Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei,

Tissukoivan neitimme, 7kk, kanssa aloittelimme viime viikolla " Pehmeä matka höyhensaarille" -kirjasta sovelletuin opein nukkumisen jalon taidon opiskelua. Olisi ihana vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa / ko. unikoulumetodia käyttäneiden kanssa. Tuloksia kun ei luvata ihan hetkessä (eikä käytännössä ole tarkoitus vieroittaa yötissuttelusta, vaan hörppästä pari minuuttia yöllä kerran tai pari, silloin kun oikeasti on tarve) ja aika tuntuu odottavasta niiiin pitkältä...

Tarkkailtuani meidän neitiämme olen todennut, että lapsi ei ole koskaan ollut hyvä nukkumaan, ja me ehkä turhan varovaisia nukuttamisessa (" ei se nyt VIELÄ voi väsy olla!" ). Suurin ongelma (noin kymmenen yötissuttelun lisäksi...) ovat päikkärit. Niiden ajoitusta ja pituutta yritetään nyt haeskella, mutta tyttö on kovin katkottainen nukkumaan ja herkkäuninen, joten työstä se käy tämäkin. Nukkumaan ei meillä vain " mennä" -- pienempänä show oli vieläkin mahtavampi, nyt usein päikkäreille 5-20 minuuttia liinassa tai viitisen minuuttia liikkuvissa vaunuissa riittää yleensä tainnuttamaan vauvan. Yöunet tyttö osaa kyllä erottaa kylpyhetken ja iltaimetyksen avulla, mutta itkaisee useimmiten kerran tunnissa (pisin jakso yössä meillä noin 1,5 h putkeen...), taintuu illalla vielä tutilla ja keinutuksella, öisin useimmiten tarjoan tisukkaa. Huudatusta ei ole edes kokeiltu, tassuttelukin päätyi jonkin asteiseen hysteriaan joten lopetettiin se alkuunsa -- neiti on sisukas ja huutaa kyllä vaikka aamuun jos sille päälle sattuu, niin ei nähty asiassa järkeä, varsinkin kun minun puolesta saisi kyllä pari kertaa yössä herättääkin sen nykyisen kymmenen kerran sijaan...

Koliikkiseuraustahan se lienee, että alettiin vetämään nukutuksesta show, tottui siihen että vähintään äiti kirmaa tisukan kanssa apuun ja lohduttamaan. Pantleyn kirjan tarinat kuulostavat kovin tutuilta lutkutuksineen ja turvan hakemisineen. Päivisin kun ei kuitenkaan jaksa olla ihan loputtomasti virkeä minimaalisilla unilla (ja kun niitä päikkäreitäkään ei nukuta...), ollaan nyt tällä pehmeällä linjalla aloitettu.

Muutama kysymys muille samassa tilanteessa Pantleyn opilla toimiville / toimineille:

1. Kun teette " irrotuksen" (tutti tai tisu), irrotatteko siitä huolimatta jos lapsi tarraa suulla tiukemmin tisukkaan vaistoten liikkeenne vai odotatteko että tyyntyy ja otatte sitten uuden yrityksen? Minulle on jäänyt vähän epäselväksi tarkoittaako lapsen tarraus (ja imemisen uudelleen aloitus) irrotusyrityksen aikaan, että ei kannata irrottaa vai pitäisikö niin ehdottomasti tehdä? Joskus tuntuu että temmon tisukan " pakolla" pois (saattaa rauhoittua tai saattaa itkeä), mutta jos en tempaise, vaipuuko vauva helposti liian syvään uneen ja koko tekniikka raukeaa?

2. Miten toimitte jos/kun lapsi opettelee yöllä uusia taitojaan (konttaus yms.)? Reagoitteko heti vai odotatteko että vaipuisi itse uneen? Entä kun lapsi on kovin levottoman kuuloinen, pyöriskelee jne -- siirrättekö pään takaisin tyynylle (tämä meillä usein toimii rauhoittavasti) vai annatteko myllätä siihen saakka että ehkä nukahtaa tai sitten kiljaiseen herättävästi?

3. Päikkärivinkkejä: Meillä kun tyttö havahtuu vaunuissa niin se on menoa se, ei nukahda enää uusiksi (erityisen ikävää jos on puolen tunnin päässä kotoa kävelyllä...). Harjoittelitteko te nukkumaan sisällä, jossa havahtuminen helpompi hoitaa? Meillä nukahtaminen sisällä on hankalampaa, siksi olen päätynyt usein heijaamaan lasta vaunuissa kävelylle, mutta joskus se tuntuu toivottomalta...

4. Ja tietysti se kannustin: millaisella aikavälillä olette saaneet yöt/päikkärit rullaamaan? Onko tullut useasti takapakkia?

Kaikille unettomien öiden kanssa ponnisteleille kauheasti voimia! Kyllä me pärjätään ja onnistutaan, eikö vain!

-mirilla-

Kommentit (4)

tuonne yahoon puolelle! Siellä on perustettu ihan tätä tarkoitusta varten oma Pantelyboksi-ryhmä, jonka postituslistaan liittymällä saatte loistavaa vertaistukea ja vinkkejä. Sinne vaan ilmoittautumaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillâ tyttô on 5kk ja tosi huono nukkuja yöt ja päivät, ihan pienestâ saakka. Alkuaikoina olin niin poikki että hoksasin tuon imetysnukutuksen toimivan ja niin sitâ sitten ollaan jatkettu tânne saakka.

Perhepedissâ olemme ja tissitellâân noin 1.5 tunnin vâlein tai useemmin. Joo, tätâ rytmiâ on kestänyt jo ainakin 2 kuukautta ja vaikka olen Pantleyn kirjan lukenut, en ole tohtinut aloitaa irrottelua sen vakavammin, jotenkin sitä pelkââ ettâ sit ei saa nukuttua senkâän vertaa!!! Siis kun pitäis jaksaa pysyä hereillâ sen imetyksen ajan, tarkkailla imun tehoa jne...ei jaksa!!!

Tiedân ettâ tuo tyô minulla on edessâ, mutta kun nyt vielä ei muuta syôdâ kuin tissiâ, odotan ainakin sen 6kk ja miten alkaa kiinteitâ menemâân.

Olen kuitenkin kokeillut muutaman kerran tuota irrottamista ja se on tosi vaikeeta, koska meidän vauva sulkee silmât melkeen heti, ja vaikka imemisrytmi harvenee ja luulen vauvan olevan jo simahtamaisillaan, irrottaessani vauva hamuaa tissin heti uudestaan suuhun. Pakko antaa uudelleen, muuten hermostuu aivan varmasti, ja ennen kaikkea herâä enemmân...

Päikkâreitâ nukutaan tosi huonosti, tyyliin 3x45 min-1h, mutta olen saanut jotain apua riippumatosta jossa tyttô nukkuu nyt niin että heijaan hânet takaisin uneen jokaisen unisyklin välillä. Pitââ vaan olla koko ajan kelloo kattomassa jotta osaa olla oikeella hetkellâ heijaamassa, ja ei se aina auta:(. Nyt nukku kuitenkin jopa 3 tuntia tolla tekniikalla! Ongelma on vaan ettâ nyt se siis nukahtaa joko tissille tai sit heijaamiseen tai vaunuihin kun kävellâân...MUTTA EI omaan sânkyyn joka ei siis liiku.

Uutta on siis opeteltavaa meidânkin vauvalla.( Ja minulla!) Toistaiseksi Pantleyn opit on tiedossa mutta ei kâytössä. Seuraan kuitenkin mielenkiinnolla minâkin kaikkien menetelmââ kâyttäneiden kokemuksia!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat