Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Ja siitä nyt muutama typerä kysymys, jotka vaivaavat mieltäni...

Itellä ois tuo koe huomenna eessä ja olen tässä miettinyt, että millanen se on käytännössä? Otetaanko näytteet suonesta vaiko vain sormenpäästä? Olen meinaan " hieman" neulakammoinen ja omaan huonoja kokemuksia siitä, kun verinäytteitä otetaan tk:n labrassa. Kuinka nopeesti tulokset sitte saa ja mitkä ovat raja-arvot? Ja jos sattuu, että ra:n diabetes on iskenyt kohalle, nii millaisia oireita esiintyy?

Kommentit (3)

Joka toinen toisesta kädestä. Itsekin olen piikkikammoinen, mutta raskausaikana se on helpottanut. Labrassa on parhaat näytteenottajat, kun tekevät työkseen lähes pelkästään näytteenottoa. Mä sain tulokset neuvolasta jo saman päivän iltapäivällä. Raja-arvoja en muista ja ne vaihtelevat vähän paikkakunnittain. Oireista en osaa sanoa, kun itselläni oli arvot ok.

ja aivan turhaan sitä etukäteen ressasin :) Join sen kokiksen makuisen glukoosilitkun (eikä ollu ees pahanmakusta), sitte otettiin verikokeet tunnin välein ja otettiin vuorotellen käsivarresta. Tänään sitte saan tietää tulokset, että kuis kävi. Olo oli ainakin hyvä, vaikka pitikin olla 12 h syömättä ja juomatta. Kiitoksia teille, jotka eilen vastasitte :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei ole ollut ikinä minkäänlaisia oireita, vaikka nyt on menossa neljäs raskaus ja jokaisessa on todettu ra:n diabetes. Mulla on tosin ollut se lievä versio, joka pysyy hyvin hoidossa ruokavaliolla, ei edes tarvitse noudattaa tiukkaa dieettiä.

Raja-arvot vaihtelevat hieman sairaanhoitopiireittäin. Yleisesti käytössä ovat seuvaavat: 5.1 - 10.0 - 8.7, mutta esim. Seinäjoella ensimmäisen raja on 4.8, muut ovat samat. Meillä tulokset sai myös kysyä samana iltapäivänä äitiysneuvolasta.

Muuten kokeesta: toiset ottaa näytteet sormenpäästä, toiset kyynärtaipeesta. Liikkua ei saanut wc-käyntiä lukuunottamatta, ja kokeen jälkeen palataan normaaliin päiväjärjestykseen. Varaa vaikka lukemista odotteluajaksi, sillä aikaa menee noin 2-2½ tuntia.

Terv. Äippä, 7x rasituksessa ollut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat