Vierailija

Top 5 -ruokajutusta tuli mieleen. Minä en ainakaan arkisin pysty hääräämään hellan vieressä tuntikausia. Heitän yleensä jotain uuniin, kalaa tai kanaa ja perunaa tai pastaa jossain muodossa lisäksi.

Viikonloppuisin mies taiteilee sitten jotain aikaavievää. Ja yleensä perjantai-iltaisin syömme kahdestaan jotain aikuisten ruokaa, kun lapset nukkuvat. Pihvit tms.

Sivut

Kommentit (73)

vai teetkö " pitkiä" ruokia viikonloppuisin?

Itse en ainakaan arkea voi töiden jälkeen ruveta odotuttamaan perhettä kahta tuntia ruuan takia. Siinä vaiheessa pitää olla jo iltapesuille menossa.

ei tule ihan niin herkullista, jos tekee nopeasti, mutta hyvää se on silti arkiruoaksi.

Itse teen näin nopeasti:

Ruskistan 400 g jauhelihaa, maustan mm. valkosipulilla, paprikajauheella, pikkasen pippuria, mitä nyt mieli tekee.

Lisään purkin tomaattimurskaa ja pikkasen vettä. Laitan lihafondia sekaan. Seos porisee sen aikaa kun teen valkokastikkeen.

Valkokastikkeeseen en laita juustoa, vaan juuston lisään joka kerroksen väliin jonkin verran.

Sit vaan kasaaminen ja uuniin.

Joskus jos mulla on aikaa, niin teen kunnolla lasagnen, mutta parempaa tuo nopea versio on kuin se kaupan ylisuolainen lasagne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kiehautus ja levy kolmoselle teflonkattilassa, se ei vaadi kovin kummoista vahtimista. Sitten kun tulee töistä, tekee sen juustokastikkeen, latoo vuokaan ja tyrkkää ruuan uuniin. Siinä se. Ja minä olen tosi laiska ruuanlaittaja, meillä syödään usein uuniruokia, keittoja ja keitettyjä pottuja ja kastiketta. En jaksa väkrätä...

Meillä rakastetaan ruokaa ja varsinkin italialaista ruokaa. Tärkeää on myös kuinka ruoka on tehty, se kokkaus on meillä myös osa nautintoa. En todellakaan voisi syödä mitään pussijauheista keiteltyjä kastikkeita, mahtavat olla myös tosi terveellisiä... Eli kun lasagnea meidän taloudessa tehdään niin se tehdään aidon italialaisen reseptin mukaan. Jauhelihakastiketta PITÄÄ keittää se pari tuntia. Muuten juustokastike ja itse lasagnen kokoaminen on tietysti helppo ja nopea juttu ja kyllähän se lihakastikekin kiehuu sen kaksi tuntia lähes itsestään eli senkin ajan voi käyttää muuhun. Mutta arki-iltaisin ei todellakaan ole resursseja tuohon joten siksipä meillä syödään lasagnea ehkä kerran pari kuussa viikonloppuisin.

Teen aina niistä paketeista, missä tulee kastikeainekset ja lasagnelevyt mukana, ja on hyvää!

Mutta siihenkin menee sen verran aikaa, että se on ennemminkin viikonloppuherkkua. Arkena en ehdi viettämään hellan ääressä kuin 15 minuuttia.

Meillä monesti arkisin. Jos teen itse, niin teen max kerran kuussa, tai vuodessa... Just kun tulee sotkua ja on turhauttavaa tehdä satsi, joka menee samantien. Pitäisi hommata isompia uuniastioita että voisi tehdä kerralla enempi pakkaseenkin?

Meillä lasagne tehdään kuten se kuuluukin tehdä eli pitkän kaavan mukaan viikonloppuisin ja arki-iltaisin syödään muuta nopeasti valmistuvaa TERVEELLISTÄ ruokaa (höyrytettyä parsakaalia ja kalaa sekä perunamuusia nyt vaikka esimerkkiksi)

Tässä teille ihmeteltäväksi minun lasagnereseptini:

Lasagne al Forno

Lihakastike:

30g voita

1 sipuli silputtuna

1 porkkana, silputtuna tai raastettuna

½ varsiselleri, silputtuna

1-2 puristettua valkosipulinkynttä

120g pekonia viipaloituna

500g jauhelihaa (naudan)

½ tl kuivattua oreganoa (itse laitan usein tuoretta ja reippaammin)

ripaus muskottipähkinää

suolaa, pippuria myllystä

75ml kuivaa valkoviiniä

100ml liha/kasvislientä

2-3 tölkkiä tomaatteja (ilman lientä)

2 rkl Creme doublea

1 vatkattu muna

Valkokastike:

65g voita

40g vehnäjauhoja

ripaus jauhettua muskottipähkinää

600ml maitoa

1 laakerinlehti

125ml creme doublea

6 lasagnelevyä (tai vuoan koon mukaan tarvittaessa enemmän)

n. 150g raastettua mozzarellaa

n. 60g parmesanraastetta

sulata voi pannulla ja kuullota vihanneksia, valkosipulia ja pekonia 5-6min miedolla lämmöllä. Lisää jauheliha ja nosta lämpöä, ruskista kevyesti n. 8 min. Hienonna haarukalla mahdolliset isommat köntit. Lisää oregano ja jauhettu muskottipähkinä ja mausta voimakkaasti.

Jatka paistamista ja lisää jälleen lämpötilaa. Kaada joukkoon valkoviini ja keitä kunnes viini on haihtunut. Lisää lihaliemi ja murskatut tomaatit. Keitä miedolla lämmöllä 2 tuntia. Jos neste käy vähiin lisää tarvittaessa hiukan kuumaa vettä jotta kastike pysyy kosteana. Lopussa kastikkeen neste tulisi kuitenkin olla keitetty kokoon. Sekoita joukkoon creme double, ota pannu/kattila tulelta ja ennen kuin sekoitat joukkoon kananmunan anna jäähtyä 15min. Tällä välillä voit valmistaa valkokastikkeen.

Sulata voi miedolla lämmöllä kattilassa. Lisää jauhot ja muskottipähkinä. Keitä koko ajan sekoittaen minuutti. Ota kattila liedeltä ja sekoita maito vähitellen joukkoon voimakkaasti vispaten. Lisää laakerinlehti joukkoon ja laita kattila jälleen levylle kiehumaan kunnes kastike saostuu, koko ajan sekoittaen. Sekoita joukkoon creme double, ota liedeltä ja mausta. Anna hiukan jäähtyä (kattila peitettynä kelmulla ettei kastikkeeseen tule kuorta) ja poista laakerinlehti.

Laita uuni kuumenemaan 180°C. Voitele lasagnevuoka (n.22x15x7cm), Vuoan pohjalle puolet lihakastikkeesta sekä puolet mozzarellasta. Peitä lasagnelevyillä ja päälle kerros valkokastiketta (max puolet) sekä parmesanraastetta. Lisää kerros lihakastiketta ja mozzarellaa sekä jälleen kerros lasagnelevyjä. Lopuksi päälle loput valkokastikkeesta ja parmesanraastetta pinnalle. Paista 180°C uunissa n. 40 min eli kunnes pinta on saanut kauniin värin. Anna levähtää 20min ennen tarjoilua.

Huom! Jos käytät tuoretta pastaa niin lasagnelevyt on syytä esikeittää.

p. s. itse jätän tuosta lihakastikkeesta tuon kananmunan pois ja muutenkin saatan soveltaa reseptiä mielialan mukaan ;-)

T. 43

Kääks!

Jänniä nämä makuasiat, esim. siitä mikä juusto lasagnessa " kuuluu" olla. Itse luin jostain että emmental-juusto olisi ainoa oikeaoppinen lasagnejuusto. Itse tykkään eniten sulatejuustosta. Voimakas koskenlaskija toimii loistavasti. Lisäksi laitan parmesaania " mausteena" .

niin valkokastiketta tekemään. Valkokastike ei tuntikausia vie. Kun valkokastike valmis, niin ainekset vaan kerroksittain vuokaan ja uuniin.

Vierailija:

Lainaus:

Helppo, mutta vie aikaa! Ei juustok..

Onhan noita valmiskastikkeita sun muita, mutta haluan tehdä itse, koska niin tulee parempaa. Laitan jauhelihakastikkeen joukkoon kaikkia kasviksia mitä kaapista löytyy ja haudutan tomaattikastiketta pitkään, joten tekemiseen menee kyllä jonkin verran aikaa. Eli en minäkään alkaisi aamulla tehdä lasagnea saadakseni sitä lounaalle.

Samalla pitää ravata täyttämässä pyykkikonetta, pyyhkimässä pyllyä, siivoamassa, ... Meillä ei syödä lasagnea koskaan. Pastaa ja jauhelihakastiketta kylläkin.

ei niillä huippukokeillakaan aikaa mene sen lihaliemen keittämiseen kovin kauan. Katos heitetään aineet pataan ja annetaan kiehua. Ei tarviste sitä kymmentä tuntia istua vieressä vahtimassa. Voiskin tulla ravintolan asiakkailla nälkä ootellessa...

Ja ap varmasti tekeekin lasagnensa ihan alusta itse, teurastaa ja paloittelee lehmän, keittelee lihaliemet, kypsyttää juustot... ei ku ensin pitää tietty lypsää se lehmä että saa valkokastikkeen...

lapset nukkumassa. Myös minun mieheni on intohimoinen ruuanlaittaja.

T. 43

Vierailija:

Lainaus:

Sellerit, muskotit, porkkanat yms. Mutta annetaan muiden tehdä pikalasagnea, ei se ole meiltä pois! :)

AP

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat