Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko joku synnyttäny ennen aikojaan? Millä viikolla? Miten vauva voi? Kauan vauva oli sairaalassa? Minkä kokonen vauva oli? Itte oon nyt rv 34+6. Viime yönä supisteli monta tuntia epäsäännöllisesti ja välillä aika kivuliaitakin olivat. Loppu kyllä sit ja nyt päivällä ei oo ollu juuri mitään. Mua on aina supistellu vaan levossa. Häpyluu vihloo ja emättimeen sattuu. Vauva on täysin laskeutunu ja limatulppa meni viikko sit. Onkohan se tulossa jo? Kauanko muilla on menny oireiden alkamisen jälkeen? Esikoinen synty rv 38. Esikoisesta ei supistellu koko raskaus aikana, ei vihlonu mihinkään tms. Kunnes sit vaan meni lapsivedet. Eikä supistellu vielä sillonkaan.

Kommentit (19)

Joo mää aamulla kävinkin pinoa lukemassa ja luin sun yöstä. Onneks kaikki on nyt hyvin.

Mulla ei oo nyt niin kamalasti supistellu kun tossa aikasemmin. Yöt oon saanu nukuttua. Päivällä välillä supistelee ja olo on muuten vaan ihan kamala. Niin on tuskanen olla, että toivon joka sekunti, että synnytys käynnistyis jo. Mää sain neuvola lääkärille ajan tiistaille,näkee sit mikä tilanne tuolla alhaalla on. Toivottavasti aika menis nopeeta eikä tarvis kärvistellä ihan loppuun asti.

Koitappa jaksaa ja pistä taas kuulumisia. Käyn kyllä lukemassa joka päivä pinon, mutta oon ollu vähän huono kirjottaa sinne. Täytynee alottaa vielä kun kerkii :)

Mun esikoinen syntyi rv 34+1.

Limatulppa irtosi edellisenä päivänä, sitten meni vedet ja 12 tuntia vesien menosta alkoi kipeät säännölliset supistukset.

Synnytys kesti 6,5 tuntia, synnytin normaalisti alakautta. Vauva parkaisi kerran synnyttyään, mutta lakkasi sitten hengittämästä. Hänet vietiin kiireellä teholle, jossa oli 1,5 päivää. Tämän jälkeen vietti vielä 3 viikkoa lastenosastolla, koska ei jaksanut heti syödä (tuttipullosta) riittäviä määriä. Imetystä alettiin harjoittelemaan vauvan ollessa 1,5-2 vkoa (en muista enää tarkkaan). Loppujen lopuksi selvittiin säikähdyksellä, nopeasti vauva otti ikätoverit kehityksessä kiinni ja on nyt jo 2-vuotias " vauva" .

Niin, ja ne syntymämitat oli 2570 g ja 45 cm.

S ja napero -05

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla ei omakohtaisia kokemuksia vielä ole, sillä esikko vasta mahassa, mutta 2 kaveria on synnyttänyt etuajassa. Toinen synnytti viikolla 35+ ja poika joutui olemaan sairaalassa kk päivät. Ensin hengityskoneessa ja sit nenämahaletkussa, kun syöminen ei onnistunut. Toinen kaveri synnytti viikolla 36+ ja olivat sairaalassa vain viikon. On siis aika yksilöllistä miten lapsi tuossa vaiheessa on kehittynyt. Joku tulee täysin toimeen omillaan, hengittää ja imee, kuten jälkimmäisen kaverin vauva teki ja toisella oli hieman vaikeampaa, vaikkei niin paljon nuorempi ollutkaan. Toi joka synnytti viikolla 35, niin ainakin hänen synnytyksessä oli koko ajan lastenlääkäri paikalla odottamassa keskoskaapin kanssa ja heti syntymän jälkeen ottivat lapsen, laittoivat sen jutun, mikä estää keuhkoja painumasta kasaan ja hengityskoneeseen ja veivät teholle. Ainakin täälläpäin kuulema aina menetellään niin kuin syntyy noinkin paljon ennen aikojaan. Siis ei välttämättä hengityskoneeseen tietenkään jos ei tarvetta ole, mutta lastenlääkäri päivystää synnytyksessä mukana. Eli aika turvallisin mielin saa olla.

Mulla meni esikoisesta lapsivedet rv 38. Yöllä käänsin kylkeäni ja tunsin että nyt lorahti jotain. Kun olin todennu että ei ollu pissaa niin nousin ylös ja sit sitä vaan tuli ja tuli. Suurinosa tuli kotiin lattialle mutta kyllä sitä sit tuli vielä pitkään limaisen vuodon kanssa siteeseen. Mulla ei ollu minkäänlaisia supistuksia koko raskauden aikana. Vedet kun oli menny niin ei niitä supistuksia kuulunu vieläkään joten synnärillä käynnistettiin sit.

Ja kipakoita suppareita ollut kaksi päivää. Onneksi eilen loppuivat, tosin olo on, kuin myrskyä ennen. Mun esikoinen syntyi 39+3, joten ei mitenkään ennenaikaisesti.

Neuvolalääkärissä paikat olivat suht epäkypsät, sormelle auki ja kohdunnapukkakin tuntui vielä pehmeänä ja pienenä, joten vaikka supistelikin paripäivää useita tunteja ja säännöllisesti 10min-6min. välein, uskon noiden vain pehmentävän paikkoja ( toivottavasti tulee sitten vähän lyhyempi synnytys kuin esikoisesta 16h35min. )

Varsinaista limatulppaa ei ole tullut, mutta yli viikon on tullut limaista vuotoa, valkovuotokin on ollut kuin kananmunan valkuaista, yök!! :(

Esikoinen aloitti syntymänsä myös 5 päivää ennen kovenevilla suppareilla, torstai ja perjantai meni suppareiden kanssa, mutta aina loppuivat, lauantai oli supistukseton päivä ja sunnuntain ja maanantain välisenä yönä synnytys lähtikin käyntiin tosi kovilla suppareilla. Limatulpan bongasin sairaalassa jonka jälkeen ei mennyt kuin pari tuntia, kun poika oli ulkona.

Et nyt kysellyt kenenkään synnytystarinoita, mutta oli pakko kirjoittaa kun meillä on tilanne nyt melkein sama.

Mikä olo sulla nyt on? Joko lähdit sairaalaan?

Toivotaan, että sinunkin supparit lopahtavat ja alkavat vasta parin viikon päästä uudelleen :)

OP, Käpy 35+3 ja " Iivari" 1v7kk

Lapsivedet meni 6pv aikaisemmin. Sain kortisonipiikin vauvan kehkojen kasvamista varten ja toisen piikin supistelujen estoa varten. Lisäksi oli antibioottitippa kädessä. Sanoivat ensin, että odotellaan sinne, kun on 36vk täynnä. No, mulla alkoi tulehdusarvot nousta, kun kohdunsuu osittain auki ja lapsivedet mennyt. Tipalla käynnistettiin ja synnytys kesti 4,5h. Poika oli syntyessään 2240g ja 46cm. Pari päivää oli nenämahaletkussa, kun ei osannut imeä. Keskoskaappia ei tarviitu. Sen jälkeen siirryttiin tuttipulloon, kun syöminen oli aluksi huonoa. Bilirubiiniarvot nousivat pariin otteeseen ja sai niihin sinivalohoitoa, vähän kuin olisi solariumissa ollut. Viikon olin sairaalassa vauvan kanssa, kunnes päästiin kotiin. Kasvukäyrät otti nopeasti kiinni. Nyt on reipas ja iloinen 1v9kk. Nyt toista odottelen, toivottavasti vähän pidemmälle päästään.

Edea rv18+5

Esikoisemme lähti syntymään vesien menolla rv 35+3. Kivuttomia supistuksia oli ollut paljonkin, kivuliaita vasta vesien menon jälkeen. Tytöllä oli selittämättömästä syystä ollut sikiöaikainen kasvuhäiriö, mitat 1620 g ja 41,5 cm. Pienen koon ja anemian sairaalassa meni ns. hyviin viikkoihin nähden pitkään, reilut 5 viikkoa.

Toinen syntyi rv 38+4. Oikeastaan alkoi supistuksilla, mutta vasta vesien mentyä supistukset alkoivat olla tosi kipeitä. Synnytystapa-arvion jälkeen rv 36 limatulppaa oli tullut nelisen päivää, mutta niin sitä vain mentiin eteenpäin. Jo joskus rv 30 tienoilla oli ilmaantunut liitoskipuja, vihlontaa ja repivää kipua. Edellisen ennenaikaisen synnytyksen vuoksi otin tosi iisisti rv 37 saakka ja yritin vältellä supistuksia.

Meidän tyttö syntyi rv 31+4. vedet meni neljä päivää aikaisemmin. Kaksi kortisooni piikkiä sain, pari päivää annettiin vaikuttaa ja sit käynnisteltiin. Painoa oli 1820g ja pituutta 43,5cm. Sairaalassa olitiin vajaa neljä viikkoa, lähinnä kasvamassa ja syömistä opettelemassa.

Mikäs sulla on nyt tilanne?

Me käytiin viimeyönä synnärillä käyrillä, kun tuli kamala kipu mahaan joka ei lauennut ollenkaan.

Yhtenä ollaan vielä, mutta reippalle sormelle auki ja 2-2,5 cm kanavaa jäljellä... Supparit ovat taas laantuneet, kärvistelyä ja unettomia öitä edessä...

OP, Käpy 35+5 ja " Iivari" 1v7kk

Nyt on menossa rv 35+3 ja tuntuu, että synnytys voi käynnistyä minä hetkenä hyvänsä. On supistellu ihan kamalasti ja paikat on kipeinä. Vielä mua huolestuttaa näin pienen keuhkot, että onko se valmis jo tuleen. Sit kun on jo yks pikkunen valmiiks niin jänskättää, että jos joutuu oleen kauan sairaalassa. Tietoa ja kokemuksia pliisu....

Meillä keskimmäinen syntyi rv 23+ ja kuopus rv.29+ Keskimmäinen oli jotain neljä kuukautta sairaalassa keuhkojen takia kun se ei oppinu hengittämään omin avuin painoa syntyessään poitsulla oli painoa 660g. ja pituutta 39cm. nyt poika on iloinen 1 vuotias.. Kuopus oli 3 viikkoa sairaalassa syntyessään painoa pikkuneidilla oli 943 ja pituutta 40cm. Nyt molemmat lapset voivat hyvin seurannassa käydään puolen vuoden välein kun molemmilla oli aivoverenvuotoja mut ei mitään vakavia kumminkaan onneks..

kun lapsivedet meni ja tyttö syntyi vuorokauden sisään vaikka hilkulle menikin. Bilirubiiniarvo oli koholla ja tyttö kärsi keltaisuudesta. Sairaalassa oltiin kaiken kaikkiaan viikko mutta tytön kanssa 6 pv. Päästivät viikonloppua vasten kotiin kun vihdoin oli aamun arvot alemmat kuin illalla... Siskolla meni muuten 2 vkoa limatulpan irtoamisesta itse synnytyksen alkamiseen.

Meillähän tilanne oli sikäli pikkuisen mutkikas, että vaikka viikkoja oli hyvin, anemia ja aliravitsemus varmasti vaikuttivat. Esim. nenä-mahaletku oli kolmen viikon ajan, se oli ihan rutiinia samoin kuin sokeritippa, rintamaidonvahvikkeet, sinivalohoito yms.

Tyttö oli heti synnyttyään jonkin aikaa nasaaliylipaineessa (cpap), joka on hengityskonehoitoa lievempi versio. Myöhemmin lisähappea annettiin tarvittaessa suppilolla naaman eteen. Mutta keuhkot sinänsä olivat jo ehtineet kehittyä.

Koitahan jaksaa ja laita kuulumisiasi :)

Mulla ei ole onneksi eilis päivän jälkeen suppareita ollut kuin satunnaisesti. Mutta eilen supistelikin aamu 7 tuonne puoleenpäivään asti ja kyllä alko oleen pinna kireellä :(

Mulla kun on supistusten takia suolistokin tyhjentynyt useamman kerran päivästä, kuumia aaltoja oli koko eilisen päivän ja verenpaineet olivat varmaan pilvissä sekä kuvottava olo jatkui koko eilisen päivän, vasta iltasella pystyi syömään jotain kiinteetä ruokaa.

Nyt olo on tosiaan onneksi ihan normaali.

Stempitykset sinne sinulle!!

Ja kohtahan me näitä nyyttejä päästään hakemaan, ihan noin lasketunajankin puolesta :)

OP, kera masuasukin

Kiva kun laitoit oman tilantees. On meinaan täysin samanlaiset. Viime yö meni taas valveilla supisteli epäsäännollisesti 4 min 6 min 9 min välein tunnin verran ja muuten särki ja vihlo paikat. Aamulla taas heräsin kipuun ja muutama supistus siinä tuli. Sitä toivois, että lähtis sit kunnolla synnytys käyntiin tai ei sit vieä ollenkaan mitään tälläsiä. Hyvä vauvalla vielä pari viikkoa olis sielä olla, mutta en jaksa näitä unettomia öitä ja kipuja. Kiitos kun ootte kirjottanut ja kirjoitelkaa jatkossakin!!

Edea3 ja muut, oliko teillä mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä (suppareita tms.) ennen kun lapsivesi meni? Menikö lapsivesi yhtäkkiä ja kerrallaan? Entäs onko kohdunsuutilantessa ollut huomioitavaa lääkäritarkastuksessa?

Minulla on rv33menossa, kohdunsuu aika herkkä ja on kuulemma riskiä että lapsivesi lirahtaa.. kääk.. suppareita on ollut (kivuttomia) rvlta 20 lähtien.. Yritän otta iisisti, mutta mietyttää kyllä että voiko ennakoida jo aikaisemmin että jotain tapahtumassa...?

Edea3:

Lainaus:

Lapsivedet meni 6pv aikaisemmin. Sain kortisonipiikin vauvan kehkojen kasvamista varten ja toisen piikin supistelujen estoa varten. Lisäksi oli antibioottitippa kädessä. Sanoivat ensin, että odotellaan sinne, kun on 36vk täynnä. No, mulla alkoi tulehdusarvot nousta, kun kohdunsuu osittain auki ja lapsivedet mennyt. Tipalla käynnistettiin ja synnytys kesti 4,5h. Poika oli syntyessään 2240g ja 46cm. Pari päivää oli nenämahaletkussa, kun ei osannut imeä. Keskoskaappia ei tarviitu. Sen jälkeen siirryttiin tuttipulloon, kun syöminen oli aluksi huonoa. Bilirubiiniarvot nousivat pariin otteeseen ja sai niihin sinivalohoitoa, vähän kuin olisi solariumissa ollut. Viikon olin sairaalassa vauvan kanssa, kunnes päästiin kotiin. Kasvukäyrät otti nopeasti kiinni. Nyt on reipas ja iloinen 1v9kk. Nyt toista odottelen, toivottavasti vähän pidemmälle päästään.

Edea rv18+5

Mullakin on ollut tollasta vihlontaa ja pääasiassa yöllistä kipua jo n. viikoista 30-32. Supistukset itsessään ei tunnu oikein miltään, (vaikka saisi kyllä jo tuntuakin viikot 40+0!) mutta mulla tämä johtuu ainakin siitä kun vauva on niin alhaalla ja painaa siks kovasti ja yöllä kun saa olla levossa se jotenkin sitten aiheuttaa vielä suurempaa kipua. Ei pysty kunnolla edes kääntymään saati nousemaan yöllä, kun tuntuu että koko lantio repeää ja on tulessa! Aiemmissa kolmessa raskaudessa ei tällaista ole ollut ja lapset syntynyt muutama päivä ennen laskettua aikaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat