Seuraa 

Apua! Huolestunut 3,5 vuotiaan pojan äiti kaipaa kokemuksia lasten huonosta näöstä/silmälaseista ja niiden käytöön tottumisesta. Pojalla todettiin näkö +6 kaukotaittovirhe ja lasit tulossa..

Kommentit (7)

Itse olen kans ollut vertaistukea vailla. Lähipiirissä ei ole ketään lasta, jollai olisi silmälaseja eikä netistäkään ole juuri tietoa löytynyt. Meillä on myös pojalla infektioastma (todettu jo 1-vuotiaana) ja nyt tänä keväänä on alkanut oleen joitain oireita siitepölyallergiasta...

Itse epäilin jo 3-vuotis neuvolassa, että pojalla olisi jotain ongelmaa näössä, mutta neuvolan täti ei vielä silloin ottanut asiaa todesta. Nyt kun 4-vuotis neuvolassa edelleen epäilin näköä ja näkötestissäkin tuli vähän huonompi tulos niin saatiin lähete silmäpolille. Siellä sitten tutkittiin ja huomattiin tämä virhe. Lääkärit jopa siinä päivittelivät, että onpa pojalla todella taittovikaa! Itselle tämä kaikki tuli silti jonkin asteisena yllätyksenä, en ollut missään vaiheessa tajunnut, että kyse olisi mistään pahasta viasta. Lääkärit olivat sitä mieltä, että luultavasti ikinä näkö ei tule normaaliksi, eli aina joutuu laseja käyttään. Mutta tässä matkan varrella voi kyllä muuttua lasien vahvuus monestikin kai. Se jäi harmittamaan, etten huomannut oikein kysellä mitään koko asiasta... Onneksi on muutaman kuukauden päästä kontrollikäynti, jospa sitten osaisi jo jotain vähän enemmän kyselläkin.

En mäkään mitään ihan selkeää vikaa näössä huomannut, mutta sellaisia pieniä juttuja kyllä oli... Katseli telkkua tosi läheltä (lukuisista kielloista huolimatta), teki kaikki asiat lähellä silmiä (esim. pikkulegoilla rakenteli ihan nenänsä edessä) ja sitten myös ajoittain siristeli silmiään.

Meillä siis poika tosiaan tottui laseihin tosi hyvin. Onneksi odotti laseja innoissaan eikä missään vaiheessa ollut harmissaan niiden saamisesta. Tosiaan kun lasit laitettiin ekan kerran päähän, itkeskeli vähän että haluaisi ne pois, mutta tiukasti vaan pidettiin lasit päässä, niin muutamassa tunnissa silmät jo tottui niihin. Luvattiin siinä sitten vielä palkintokin jos vaan jaksaa hyvin pitää laseja, ehkä sekin auttoi sopeutumaan nopeammin ;) Optikkoliikkeessä tosiaan neuvottiin, että laseja olisi hyvä pitää ihan tauotta päässä (vain yön ajaksi pois), että silmät tottuisivat niihin. Se on kai silmille raskasta jos laseja ottaa useasti pois.

Kaikkein vaikeinta on ollut ehkä juuri ajatus siitä että lasta kiusataan nyt sitten näiden lasien takia. (Mitä siis toivottavasti ei tapahtuisi!) Ainakaan vielä ei kerhokaverit ole kiusanneet, alkuun tuli muutamia vähän ajattelemattomia kommentteja, mutta kun asia kavereille selitettiin niin eivät sen koommin ole mitään sanoneet. Eniten on harmittanut muutamien aikuisten typerät kommentit (" Oletpa tosi oudon näköinen" jne...) onneksi olen tainnut itse enemmän loukkaantua niistä kuin poika, ei näin pienet onneksi varmaan osaa niin ajatellakaan noita ulkonäkö asioita. Ja on kyllä vähän harmittanut kun lasit on niin vahvat, että tekevät silmistä hiukan hassun näköiset. Mutta onneksi lapsi on oma ihana itsensä ja itseasiassa tosi älykkään näköinen nykyään ;)

Meidän 4-vuotiaalla pojalla todettiin kolme kuukautta sitten +10 kaukotaittovirhe. Saatiin siis +10.0/-1.0 linssit käyttöön. Olin myös tosi huolestunut kun en itse tiedä juuri mitään näistä näköongelmista. Enkä tiedä oikeastaan vieläkään paljoa...

Onneksi meillä oltiin tosi innoissaan tulevista laseista :) Ja itse sai valita optikkoliikkeestä mieluisat kehykset. Laseihin poika tottui oikeastaan heti ensimmäisenä päivänä. Ensimmäiset pari tuntia valitti ja halusi lasit pois, mutta sitten silmät tottui niihin. Onhan noinkin vahvat lasit varmasti oudot alkuun. Onneksi myös lähipiiri (muutamaa typerää kommenttia lukuunottamatta) suhtautui kannustavasti ja muutenkin kivasta laseihin, sillä onhan lapsi aika erinäköinen lasit päässä. Silmät meillä ainakin näyttää aika suurilta lasien kanssa.

Nyt kun laseja on käytetty reilut pari kuukautta, on niiden käytöstä tullut jo ihan arkea. Aamulla lasit päähän pukemisen jälkeen ja illalla ennen iltapesuja pois. Se on tullut ihan yllätyksenä, että poika on nykyään ihan " sokea" ilman laseja, kävelee siis ihan kirjaimellisesti päin seiniä kun ottaa lasit pois :( Ennen laseja ei tällaista ollut...

Olisi kiva kuulla myös teidän kokemuksia laseista. Miten teillä huomattiin, että näössä on jotain vikaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

näkövammaisille lapsille on olemassa suomenkielellä vertaistukipalsta yahoossa. osoite tarkemmin erityislasten sivustolla. koska lapsenne näkevät silmälaseilla ns normaalisti ette ole näkövammaisia mutta voitte toki silti palstalle liittyä jos jokin asia askarruttaa! siellä on monta joilla on käytössä lasit ja vahvatkin ja kokemuksia lasien käytöstä. vaikka tilanne sikäli on eri että lapsenne sit lasit päässä näkevät normaalisti on siitä varmasti muuten apua kun on jotain kysymyksiä laseista tai optiikoista tai näkemisestä. .. olen itse palstan perustanut ja tervetuloa mukaan jos on kiinostusta!! kuitenkin vahva taittovirhe pienellä lapsella on sekin vakava ongelma!

Voisin kertoa minäkin kokemuksia. Minulla on tällä hetkellä 4v poika, joka sai lasit 3.5 vuotiaana viime kesänä. Molemmissa silmissä vahvuus + 6.5 lasit + 5.5. Lisäksi aavistus karsastusta. Miehelläni on vastaavat lasit ollut jo pienestä ja kun poika ei neuvolan 3v näkötarkastuksesta päässyt toisellakaan yrittämällä läpi, tiesin jo ennen lääkäriin menoa, että lasit tulee.

Sopeutumisesta: Kun haimme lasit ja poika tajusi, että noita on pidettävä aina päässä, niin siinä tuli itku ja sain oikein suostutella, että lasit saavat olla päässä ja että katsele nyt vähän ympärille niin näet miten hyvin niillä näkee. Ajoimme silmälääkäristä päiväkodille hakemaan muita sisaruksia ja lapsi ei suostunut tulemaan autosta pois vaan jäi autoon odottamaan ja oli surkean näköinen. Sisko sanoi heti autoon päästyään iloisesti, että poika on ihan erään toisen pojan näköinen, jolla on myös lasit. Illalla ja seuraavina päivinä poika käytti aika nätisti laseja. Muutaman kerran (korkeintaan 15 kertaa) otin lasit häneltä pois, kun hän rupesi leikkimään niillä ja laitoin hetken päästä vaivihkaa takaisin päähän. Lasta piti alkupäivinä vahtia aika tarkkaan, että hän ei laseja tutkiessaan hajota niitä. Optikko sanoi liikkeestä lähtiessämme itkevän pojan kanssa, että sopeutuminen voi kestää pari viikkoa, mutta meillä se meni selvästi nopeammin. Pojalla on niin surkea näkö, että hän näkee itsekin, että silmälaseilla näkee paljon paremmin. Jos itse kurkkaat lapsen lasien läpi, niin et näe mitään tai ainakaan minä en näe.

Puolen vuoden käytön jälkeen pojalla todettiin olevan laiska silmä, eli lapsi käyttää vain toista silmää ja toinen ei kehity. Käytimme 4 kk lappua toisen linssin päällä ja lapsi katseli heikommalla silmällä 6 päivää viikossa. Kerran viikossa käytettiin molempia silmiä. Tähänkin lapsi sopeutui oikeastaan ilman mitään vastahankaa, mikä oli mielestäni todella hämmästyttävää. Viikko sitten kävin silmälääkärissä ja nyt poika katselee molemmilla silmillä ja lappua on enää pidettävä 2 päivää viikossa. Silmälääkäri sanoi, että ensin lapsi totutetaan silmälasien käyttöön ja sitten alkaa lappuhoito. Ja meillä hoito tuli todella oikeaan aikaan, kun silmä kehittyi näin nopeasti. Nyt on vain ylläpitohoitona parina päivänä lappu, muuten silmä voisi uudestaan laiskistua. Laiska silmä on ymmärtääkseni todella yleinen näillä + laseilla. Sen takia kerroin tämän.

3v poika seisoo päällään ja tekee kuperkeikkoja ja sangat vääntyvät vahingossa välillä todella pahannäköisiksi. Lisäksi uhmapäissään poika joskus vetäsee sangat oikoseen suoraan sivulle. Ja yhtenä päiväkotipäivänä sangat jopa katosivat päiväkodin pihaan. Ja löytyivät kuukauden päästä, onneksi ehjinä, kun olin jo uudet ostanut. Ja vaikka pesen lasit vähintään kerran päivässä, niin lasit saattavat olla todella likaiset ulkoilun jälkeen.

Vaikka itse järkytyit lasien saamisesta, niin eivät nuo lasit nyt mahdottomat ole. Vaivaahan niistä on, mutta on todella hyvä, että huono näkö havaitaan ajoissa. Ja kiusata voi todella monesta syystä. Mutta onhan se tosiasia, että poikasi on tuntemattomille " se poika, jolla on silmälasit" .

Silmien kehittymisestä olen saanut meidän tilanteessa silmälääkärin puheiden ja mieheni/hänen isänsä kokemusten perusteella tälläisen kuvan: Lasien vahvuus pysynee nykyisissä lukemissa n. 15 v:hen asti ja sitten pään kasvaessa näkö saattaa parantua ja on parikymppisenä parhaimmillaan (lasit kuitenkin tarvitaan). 40v:n tienoilla tulee ikänäkö ja kaksteholasit.

Mietit olisiko sinun pitänyt huomata jotain ? Minä epäilin kaikilla lapsilla huonoa näköä perimän takia, mutta meidän kaikki lapset näkevät lattialla kävelevät muurahaiset ja totesin itse, että ei ole huono näkö onneksi periytynyt. Mulla on itsellä miinuslasit ja on todella vaikea ajatella, mitä lapsi näkee. Minusta tuntuu, että meidän poika ei näe noin 5metrin päässä olevaa esinettä. Hän sanoi kesällä, että äiti tuolla se lelulaiva on, mutta tuutko antamaan sen, kun en ylety. Kalliolla oli samanvärinen sininen ämpäri !

T. äiti + silmälasipoika 4v + silmälääkäri tilattuna 6v:lle + 8v:llä laiska silmä ja näkö heikentynyt, mutta ei vielä laseja, lappuhoitoa pitäisi käyttää.

Yksi tytöistä sai silmälasit 3,5-vuotiaana. Toisen linssin vahvuus oli + 6, toisen +5, ja lappuhoito tuli myös. Tyttö oppi tosi nopeasti käyttämään laseja, mutta lapun yli hän meinasi alkuun kurkkia. Lappuhoito lopetettiin ennen kouluikää. Nyt hän on 13-vuotias ja linssit ovat +5 ja +5,5. Me emme saaneet koskaan lähetettä silmäpolille, vaan lääkäri kehotti meitä viipymättä menemään yksityiselle silmälääkärille, kun tytölle alkoi tulla huimausta ja kaksoiskuvia. Itse emme huomanneet näössä olevan mitään vikaa.

Nuorimmaisemme on nyt 4-vuotias ja hänen heikko näkönsä huomattiin 4-vuotistarkastuksessa neuvolassa. Hänelle tuli lasit ja lappuhoito. Hän suorastaan tykkää pitää laseja eikä lappukaan tunnu haittaavan yhtään. Emme muuten huomanneet hänenkään näössä mitään ongelmia. Onneksi neuvolassa oltiin tarkkana. Vanhin tyttömme sai silmälasit 5-vuotiaana, vahvuus + 3 - +4, en muista tarkkaan. Nyt 15-vuotiaana hän käyttää piilareita. Esikoispoikamme sai lasit 8-vuotiaana, mutta hänellä on likinäköä.

Hei KMMM!

Suuret kiitokset viestistäsi!

Todellakin tuntuu, että kaipaan vertaistukea tämän meidän poitsun näköongelman kanssa.. kaikki tuli täytenä yllätyksenä neuvolatarkastuksessa; poika ei nähnyt näkötestissä alimpia rivejä kunnolla. Saatiin lähete silmälääkäriin, jossa käytiin viikko sitten ja tieto, että tarvitsee silmälasit. Mulla itsellä tuntuu olevan sopeutumisvaikeuksia ja kauheasti avoimia kysymyksiä. Olisiko minun pitänyt huomata jotain? En edelleenkään huomaa pojan näössä vikaa. Miten paha/vakava tämä taittovirhe on? Huononeeko näkö? Miten poika sopeutuu laseihin? Onneksi meillä molemmilla vanhemmilla on lasit, ehkä helpottaa. Kiusaako muut lapset jne.. Jotenkin on vielä surullinen olo lapsen puolesta, että jo näin aikaisin näkö heikkenee. Uskon kyllä, että aikaa myöden oikeasti käsitän, että kyse on vain silmälaseista..mutta kun just pari kk sitten saatiin tietää, et poitsu on siitepölyille ja ulkoilmahomeelle allerginen ja siihen astmalääkitykset ja nyt sit tämä! Olipa helpottavaa vähän purkaa itseään, on tullut ympäriltä hieman ei kannustavia kommentteja. Täytyy vain muistaa, että meillä on upea terve poika, joka nyt vain sattuu tarvitsemaan lasit!!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat