Vierailija

Epäilen siskollani olevan adhd/asperger tai sensuuntaista häikkää. Hänellä on ollut ikänsä kommunikointi- ja oppimisvaikeuksia. Nyt keski-iässä tilanne pahenee. Tuntuu että hän ei tajua mitään mitä hänelle sanoo tai sitten hän tajuaa asian jotenkin aivan väärin.

Hänellä oli paljon kouluvaikeuksia ja vaikeuksia auktoriteettien kanssa aina. Hän on jotenkin rajaton ja holtiton. Tekee kaikkea 150-prosenttisesti uuvuttaen itsensä. Ei osaa myöskään itse suojella itseään, vaan suostuu ihan kaikkeen. Sitten katkeroituu, kun muut "hyväksikäyttävät".

Kommentit (6)

Terveyskeskus psykologi tekee lähetteen. Tutkimukset kestävät aikuisilla 6-12kk ja jonot ovat pitkät, mutta kannattaa yrittää, jos asia huolestuttaa!

Minusta tosin siskosi kuvailuissa ei ollut mitään diagnoosia puoltavaa.

Meillä on isän puolen suvussa todella paljon adhd:ta ja aspergeria, joten siksi mietin, että miten paljon sitä on hänessä.

Hän etenee vaikeudesta toiseen ja sen seuraaminen on tooosi raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

paitsi pakkohoitotapauksissa - mutta sitä as/add tuskin on.

Miten teillä voi olla "todella paljon adhd:ta ja aspergeria" suvussa, kun diagnooseja tehdään vkäytännössä vain lapsille ja osiasiassa niitä on SUomessa osattu tehdä vasta vuodesta 1994? Meinaan vaan, että ihan itsekö sinä ne sukulaiset diagnsoit, vai onko teillä joka kerassa as?

Minä olen as-lapsen äiti. Olen kyllä lapsen diagnoosin jälkeen itse keittiödiagnosoinut kolmanneksen omasta suvusta ni ja kaksi kolmannesta miehen suvusta asseiksi - mutta tosiasia on, että vain yksi tai kaksi meistä olisi ollut tarpeeksi ongelmallisia tapauksia saadakseen diagnoosin lapsena, vaikka suomalainen psykiartia olisikin silloin jo tiennyt muustakin kuin freudilaisesta psykoterapiasta (vaikka välillä tuntuu, etteivät ne tiedä vieläkään, kun llukee näitä nykysiä SInkkosia...)

mutta jos häntäi tseään innostaa, niin muutamat yksityiset lääkäriasemat diagnosoi aikuisiakin. Useimmiten julkinen puooli kuitekin keskittyy vain lapsiin, koska heidän kohdallaan diagnoosista on enemmän "hyötyä" luvassa. Mutta esim Asperger Center diagnosoi aikuisiakin, jos oireita riittää. Yleensä diagnoosiin tarvitaan myös lapsuushistorian kuvaus, ehkä sinä siskona voit antaa sen. Ilman ihmisen omaa tahtoa, et kuitenkaan saa häntä tutkimuksiin.

että useammalla lapsella on diagnosoitu ja sitä kautta ovat lasten lääkärit todenneet, että ongelma todennäköisesti on peräisin isän suvun puolelta. Tämä ihan siis yhteisymmärryksessä ko. sukulaisten kanssa. Eihän se nyt mikään stigma ole.

Siskoni vain ajaa itsensä aivan loppuun tuolla menolla ja vierestä on kamala katsella! Hän kokee vain yhteis- ja ihmiskunnan kiusaavan häntä, eikä tajua, että itse on se, joka ymmärtää toisin kuin pitäisi.

Ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat