Seuraa 

Eli meillä v.2000 uutena ostettu(hinta silloin 1290mk=215e) Aktan Duoflex Comfort-turvaistuin,joka juuri jäänyt pieneksi kuopuksellemme.Käytetty siis 2 lapsella ja on tietenkin kolaroimaton!!

Nyt ajattelin pyytää siitä 50e,kun sopiva ostajakin ilmaantui!!Onko se mielestänne liikaa??Paljonko itse maksaisitte??

Istuin on siistikuntoinen ja kankaat kaikki ehjiä(tummentumaa vähän tietenkin jo siinä kohdassa,missä pylly on ollut).Mukana myös aurinkolippa sekä lisävyöt istuimen kiinnittämistä varten...

Kommentit (14)

Tuosta käyttöaikakysymyksestä vielä. Meidän Maxi-Cosi kaukalon ohjeessa on selvästi max. käyttöajaksi merkitty viivi vuotta. Aikaisemmin on ollut paljon keskusteluja tästä ja kyselty myös myyjän moraalin perään.

Täytyy muistaa yksi seikka, jota kukaan ei taaskaan ole oivaltanut.

Jos istuin on jo 5-7 vuotta ollut käytössä, kun se myydään eteenpäin, niin seuraavalla käyttäjällä tulee 10-12 vuotta helposti täyteen. Ts. istuin ei takuulla ole turvallinen tuon käyttöajan loppupuolella.

Siksi noin vanhaa istuinta ei kannata ostaa, vaan sen paikka on kaatopaikalla. Myyjät antavat näköjään liikkeestä riippuen erilaisia arvioita turvaistuimen turvallisesta käyttöajasta. Olisi varmaan koulutuksen paikka. Meillä on sisaruksissa muovialan DI, joka antaa selvän vastauksen, viisi vuotta. Muoviosien vanheneminen, mikä tarkoittaa kemiallista muutosta rakenteessa, alkaa heti valmistuksen jälkeen. Noin viiden vuoden kuluttua - riippuen osin käyttöolosuhteista, lämpö, kylmyys ja niiden vaihtelut - muovi alkaa muuttua lasimaiseksi ja sen jousto loppuu. Tällöin istuin ei enää ole uuden kaltainen iskukestävyydeltään ja se voi rikkoutua väärällä tavalla törmäyksessä. Iskukestävyys ei lopu yhtenä päivänä, vaan se muuttuu huonomaksi joka päivä.

Tästä sitten myyjät kaupoissa " lottoavat" noita näkemyksiään, mikä päivä turvaistuin ei ole enää turvallinen. Tosiasiassa sen voi tarkastaa vain ajamalla kolarin. Joka tapauksessa turvallisuus heikkenee ajan myötä jo varsin nopeasti. Jokainen ottaa tietysti vastuun itse omasta toiminnastaan tässäkin asiassa.

Joo, no jos käyttöikä olisi sen 5 vuotta niin miksi ihmeessä on sellaisia istuimia mitkä menee about 9kk-12 vuotta...eli näitä mistä saa turvavyöpenkin myöhemmin. En kyllä tiedä ketään 12-vuotiasta, joka tuollaisessa penkissä istuisi, mutta kyllähän valmistaja on sen siten suunnittelut, että niin kauan kestää. Ehkä kaukalossa vielä 5 vuotta voisi olla realistisempi, mutta ei varsinaisessa turvaistuimessa.

Varmasti jos menet liikkeestä kysymään, että ostanko vanhan istuimen vai uuden niin ne sanoo, että ei sitä vanhaa voi käyttää, koska raha on silloin heiltä pois. Tuo 8 vuotta on varmasti lähempänä sitä ikää minkä istuin on käyttökelpoinen, mutta ei sekään sellainen ole, että kun 8 vuotta tulee täyteen niin se on kerrasta poikki. Tästäkin olen kuullut eri versioita, että ikä lasketaan siitä kun istuin on otettu käyttöön tai sitten istuimen valmistuspäivästä. Jonkun version mukaan kiinnitys autoon lisää jännitystä ja sen takia lasketaan siitä, kun taas jonkun mukaan muoviosat alkavat " haurastua" heti valmistumisen jälkeen...

Tietysti materiaalit on kehittyneet jo varmasti melkein 10 vuoden takaisesta. Itse en ostaisi enää noin vanhaa istuinta vaikka halvalla saisinkin, mutta varmasti niitä on paljon käytössä ja paljon vanhempiakin. Harmi ettei niiden käyttöturvallisuutta juuri tuon haurastumisen osalta pysty testaamaan. Toisaalta taas kyseessä on kuitenkin yleinen ja tunnettu merkki, joten ihan en usko, että sieltä heikoimmasta päästä on tuon kestämisen suhteen.

Minun mielestä yksityisten välisessä kaupassa ostaja on kuitenkin hyvin pitkälti vastuussa ostamastaan tavarasta jos hänelle on kaikki kyseisestä tuotteesta kerrottu, kuten ikä ja miten on käytetty. Jos hän haluaa istuimen ostaa ja tietää siitä oleellisen niin ei se sinun velvollisuus ole jättää myymättä. Hinnasta en osaa kyllä oikein sanoa, pelkkä yleisilme kun kertoo jo niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tekee mieleni kertoa eräässä lastentarvikeliikkeessä aikoinaan kuulemastani myyntitapahtumasta. Nuoripari oli ostamassa vauvalle turvakaukaloa, myyjä oli myymässä heille Nest Egg -nimistä styroxistuinta, joka oli jo hyvän aikaa ennen po. päivää saanut murskaavan arvion mm. Tekniikan maailmassa - tämä istuin hajosi kolarissa kuin kolarissa. Kuuntelin hetken myyntipuhetta ja pakkohan minun oli pariskunnalle kertoa, että millaisesta sudesta on kysymys - myyjällä ei ilmekään värähtänyt, mutta istuimet olivat kyllä seuraavalla viikolla kaupasta kadonneet (onneksi).

Hei,

meillä on omassa käytössä ollut kolmella lapsella

eli nyt siis viimeisellä 2000 ostettu HTS ROYAL

ja lapsi on käyttänyt sitä 2v/per lapsi eli tuolia

on nyt KÄYTETTY yhteensä 4,5v ja osto hetkestä

7v.... käyttämättömänä on ollut sisätiloissa,

suojassa AURINGOLTA JA PAKKASELTA....

Minä itse en ole käytettynä ostanut koska mielestäni

AUTOILU on sen verran vaarallista puuhaa, siis tarkoitan

kun siinnä jotain tapahtuu niin silloin ei pelasta kuin

hyvät turvavarustelut. Se on ollut meille lähtökohtana

että jos on varaa autoilla niin on varaa sijoittaa LASTEN

TURVAISTUIMIIN.... Ei sitten onnettomuuden tapahduttua

tarvitse tuntea syyllisyyttä tai katumusta siitä ettei raaskinut

ostaa kunnon istuinta lapselle.

Mieluummin tingin vaatteista, leluista yms. kuin TURVAISTUIMESTA =D

Mutta jokaisella on arvot itsellään ja omassa järjestyksessä.

... kun kyseessä on noinkin vanha istuin kuin 7v, niin en ainakaan itse ostaisi tuohon hintaan. Korkeintaan joku 20-30 euroa, riippuen kunnosta.

Turvaistuimet kehittyvät koko ajan, ja varsinkin niiden turvallisuus.

Mitä maksaisit turvaistuimesta, joka on käyttämätön, mutta samanikäinen?

Et varmasti täyttä hintaa, korkeintaa puolet siitä.

Heti kun ostat liikkeestä auton, sen hinta laskee, vaikka mitä tekisit!

Sama asia pitäis ymmärtää kaikessa muussakin, varsinkin lasten tarvikkeissa.

Minä oon ostanut tuon ikäisen turvaistuimen 8 eurolla, pari vuotta sitten.

Että on niissä kauppiaissakin eroa... ;)

Minusta ennenkaikkea myyjällä on vastuu kaupittamasta tavarasta, että se on turvallinen jne.

Minäkään en olisi maksanut 7 vuotta vanhasta istuimesta 50 euroa. Tai siis en olisi ostanut noin vanhaa istuinta yleensäkään, ikää penkillä alkaa olla jo sen verran paljon. Itse olen juuri suunnitellut kolme vuotta vanhan, alunperin 199 euroa maksaneen istuimen myyntiinlaittamista tuohon samaan 50 euron hintaan, vaikka esim. huuto.netissä noista penkeistä näytetään maksettavan mansikoita, paljon vanhemmistakin kuin tuo meidän 3 vuotta vanha istuin.

Uskon kyllä, että myymäsi istuin on erittäin siistissä kunnossa. Joillakin jää monenkin lapsen jälkeen paljon hyvää tavaraa kiertoon, oli sitten kyse vaatteista tai tarvikkeista, toiset taas saavat jo yhden lapsen käytössä tavaran ihan kauheaan kuntoon. Minusta tässä ei kuitenkaan ole kyse siitä, että istuin myydään siistinä ja kolaroimattomana, vaikka sitä toki jokainen ostaja halunneekin. Minusta yleensä 7 vuotta vanhan istuimen eteenpäin myyminen on vähän kyseenalaista, koska kuten monet aiemmatkin vastaajat ovat sanoneet, eivät istuimet ja varsinkaan niiden muoviosat ole ikuisia. 7 vuotta vanha penkki alkaa olla jo sen ikäinen - oli sitten ulkoisesti kuinka siisti tahansa - ettei sitä enää kannattaisi uuteen kotiin myydä. Tai oikeastaan ostaa, sillä ostajasta ja tämän ostohalukkuudestahan nämä asiat yleensä ovat riippuvaisia, mutta kyllä minä ainakin itse koen olevan myyjänäkin jonkinlaisessa vastuussa.

Mutta jos istuimesi ostaja on tiennyt sekä istuimen iän että yleiset suositukset turvaistuinten käyttöajoista, ja silti ollut valmis tekemään kaupat, niin todennäköisesti olette molemmat tyytyväisiä tilanteeseen. Itse olisin kuitenkin miettinyt vielä uudestaan koko istuimen myymistä..

Niin ja muuten, Akta-nimellä ei tosiaan istuimia enää valmisteta, vaan Aktat ovat nykyään Gracoja. Myynnissä on esim. Graco Duoflex XTP -niminen istuin, jonka esikuva myymäsi istuin lienee (http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=579&toimi...).

satunnaiseen käyttöön varaistuimeksi vm 2001 maxicosi rodin, tosi siisti ja kolaroimaton, vähän käytetty istuin, maksoin siitä 20¿. vähän riippuu minkälainen istuin on, ykkösistuinta en varmaan ostaisi noin vanhaa käytettynä, mutta jonkun pari vuotta vanhan voisin ostaakin. Niinhän se on max 5 vuotta turvaistuinten käyttöikä, mutta aika varmasti yli 5 vuotiaita istuimia on liikenteessä aivan käsittämättömän paljon...

Laskin vielä itse hintaa,eli sain siis n.20% alkuperäisestä hinnasta.Ja istuin todellakin oli erittäin hyväkuntoinen.Aktahan lopetti istuinten valmistamisen joitakin vuosia sitten ja tätä meidän istuinmallia ovat monet tutut turhaan etsineet kaupoista viime vuosina.Tämän istuimenhan sai säädettyä lähes makuuasentoon ja painorajana oli 0-25kg.Meillä otettiin käyttöön siis jo 7kk:n ikäisellä,kun turvakaukalo kävi ahtaaksi lapsen ollessa talvitamineissa.

Ja tuosta käyttöiästä minäkin esitän epäilykseni,että voiko tosiaan olla vain 5 vuotta.Tutullani esim.on niin pienikokoiset 6.5v kaksoset,että mahtuvat istuimiin varmaan vielä parin-kolmenkin vuoden kuluttua.Eli tuon logiikan mukaan heidän olisi pitänyt uusia kaksosten istuimet niin ykkös-kuin kakkosautoonsakin jo vuosi sitten.Eli siis ostappa taas uudet istuimet 4xn.250e....

Ja edelliselle kommentoijalle(en nyt muista mikä nimimerkki hän oli),haluaisin sanoa,että olen kyllä mielestäni aika hintatietoinen käytettyjen lastenvaatteiden ja lelujen ym.suhteen.Olin pari viikkoa sitten kirppiksellä myymässä lasten vaatteita ja leluja.Vaatteet olivat hinnoiteltu 0.20e-2.50e,samoin oikeastaan kaikki lelutkin,ja todellakaan en paljoa tavaraa kotiin takaisin kantanut ja myyntisaldoni oli 380e.Tavoitteeni oli päästä tavarasta eroon ja se todallakin toteutui ja vielä mahtava myyntisaldo kaupan päälle.

On kuitenkin joitakin tavaroita,joita minäkään en suostu 2tai 5e:lla myymään,eli ne ovat sellaisia jotka uutenakin ovat olleet kallita,esim.turvaistuin,vaunut,rattaat jne.En toki oleta saavani niistä huikeita summia,tuosta istuimestakin olisin saanut 25% alkuperäisestä,mutta pudotin hinnan 20%:iin.Mielestäni se on aika kohtuullinen hinta,olen itsekin valmis maksamaan sen,jos tavara miellyttää.Eli olet oikein onnellinen,jos olet löytänyt turvaistuimen 8e:lla!!

Minulla on tapana pitää erittäin hyvää huolta lasten tarvikkeista ja vaatteista.Monet ystävät ovatkin sanoneet,että kun minulla on aina niin siistiä tavaraa myynnissä.Tuokin turvaistuin oli ulkoasultaan niin siistissä kunnossa,ettei olisi ikinä arvannut sen olevan 7v vanha...

Halusinpa tässä kommentoida ja kiittää teitä kaikkia vinkeistänne!!

Mukavaa Pääsiäisen aikaa!!!

Mutta me ollaankin miehen kanssa turvallisuusasioissa hyvin tarkkoja.

En tiedä muista, mutta meillä kaksi autoa seisoo kotona pihalla, töissä pihalla ym. Milloin pakkasessa, milloin suorassa auringonpaisteessa. Lämpötila erot on valtavia. Istuimet sisällä altistuu kokoajan tälle. Istuimia myös tarvimme molemmissa autoissa päivittäin, joten kukaan ei niitä ala irrottelemaan välillä varastointiin.

Lisäksi istuimiin kiipeää lapset ja näin muovi joutuu kokoajan eri asennoissa jännitykseen. Lapset myös pyörivät ja liki pomppivat istuimissaan.

Mikä muovi kestäisi tuota menoa 10v tai yli??!

En myöskään käsitä miksi saman istuimen pitäisi mennä koko istuin ikä, tarpeethan muuttuvat varmasti sen 10v aikana jolloin istuinta tarvitaan.

Itsellämme on kolme (kohta 4) lasta ja kaksi autoa, molemmissa omat istuimet. Ei tosiaankaan ole pieni raha mikä niihin menee, mutta kaipa raha voisi mennä turhempaankin.

Ensin käytössä oli kaukalo, joka tosin meni kaikilla kolmella (nyt vauvalle on ostettuna uusi, tai no tutulta 9kk vanha ja tästä maksoimme 20e).

Sitten kaikille ostettiin juuri kyseiset Aktan duoflex istuimet, vanhin ostettiin v 2001 ja uusin v. 2003 (ja mikään näistä ei ole enää käytössä, ovat kaatopaikalle menneet meidän käytön jälkeen). Noiden jälkeen vuosi sitten ostettiin kaikille maxi-cosin rodi xp istuimet. Noita kun osti kerralla kuusi (molempiin autoihin kaikille kolmelle), niin kyllä hinta hieman kirpaisi. Mutta nyt lapset 5v, 6v ja 7v ja oletettavaa on, että noilla menevät loppuistuin ajan, jota nuorimman kohdalla on kyllä jäljellä vielä noin 5v ja sitten istuin onkin jo tiensä päässä, vaikka olisi kuinka siisti ulkonäöltään.

Minusta 7 vanha, niin vanhahan 2000 vuonna ostettu jo on, istuin on todellakin tullut tiensä päähän. Uusi omistaja kun kuitenkin tarvitsee sitä useamman vuoden ajan vielä, joten turvallisuus tuskin on enää tallella.

Mutta kaupat on tehty ja ilmeisesti ostajakin tyytyväinen.

Jotkut sanoo että kyllä se istuin on turvallinen ja käytökelpoinen 10 vuotta ja että varastossa lämpimässä seissyttä aikaa ei lasketa.

Olisi kiva tietää millaiseen asiantuntemukseen ja tutkimukseen nämä väitteet perustuvat. Kun muovialan asiantuntijat sanovat että istuin on merkittävästi haurastunut alkuperäisestä 5 vuodessa, niin heillä on ihan oikeaa asiantuntemusta, johon perustaa väitteensä. Istuimesta et todellakaan välttämättä näe, mikä on sen kestävyys ennen kuin ajat sen kolarin. Kaikki testeissä olevat istuimet ovat aina ihan uusia, kukaan ei välitä järjestää kalliita testejä 5 vuotta vanhoille markkinoilta poistuneille istuimille vain palvellakseen käytetyjen istuinten markkinoita.

No minä en ainakaan oman lapseni turvallisuutta vaaranna sillä että ostaisin 7 vuotta vanhan istuimen. Ja istuimia on todellakin tarkoitettuna 9kk-12 v, mutta ei se silti tarkoita, että saman istuimen on kestettävä yhtä pitkään. Tällaisen istuimen joku voi hankkia vaikka 5 vuotiaalle.

No aika monen mielestä kyllä 7 vuotta vanha auto on jo ihan vanha romu... (mun mielestä ei jos on hyvin pidetty:)

Ja miten sen sitten määrittelee tuon käyttöiän, kun osa voi seisottaa istuinta muutamia vuosia lämpimässä varastossa ei kai se siitä haurastu... Voi olla vuoden 2000 istuin joka ollut käytössä 3-4 vuotta.

Mielestäni myös istuimen ulkonäkö kertoo paljon, onko tämän päivän normien mukainen. Jos muotoilu valmistajalla kovin muuttunut niin kertoo varmasti että vanhassa jotain vikaa - esim. viime vuosina noihin sivutörmäyssuojiin kiinnitetty paljon aikaisempaa enemmän huomiota.

Mielestäni aika passeli hinta tuo 50 e. Vielä kun on tutun kauppa niin ostaja tietää varmasti että on kolaroimaton ja kaikin puolin hyvin käytetty/säilytetty.

Hieman asian vierestä: Aina puhutaan onko istuin kolaroimaton. On kai todella harvassa myynnissä olevista istuimista että olisi kolaroitu niin, että ei olisi istuimessa mitään merkkiä kolarista. Onko jollakin äidillä tosiaan pokkaa myydä kolaroitu istuin kolaroimattomana? Käsi sydämelle - minulla ei ainakaan olisi!

Suosittelisin heittämään istuimen roskiin turvavyöt saksilla katkaistuna (ettei joku dyykkaaja ota käyttöön tai myy eteenpäin). Ostajaa kehottaisin kääntymään liikkeen puoleen.

Valitettavasti kaikki vanha tavara ei ole käyttökelpoista.

Sitähän sanotaan, ettei se ole hullu, joka pyytää, vaan se joka maksaa?

Itse myin yhdellä lapsella olleen Britax Two Way Eliten (siisti, kolaroimaton) vm. 2002 muutama vuosi sitten 100e:llä (tarjoushinta 199e).

Jos joku haluaa maksaa turvaistuimestasi tuon summan, niin miksi et myisi? Se on hänen asiansa, millaisessa istuimessa lastansa pitää. Ehkä hänellä on muuta tärkeämpää rahareikää kuin lapsensa turvaistuin, joten hän ei halua siihen enempää sijoittaa.

Itsekkään en olisi noin vanhaa istuinta ostanut ja muutenkin meillä nuo istuimet päivittyy miltei vuoden välein miehen autossa. Itse möin tutulle alle vuoden käytetyn britax turvaistuimen ja pyysin siitä 50¿. Lähtöjään istuin oli 250-300¿ en nyt muista tarkkaan. Istuin ei uudelle häpeillyt ja oli varmasti hyvin pidetty. Nämä on niin ikuisuus kysymyksiä mitä maksaa käytetystä. Henkilökohtaisesti vanhoja kenkiä, turvallisuustuotteita yms. en ottaisi ilmaiseksikaan. Taasen hyväkuntoisista vaatteista olen valmis maksamaan paljonkin. (Yli sen 50% ovh:sta, svh:sta). Kukin tyylillään ja tyyli on vapaa :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat