Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Laitan kohta asuntomme myyntiin ja mietin mitä kaikkea pitäisi tehdä ennen myyntiä.

Minkälaisiin asioihin olette kiinnittäneet asunnoissa huomiota, kun olette olleet asuntoa ostamassa. Tarkoitan nyt sellaisia pieniä asioita, jotka ei nyt itse asiassa ole mitenkään olennaisia, mutta voivat vaikuttaa ensivaikutelmaan.

Itselläni on jäänyt joistain asunnoista mieleen tälläisiä; Tunkkainen haju => hometta?, sekainen vaatehuone => ahdas vaikutelma. Yhdessä asunnossa oli tosi paskainen tiskiharja roikkumassa kuivauskaapissa ja koko asunto alkoi tuntumaan likaiselta ja epämiellyttävältä, samaten eräässä asunnossa oli wc-pöntön vesitila todella pinttynyt ja asunnosta tuli jotenkin vastenmielinen.

Haluaisimme tehdä kaupat pikaisesti ja siksi nyt mietin tälläisiä ennakkovaikutelma hommia.

Kommentit (19)

Se häiritsi.

Kerran oli aivan hirveet hämyseitit katosta kirjahyllyyn, häivyttiin aika äkkiä. Muuten osaan " sisustaa" omilla kamoilla, joten en häiriinny ihmisten kalusteista tai siivosta sen kummemmin.

Ensivaikutelma on tärkeä joten panosta tuulikaapiin puhtauteen ja näkymään sieltä sisääntullessa.

Tiedän jo ovesta sisään tullessa onko asunto minun vai ei.

Asuntoon pystyy tutustumaan paremmin jos tavaraa ei ole ihan kauheasti. Huoneiden mittasuhteet ja valoisuus tulevat paremmin esille. Kaikkein paras on jos asunto on tyhjä, mutta se on kyllä usein mahdotonta toteuttaa.

Me kyllä ostimme talomme, vaikka esittelyssä se oli likainen ja tavaraa oli paikat täynnä. Kun muuten kaikki tuntui sopivalta ja hintakin on ok, ei pikkuseikoilla juuri ollut väliä.

Edellisesstä kerrostaloasunnossa ihastutti valoisuus ja nätisti tehty pintaremontti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yhdessä asuntoesittelyssä törmäsin tuoreisiin pulliin keittiössä ja nauruhan siitä pääsi. Välittäjäkin hiukan hymähti ja takana tulleen pariskunnan mies kommentoi jotain myös.

Olen kiertänyt asuntoesittelyjä varmaan toista sataa ja seuraavat asiat antaa positiivisen kuvan:

- ei mitään hajuja (kuten mummohaju), mutta ei myöskään ikkunat avoinna tai sellainen tunne, että on just tuuletettu kauheasti

- puhtaat posliinit ja lavuaarit. Karmeimpia on raidat pytyssä... tai piintyneet rasvat liesituulettimessa

- muutenkin peruspuhdasta, roskat ei haittaa, mutta piintyneet ovenpielet kyllä

- eläinten läsnäolo ei ainakaan näy (esim. karvatolloina) tai haise

- Ikkunat puhtaat ja verhot auki kunnolla

- Muutenkin sellainen huolehdittu ilmapiiri koskien myös kukkaistutuksia pihalla antaa sellaisen kuvan asunnosta, että se on hyvinpidetty

mutta jääkaappihan kuuluu yleensä kauppaan, joten kyllä sinnekin voi kurkistaa, yöpöydän laatikot sen sijaan ei ostajalle kuulu mitenkään, kun on irtokaluste ja ei sisälly kauppaan (todennäköisesti)

Pöly ja hiekka ei haittaa mutta tuollaiset on haitanneet itseäni.

Ja " mummohaju" haittaa.

Eli siivoomaan vaan.

Likaiset ikkunat joskus on myös olleet paha juttu, mutta asunto oli ihan tyhjä tuolloin ja siellä olisi ollut myös kylppäriremppa. Ne ikkunat ja paskaiset seinät ja ovenpielet ja ovet ja komerot joita ei oltu loppusiivottu oli vaan viimeinen niitti.

Siis jos näkyy työvuorolistoja, lastenluokkakuvia, kalentereita, joissa lukee jotain kaikki tälläinen laittaa mietimään ketä täällä asuu. Ja kun on kämpän kiertänyt kotona ei välttämättä sitä oleellista mistakaan.

Siis näin ei varmaan käy näillää jotka ovat 300 asuntoa nähneet, ovat varmaan jo aika harjaantuneita, mutta tavallisilla aloittelevilla kiertäjillä.

Itseäni on häirinnyt: kauhea marsun haju koko talossa, vanhan mummon veriset nenäliinat ja vessassa roikkuneet rintaliivipyykit, 70-luvulta peräisin ollut sisustus karmeine väreineen ja kaikki paikat täynnä pikku tauluja ja koriste-esineitä (ei enää nähnyt koko asuntoa), likainen keittiö, pyykkikasat makuuhuoneissa. Nämä nyt ekaksi tuli mieleen, eivät kaikki sentään samasta talosta:)

esim. vähän tunkkainen koti, jossa on poltettu tuoksukynttilöitä tuntuu epäilyttävältä.

likaiset tiskiharjat, tiskirätit, pinttyneet hanat, kuihtuneet kukat yms, mistä tulee olo, että on epäsiistit asukkaat ja huonosti pidetty koti.

tylsä tyyli epäilyttää (kaikki k-raudasta tai prismasta, ei hyviä kirjoja, ei taidetta) tulee mieleen, että asuukohan alueella vain tosi tylsiä tyyppejä.

Ei siis saa suihkutella niissä aamulla, jos eivät kuivu näyttöön mennessä.

Myös se on vaikuttanut, että asunnossa on ollut liian räikeät ja isot verhot. Esim. markimekon unikkoverhot eivät ole myyviä. Niistä vielä joillakin on aika jyrkkä mielipide. Jos verhoissa on isoja kuvia, niin huone näyttää ahtaammalta.

Myös makuuhuoneessa pyykkien levittely tai kuivausteline pystyssä, on rumaa.

Pöytien päältä pois kaikenlainen, minkä ihminen voi huitaista vahingossa alas ja hajoittaa. On paljon mukavampi kulkea asunnossa, jos ei pelkää käsilaukullaan huitasevan jotain alas.

Vessat kannattaa siistiä myös pikkurojusta pois.

Itse olen kurkistellut putkistoja lavuaarien alla, sieltä näkee, kuinka vanhat ovat ja kuparia vai muovia. Vaate- ja astiakomeroihin olen katsonut, että kuinka tilavia ovat. Jääkaappiin ei ole tullut mieleenikään kurkata.

Onnea kauppoihin !

Mä olen kiertänyt varmaan 300 asuntoa ja en pienestä hätkähdä ja osaan katsoa pikkuisten sisustus ja siiteysongelmien yli hyvinkin. Miehenkin kämpän " stailasin" ja meni hyvin kaupaksi. Oleellista on vähentää tavaraa, mielellään ihan huonekaluja, niin näyttää avaralta. Ja kaikki henkilökohtainen pois, joka jakaa kuitenkin ihmisten mielipiteet.

Noissa 300 asunnossa on ehkä ylivoimaisesti " hauskimmat" olleet se, kun yhdessä lapsiperheessä oli olohuoneen pöydällä pääkallokalpakoita ja koko olohuoneen verho täynnä pinssejä. Ei sellainen kyllä olis ostointoa vienyt. Mut toinen oli varsin veikeästi pedattu sänky. Voisin lyödä vetoa, että itse omistaja oli jäänyt päiväpeiton alle myyntiajaksi ;-)

Siihen auttaa, että ikkunat ovat puhtaat ja verhot kunnolla auki. Huonekaluja mattoja voi kokeilla muutamaan eri asentoon tilavaikutelman kannalta. Ihan jo maton kääntäminen 90 astetta voi tehdä ihmeitä. Eteisestä takit ja kengät minimiin, ja keittiön tasoilta roinat pois, niin näyttää tilavammalta ja käytännöllisemmältä.

Mihinkään pullanleipomisiin en ryhtyisi, itse ainakin miettisin kovasti, mitä pullantuoksulla yritetään peittää.

Vierailija:

Lainaus:

Todella ärsyttävää, jos ne ovat liian matalalla joka huoneessa. Eli kyllä koko taulu kannattaa sijoittaa seinän puolivälin yläpuolelle. Siitä tulee jotenkin pienen ihmisen asunto -vaikutelma, jos ovat kovin matalalla. Itse olen hieman normaalia pitempi, muuten en ehkä moista huomaisikaan.

15 jatkaa

Todella ärsyttävää, jos ne ovat liian matalalla joka huoneessa. Eli kyllä koko taulu kannattaa sijoittaa seinän puolivälin yläpuolelle. Siitä tulee jotenkin pienen ihmisen asunto -vaikutelma, jos ovat kovin matalalla. Itse olen hieman normaalia pitempi, muuten en ehkä moista huomaisikaan.

15 jatkaa

jossa eläminen näkyy mutta ei ole likaa ja epämääräisiä tavararöykkiöitä missään. Siis joku pino tai kasa vaatteita odottamassa lajittelua vielä menee ja lehtikasa, ja jopa saman päivän tiskit altaassa, jos eivät haise.

Yleensä lämmin kodikas tunnelma on viehättänyt. Ja toisaalta täysin kliininen siivottu kalustamaton. Ei ne paskaläjät. Joskus olen jotain vuokrakämppää käynyt katsomassa, jossa oli suunnilleen alkkis asunut.

Ei sellaista. Tai joku lapsiperheen koti, jossa oli wc:ssä hirveä lemu ja keittiössä haiseva jääkaappi. Vasta remontoitu oli kuulemma, mutta ei jäänyt kyllä sellainen vaikutelma, olisin eka vaikutelmalta pistänyt ne remppaan uudestaan, vaikka kaipasivat vain tiskirättiä ja pesuainetta.

Jos on ahdasta, niin sitten pitää ainakin olla siistiä ja ne tavarat pois, kylppärissä ei esim. pyyhkeitä ja pyykkejä roikkumassa. Muuten jää vielä ahtaampi vaikutelma, vaikka todellisuuttahan se vain on asuessa, mut ei sitä ehkä ekana kannata mainostaa myytäessä.. Eri juttu on, jos on kodinhoitohuoneet ja tilaa paljon, silloin muutama pyyhe tai ne roikkuvat pyykit ja lajittelussa olevat likapyykit eivät haittaa vaan niistä vain näkee, että homma tosiaan pelittää.

Ei voi olla totta... Miten se jääkaapin sisus vaikuttaa asunnon yleiskuvaan, tarviiko ylipäätään avata vaatekaappeja ja jääkaappia? Katsotte varmaan kylppärin peilikaapin sisälle ja yöpöydän laatikoihinkin?

mutta ostivat seuraavassa kuussa samasta talosta samanlaisen asunnon, joka ei haissut.

Ehkä asunnoissa oli muutakin eroa, mutta toi paistetun lihan haju oli tosiaan ollut niin luotaantyöntävä, että eivät edes jääneet tutustumaan asuntoon.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat