Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kysyisin siis, että mitä tupakka tekee vauvalle, kun on raskaana?

Voiko tulla ulkoisia vikoja, vai mitä tapahtuu?

Sivut

Kommentit (37)

Se on mielestäni törkeää: tupakoiva äiti saa kyllä itse nauttia vanhemmuudesta, mutta lapselleen hän ei sitä iloa ehkä mahdollista. itsekkyyden huippu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä tupakoivat mammat puolustelevat itseään. Ihan kuin heidän mielestään olisi täysin ok ja hyväksyttävää se, että tupakoi raskausaikana. Säälittävää...

tupakoijana ei ole ikinä ollut minkäänlainen vaihtoehto se raskausaikana polttaminen. JOka kerta tupakointi on loppunut plussatestiin kuin seinään. Vaikka keskimmäisen kohdalla tein haalean haamun uudenvuodenaattona klo 17 ja ilta meni bileissä...

Mutta jos ei vaan edes anna itselleen sellaista mahdollisuutta, että sitä röökiä raskaana vetäisi, niin ei sitä vedä.

Sylettää kaikki raskaana röökaavat, alinta kastia ovat. Rakkaus lapseen on todella hakusessa.

sinä siis mielummin pidät tieteellisiä tutkimustuloksia "pelotteluina" kuin teet kaikkesi lastesi terveyden eteen? Omasta mukavuudestasi et suostu tinkimään, vaikka riskinä on, että omat lapsesi jäävät lapsettomiksi?

Itse kyllä arvostan niitä jotka yrittävät lopettaa (ja vaikkeivät täysin pystyisikään!), mutta en niitä, jotka ylimielisinä puhuvat jostain "pelottelusta".

Lainaus:

sinä siis mielummin pidät tieteellisiä tutkimustuloksia "pelotteluina" kuin teet kaikkesi lastesi terveyden eteen? Omasta mukavuudestasi et suostu tinkimään, vaikka riskinä on, että omat lapsesi jäävät lapsettomiksi?

Itse olin polttanut n 10 vuotta aina ajatellen, että sitten kun olen raskaana, niin lopetan. Mutta en minä siihen pystynytkään. Ei silloin juuri minkäänlaisia apukeinoja ollut, eikä kyllä näin kauheita "pelotteluitakaan". Halua lopettaa oli, mutten siihen pystynyt. Samoin oli tokan lapsen kanssa.

Kolmanne kohdalle onnistuin. En niinkään näiden "pelotteluiden" vuoksi, vaan yksinkertaisesti siitä syystä, että tajusin vihdoin että esim syöpä ei aina satu vain muiden kohdalle, minulla olis ihanat lapset jotka tarvitisvat ja rakastivat minua - mitä heille tapahtuisi jos kuolisin?

Lopetin tupakoinnin melkien 4 vuotta sitten. Enää ei tee edes satunnaisesti mieli polttaa, mutta voi että se oli vaikeaa silloin aikoinaan!

Tsemppiä kaikille jotka yrittävät lopettaa, kyllä se voi teiltä onnistua jos onnistui minultakin!!

Synnyin 51cm ja 3400g. Ensimmäisen vuoden aikana tasan yksi flunssa enkä muutenkaan sairastellut.

normaali lapsi kaikiv puolin, kasvoin hyvin ja muutenkin olin terve. Koulussa ei koskaan ollut ongelmia ja hyvin omankin lapsen sain.

Hänkin syntyi täysin terveenä, vaikka poltin ensimmäisen kuukauden.

Itse kyllä sitten lopetin kun raskaus selvisi viikolla 12. En siis tiennyt olleeni raskaana, menkat tuli normaalisti ja söin pillereitä. Tupakointi loppui kuitenkin kun sain tiedon asiasta. En kuitenkaan tiedä miten olisi käynyt jos ei olisi kahvi ja tupakka alkanut kuvottamaan.

Lainaus:

Ne kun ei ole ilmaisia, eikä ole anopilta ainakaan avustusta herunut.

Tiesitkö, että hoidoissakaan ei ole onnistumisprosentti kuin 20-25.

Saat tietoa, esim.

upakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painon nousua ja pituuskasvua ja hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa paitsi, jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2-3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Sikiön kasvu ja syntymäpaino

Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150-400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat