Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (42)

Jo mainitut Britax Hiway ja Secure ovat sellaisia, että lapsi varmasti mahtuu matkustamaan selkä menosuuntaan kolmevuotiaaksi. Ja sen jälkeen onkin turvallisinta metkustaa turvavyöistuimessa, jossa on paremmat sivutörmäyssuojat ja säätömahdollisuudet kuin missään käännettävässä istuimessa.

Vierailija:

Lainaus:


Tuota Concordia ei kannata valita, sillä sen saa asentaa selkämenosuuntaan vain alle 13-kiloiselle eli vain kaukaloikäiselle.




Kyllä sellaisiakin lapsia on, jotka ovat kasvaneet kaukalosta ulos, mutta ovat silti alle 13-kiloisia. Meillä tyttö ei varmaan vielä 3-vuotiaanakaan ole tuota 13 kiloa painava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

kateellisia vaan ovat.



Akta on voittanut kaikki testit viimeaikoina yhtä lukuun ottamatta.

Istuin käy pitkään lapselle ja on AINUT jossa turva joka suuntaan koko istuimen käyttöajan.

ovat ne jotka on tehty Gracon omalla testiradalla ja joissa muiden merkkien istuimia on kiinnitetty väärin (TM:n testi). Puolueettomammissa testeissä ovatkin sitten hajonneet yms. Itsekään en lastani missään nimessä Gracon istuimeen laittaisi.

ihmettelin silloin kaupassakin kun jotkut myyjät väkisin koitti myydä sitä Graco/Aktan Cosmicia, kun mä en luota tippaakaan sellaiseen istuimeen jossa saan itsekin väänneltyä sivutörmäyssuojia!

Herranjestas sentään mitä kumikippoja noi Aktan istuimet olikaan. en uskonu myyjää vaan omaa järkeä, ja ostin toisesta kaupasta sen jämerän ja jalustalla olevan tilavan istuimen.

Kun toisessakin kaupassa ihmettelin ääneen miten tällaine fletku istuin muka suojaa loistavasti lasta rajussa kolarissa, niin toisen kaupan myyjä paljasti minulle myös että silloisen Akta cosmicin testivoittaajan tulokset oli Aktan sponssaamasta testistä peräisin, ja silloin britaxin istuin oli hylätty koksa oli kiinnitetty väärin! Eli lukekaa ihmiset hyvät noita puolueettomia testituloksia!

http: //testfakta. se/downloads/bilbarnstolar0606. pdf



Katsokaapa tältä sivustolta kuinka huono Cosmic on törmäystesteissä



http: //testfakta. se/_template_view_article. php?id=165

Eikö joku just kirjoittanut, että Sveitsissä ei suositella selkä menosuuntaan istuimia isommille sen vuoksi, ettei autoissa ole oikeasti tilaa lapsen istua turvallisesti jalat ala-asennossa. Jos jalat ovat koukussa niin ne iskevät kallovammat helposti törmäyksessä... tiedä häntä. Tuntuu hassulta, että vain pohjoismaissa " osataan" nämä asiat, kun jenkeissä ja keski-Euroopassa näitä on testattu ja tehty paljon pitempään.



Ovathan ne farmaritkin on erikokoisia. Kokeile ennenkuin ostat.

Meidän tyttö on 1,5 vuotias eikä paina vieläkään tuota 13 kiloa, joten meillä on voitu istuttaa pidempään. Meidän Volvoon ei esim. HTS:n tuolia saanut asennettua järkevällä tavalla selkämenosuuntaan penkkiä... tai no kyllä sen siihen sai paikalleen mutta sitten etupenkillä ei voinut istua kukaan :( Ja lapsikin olisi joutunut istumaan hivenen isompana polvet kurkussa. Ultimaxin kanssa mahtuu loistavasti ja kunhan lapsemme tuosta painorajasta menee yli, käännämme istuimen toisin päin. Näin meillä.

Tosiaan autosi ulottuvuudet. Tuosta selkämenosuuntaan istuttamisesta taisi olla pari päivää sitten enempikin keskustelua. Lasta ei saisi istuttaa siten, että polvet nousevat reisiä korkeammalle, silloin auton tila ei riitä selkämenosuuntaan istuimelle ja kolaritilanteessa on vaara saada jaloista kova isku kasvoihin.

Ei pidä luottaa mihinkään " Lastentarvike Oy maahantuo ja testaa Aktaa" -testeihin :)



Autoliiton testit tehdään yhteistyössä muiden Euroopan suurimpien autoliittojen kanssa (adac jne). Nämä ovat puolueettomia testejä, luehan läpi...www autoliitto fi

Muutama ote:



Akta Graco Cosmic: arvosana välttävä

Akta Graco Duoflex: arvosana välttävä

HTS besafe kid: arvosana välttävä

Itse en Akta Cragoihin ainakaan koskisi... nehän eivät pysy paikallaan testeissä ja nyt juuri viime viikolla tuli taas uusi viesti, kun joku heidän malleistaan vedetään takaisin, kun kahvat irtoavat käytössä :-O

Meillä pieni auto, ei varaa isompaan. Siksi esikoinen piti kääntää 2 vuotiaana naama menosuuntaan, kun kuopus syntyi ja äidin piti siirtyä etupenkille istumaan.



Liikenneturvaa??? Vain av:lla tämä on mahdollista.









" Miksi Euroopassa suositaan lasten kuljettamista kasvot menosuuntaan





Liikenneturvan Kysyttyä-palstalle on tullut kysymyksiä siitä, miksi Keski-Euroopassa suositaan lasten kuljettamista kasvot menosuuntaan turvaistuimissa. Onko se jossain kolarityypissä turvallisinta? Juuri julkaistussa turvaistuintestissähän hyvin pärjäsivät myös nuo kasvot menosuuntaan asennettavat istuimet?





Ruotsalaiset lääkärit havaitsivat jo 1960-luvulla, että lapset tarvitsevat kokonsa, painonsa ja muiden ominaisuuksiensa mukaiset turvalaitteet. Erityisesti alle kouluikäiset ovat näitä ja mitä pienemmistä lapsista on kysymys, sitä välttämättömämpää on, että hän matkustaa mahdollisimman suojaavassa laitteessa.



Kun suunnitellaan mahdollisimman turvallista laitetta, otetaan huomioon, millaisia ovat autot, onnettomuudet ja lapset. Autot määrittävät tilat ja perussuojarakenteet. Onnettomuuksia on monenlaisia. Yleisimpiä ja samalla tuhoisimpia ovat etupäätörmäykset, koska yleensä ajetaan eteenpäin ja eteenpäin ajossa nopeudet ovat suuria. Mitä pienempi lapsi, sitä heiveröisempi kaularakenne on. Lapsen suhteellisen raskas pää on kaularakenteiden varassa. Jos lapsi matkustaa kasvot eteenpäin turvavyöllä kiinnitettynä, hänen päänsä on tukematon etupäätörmäyksessä. Samalla kun vyöt pitävät muuta kehoa paikallaan pään jatkaessa matkaansa, niin kaulaan syntyy voimakasta rasitusta, joka saattaa olla liian suuri kehon kestää.



Tätä kaulaa venyttävää voimaa ei mitata eikä sille ole eurooppalaisissa vaatimuksissa mitään arvoa. Ainoastaan ruotsalaisessa T-hyväksymisessä kaulaa venyttävä voima mitataan. Se ei saa ylittää 20 g:n (9,8 m/s) kiihtyvyyttä. Tämä vaatimus on aiheuttanut sen, että yksikään kasvot eteenpäin kiinnitetty istuin ei ole toistaiseksi läpäissyt T-hyväksymistä.



Selkä ajosuuntaan ollessaan lapsen pää tuetaan selkänojalla, eikä kaulaan synny liiallista rasitusta. Tämä teoria hyväksytään ympäri maailmaa, mutta vain alle 13-kiloisilla lapsille, jotka matkustavat kaikkialla vauvojen turvakaukaloissa selkä ajosuuntaan. Kaularakenne ei kuitenkaan välttämättä kestä kolarivoimia senkään jälkeen, kun lapsen paino ylittää 13 kg. Siksi lasta tulisi kuljettaa selkä ajosuuntaan niin pitkään kuin se on mahdollista. Pohjolassa valtaosa istuimista onkin juuri tällaisia.



Isompia lapsia kuljetetaan lähinnä Pohjoismaissa, Kanadassa ja USA:ssa sekä jonkun verran myös Englannissa (Volvosta ja Saabista johtuen) selkä ajosuuntaan. Tämä johtuu kahdesta seikasta: Pohjoismaissa (ja osin Englannissakin) turvallisuus ja siten myös lasten turvallisuus asetetaan korkeammalle tasolle kuin muualla. Lisäksi asiassa saattaa vaikuttaa myös se, että sekä teoria että käytäntö on kehitetty " pienehkössä maassa" . Selkä ajosuuntaan kiinnitettävät turvaistuimet aiheuttavat myös jonkun verran enemmän vaivannäköä käyttäjilleen ja autojen suunnittelijoille, paria poikkeusta lukuunottamatta autotehtaat eivät ole vaivautuneet. "



2,5-vuotias ja nyt tuli 13 kiloa täyteen. On kyllä aina ollut siro ja köykänen.



Meillä on HTS:n besafe kid enkä ole hirveästi tykännyt. Se on tosi leveä eikä tue nukkuvaa lasta yhtään. Lisäksi turvavöiden säätö on todella hankala, minä en saa niitä ikinä " hirtettyä" tarpeeksi kireälle ja sen vuoksi se on mieheni homma. Lisäksi istuin vie julmetusti tilaa eikä silti tytön jaloille ole riittävästi tilaa ja hän istuu jalat koukussa. Itse istun edessä polvet kiinni etuseinämässä ja otsa melkein lasissa. Mitenhän se minun turvallisuuteni menee törmäyksessä??? :(

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat