Vierailija

Mitä lapsen yleensä tulisi jo " osata" tehdä? Meillä on hieman miehen kanssa ristiriitaiset odotukset lapsen suhteen. Mielestäni ei esim. voi vaatia, että lapsi yksin siivoaisi oman huoneensa. Ei edes sotke yksin siellä, vaan nuorempi sisarus käy myös tekemässä oman osansa sotkussa. Mies taas vaatii, että lapsi siivoaa ja komento on sen mukainen. Entä pukeminen? Joko teidän 3-vuotiaat pukee kaikki vaatteet itse, asetteletteko ne esim. valmiiksi oikein päin, miten vetoketjut ja napit?

*pohdintaa*

Kommentit (8)

ei siivoa yksin. Toki jos sotkee huoneensa niin sitä myös siivoaa mutta vanhempien kanssa. Meillä kyllä 3v ymmärtää mikä on sotkua ja mitä pitää siivota. Innoissaan leikkelee saksilla kaiken silpuksi ja ymmärtää kyllä, että silppu pitää laittaa sitten roskiin. Lelujen kerääminen on hieman hankalampi juttu.

Pukea osaa itse suurimman osan. Paitaa en saa vielä päälleen täysin itsenäisesti eli pidän paidasta olkapäistä kiinni ja poika sukeltaa sinne sisälle. Muuten pukee itse, kysyy vaan välillä, että onko housut nyt oikeinpäin jne. Osaa yleensä katsoa, että pesulappu taakse jne. Sukat pukee myös ja kengät, joissa on tarranauhat tai esim. Kuomat tai kumpparit. Nepparit saa kiinni, samoin sellaiset nykyisissä farkuissa olevat " hakaset" . Nappeja ei osaa vielä laittaa. Vetoketjun laittaa esim. haalarista, mutta takista ei, ellen laita sitä alkua kiinni. Ulkovaatteet saa muutenkin päälle itse, myös sormikkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä esikoinen ei kolmevuotiaana tosiaan pukenut itse. Ehkä sisävaatteista osan puki, jos ne oli laitettu oikein päin valmiiksi. Vieläkin 5-vuotiaana pukee miten sattuu (kengät väärissä jaloissa, paidan kuvat takana, housut nurinperin) eikä hän näistä välitä.

Kakkonen on nyt 2½ ja pukee aina kaikki vaatteet. Hänelle ei tarvitse edes laittaa vaatteita valmiiksi, vaan osaa ottaa ne tuolilta johon on jättänyt illalla. Tämän lapsen vaatteet ovat aina oikein päin. Kengät ja ulkovaatteetkin menevät oikein päälle, tosin pyytää apua nauhojen sitomisessa. Napit ja nepparit hoituvat ongelmitta.

Siivouksessa sama juttu. Esikoinen ei ole kiinnostunut. Siivoaa nykyisin autettuna, tosin nyt innostui imuroimaan yksinäänkin (saa sittä euron palkkaa kun imuroi huoneensa ja pesee vessan). Nuorempi laittaa kaikki tavarat paikalleen ilman käskyjä ja muutenkin huolehtii tavaroistaan.

Lasta voi ja tulee kannustaa pukemaan ja siivoamaan itse, mutta minusta 3-vuotiaalta ei sitä pidä vaatia. Sen sijaan nämä työt tehdään hänen kanssaan yhdessä, jotta homma pelaa.

Minä tai mies autamme, jos pikkusisko on sekoittanut siellä jotain.

Vaatteet 3 v pukee kokonaan itse: ainoa missä tarvitsee apua on rusetin tekeminen. Napit saa itse kiinni, samoin vetskarin. Aamulla laitan vaatteet sohvalle, lapsi sieltä itse pukee ensin alusvaatteet, sitten loput.

Emme me vaadi varsinaisesti lapselta mitään, mutta annamme lisää vastuuta ja haastetta sitä mukaa kun hän oppii jotain.

Pyritään siihen, että poika siivoaisi oman huoneensa, mutta vanhemman avustuksella.

3-vuotias ei ymmärrä ensinäkään mikä on sotkua ja mikä ei. Jos nallet on pitkin lattiaa, niin lapsi ei välttämättäkoe sitä sotkuna. Kädet osaa pestä itse ja hampaat (sähköhammasharjalla) kun on ensin laittanut harjaan valmiiksi tahnaa.

Kengät pitäisi osata itse pukea jos on helppo kiinnitys (tarrat tms) ja saappaat myös. Kalsarit ja sukat on helppo pukea, mutta meidän 3v ei vielä osaa pukea housuja/paitaa oikein päin vaan täytyy näyttää ( mielestäni ihan normaalia ). Hanskat laitamme myös pojalle, mutta haalarit osaa itse pukea + vetoketjun laittaa siitä kiinni, kun haalarissa ei vetoketjua tarvitse " kiinnittää" , niinkuin takissa.

Nappejakaan ei meillä osata vielä napittaa eikä tarvitsekaan vielä.

Mielestäni sellaiset vaativammat asiat ovat ajankohtaisempia 4-5 vuoden iässä

T: äiti & poika 03 / 2004

On tosiaan kohtuutonta, että 3-vuotias siivoaisi täysin itse ison huoneen, mutta tuon ikäinen kyllä osaa laittaa lelut oikeisiin laatikoihin ja viedä paikoilleen ja sen voi ja pitääkin jo vaatia. Meillä siivottiin yhdessä jo alle 2-vuotiaana. Kannattaa opettaa ajoissa; jos vasta tyyliin 4-5-vuotiasta alkaa pyytää siivoamaan yhdessä leluja, ei siitä välttämättä tule enää yhtään mitään jos siihen asti äiti on orjallisesti kerännyt huolehtinut kaikista tavaroista. Leikin kautta aloitellaan, pikkuhiljaa. Tärkeintä ei ole se, että joka nurkka on viimeisen päälle järjestetty vaan ne millä on leikitty, kerätään pois. Ja jos on nuorempia sisaruksia sotkemassa, ei voi vaatia että kaikki lelut kerätään. Mutta en lähtisi kyllä 3-vuotiasta täysin palvelemaankaan vaan mukaan siivoukseen niin osaa sen sitten myöhemmin tehdä itsenäisesti. Meillä tämä auttoi myös siihen, että lapsi alkoi nätimmin käsitellä tavaroita ja ottaa niitä leikkeihin, kun huomasi että ne pitää kerätä poiskin. :)

Kaikki 3-vuotiaat eivät pue kokonaan itse, eikä tarvitsekaan. Lapsen taitojen mukaan katsotaan minkä verran on kohtuullista vaatia. Mielestäni noin yleisesti olisi kohtuullista vaatia, että tuon ikäinen pukee itse sisävaatteet jos on helppoja puettavia (ei tietysti nappeja ja vetskareita tarvi osata) ja vetää esim. haalarin päälle ja pipon päähän. Aikuinen viimeistelee. Toiset oppii aiemmin kuin toiset.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat