Seuraa 

Kertokaahan kokemuksianne, kumpi on parempi rintareppu vai kantoliina? Entä mikä on hyvä merkki? Onko Baby Björnin ja Emman rintarepuilla paljon eroja käytännöllisyydessä? Meille on toinen lapsi tulossa, esikoisella ei ollut reppua eikä liinaa. Ajattelin, että olisi nyt pikkusisarelle kätevä, kun ikäeroakin tulee vain 1v9kk.

Kommentit (6)

Moi,

meillä oli tuo hieno Hug-a-Bub, mutta vauva inhosi siinä olemista - huusi kuin syötävä vaikka kuinka harjoiteltiin. Jossain vaiheessa jo suostui olemaan liinassa, mutta itse koin liinailun tosi hankalaksi. Liina oli vaikea sitoa yksin ja sitä sitoessa vauva ehti jo yltyä kamalaan raivoon ulkovaatteissaan... En oikein saanut ikinä sidottuakaan liinaa sopivaksi - aina oli liina tiukalla tai löysällä.

ostimme Ergon kantorepun ja se toimii ainakin meidän perheessä mainiosti. Vauva ja molemmat vanhemmat tykkää!

Kannattaa varmaan kokeilla molempia. Vauvat ja vanhemmat ovat kaikki niin erilaisia mieltymyksiltään. = )

Esikoisten aikaan käytin Emman rintareppua. Selkä kipeytyi kovasti vaikka lapsi viihtyi.

Nyt 8 kk vauvan kanssa ollaan liinailtu alusta asti, ensin itse tekemälläni rengasliinalla ja sitten Girasolilla. Selkä kestää tämän paljon paremmin kun vauva on kunnolla kiinni mun vartalossa eikä roiku repussa edessä.

Liinan käyttö (etenkin sidottavan liinan) vaatii enemmän opettelua mutta se onkin sitten sen ainoa huono puoli.

Virna

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja olen kyllä tästä kantoliinasta tykännyt. mulla myös baby björn rintareppu (sain tutulta käytetyn) ja sillä ei kyllä pysty kantaa kuin ihan hetken niin jo on selkä kovilla.. ja jostain myös kuullut ettei ihan hyvä vauvan lonkille, kun ei mee tarpeeksi " sammakkoon" .

Kantoliina kyllä tosi hyvä ja kätevä, saa vauvan sidottua moneen asentoon jne. ja sopii kaiken kokoisille vauvoille ja äideille ja tietty isillekin :) !!

Kantorepuissakin eroja. olen kuullut ergo-repusta paljon hyvää. sitä voi käyttää ihan vanstasyntyneelläkin sekä reilusti isompikun lapsi siihen mahtuu (toisin kuin esim.BB-reppuun) eli jos repun hankisin, niin sitten kyllä tuon ergon!

Piti vielä lisätä että vauva viihtyy erittäin hyvin liinassa. Siellä on ihan pienenkin turvallista ottaa vaikka pikku tirsat toisin kuin rintarepussa jossa pää heilahtelee...

Virna taas

Esikoisen ajoilta meillä oli Baby Björnin rintareppu. Siinä taisi esikoinen olla kokonaiset kolme kertaa. Kuopus ei ole ollut kertaakaan ainakaan vielä. :-)

Kuopuksen koliikkiaikoina tammikuussa hankimme Huggiksenkin. Siinä hän oli muutaman kerran, viimeksi taisi olla siinä viime kuussa. Taitaa jäädä aika lailla käyttämättömäksi sekin. Syynä varmasti se, että masuvaivat jäivät suurimmaksi osaksi historiaan vyöhyketerapian takia ja toisekseen siksi, että nykyään 3,5 kk tyttö viihtyy hyvin sitterissä tai lattialla. Meillä ei siis ole tarvetta kummallekaan.

Tosin meillä esikoinen on jo 4-vuotias. En tiedä, onko tilanne eri, jos esikoinen onkin pienempi.

Jos pitää valita, suosittelen ehdottomasti kantoliinaa! Rintarepussa saa selkänsä kipeäksi, se ei todellakaan ole mikään ergonominen vekotus. Kantoliinassa taas selkä ei rasitu.

- vauvan asento ergonominen

- paino jakaantuu kantajan hartioille, selkään ja lantiolle tasaisesti, rintarepussa paino pelkästään hartiolla

- liinasssa jaksaa kantaa vauvaa monta tuntia (tämä on tarpeen esim. jos vauvalla koliikkia -> liinassa siihenkin vaivaan suotuisa asento, tai jos vauva ei nuku päiväunia -> useat vauvat nukahtavat heti liinaan ja ottavat siinä pitkätkin unet)

- liinassa voi kantaa niin isoa lasta kuin itse vain jaksaa. esim. kannan itse vielä puolitoistavuotiasta selässä mm. metsäretkillä ym. ja hyvin jaksaa -> pysyy kantajakin kunnossa ja lapsi saa samalla olla lähellä :D Eikä puhettakaan, että rattailla pääsisi joka paikkaan, mihin liinan kanssa pääsee ;)

Jos pitkä liina vieroksuttaa, on olemassa muitakin rintareppua parempia vaihtoehtoja:

- kantoreppu (Patapum, Ergo, uusi tuttavuus Yamo -> ergonomisia, kantosuositus n. 3-5 kk iästä eteenpäin poikkeuksena Ergo, johon saa pikkuvauvaa varten erillisen infant insertin. Näillä repuilla voi kantaa myös selässä ja Ergo+Yamo myös lonkalla)

- neliöliina (pitkän liinan ja kantorepun välimaastoa. Suomesta saa Eden Mei Tai -> kestovaippakauppa.com ja Kozy -> vauvabuumi.fi . Monen mielestä neliöliina on nopeampi kuin pitkäliina, mutta mukavampi kuin kantoreppu. Pitkä liina taitaa olla kaikista mukavin, oman kokemuksen mukaan. Neliöliinalla voi kantaa jo ihan pikkuvauvaa, on tutustumisen arvoinen juttu!)

Ehdoton ei rintarepulle, kun paljon parempia, helpompia ja nopeampiakin vaihtoehtoja on tarjolla. Ja ennenkaikkea pitkäikäisempiä! Rintarepulla ei kauan jaksa kantaa, kun hartiat jo tekee kuolemaa. Lisäksi moni rintareppua käyttävä ei piittaa vartin kantoaikasuosituksesta, rintarepussa vauvan selkä on yliojentunut.

Pitkällä kantoliinalla, ergonomisella kantorepulla, tai neliöliinalla kantomukavuus ja ergonomia on huippuluokkaa! Suosittelen tutustumaan eri vaihtoehtoihin, niitä kun on nyt Suomessakin paljon saatavilla!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat