Vierailija

Kyselin täällä viime viikolla, miten tehdä hyvä pizzapohja itse. Munaksi meni.

Nyt on pakko kysyä, että esipaistatteko te sen pohjan ensin?

Kommentit (19)

Olet kyllä eka, joka ehdottaa, että uuni olisi liian kuuma. Kun luen yllä olevia neuvoja, niin paremminkin tuntuu, että uuni ei liian kuuma voi ollakaan.

Selkeästi vastaus piilee sijoituksessa, eli pelti alimmalle tasolle=)

ap

olen vuosia jo esipaistanut ohueksi kaulittua ja tosiaan hyvin vaivaamalla sitkostettua taikinaa uunissa noin 3-4min ja asteita 250. Sitten päälle tomaattikastike, juusto ja suht niukasti täytteitä Omatekemät ovat suoraan sanoen paljon parempia kuin ravintolassa saadut. Itse laitan täytteeksi jauhelihaa, pepperonimakkaraa, chiliä, ananasta ja ehkä sinihomejuustoa ja valkosipulia. NAM. Ja tosiaantäytteitä niukasti ja juustoa paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- paistaa liian miedolla lämmöllä

- käyttää liikaa/liian kosteita täytteitä

- paistaa liian ylhäällä

Joskus paistoin pitsaa n. 20 minuuttia uunin keskitasossa vajaan 250 asteen lämmössä. Oli sellaista suomalaista kasaripitsaa, kastikkeenakin ketsuppia - mutta ihan hyvää :) Nykyään paistan lähes 300 asteessa uunin alimmalla tasolla. Ei se vielä ' oikean' pohjan veroista ole, mutta selvästi enempi pizzaa muistuttava lopputulos. Jos tekisin useammin, niin hankkisin varmaan pitsakiven uunin pohjalle, sillä pitäisi saada jo lähemmän pitsauunia muistuttava lopputulos. Toiset kehottavat kuumentamaan pellin etukäteen, mutta mä teen yleensä koko pellillisen pitsaa enkä pieniä pyöreitä läpysköitä, joten ison pitsan siirto kuumalle pellille ilman kunnon leipälapiota ei houkuta.

Sen jälkeen alkoi meillä onnistumaan pohja kun huomasin sen.

katso uunin ohjeista mikä on se merkki että saa säädettyä lämön tuylemaan alhaalta.

Ohut pohja ja pellillinen noin 12 min alimmalla tasolla alalämmöllä.

eipä ole tarvinnut muulla tavalla sen jälkeen tehdäkään...

Vettä 0,6dl

Hiiva 40g

Jauho 300g

Oliiviöljy 0,8dl

Kananmunaa 2kpl

+Suolaa

Anna hiivan aseutua lämpimään veteen 5 min, lisää jauhoa ja öljyä vähän kerrallaan ja lopuksi kananmunat sekä loput jauhoista. Jos taikina pysyy hyvin koossa voit käyttää vähemmän jauhoja kuin reseptissä mainitaan. Kaulita pellille sopivan kokoiseksi, ohuempi sitä parempi. Lämpimään 15-20min ja tomaattisose ym päälle 10min 200 asteessa.

Hiivan kanssa myös saa olla varovainen ja käyttää vaikka leivinjauhetta mieluummin - tulee pizzeriamaisempi lätyskä sellaisen pullan sijasta.

Tai käytä valmiita pohjia!

tavallisen vehnäleipätaikinan (jauhoja, hiivaa, öljyä, suolaa) ja käytän tomaattipyrettä ja sinappia pohjassa. Nostatan taikinan kaksinkertaiseksi ja kaulin kunnolla ohueksi, kunnolla jauhoja, taikina saa olla vähän kovaa. Löysästä tulee pullaa. Aina on onnistunut ja keskilämmöllä uunissa, ei ole tarvinnut temppuilla. Ehkä sun uunissa on vikaa?

Ja uskokaa tai älkää, niin kokkailen oikeasti paljon ja olen onnistunut tekemään vaikeitakin kakkuja, mutta peruspizza ei vaan onnistu=)

Mutta kiitos - taas tuli paljon lisää hyviä vinkkejä!

ap

2,5dl vettä, 25 g hiivaa, 1/4 tl suolaa, 50 g margariinia sulatettuna ja 5 dl vehnäjauhoa (puolikarkea käy hyvin).

En kyllä sen kummemmin vaivaa. Nostatan ja lätkin pellille. Tomaattipyrettä päälle + usein montaa lajia päällisiä. Uuni tavallisilla säädöillä 250 asteiseksi ja pizza uniin 12-15 minuutiksi. Hyvin on paistunut.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat