Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Itse ei suostu syömään ja syöminen vaatii lelut, kirjat, viihdykkeet. Allerginen, kamalan pienikokoinen mutta reipas joten kai sen verran syö mitä kuluttaa. Paino ei kuitenkaan nouse.

Kiinteät ruuat aloitettiin vasta 7kk-kiitos kelan pakollisten korvikesähläysten- liekö se sitten vaikuttanut kun on aina ollut huono syömään, nirso, ennakkoluuloinen.... 4x päivässä tarjotaan ruoka eli ei liian usein. Lounas on ainoa milloin on edes hieman nälkäinen. Pyörittelee lusikallista ruokaa suussaan minuuttitolkulla, möykyt ei mene alas jne. Sormiruokana pystyy halutessaan nielemään vaikka miten isoja paloja joten siitäkään ei ole kyse.

Äitinä olen kovin huolissani!

Muita samassa veneessä?

Vinkkejä, apuja, neuvoja, anything???!!!

Kommentit (4)

Meillä on 2,5-vuotias, joka oli 1,5-vuotiaaksi asti sitä mieltä, ettei mikään muu kuin rintamaito käy ruuaksi. Kaikkea kokeiltiin, mutta aina palattiin melkein täysimetykseen jotta edes jotain saataisiin alas.

Kahden ikävuoden tienoilla alkoi mennä alas edes jotain. Silti edelleen on päiviä joina juuri mitään ei mene alas, ja lapsi on melkoisen nirso. Kaiken syötävän pitää olla kädessä pideltävää, ei liian makeaa, ei väkevää, ei muusattua, ei kypsiä vihanneksia, ei sitä eikä tätä. Ja yritetty on, uskokaa pois.

Rasittavaahan tämmöinen venkslaaminen on, mutta kai se joskus loppuu.

Allerginen lapsi, joka todella pienikokoinen. Ikää melkein 3 vuotta, mutta yhä hyvin valikoiva. Esim. kasviksia ja hedelmiä ei halua syödä, joten vitamiinit otetaan purkista. Mutta tuo nirsous kyllä selvästi liittyy alkuaikojen niukkaan ruokavalioon. Lapsi ei vain ole tottunut syömään eri makuja ja eri rakenteisia ruokia! Meidän lapsella oli 1,5 vuoden iässä vain 3 kiinteää erikoiskorvikkeen lisäksi. Nyt ruokavalio laajentunut, mutta eipä kelpaa juuri mikään :( Myös esikoinen oli allerginen ja vasta kouluiässä alkanut maistelemaan uusia, jopa eksoottisia makuja :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä olen pitänyt tärkeinpänä asiana sitä että (myöskin moniallerginen) lapsi 1v10kk saa tarpeeksi ravintoa ja ravintoaineita, joten meillä on käytössä sekä syöttäminen että lelut, lukeminen ja joskus jopa videot.

Meillä lapsi syö 2x " maito" puuro mehukeiton ja " leivän" kera,

2 lämmintä ruokaa (toinen aterioista on yleensä sitä ainutta meille sopivaa purkkiruokaa kun tykkää niin että menee helposti alas)

ja yksi välipala (banaania, riisimuroja, yosaa)

Joskus syö " kiltisti" itse, joskus on kamalaa tappelua ja sylkemistä.

Nyt olen vaan keskittynyt siihen että lapsi syö ja kasvaa. (Ja meillä kasvu on pysynyt kaikesta huolimatta yllättävän hyvänä).

En kyllä tarjoa montaa eri ateriaa jos joku ei kelpaa, mutta annan aterian seuraksi leipää tms.

Uskon ja toivon että allergiat helpottavat lapsen ollessa suunnilleen 3v ja silloin voidaan harjoitella sitten niitä " hyviä ruokailutapoja" :)

Tsemppiä!!

PS. Onko teillä käytössä mitään vitamiinilisiä?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat