Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

2. Lähteä yksin kaverin luo tai pyöräilemään.

3. Jäädä kotiin yksin alle tunniksi.

4. Tehdä itse voileivän.

5. Pestä vaatteet pesukoneessa.

Kommentit (17)

pihalla saisi periaatteessa leikkiä yksin, muttei kyllä viihdy hetkeäkään ilman seuraa, joten se siitä...

Osaa laittaa likaiset vaatteensa pyykkikoriin tai pesukoneeseen, ja vie myös omat sukat ja alusvaatteet aina puhtaina omaan kaappiin, mistä olen erityisen ylpeä :-)

Voileipää ei kyllä osaisi itse tehdä, enkä varmaan antaisikaan, jos olisi kamalan sottaista.

Meillä esikoinen täyttää kohta 5 v. Hän saa (ja osaa) tehdä itselleen leivän (ottaa tarvikkeet, voitelee). Yksin ei saisi vielä olla kotona, ehkä 6-vuotiaana. Samoin lähteä parin korttelin päähän kaverin luokse.

Pyykinpesutaitoja odottelen... Ehkä joskus 12-vuotiaana voisi ihan oikeasti laittaa pyykit, pulverin ja koneen päälle itse. Pyykkiä tällä porukalla tulee helposti 10 koneellista viikossa, joten apua olisi kiva jossain vaiheessa saada.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

4. Tehdä itse voileivän.

1. Meillä on aidattu piha ja asutaan maalla. Läheisin tie on meille tuleva, umpikujaan johtava tie ja vesistöjä ei ole lähellä.

Lapset ovat päässeet yksin ulos leikkimään n. 3 vuotiaana.

2. Esikoinen (5v) saa mennä naapurissa asuvan kaverin luokse yksin, ainoa sääntö on, että hänen pitää ilmoittaa asiasta jollekkin aikuiselle. Hän on tehnyt tätä nyt parisen kuukautta, 5v synttäreiden jälkeen.

3. Esikoinen on ollut kerran yksin (viime viikonloppuna), hän oli 30 minuuttia yksin, kun hain kuopuksen kanssa nopeasti lähikaupasta maitoa.

4. Esikoinen oppi tekemään voileivän n. vuosi sitten, kuopus osaa voidella leivän, mutta ei saa itse otettua voileipä tarvikkeita.

5. Tämä ei ole ajankohtainen vielä pitkään aikaan.

Meillä esikoinen täyttää kohta 5 v. Hän saa (ja osaa) tehdä itselleen leivän (ottaa tarvikkeet, voitelee). Yksin ei saisi vielä olla kotona, ehkä 6-vuotiaana. Samoin lähteä parin korttelin päähän kaverin luokse.

Pyykinpesutaitoja odottelen... Ehkä joskus 12-vuotiaana voisi ihan oikeasti laittaa pyykit, pulverin ja koneen päälle itse. Pyykkiä tällä porukalla tulee helposti 10 koneellista viikossa, joten apua olisi kiva jossain vaiheessa saada.

Ap

Kun perheessä kolme harrastaa urheilua, yksi harjoittelee itse syömistä ja yksi opettelee kuivaksi, niin sitä pyykkiä tulee 10 koneellista viikossa. Täyttä, kunnon koneellista. Voihan sen jättää pesemättäkin, mutta sitten se tuppaa kerääntymään koooorkeiksi pinoiksi kodinhoitohuoneeseen...

Ap

Vierailija:

Lainaus:

Sitä pyykkihommaa voi järkeistää. Ei meillä pestä kuin 2 koneellista, 4 hengen perheessä, per viikko.

1. Leikkiä yksin pihalla: noin kuusi vuotiaana. Toki jos aidattu piha omakotitaloalueella, niin jo aiemminkin jos aikuisen valvova silmä koko ajan lähellä.

2: Pyöräillä yksin kaverille: seitsemän vuotiaana. Tällöinhän useimmat harjoittelevat koulumatkojenkin kulkemista yksin. Aiemmin en päästäisi.

3: Olla yksin tunnin kotona: seitsemän vuotiaana. Tällöinkään yksinoloaika ei saa olla kovin pitkä, muutama tunti on ehdoton maksimi. Lähistöllä tulee olla puhelin ja tarvittavat umerot, sekä turvallinen aikuinen (esim. naapuri), jonka puoleen kääntyä hädän hetkellä.

4: Tehdä yksin leivän: vaikka 4-vuotiaana. Sitten kun lapsi osaa. En oikein ymmärtänyt tämän pointtia...

5: Pestä yksin pyykkiä: tähän ei tulisi lapsella olla tarvetta muutenkaan, mutta ehkä 10-vuotiaana. Kotitöihin on toki hyvä ottaa mukaan, mutta teknisten laitteiden käytön voi hyvin ajoittaa iltoihin ja viikonloppuihin kun vanhemmatkin ovat paikalla.

1. Leikkiä yksin pihassa.

3-4v.

6v.

6-7v.

4. Tehdä itse voileivän.

4-5v.

10v

1. leikkiä yksin pihassa

- meidän 4 v leikkii yksin aidattomalla alueella, eikä mene autotielle

- meidän eskarilainen tutkii lähitienoita.

- eskarilaisen voisin jättää, mutta toistaiseksi hän on ollut vasta puolisen tuntia yksin.

4. Tehdä itse voileivän.

- sen osaa meidän 4 v jo tehdä.

5. Pestä vaatteet pesukoneessa

- jaa-a. Omat vaatteensa voi sitten joskus teininä pestä, mutta minun vaatteita hän ei saa koskaan pistää pesukoneeseen.

1. Leikkiä yksin pihassa: noin 4-5-vuotias pihasta ja lapsen järkevyydestä riippuen. Ei tosin ilman, että kävisin kuitenkin ikkunasta kurkkimassa.

2. Lähteä yksin kaverin luo tai pyöräilemään:

riippuu kuinka kauas. Naapurin oven taakse vaikka 2-3-vuotiaana. Ihan itsenäisesti pyöräilemään, ehkä 7-vuotias.

3. Jäädä kotiin yksin alle tunniksi:

7-vuotias.

4. Tehdä itse voileivän.

Meillä ovat oppineet noin kaksivuotiaina. Tuttava 5-v. harjoittelee.

Opettaisin noin kymmenen vanhalle.

pitäisiköhän sinun ostaa isompi pyykkikone? Meillä on 4 hengen perhe, ja kuuden kilon kone pyörii ehkä kolme kertaa viikossa (+ lakanoiden vaihdot vielä lisää, mutta neljän täysimittaisen sängyn lakanatkin mahtuvat kahteen koneelliseen).

1. olla yksin pihalla

Riippuu pihasta. Aidatulla pihalla, joka kaukana vesistöistä ja autotiestä voi olla pienempänäkin jne. Lapsen kehitystason mukaan. Oma eskari on nyt yksin ulkona. Piha on sellainen sisäpiha, ei autotietä vieressä tms.

Riippuu missä kaveri asuu. Mun serkku asui viereisessä kerrostalossa lapsuudessani ja menin heille yksin joka päivä jo 3-vuotiaana. Pyöräily riippuu siitä missä ja miten pyöräilee.

Toi eskari on yksin kotona jos käyn lähikaupassa ostoksilla. Aikaa menee n. 20 minuuttia. Lapsikohtaista.

4. Tehdä itse voileivän.

Miksi tässä pitäis olla ikäraja? 2-vuotiaskin voi harjoitella aikuisen valvonnassa. Ihan itse välipalaa täytyy koululaisen ainakin osata jo ottaa, sitä kannattaa harjoitella. Nykyään kaikki leivätkin valmiiksi viipaleita, ei ole kovin kummoinen homma.

Jaahas. Meillä pestään kaikkien vaatteet samalla kertaa, tuhlaantuu luontoa jos erillisiä koneellisia pestään. Ihan pienikin voi harjoitella kuivumaan laittamista. Eiköhän joku 10-vuotias sitten osaa koneen laittaa päällekin ja aineet annostella?

1. Leikki yksin pihassa.

-3-4v

-6v

-5-6v

4. Tehdä itse voileivän.

-5v

-11v

1. Leikkiä yksin pihassa. 3-vuotiaana

2. Lähteä yksin kaverin luo tai pyöräilemään. 6-vuotiaana

3. Jäädä kotiin yksin alle tunniksi. 5-vuotiaana

4. Tehdä itse voileivän. 3-vuotiaana

5. Pestä vaatteet pesukoneessa. 6-vuotiaana

Mutta muutakin rahanmenoa tietysti on! ;)

Vierailija:

Lainaus:

pitäisiköhän sinun ostaa isompi pyykkikone? Meillä on 4 hengen perhe, ja kuuden kilon kone pyörii ehkä kolme kertaa viikossa (+ lakanoiden vaihdot vielä lisää, mutta neljän täysimittaisen sängyn lakanatkin mahtuvat kahteen koneelliseen).

mutta kyllä 6-vuotias osaa kevyesti ite laittaa vaatteet pyykkiin, pistää koneen päälle ja ripustaakin. Mutta ei hänen tarvitse sitä tehdä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat