Vierailija

Meillä on kolme kouluikäistä poikaa, jotka ihan hyvin pystyisivät huolehtimaan eteisen, keittiön ja olohuoneen siisteydestä, tiskeistä ja suureksi osaksi ruuanlaitostakin. Mutta miten homman saa käytännössä pelaamaan niin että se toimii? Ei jaksaisi koko ajan olla vahtimassa japakottamassa töihin?

Kommentit (11)

Tuon ikäiset ymmärtävät jo rahan päälle. Ota käyttöön viikkoraha (sen ei tarvitse edes olla suuri) ja saannin ehdoksi tiettyjen kotitöiden tekeminen ILMAN MUISTUTUSTA. Jos töistä joutuu muistuttamaan, raha jää saamatta, vaikka homman joutuukin tekemään ;-)

Jos pahimmassa murkkuiässä ovat, niin aika vaikeeta.. Siis jos teillä ei ole aikaisemmin vaadittu oma-aloitteisuutta noissa jutuissa. Varmaan keskustelemalla ja nuorilta itseltään kysymällä, että mihin ovat valmiita ja mistä valmiita luopumaan. Omista kamoista huolehtiminen on vähintä, mitä nuoret voi tehdä. Älä silti vaadi liikaa tai jättäänny itse hommista kokonaan pois..

Tämä nyt ei ole hyvä esimerkki, mutta mä itse hoidin meidän kodin siisteyden suunnilleen 100% siitä asti kun täytin 12. Äiti yhtäkkiä kekkas, että tyttö voi tehdä ja tytöltä voi vaatia. Ensin oli pelkästään tiskit (ei konetta) mun vastuulla ihan täysin. Minnekään ei voinu lähteä ennenku oli tiskattu. Sit pikkuhiljaa koko huushollin siivous vessaa, ikkunoita myöten oli mun vastuulla, minnekään ei voinu eikä saanu lähteä, jos oli kämppä sekaisin. Eli pakottamalla ja kiristämällä se sujui.

Muutin kotoa 17-vuotiaana ja luulen, ettei äiti ole siivonnut kertaakaan sen jälkeen.. sinne ei voi edes mennä kun siellä on niin hirvee sotku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hän hoitaa homman huolella, ilman muistuttelua. Välillä pyyhkii muuten vaan pölytkin. Jos haluan pojan hoitavan muita, ei minun mielestäni lapsille ensisijaisesti kuuluvia hommia, maksamme niistä erikseen. Esim. ikkunoiden pesu, haravointi tms. Poika välillä kyselee löytyisikö jotakin työtä, koska tarvitsisi rahaa vaikkapa peleihin. On toki myös töitä, joista ei mitään makseta, kuten oman huoneen siivous tai roskien vieminen. Muut lapset ovat vielä alle kouluikäisiä.

eli kaksi kertaa viikossa jokainen joutuu joko tekemään tai auttamaan vanhempia työn tekemisessä ikätasosta riippuen.

Taulukossa on mm.

Tiskikoneen tyhjentäminen

tiskikoneen täyttö

eteisen siivoaminen (kenkien järjestely ja takkien laitto naulakkoon)

pöydän kattaminen

koiran ulkoilutus

roskien vienti

bonustyö (joku vanhempien määräämä tai toivoma isompi juttu (esim. auton pesu, vessan pesu, kukkien kastelu, leipominen)

Jokaiseen osa-alueeseen joutuu siis viikon aikana osallistumaan 3 kertaa ja saa näin 3 rastia. Jos ei rasteja ole kertynyt viikon loppuun mennessä taulukon täydeltä, niin ei tipu karkkipäivän karkkeja eikä viikkorahaa.

että haluavat laistaa kotitöistä..

Poikia on patistettava koko ajan. Laitan 10v. poikani viemään likavaattensa pyykkikoriin, imuroimaan, ripustamaan pyykkiä, tyhjentämään tiskikoneen, pyyhkimään lattiat mopilla yms.

Pitää vahtia, ettei unohdu välillä pelaamaan tai leluja keräillessään jää niitä

rakentelemaan.

8-vuotiaalta pikkusiskolta hommat sujuvat kuin rasvattu. Ei tarvitse vahdata.

tiettyjen hommien tulee olla tehtyinä, ja tarkka kellonaika myös mukaan.

Esim. viikkoraha maksetaan lauantaina klo 12, ja sen saa jos on perjantaina klo 20 mennessä omat tehtävät tehty. Jokaiselle oma lista vaikka jääkaapin oveen, ja sen verran joustaisin että torstai-iltana kehuisin jos lapsi/lapset ovat velvollisuutensa hoitaneet, tai muistuttaisin että hommat vielä tekemättä (HUOM; en patistaisi vaan huomauttaisin!) ja jos perjantaina hommat tekemättä, niin kerran sanoisin että tee nyt --- tai et viikkorahaa saa.

Ja sitten lauantaina rahat annetaan jos hommat on tehty. Jos ei ole, niin latin latia ei tipu.

ja kyllä ne on paljon täällä tehneetkin, mutta sellainen järjestelmällinen työ ei onnistu vaan aina pitää olla erikseen pakottamassa. Ovat siis laiskoja ja lintsaavat heti kun ei jaksa olla hengittämässä niskaan.

ap

Miedän 2v ja 4v tyttöihin auttaa se että jos ei siivoa niin lelut viedään roskikeen jotka lattialta löytyvät! Vanhempi neiti pyyhkii oma-aloitteisesti pölyjä ja osallistuu mielellään tiskaamiseen, imurointii, mattojen tamppaamiseen yms.

Jos neidit lasten elokuvia katselee ja cd:t tuppaavat lattialle jäämään niin roskiin heittämis uhkaus tehoaa todella hyvin!

RAHA ei ole vaikuttimena.

Jokaisen pitää osallistua kotihommiin ja oppia niitä tekemään. Ilman palkaa.

Ja tuon viikkorahan maksamisen voisin kuvitella liittyvän palkkaan jollakin tavalla.

Palkkaa ei makseta minullekkaan kotitöiden hoitamisesta.

Mutta siltikään en antaisi viikkorahaa lapselle, joka ei osallistu kotitöihin.

Lakkauttaisin viikkorahan toistaiseksi kokonaan, kunnes oppivat tekemään hommat ajallaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat