Vierailija

menee virpomaan, varsinkaan kun tietää, että ei takuulla saa sanaa suustaan vaan luimistelee jonkun kaverirevohkan takana. Mitään oksia ei ole tehnyt ( kuka ne tekee....en todellakaan minä) eikä asuja miettinyt tms. Kuitenkin huomenna kuulemma lähtee virpomaan. Joopa joo. Mua hävettää. Aikooko poika vaan lymyillä muiden selän takana käsi ojossa vai mitä? Ennen sentään askarreltiin hartaasti ja huolella oksat, jotka annettiin.

Mua oikeesti risoo, mutta minähän olen ilkeä äitipuoli. Kun on aiempina vuosina ehdotettu virpomista lähinnä tutuille yms, nin " ei ole kiinostanut" , mutta nyt on sitten kaveripiirissä varmaan puhuttu siitä, miten " siinä saa mässyä" yms...

Mieheni vaan sanoo, että ei kannata ottaa niin vakavasti. Joopa

Kommentit (24)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

omaa lastani en päästäisi tuossa kuosissa lähtemään. Mutta nyt en jaksa niin välittää. Jos mies on sitä mieltä, että kokeilkoot onneaan, ni ei oel sitten minun asiani. Lapsi asuu meillä, joten en halua häntä verkkarit päällä ilman koristeltuja oksia tähän meidän rappuumme vripomaan.

Tiedän kyllä,että ortodoksisessa perinteessä ei pukeutuminen ollut oleellista. Silloin ei kuitenkaan vieraita virvottu ja ajat ovat muuttuneet siten, että nykypäivänä kyllä katsotaan lähinnä laiskudeksi se, jos ei yhtään laita edes huivia päähän tai askartele oksia kauniiksi. Tietty reippaus kanssa kuuluu kuvaan. Jos vain mumistaan ja joukon rohekin sanoon lorut ja muut luimistelevat taustalla...... ei se niin toimi.

Kyllä lapsien pitää itse oppia jo tekemään jotain asioiden eteen. Ei tosiaan pidä näille isommille virpojille tehdä oksiakin valmiiksi; se nyt ois ihan älytöntä jo.

T; kalkkis-ap

Mua ei haittaa vaikka virpoajat ovat minkä ikäisiä sällejä vaan taikka onko päällä essut ja huivit, mutta tuo asenne täytyy olla virpojilla kohdallaan. Eli jotain täytyy tehdä sen ' palkan' eteen ja mun mielestä se on itse väkerretyt vitsat ja reipas virpominen.

Käytin kuopustani virpomassa pienenpänä, että osasi jo lausua lorun. Nyt jo 12v. ei olla enää käyty muutamaan vuoteen. Minusta vähän teennäist' . Kuopus tosi virpoi vanhusten talossa asuvat kun ei olut enää omia isovanhempia. Olivat kyllä hyvillään ja minä kärvistelin odottamassa kun viipyi niin kauan!

Tehtiin tosi hienoja oksia ja nähtiin vaivaa niiden eteen. En tosiaan rupea tekemään esimurrosikäisille jannuille oksia valmiiksi eteen, jos ei ole mitään asian eteen itse tehty.

En kyllä omaakaan lasta päästäisi vieraille, kun tietää että nykyään ihmiset ei välttämättä tykkää yhtään. Pitäis mun mielestä olla edes jotenkin nähty vaivaa asian eteen. Saa hävetä silmät päästään. Ehkä mieheni mielestä ei ole vakavaa, mutta mua hävettää. Jotkut tavat pitäis olla.

Ai niin,,, täähän on vaan tää asenne. Omasta lapsestani jos puhuisin näin, ni kukaan ei ihmettelisi.

Minun lapsuudestani ei ole aikaa kuin alle 15 vuotta. Silti meillä ei tullut kuuloonkaan, että joku niitä oksia olisi väsännyt kuin virpoja itse ja äiti ne vielä tarkisti, että olivat hyvännäköisiä. Jos 11-vuotias poika ei osaa/uskalla itse värssyä päästää suustaan, saati sitten pukeutua taikka tehdä oksia, voi yhtä hyvin jäädä kotiin. Muutenkin minusta tuo noitaperinne sopii alle kouluikäisille, ehkä vielä jotkut tokaluokkalaiset hyväksyn virpomassa...

mennä reippaasti virpomaan. Ei saa tuota lorua sanottua edes perheelle tai mummolle yms reippaasti vaan tuijottaa maahan. Siis se on fakta. En usko, että yhtään tykkää oikeesti ko. touhusta.

Omaa lastani en aio päästää täällä kaupungissa, koska tiedän, että nykyään monet niin inhoaa sitä. Meitä saa kyllä virpoa ja lähisukua, sitten aikanaan.

T: ap

Perinteistä ja niistä oikeista perinteistä ja hyvistä tavoista on käyty keskustelua täälläpäin.

Joku sanoo että noita-asuisia virpojia ei lasketa sisään. Kaikkihan tietävät sen oikean ja alkuperäisen perinteen. Ajat ovat muuttuneet. Kun itsekin olen noita-asuisena lapsena virponut, pääsevät omatkin lapseni pukeutuneina sitten vaikka noidaksi tai koiraksi. (Olen kuitenkin varmistanut kohteet etukäteen.)

Minusta on kiva nähdä että lapsi on nähnyt vaivaa pukeutumalla ja koristelemalla vitsansa. Lupa pitää kysyä ja tuntemattomia ei virvota. Kerjuureissulle ei lapsia saa lähettää!!!

Jotkut ovat olleet tarkkoja että pääsiäismunia ei syödä ennen pääsiäistä. Siinäkin on oma syvällinen viisautensa. Itse olen sallinut herkuttelun kohtuudella. (En usko Jeesukseenkaan!)

11-vuotiaalta voi jo odottaa omatoimisuutta virpomisen suhteen. Meillä se ilmeni 8-vuotiaalla. Virvottava voi myös määrittää palkkion määrän ja sen, antaako kaikille, vai vähän sille virpojalle ja tosi vähän, jos oksa on huono ja virpominen muutenkin surkeata.

Kannattaa kuitenkin aikuisena yrittää toimia kohteliaan ystävällisesti, siitä lapset voivat oppia jotain.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat