Seuraa 

Hei kaikille!

Olen uusi täälä palstalla, mutta ei kai se ketään häiritse?

Olen viikolla 25 ja minulla perjantaina havaittiin raskausajan diabetes.

Onko kellään asiasta tietoa ja vielä parempi niin ehkäpä kokemusta. Olisi kiva jos saisi käytännön opastusta. Kun ei ole tota kokemusta yhtään koko jutusta. Kaikki tieto on kotio päin. Esim miten olette selviytyneet ja muita kokemuksia. Olen aika pyörryksissä... neuvolan terveyden hoitaja laittoi lähetteen Taysiin mitäs sielä tehdään? Uhkasi insuliini hoidoilla.... Joudunko sairaalaan vay mitä????

Kommentit (2)

kai myös siitä, miten sulla se diabetes todettiin. Mulla se todettiin sokerirasituksessa jo ensimmäisessä raskaudessa -98 ja kaikissa kolmessa sen jälkeen, jossa oli kaikissa yksi poikkeava arvo. Nyt sain kotiin verensokerimittarin ja ohjeet mittaustiheydestä. Kahdesta tai kolmesta poikkeavasta arvosta olisi tullut lähete äitipolille. Yhden kerran olin vuorokausikäyrällä, eli yön sairaalassa, söin dieettiruokaa ja verensokeri piti käydä labrassa mittauttamassa tiettyinä aikoina päivästä.Tosin tällainen oli käytäntö Seinäjoella 1999, nykyisestä tai Taysista en osaa sanoa.

Sagaliini oli selvittänyt hyvin kaiken tarpeellisen, joten siihen ei ole oikein mitään lisättävää. Sen voisin sanoa, että th:n puheista saa usein huonon käsityksen ja välillä turhaan pelottelevat. En sano, etteikö välillä olisi aihettakin, mutta kun selittävät outoa asiaa itsestäänselvyytenä, se ei auta asian ymmärtämistä ollenkaan.

Kysy vaan, jos joku mieltäsi askarruttaa, täältä löytyy kyllä kohtalotovereita.

Äippä rv 34+0

sen lisäksi jatkossa syödä pienempiä aterioita säännöllisesti. Raskausajan diabeteksessa on kaksi hoitomuotoa: dieettimuotoinen, jolloin saat ruokavaliolla pidettyä sokerit kurissa tai insuliinihoitoinen, jolloin ruokavalion lisäksi käytät insuliinia.

Sairaaloiden tavat vaihtelee, mutta tulet siellä saamaan diabeteshoitajalta valistusta ruokavalion suhteen. Siellä synnytyslääkäri ultraa vauvan ja katsoo, että millä kasvukäyrällä suunnilleen kasvaa. Sisätautilääkäri tarkistaa insuliinin tarpeen. Ja tulet sitten käymään sairaalassa muutamia kertoja ennen vauvan syntymää.

Minulla oli toisessa raskaudessa dieettihoitoinen raskausajan diabetes ja pysyi ihan hyvin kurissa sillä. Vauva oli hiukan normaalia pienempi syntyessä, pidin dieettiä todella tiukasti. Tässä kolmannessa raskaudessa minulta otettiin jo alkuvaiheen jälkeen sokerirasitus ja kun siinä paastoarvo oli koholla, niin aloin seurailla sokereita kotiseurannalla jo jostain rv 15 asti. Insuliinia olen pistellyt itseeni rv 27 asti. Nyt en ole jaksanut ihan niin tiukasti pitää dieettiä yllä, mutta vauvan kokoarvio on koko ajan keskikäyrän paikkeilla eikä vauvan maha ole erityisesti kasvanut, joten olen sallinut itselleni välissä jonkun pienen herkun aterioiden jälkeen.

Raskausajan diabeteksen kanssa pystyy elämään. Täytyy vain muistaa, että se mitä syöt, vaikuttaa vauvan kasvuun. Suurikokoisen vauvan synnyttäminen on vaikeampaa ja siinä on enemmän riskejä. Ja jos vauva tottuu mahassasi korkeaan sokerimäärään, niin vauvan syntyessä vauvan verensokerit laskevat helposti liian alas, jolloin vauva saattaa joutua tehohoitoon sairaalassa päiväksi tai pariksi. Tämäkin riippuu sairaaloiden käytännöistä. Sinun oma diabeteksesi loppuu synnytykseen, mutta riski sairastua kakkostyypin diabetekseen on olemassa myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat