Vierailija

Tuosta toisesta ketjusta tuli vaan mieleen. Meillä on 6-v lapsi ja ei ole vielä ollut yksin. (on siis juuri täyttänyt 6). On ajateltu että eskari vuonna harjoitellaan vähäsen, siis ensi talvena. Ja kevättä kohti sit enemmän. Mutta ei vielä 5-v:nä olisi tullut mieleenkään!

Sivut

Kommentit (39)

Ei pitäisi aikuiselta olla nyt noin vaikeaa! Ne tulee itse kattoon tai lähettään jonkun sossun tyypin. Tuskin muuten on eka kerta kun lapsi on jätetty yksin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

poika (täyttää ens viikolla 6v) sai ekaa kertaa tällä viikolla olla yksin kotona 20min kun hain pikkuveljen kerhosta. Toki on aiemmin ollut yksin sisällä/ulkona, niin että olen ollut melkein kuuloetäisyydellä.

Eilen poika sai myös ekan kerran mennä itse läheiseen leikkipuistoon(asumme erittäin rauhallisella omakotitalo- asuinalueella), matkaa kävelytietä pitkin noin 300-400m. Ei ole näköetäisyydellä, mutta äänet kyllä puistosta kuuluu. Kovin oli poika ylpeä itsestään.. Pojan vuotta nuorempi kaveri (asuu mein naapurissa) saa käydä yksin myös leikkimäsä, ja hänen äitinsä on lastentarhanope, eli on kai ok..

Poikani on tosi fiksu ja rauhallinen. Osaa soittaa kännykällä isälleen, mummolle ja mulle.

Kovasti oli odottanut, että saisi olla yksin. Hän on hyvin ns. järkevä tapaus ja on toki käyty yhdessä läpi mitä tehdään jos jotain sattuu ja tyttö osasi myös soittaa meille jos jotain tuli. Ei tuossa nyt musta mitään kummaa ollut. Tyttö oli kuitenkin jo melkeen koululainen, eli ihan hyvällä omalla tunnolla jätettiin kauppareissun ajaksi. Poikamme täyttää kesällä 4v ja nyt tuntuu että en kyllä häntä jättäisi yksin vielä 5-vuotiaana.

että meillä ainakin on pakko molempien tehdä töitä kun ei yhden palkka riitä elämiseen. Meilläkin siis 6v. olisi joutunut olemaan yksin useitakin tunteja päivässä aloitettuaan koulun mutta onneksi kävi vahinko ja meille tulee vielä yksi lapsia voin olla ainakin ekan puoli vuotta kotona kun lapsi aloittaa koulun ja ehtii täyttää jo 7v.

kyllä ollut syksystä saakka välillä pari kolme tuntia yksin kotona koulun jälkeen.

Pitäiskö meistä nyt tehdä lastensuojeluun ilmoitus??

Olen pkssa työssä ja juuri puhuttu asiasta lastensuojelun kanssa kun eräs 6v lapsi jätetään säännöllisesti 1-3h yksin kotiin.

Niin ei kuulema saisi tehdä noinkin nuoren lapsen ollessa kyseessä.

ole vielä eskarin alussa 6v. Lapsemme ei ole kuitenkaan ollut täysin yksin kotona kun olen kotiäitinä. Joskus on ollut sisällä itsekseen kun minä pihalla pienempien kanssa.

Oma keskimmäiseni halusi jo 5-vuotiaana vähän kokeilla yksinolemista. Hän osasi jo soittaa kännykällä ja ottaa vastaan sekä vastata viesteihin. Annoin hänen jäädä harjoittelamaan ja soitin jonkun ajan kuluttua, miten pärjää - ja hyvin pärjäsi. Tästä on nyt jo pitkälti toista vuotta aikaa ja tulevan syksyn ekaluokkalainen tykkää jäädä yhä useammin kotiin. Pitäisikö raahata kuitenkin aina mukaan vaikka väkisin?

Mä olen joutunut kuitenkin jättämään oman 5-vuotiaan yksin välillä kotiin. Meillä on koira ja sitä on pakko viedä ulos tasaisin väliajoin. Yleensä järjestän sen niin että, isosisko vie koiran tai sitten isosisko on pikkuveljensä kanssa kotona, kun mä vien koiran. Mutta muutaman kerran on ollut tilanne että poika on täytynyt jättää kotiin yksin. Laitan silloin yleensä jonkun leffan pyörimään tai annan pelata, ja itse käyn pikalenkin koiran kanssa tekemässä. Pojalla on myös puhelin että voi soittaa jos tulee jotain.

Mutta tunti poissa on aika kauan, ja en tosiaan niin pitkäksi aikaa vielä yksin jättäisi lasta.

Vierailija:

Lainaus:

Olen pkssa työssä ja juuri puhuttu asiasta lastensuojelun kanssa kun eräs 6v lapsi jätetään säännöllisesti 1-3h yksin kotiin.

Niin ei kuulema saisi tehdä noinkin nuoren lapsen ollessa kyseessä.

Ei lastensuojelulaki sano mitään ikärajoja/tuntimääriä yksinololle. Kyllä tuossa tapauksessa on varmasti muutakin vialla, kuin lapsen yksinolo jos olette olleet yhteyksissä lastensuojeluun.

Kyllähän se 3 tuntia on jo pitkä aika olla yksin toistuvasti, mutta on aivan lapsesta kiinni, missä iässä voi olla _toisinaan_ n. tunnin yksinään.

on ollut yksin kotona 10 minuuttia. olen piirtänyt hänelle kuvan minne menen ja hän nyökkää merkiksi, että on ymmärtänyt. lapsen luonne ratkaisee voiko jättää yksin kotiin. kehitysvamma neuvolasta kehoitettiin jättämään lapsi 5-10 minuutiksi yksin. pojan kuntoutusohjaaja oli tosin asiasta järkyttynyt. tiedän, että lapsi ei tee mitään tyhmää kotona.

kuopusta en tule jättämään 5v. kotiin yksin, vaikka on terve. hänellä sellainen luonne, että voi tehdä mitä tahansa. luotan tähän erityislapseen enemmän.

Vierailija:

Lainaus:

En tiedä asunnonnumeroa missä lapsi asuu.

13

En nyt ihan ymmärrä. Ajattelitko, että äiti osaa kenties hakea lapsensa teiltä pois? Vai meinasitko päästää lapsen itsekseen kotiin jossain vaiheessa?

Jos kunnassanne ei ole sosiaalipäivystystä, niin soita poliisit!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat