Seuraa 

Meidän tyttö täytti juuri 6v ja menee syksyllä eskariin.

Tytöllä on oma, suht iso, huone joka pysyy päivän siistinä ja sitten on jo kaikki tavarat hujan hajan. Kaikille tavaroille on kyllä oma paikkansa, mutta tuppaavat silti jäämään lattialle.

Olen välillä uhkaillut laittavani barbit ja ponit jäähylle, kaippa se uhkaus pitäisi toteuttaa.

Sama juttu vaatteiden kanssa: yleensä nekin jäävät mytyiksi lattialle ja uusia vaihdetaan sata kertaa päivässä. huokaus.

No toivottavasti tuo tyyli joskus muuttuu.

Toisinaan tyttö kyllä innostuu siivoamaan koko huoneensa, ja sitten onkin paikat ihan tiptop! :)

Kommentit (8)

Eskaripojan lego-leikit valtaavat koko huoneen ja kestävät päiväkausia. Tuntuisi kohtuuttomalta vaatia palikoiden keräämistä joka ilta. Joskus leikki leviää muihinkin huoneisiin, ja silloin omat rojut on kerättävä takaisin omaan huoneeseen - ellei jokin iso juttu ole pahasti kesken ja jatku seuraavana päivänä.

Viikkosiivouksen yhteydessä lelut on laitettava paikoilleen, jotta huoneen pääsee imuroimaan. Parasta on olla itse mukana ja vähän auttaa, ei se muuten suju alkuunkaan. Poika imuroi kyllä itse ja on mukana vaihtamassa lakanoita.

Sänkyjä ei jaksa/viitsi/muista pedata kukaan muu kuin minä (ja minäkin vaihtelevasti), joten sitä en eskarilaiseltakaan yleensä vaadi. Sitten pedataan yhdessä pikaisesti, jos kaveri on tulossa kylään.

Ainainen tappelemisen aihe kyllä. jatkuvan naputtamisen jälkeen sänky petautuu, lattia tyhjenee, tavarat menevät pinoon. Viimeksi uhkasin, että omasta huoneesta joutuu luopumaan ja laitetaan vauvan (syntymätön) kanssa samaan, kun pitää huolehtia samoin kuin vauvasta... vaan imuroinkin huoneensa sunnuntaina, jee. Tietysti kehuin, että matto ainakin oli puhdas.

Vuorotellen miehen kanssa, minä vähemmän kärsivällisenä, on asiaan puututtu. Säilytyspaikat ja tavaran vähentäminen on kyllä olennaisia. Mitä vähemmän roinaa, sitä vähemmän siivoamista.

Tai no, nytkin oli vaatekori lattialla nukkumaan mennessä, oli kalsareita ottanut. Ja taas naputus.

Että ehkä pitää ottaa asia aina keskustellen, että missä kohdassa päivää se oman sopen siivous tehdäänkään. Se oikeasti toimii parhaiten ja äidin ja lapsen hermoja säästäen :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kun löytyy sopiva tasapaino tavaramäärässä.

Poika sai itse päättää, mitä halusi säilyttää, mitkä on jäähyllä ja mitkä heitettiin pois. Sälli on jopa hieman ylpeä siististä huoneestaan.

Tyttöjen huoneessa on vähän enempi rojua. Aina toisinaan napisen lattialla lojuvista pehmoleluista. Osaavat jo itsekin laittaa niitä " kaappijäähylle" , ts yläkaappiin muutamaksi kuukaudeksi unohtumaan.

En ole mikään siivousnipo, mutta perusjärjestys pitää oppia. Vaikka hyvä sitä kaaostakin on välillä sietää.

muulloin kuin yöaikaan?

Meillä on juuri nytkin tulevan eskarilaisen huone kuin pommin jäljiltä. Viimeksi kuin tein suursiivon niin piti ottaa jätesäkki viereen... Tavarat olivat kyllä siivottu nätisti paikoilleen, mutta lelulaatikoista, vaatekaapista, koulupöydän laatikoista ja kirjahyllystä löytyikin sitten vaikka mitä =)

Meillä on lapsille sääntönä, että huone on siivottava illasta ennen nukkumaan menoa. He saavat tehdä työn itse ja käyn tarkistamassa, että tavarat on näen näisesti oikeilla paikoilla. Kerran kuussa tehdään sitten isompi siivous, jossa olen mukana auttamassa. Silloin tarkistetaan lelujen kunto, tutkitaan huoneen kaikki nurkat, lapsi saa imuroida itse huoneensa ensin ja sen jälkeen minä imuroin paremmin, viedään maton yhdessä ulos ja pestään lattia. Ja tähän kannattaa varata sitten aikaa ainakin puoli päivää sekä kestävät hermot isolla annoksella päättäväisyyttä. Ainakin meillä =)

Uskon hänen huoneensa olevan siisti vasta sitten, kun hän on muuttanut pois kotoa. Murrosikäisenä siellä on kuitenkin kaikki vaatteet pitkin poikin lattiaa ja läjä villakoiria sängyn alla. Ja sama pätee muihinkin meidän perheen lapsiin.

Ja hänellä ihan oma huone, joka pysyy melko hyvin siistinä (siis tavaroita on levällään usein, mutta pyydettäessä muistaa ne korjata), ja en olekaan vaatinut täydellistä siisteyttä lapsilta, kunhan perussiisti on. Meilläkin tuo poika leikkii kaverin kanssa legoilla paljon, ja huone on täynnä hienoja lego kyliä, enkä niitä vaadi siivottavan pois, mutta iltaisin järjestetään huone niin ettei kaikki rojut ole levällään lattioilla.

Koulupöytä ostettiin, ja sen laatikoissa pitää tärkeitä tavaroitansa, kuten nintendo, pokemon ja duelmasters kortti kansioita, rahapussia ja muuta vastaavaa. Pöytä on yleensä siisti(ihme kyllä), koska tykkää piirrellä ja on mukavampi kuulemma piirtää kun pöytä on siisti.

Lelulaatikoita meillä on 5 kappaletta pojan huoneessa, ja niihin pitää iltaisin kaikki lelut (paitsi legot) korjata.

Viime syksynä huoneen siivoamista opeteltiin riittävän houkuttelevan kannustimen kanssa. Huoneen piti pysyä siistinä yli kuukauden, sitten poika sai ostaa omilla rahoillaan pleikkarin. Sitten huoneen siistinä pysyminen oli ehto pelaamiselle. Nyt ote on selvästi lipsunut, huone on taas kuin kaatopaikka. Pleikkari on menettänyt tehonsa houkuttimena ja kiristyskeinona. Uusia keinoja pitäisi keksiä pian.

Vaikka mitä tekisi niin ei pysy siistinä,eikä pysy kyllä siistinä vielä 8v huonekkaan.

Siivoamisen aloittamisen tappeluun menee joka kerta 1.5 tuntia ja tuntuu todella turhalta koskaan mitään siivoilla tai ostaa koska kaikki on kohta levällään kuitenkin.

Pakko kuitenkin siivoilla kerran talossa nuorin on 6kk lattialla ryömijä.

juu ei kyllä pysy ja lähes samanlainen kaaos on kakkosluokkalaisen siskon huoneessa... syvä huokaus!

Meidän neiti vaihtaa vaatteita useita kertoja päivässä ja edelliset jää aina tasan siihen kohtaa missä ne riisuttiin ;) No, meillä saa olla " sotkua" eli hyvä leikki saa jatkua useammankin päivän ilman, että virityksiä olisi pakko välillä purkaa, mutta näistä yritän olla tinkimättä: pyykit pyykkikoriin ja kerran viikossa pitää mahtua imuroimaan. Välillä kyllä innostuu siivoamaan ja sitten huone kyllä saattaa pysyä pitkäänkin siistinä eli toivoa lienee!

Sen olen huomannut, että väsynyttä lasta ei kannata patistaa siivoamaan, tulee vain riitaa ja itkua. Paras lopputulos syntyy yhdessä tekemällä eli kun itse jollain tavalla on mukana ohjailemassa ja urakan päälle syödään sitten vaikka jätskit.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat