Vierailija

Moi.

Olisiko täällä paikalla opiskelevia äitejä?? Itseäni kiinnostaisi hirveästi lähteä opiskelemaan, mutta mietityttää, miten rahallisesti pärjäisi. Miten lasten hoitomaksuihin vaikuttaa, kun toinen vanhempi on opiskelija? Ja millaista opintotukea saa, vaikuttaako lapset opintotukeen??

Kommentit (6)

joten opiskelin työn ohella. Maisterin tutkinto työn ohella kahdessa vuodessa ja kotona 4 lasta, joista nuorin oli opintojen alkuvaiheessa 1½v ja vanhin 9. Kandin tutkinto oli siis jo pohjalla, joten ihan alusta en joutunut aloittamaan.

Oli elämäni rankimmat vuodet, nyt tuntuu ihan oudolta, kun ei ole enää tätä yöopiskelua riesana, sillä iltamyöhäänhän ne opiskelut jäi. Gradun tekeminen oli se haastavin osio tässä palapelissä ja toki lapset kärsi, en sitä kiistä, mutta silti en haluaisi enää vanhaan työhöni palata- ikinä, joten uskon, että tämä 2vuotta kuitenkin oli sen arvoista, kun on loppuvuodet paljon onnellisempi äiti.

Eka puolivuotta olin töissä ja illat kotona, kaksi lasta silloin joista nuorin 1,5 v

Sitten jäin ä-lomalle kolmannesta lapsesta ja jo helpotti opiskeluakin. Silloin nostin tuota tukea ja pärjäsin tosi hyvin. Ainoa kerta kun ei ollut synnytyksen jälkeistä masennusta, johtui kai kun sai olla illat pois kotoa =)

Ja meillä oli fantastinen luokka, kohta taas kokoonnutaan muutaman tytön kanssa, jipii!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En ole vielä päivääkään koulun penkillä äitinä istunut, mutta koulun kirjoilla olen koko ajan. Jäin siis äitiyslomalle koulusta. Jatkaminen kyllä aikeissa, sitten joskus :)

Meillä on rahallinen tilanne sellainen, että helpompaa on, kun olen kotona ja saan kotihoidon tukea. Ei mene rahaa opintokirjoihin, bussimatkoihin jne.

Mutta opiskellessa saa opintotukea ja lapsikorotusta lapsimäärän mukaan. Kannattaa kysyä kelasta.

Itse kuitenkin neuvoisin opiskelemaan, jos vain intoa riittää. Kyllä se raha venyy kumman pitkälle. Siitä on paljon omakohtaista kokemusta ;)

ja lapsia on kolme. Nyt ollaan molemmat osa-aikaisesti työssä ja koululla. Melkonen paletti, mutta onnistuu suunnitelmallisuudella, niukasti elämisellä ja itsensä niskasta kiinni ottamisella. Ollaan ihan tavis-opintotukia nostettu; niissä ei tietenkään oo lapsikorotuksia. Lainaa on molemmilla, tosin yritetään välttää nostamasta lisää.

joten oli merkittävä lisä, joka mahdollisti sen että sain olla kotona lasten kanssa ja opiskella. Jäin siis vielä hetkeksi kht:lle, kun ä-loma loppui.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat