Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä vuoden ikäinen tyttö joka on aina ollut kovasti kiinni rinnassa. Hän juo nyt nokkamukista vettä ja maitoa, kuitenkin aika pieniä määriä. Yöimetyksiä olemme lopettamassa parhaillaan.

Tarkoitus olisi että palaan töihin kuukauden päästä ja isä jää kotiin hoitamaan lapsia. En haluaisi kuitenkaan imetystä vielä kokonaan lopettaa. Mulla ei ole vaan mitään hajua saako homman toimimaan tai onko se ylipäänsä mahdollista jos päivät olen kerta töissä. Ja onko isin hankala olla kotona lapsien kanssa, kaipaako pieni tissittelyä päivisin jos imetystä jatketaan.

Onko kellään kokemusta töiden ja imettämisen onnistumisesta? Toivoisin että tyttö saisi itse vieroittaa itsensä (kuten esikoinen vuoden iässä teki). Kuulisin mielelläni kaikenlaisia kokemuksia, neuvolantädiltä en juuri vinkkiä saanut.

Kommentit (7)

Itse imetin puolisen vuotta (1-1,5v) kun lähdin töihin.

Tein silloin tosin kuusituntista päivää. Imetin aamulla töihin lähtiessäni ja sitten iltapäivällä palattuani. Tyttö oli kotihoidossa. Iltapäivällä tunsi että nyt on oikea aika lähteä kotiin kun rinnat tuntuivat täydeltä.

Ehkä muutaman kerran kun palaverien takia kotiinlähtö venyi, oli itselläni tukalaa. Tyttö luonnollisesti tankkasi sitten illemmalla enemmän.

Ja yöimetyksistä kannattaa todellakin päästä eroon. Jos yöllä joutuu yhtään valvomaan, on mulla ainakin uudelleen nukahtaminen vaikeaa, etenkin jos tiedossa on varhainen työaamu.

Kannustan nyt vielä osaltani jatkamaan imetystä. Itse olen imettänyt kumpiakin lapsia vielä töihin palattuani. En myöskään halunnut kaikkia muutoksia kerralla lapselle, enkä myöskään itselleni. Töihin paluu on jo itsessään rankka kokemus myös äidille, joten iltatisuttelusta saa lohtua kummatkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä imetän ja olen töissä. Tyttö on nyt 1v 4kk ja edelleenkin imetän aamuisin ja iltaisin, sekä viikonloppuina päivälläkin. Menin töihin kun tyttö oli 10kk, aloitin 6h/pvä. Nyt täysipäiväisenä.

Tyttö on isän kanssa kotosalla, eikä ole kaivannut isältään maitoa vaan päivät sujuvat oikein mukavasti. Kylläkin kun tulen kotiin niin heti pitää imettää, muuten saa kuulla kovasti kitinää... Mutta muuten sujuu ihan mukavasti eikä tyttö muista viikonloppuisinkaan niinkään päivällä kaivata imetystä, vaan juo maitoa ja vettä enimmäkseen.

Itselläni maidontuotanto tuppaa parin päivän viiveellä aina sopeutuvan työpäivään, eli maanantaina saattaa tuntua olevan paljonkin maitoa päivän lopussa kun taas perjantaina päivä sujuu ihan helposti. Pumppaamaan en ole joutunut kertaakaan, pieni kireys ei minua haittaa...

Eli suosittelen jatkamaan, se kyllä varmasti onnistuu ihan hyvin!

Mä menin töihin pojan ollessa 11 kk ja jatkoin imetystä pari kuukautta.

Poika oli ensin isänsä kanssa kotona ja meni sitten tarhaan.

Imetin aamuyöstä tai aamulla ja illalla ennen nukkumaan menoa. Päivällä pumppasin töissä maitoa jonka poika seuraavana päivänä joi kotona. Näin sain maidotulon pidetytyyä hyvänä ja poika sai sillion vielä ainoastaan rintamaitoa, lehmänmaitoa ei vielä oltu annettu.

Joten varmasti onnistuu!

Menin töihin pojan ollessa 1v 5kk ja poika läksi silloin päiväkotiin. Imetystä jatkoin vielä pari kuukautta, koska en halunnut montaa isoa muutosta yhtäaikaisesti. Imetin aamulla ennen tarhaan lähtöä ja sitten useamman kerran illalla. Muutaman päivän aikana maidon tuotanto myös mukaantui uuteen systeemiin. Iltaisin poika olikin koko ajan tisua vailla, vaikka ei sieltä niiin paljoa olisi tullut ja joi nokkamukista tavallista maitoa. Päiväkodissa poika ei kaivannut minua, mutta heti kotiin tultua oli maitohörppy tarpeen. Lopulta vieroitin pojan kertarysäyksellä lähtemällä viikonlopun yli kestäneeseen tapahtumaan. Ensimmäisen illan poika oli kulkenut minua ja maitobaaria etsien, sitten sopeutui tilanteeseen. Kun tulin takaisin olin kovettanut itseni ja selitin pojalle, että maito loppu ja baari meni kiinni. Parissa päivässä poika hyväksyi asian.

En usko, että teille tulee mitään ongelmia, lapset ovat jopa sopeutuvaisempia kuin me aikuiset. Lisäksi huomasin, ettei poika edes muistanut äitiä / tisumaitoa kun en ollut paikalla. Yö imetyksestä tosiaankin kannattaa päästä eroon ennen töihin menoa ihan oman jaksamisesi vuoksi

jälkeen. Esikoinen meni hoitoon 10kk:n ikäisenä ja imetin häntä vielä yli neljä kuukautta, yöimetystäkin siitä kolme kuukautta. Kuopusta imetin lähes puolitoista kuukautta töihin paluun jälkeen, olisin imettänyt pidempään, mutta tämä raskaus aiheutti niin paljon väsymystä ja pahoinvointia, että imettäminen tuntui jo pahalta. Kuopus oli hoidon alkaessa reilu puolitoista vuotias eikä syönyt enää yöllä.

Esikoisella oli vielä monta imetyskertaa jäljellä hoidon alkaessa, imetin aamulla ennen hoitoon viemistä varsin pitkän aikaa, hoidosta tullessa ja illallakin pari kertaa + yöllä 1-3 kertaa. Pikkuhiljaa niitä karsin, iltaimetykset jäivät pisimpään käyttöön. Nuoremmalla oli hoidon alkaessa iltaimetykset käytössä, alussa taisimme syödä hoidosta tullessakin. Itse en ole nähnyt mitään ongelmaa työn ja imetyksen sovittamisessa, pidempiä imetysvälejä kannattaa päiväsaikaan venyttää, jotta ei töissä ala rinnat valua. Töissä ei kannata lypsää ylimäääräistä maitoa pois kuin hätätilanteessa, sillä se tuottaa kuitenkin vain lisää maitoa seuraavaksi päiväksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat