsemääräämisoikeutta etten näitä muutamia vaatteita pakota väkisin käyttämään. Ne voi kyllä hyvin laittaa kiertoon.

Esim. tänään olin päättänyt, että tyttö menee farkkuhameessa kaverin synttäreille, ja hän sai itse päättää minkä 7 farkkuhameestaan laittaa.

Yhtään vaatetta ei ole jäänyt käyttämättä siksi, etteikö tyttö suostuisi niitä päälleen pukemaan. Mutta monta vaatetta on jäänyt käyttämättä siksi, etten minä suostu pukemaan lastani sellaisiin... ja ei kai Huuto. netissä voi sanoa että " saatiin nämä lahjaksi, mutta olivat niin rumia, että myydään pois" . Usein siellä kuitenkin ihmetellään, miksi myynnissä on uusia vaatteita, ja siksi jokin selitys on paikallaan.

että on tilaisuuteen, säähän jne. sopivasti pukeutunut, mutta on meilläkin sellaisia vaatteita ,joita lapsi ei vaan halua päälleen. Esim. yhdessä paidassa on sellainen kuvio tossa edessä, joka näyttää lapsen mielestä möröltä ja tätä " mörkö-paitaa" ei päälle laiteta.

Ja joskus joku vaate tuntuu epämukavalta päällä, vaikka olisi oikeaa kokoa, lastenvaatteitahan ei Suomessa ainakaan sovitella kaupassa, joten virheostoksia tulee välillä tehtyä.

Eli otatko tämän paidan vai tämän toisen. Näin säästyttiin kiukulta ja huudolta. Näin ollen kun hän ei jostakin vaatteesta tykännyt, niin käyttämättä jäi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat