Sivut

Kommentit (29)

Nyt täytyi itsekin Cecilahin takia avata suunsa, kun tähän asti olen vain taustaillut. Olen ihanan reilun 2 kk:n tyttösen äiti. Tyttö nukkuu ihanasti öisin, päivisin huonommin, mutta en valita. Cecilahin tunteen kuitenkin tiedän... tytön lisäksi minulla on 2 poikaa, kaksoset, nyt jo iiiiisot isotveljet, mutta heidän kanssaan opin, mitä on olla koliikkivauvojen vanhempi. Minuakin vitutti silloin, kaikilla meni ihanasti, kaikilla oli niin auvoa, kaikilla oli ihanat hymyilevät lapset, jotka nukahtivat itsekseen, söivät ja juttelivat... Meillä oli yhtä helvettiä, hyvin samanlaista varmasti kuin sinulla Cecilah. Öitä ei nukuttu, päiviä ei nukuttu, itkettiin, kitistiin. Ok, meillä oli kaksi lasta, mutta silti voin täysin samaistua sinun henkiseen olotilaan. Olin ihan rikki juuri siitä, että kaikki meni juuri niin kuin ei pitänyt mennä, kaikilta tuli maan parhaimpia neuvoja ja kaikkia niitä oli jo kokeiltu. Ja vielä enemmän vitutti ne, jotka valittivat, vaikka ei mitään valittamista oikeasti heillä ollutkaan...

Poppaskonstia minulla ei sinulle ole. Me kokeiltiin vyöhyketerapiaa (en muista oletko sitä kokeillut), mutta siitä ei juuri apua pojille ollut - jotkut kuitenkin siitä saavat kovinkin hyvän avun. Nyt tytön päivälevottomuuteen vyöhyketerapia on auttanut. Mutta sen voin sanoa, että se loppuu joskus. Laiha lohtu, mutta totta se on.

Itse olen joutunut kovasti käymään mielessä läpi nyt tämän tytön raskauden aikana ja ensimmäisten kuukausien aikana sitä kamalaa vaihetta, joka poikien kanssa oli - sanon sitä helvetilliseksi ajaksi. Itkin raskausaikana, kun pelkäsin samaa. Nyt olen kuitenkin huomannut, että meitä on onneksi siunattu nyt tämän kolmannen lapsen kanssa ja pelot samanlaisesta alusta on olleet turhia. Toivon, että sinulla on mies, joka on 150% mukana, isovanhemmat, jotka antavat teille joskus kunnollisen yöunen hoitamalla vauvaa ja ystäviä, jotka eivät jaa tyhmiä neuvoja... Aurinko paistaa varmasti joskus myös teidän risukasaan, sitä odotellessa kovasti voimia ja jaksamista - tiedän miltä sinusta tuntuu.

[color=104E8B]

Lainaus:

Onpa tuolla ulkona hirvee tuuuuuuuli !

[color=8B1A1A][b]ceciliah:[/b] Ootko ajatellu semmosta vaihto ehtoo,että lopettaisit imetyksen ja kokeilisit korviketta? etkös sä täys imettäny??*muistelee*

Jos ne masuvaivat helpottuis sillä??

Vois sitten myös isä syöttää yöllä,saisit levättyäkin, eikä tarvis vahtia syömisiään,saisit siitkin lisää energiaa (lue=pannu kaffia!) ;)

Saikos se teitin vauva jotain tippoja (en jaksa kaivaa vanhoja keskusteluja) rela/cuplaton/disflatyl??

Joskus niiden pois jättö auttaa tai sitten aloitus,jos et käytä..

tää oli tämmöstä pähkäälyä,enempää en osaa auttaa.. :/

[color=68228B][b]zatu:[/b] Juu en paiskannu vettä perään ;))

imuria mokomalle levitykselle näytettiin!

[color=#228B22][b]Trullittelu[/b] on täällä tosian vasta lauantaina myös.

nyt takas hommiihin..

[color=EECBAD][b]Maria ja Jere

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osallistunpa minäkin keskusteluun vaikka en juuri ole kuin seuraillut muiden juttuja..

Ihan mielenkiinnosta kyselisin miten teidän lapset nukkuvat, siis kuinka pitkiä yöunia noin suunnilleen?

Meidän neiti 2 kk on jo parin viikon ajan nukkunut ilman yösyöttöjä, nukahtaa siinä kymmenen aikaan ja heräilee seitsemän-kahdeksan välillä. Tähän lisäksi aamu-unet ja päikkärit ulkona 2-3 tuntia molemmat... Pelkällä maidolla (korvikkeella)on eikä ainakaan unen takia tarvitse kiinteämpiin siirtyä vielä vähään aikaan. Tosin sitä maitoa meneekin toista litraa päivässä =)

Ihan siis mielenkiinnosta, onko tuo neiti vaan hyväuninen vai tuntuuko se vaan siltä että se nukkuisi ikäisekseen yllättävän hyvin? Ei kai noin pieni kuitenkaan liikaa voi nukkua, ei kai ole haittaa siitä että yösyöttö on jäänyt jo pois?

Pikaisesti pinoa lukemassa ennen leikkipuistoon lähtöä..

KATSKULA: =) pääsi nauru kun luin sun unesta. Kolme poikaahan meillä on, isoin 6v ja keskimmäinen (jolla ON Turtles- yöpuku ;) täyttää kolme. Hannekselle on nyt kovasti tullut isoveljien piirteitä, esikoisen suu ja leuka, keskimmäisen silmät ja otsa :) Näätköhän sie jotain " enneunia" ?? Käy katsomassa blogissa, taitaa olla loka/marraskuulla ainakin laitettuna pojista kuvaa.. Ja istumisesta, Hannes ei viihdy makuullaan ja ukolle vitsailinkin tässä, että täytyy kohta laittaa poika syöttötuoliin imettämisen ajaksi ;)

Mäkin näin yksi yö TOSI todentuntuista unta Nennistä + hänen perheestään. En enää tarkalleen muista, mitä unessa tapahtui, mutta unessa Nenn puhui ainoastaan ruotsia kummallisella dialektilla ;) Ja jonnekin saareen matkustettiin veneellä ja meitä oli siinä veneessä _aivan_ liian monta, lapsia kymmenkunta ;)

Nyt sinne puistoon, palajan myöhemmin!!

/A

[color=darkviolet]Heräsin sit yöllä kahen aikaan kopasta kantautuvaan kitinään. Meni ysin aikoihin nukkumaan, tosin heräs viel ennen kymppiä armottomaan huutoon. Oli Kossi huitassu itteensä nassuun ja siittä nyyhkytti kauan aikaa. Isin syli ei meinannu auttaa, mut äitin tisulle sit kerto nyyhkien mitä kävi eli tisu ei kelvannu mut sen vieressä oli lohuttavaa nyyhkyttää ja nukahtaa.

Kopassa tosin jatko hyvän aikaa unensekasta nyyhkintää. Mut mahtavan pitkän ekat unoset otti :) Sitten tisulla vierähti tovi + vaipanvaihtoo, ku aatteli sen auttavan pitempiin uniin. No eipä auttanu, ku viien aikaan sit tuli viereen ja siinä tuhisteltiin siihen ku ukko lähti. En tiiä monelta lähti työkeikalle. .miekkosen käänsin masulleen ja vierekkäin tuhistiin sit puol kasiin. Ett meillä on hyvä yö takana :)

Jospa sitä viihtis sit tänään vähä pyyhkiä kuistin akkunoita ja muutenki pölyjä. Pääsis sit helpommalla perjantaina.

Sit [b]galluppia kehiin[/b] -> nukutatteko tai pidättekö pitkiä aikoja terhoja sitterissä?? Meillä on alusta asti ollu käytössä ja saatto alussa ehkä nukkua parisen tuntiaki siinä. Nyt on kai tympääntyny hankalaan asentoon (?) ja unet lyhentyny. Joten ku nukahtaa keinutteluun niin siirrän esim. sohvalle alla olevan täkin kera.

Kaverille oli sanottu neuvolassa että laitoksella ettei sais antaa olla ku max. 15 minsaa alle 3kk:n ikästä. .mä en oo etes kysyny ja alusta asti akkaki sitteriä käytti.

Nyt puuhasteleen.

me kokeiltiin korvikettakin kahden päivän ajan. Sit meni hermot. Meillä valvottiin silti kuuteen ja huudettiin. Lisänä sai touhuta niiden pullojen kanssa, joihin ei ollu tottunut. Joten palattiin pikaisesti ämaitoon.

Nyt oli pakko tulla pikaiseen kirjoittamaan hölmöistä unista. Mä nään nykyään niin älyttömiä unia ettei tosikaan ja tuntuu, et mitä rikkonaisempi yö, sitä oudommat unet. Mut viime öisestä on pakko tulla tänne kertomaan.

Ardisia: Mä näin sun lapsista unta!!! En nyt edes muista millainen perhe sulla on, mutta mun unessa sulla oli kolme poikaa. Sua en muista siitä unesta, mutta tiesin, et ne oli sun lapsia. Hannes oli ihan oman itsensä näköinen (kävin äsken tarkistamassa blogista) ja ne kaksi vanhempaa siitä sitten isompia kopioita. Keskimmäinen pojista, noin 2-v, esitteli ku hänellä oli päällään hieno Turtles pyjama/oloasu. Niin ja Hannes istui syöttötuolissa.

Että näin täällä,

Katsku ja tytsy pian 3 kk

[color=Red]Tänään ei sit niin ihanalta tuo ilma näytäkään kuin eilen. Nimittäin taivas on pilvessä. No ei se mitään, tänään meidän on tarkoitus mennä poitsun kanssa minun työpaikalleni päiväkahville. Kiva mennä moikkaamaan työkavereita pitkästä aikaa!

Täällä kyseltiin vauvojen yöunien pituudesta. Meillä herätään edelleen 1-2 kertaa syömään yössä. Nukkumaan mennään klo:21-22. Ekan kerran herätään klo:02-03 ja toisen kerran 05-06. Ja seitsemältä ihan joka aamu ylös :) Mutta nytkin poika nukkuu tuolla jo aamupäiväunia.

Kiinteiden aloittamisesta; mä aion yrittää niin pitkälle kuin mahdollista pelkällä tissimaidolla. Siis sinne puoleen vuoteen ja sen jälkeen kiinteitä, jos ei jostain syystä joudu aloittamaan aikaisemmin. Nimittäin on tuo imettäminen niin äärettömän helppoa, ei tartte olla lämmittelemässä ruokaa ja kantaa kaikkia kippoja ja kuppeja mukana. Nyt poika ainakin kasvaa ihan hyvin pelkällä rintamaidolla. Paino oli tasan viikko sitten 3kk-neuvolassa 5975g (3640g) ja pituus 61,5 (50cm).

Mut nyt aamiaiselle ennen kuin poika herää...

-Sulina + poju 13vk 4pv-

Meillä hyvät unet taas takana!! =D Poika nukkui 22.30-11.00. Siinä välissä oli vain kaksi pikaista 10min syöttöä klo: 5.40 ja 8.50. Taidetaan ottaa kiinni valvottuja öitä. Vieressä poika nukkuu edelleen yönsä, mutta ollaan hoidettu nukuttaminen ilman tissiä, jotta tarvittaessa nukuttammiseen käy muukin kuin äiti. Eli kun poika alkaa olla väsynyt ja pikkaisen väsymystä kitisevä niin syötän ja vien hereillä olevana sänkyyn. Laitan mahalleen ja läpsytän pyllylle tai pidän kättä pyllyn päällä. Siinä kaveri mönkii 10-20 min ja on kovasti nousevinaan ylös. Väsymys kuitenkin voittaa ja niin alkaa uni. Myös yösyöttöjen jälkeen täytyy kääntää vatsalleen, jotta uni jatkuu heti. Muissa asennoissa ei onnistu. Niin ja päiväunille kaveri nukahti kahdeltatoista tunnin hereillä olon jälkeen...

MENOJALKA-G: Ei vielä ole tehnyt kovasti mieli lähteä. Ennen raskautta me mentiin melkein joka vkoloppu, joten sinänsä hassua kun kotonaolo tuntuu näin hyvälle. Ja kun pojalla on ollut vatsavaivoja niin ei ole halunnut senkään vertaa muille hoitoon. Nyt kun suunta on parempi niin ehkä alkaa enemmän tekemään mieli ulos. Meillä on suunnitelmissä yhteinen ilta ystävien tupareissa ja baarissa vappuna. Miehen sisko kun ottaa pojun silloin yökylään. Mies on kolmasti ollut baarissa pojun syntymän jälkeen. Varpajaiset ja kaksi saunailtaa. Harrastuksia sillä myös riittää. On kuitenkin mukavasti vähentänyt vkoloppurientoja.

PUPINA74: Kurja tilanne teidän perheessä meneillään. Toivottavasti saisivat asiat järjestymään ilman suurempia vahinkoja!

ZATU: Meillä taas alkuun huudettiin kovasti kylvyssä, mutta nyt viime kerralla jopa pienesti hymyiltiin. Saattaa se muuttua taas nopeastikin, että pääsette taas nauttimaan yhteisistä suihku/kylpyhetkistä.

Cinza & poju 10 kk

Ei voi viestien lukua aloittaa ilman kahvia ja pullaa, muuten eip tuu mittään...;)

Meillä kans yöt menny suht hyvin, viime yönä poitsu simahti klo:21, heräs klo:24 & 03 & 06 josta sitten noustiinkin jo ylös!

Mutta jostain syystä ollut hirveen vaikee saada unen päästä kiinni, sekä illalla että päikkäreillä vaunuissa, en tiiä mikä nyt on....

Äskenkin nukkui sen 45 min ja sitten kävelin puolisen tuntia heiluttaen eestaas laittaen tuttia välillä (se kun nykyään kelpaa vaunuttelukaveriksi!)

Eilenkin kun olin iltapäiväunien aikaan 1,5h kaupassa niin mies oli saanut 20 min kävellä vaunujen kanssa pihaa ympäri, ei nukuta niin sitten ei! Saapa poitsu ainaski levättyä & raitista ilmaa!

ZATUN SITTERIGALLUP: meilläkin pidettiin poikaa ihan alusta asti sitterissä tosin ihan siinä makuuasennossa ja siinä nukahteli ja välillä nukkuikin alle 1 kk ikäisenä tuntikausia (tais 3 h olla enkka...)

Mutta nykyään ei nuku eikä hevillä nukahdakaan siihen ellei heiluttele kokoajan!

Ja nyt pidetään sitä välillä pystymmässä asennossa (jos vaikka just syönyt) tai sitten enempi lepoasennossa.

Mutta kovassa käytössä sitteri on muuten, eihän tää mamma sais käsiään muuten koskaan vapaaksi kun ei voi kokoajan poikaa laittaa lattialle leikkimään, raukkaparka väsähtää siinä niin nopsaan ku potkii ja heiluttelee niin kovasti! Olohuoneessa pidetään sitteriä rahin päällä tai sitten keittiön pöydällä jos esim. syödään tms.

Vaavi-sänky on jäänyt liian pieneksi jo aikoja sitten, oli sekin ihan tarpeellinen sen ekan kuukauden....no, tietääpä ens kerralla laittaa nekin rahat vaikka sellaiseen vauva-riippukeinuun jalustalla!

Ja kiitos kaikille jotka otitte kantaa meidän perhekriisiin!

Nyt asia valitettavasti edennyt siihen että veljen vaimo on jo hankkinut vuokra-asunnon ja muuttaa pois parin viikon kuluttua ja poikaa hoitavat vuorotellen, hän päivisin kun veljeni on töissä ja käy sitten itse iltatöissä jolloin veljeni ottaa pojan....Ettei tarvii hoitoon laittaa muualle.

Loppuperhe on vaan niin kamalan huolissaan tilanteesta kun eivät oikeen taida ymmärtää kuinka iso asia tuollainen ratkaisu loppujen lopuksi on. Helposti siitä tilanteesta ei enään palata entiseen....

No, jokainen joutuu elämässään sellaisen tilanteen eteen että valmista ratkaisua ei vaan ole tarjolla, vaan täytyy kokea se kaikki kantapään kautta....kasvun paikka taitaa kyllä olla kummallekin tämä tilanne.

Auttaisin itse enempi jos vaan olis tilanne toinen! Mutta kun käsiä on vaan kaksi ja imettää vielä jonkin aikaa niin on aika mahdotonta hoitaa alle vuoden ikäistä joka ei vielä kävele... Varsinkaan kun on toisten lapsesta kyse niin en halua ottaa sitä vastuuta että jotain sitten sattuu kun olen omassa poitsussa kiinni! Kirjaimellisesti 24/7....

No juteltuani veljeni kanssa niin totesin vaan heidän kyllä hoitavan tilanteen aika kypsästi, jos vertaan meidän omaan erotilanteeseen 5 vuoden takaa....silloin kyllä myrkkynuolet lensi vuorotellen kummankin suusta....ei siitä sen enempää!

Nyt taidan jatkaa leipomuksien pakkailua, tein aamulla päärynä-rahkatortun ja broiskupiiraan kun mennään katsomaan sitä ystäväni vauvaa nyt koko perheen voimin! Lupasin viedä rotinoita ettei tuoreen mamman tarvii muuta kun kaffet keittää!

Ihana nähdä semmoinen pariviikkoinen vauveli, tulee ihan vauvakuume pelkästä ajatuksesta....

Saas nähdä mitä se pääsisäispupu tuo tullessaan....;)

Mukavaa & nyt jo hieman aurinkoisempaa viikonjatkoa kaikille!

Pupina & poitsu s.15.1

Maggie1: Myös meillä poika nukkuu todella hyvin:) Menee viimeistään klo 21 nukkumaan ja syö ekan kerran vasta klo 5:30-6:30 välillä eli nukkuu koko yön syömättä! Ja tuosta aamusyötöstä jatkaa vielä unia ja heräilee n. klo 8 aikaa aamulla. Päivällä nukkuu kahdet päikkärit 2-3h eli hyvin samalla tavalla kuin siun tyttö. Ole vain iloinen hyvin nukkuvasta vauvasta, ei varmasti liikaa nuku, vain hyvin;)

En olekaan aikoihin ehtinyt kirjoittelemaan tänne, enkä nytkään paljoa ehdi koska kohta tulee vieraita.

Kiinteiden aloittamisesta. Miullakin on iso vauva, 2kk neuvolassa 60.4cm ja 5630g. Saa nähdä miten kauan pärjätään ilman kiinteitä, mutta tosiaan ainakin nyt poika nukkuu todella hyvin. Mieluiten lykkäisin kiinteiden aloittamista mahdollisimman pitkään, tämä imettäminen on NIIN helppo tapa ruokkia lasta! En yhtään odota niitten soseiden vääntämistä:( Kesälläkin olisi helppo liikkua, jos vain tissimaidolla mentäisiin.

Oletteko muuten hankkineet nyt kevääksi välikausihaalaria, vai jätättekö vasta syksylle? Mie en tiedä mitä sen kanssa tekisin.. Hirmu vaikettaa arvioida kuin pitkä vauva on syksyllä.. Ja pitääkö vauvan haalarin syksyllä pitää vettä vai onko hää vain istumassa vaunuissa?!! Kertokaas miten työ olette haalari asiat miettineet???

tikru ja poitsu jo 10vkoa

kun muiden vauvat nukkuu jo koko yötä :( meillä tuskin koskaan nukutaan yhteen pötköön niin paljon.. ja muutenkin näyttää muilla menevän niin ihanasti ja täydellisesti muutenkin. vähänkö mua vi**ttaa. nytkin taas meillä käytiin yöunille 21 (tyttö huusi itsensä ihan puhki ja kannettiin kolme varttia, kuten yleensä iltaisin) ja sitten 1.30 heräsi ekan kerran tissille. siitä sitten klo 2 aikaan uudestaan nukahti ja heräsi sitten taasen 4-5-6 tasatunnein! alkaa tämä meidän arki taas muuttua maanpäälliseksi helvetiksi, kun ei päivälläkään nukuta kun 2h pätkissä ja siinä välissä en itse kerkiä kun syömään ja lepäilemään. tyttö on kyllä ihana, hymyilee ja jutustelee, kun ei vatsaa väännä. voi kun niin olisi jatkuen..

taas tuli myös niitä idiootti-kommenteja ja neuvoja, kun on koliikkia ja itkuinen vauva.. kovasti eräs puolituttu valisti, että on jätettävä maitotuotteet yms. tokaisin vain, että ollaan kyllä jo siinä pisteessä, että en syö tyyliin mitään enää .. kateellisena luen teidän kahvi-hetkistänne, kun minä en kahvia uskalla juoda enää pientä kuppia enempää :(

joo pientä tilitystä tässä sitten. toivottavasti minulla parempi päivä huomenna.

[color=#A52A2A][b]vesirokosta[/b]: ukon siskolla oli ollu pieneä kans kovana se ja suuhunkin tullut rakkoja,oli joutunut sairaalaan,kun ei voinut syödä.

[color=#006400]Huh, oltiin eilinen päivä isälle siivoos siskon kanssa ja siivottavaa riitti,isä kun ei oo oikein saanu siivottuu,on ollut huonona :/

[color=#A52A2A]Me tässä Jeren kanssa samalla kuunnellaan musaa,tykkää musasta kovasti,ei ehdi ees itkeskellä kun kuuntelee [ nyt soi vaasalais bändi sturm und strang, rising son ]

Myös äiskän upee versio Amy Winehousen Rehabista uppoo aina :)

Oli muuten hyvää " opetusta" ukolle eilinen oleilu lasten kanssa,ei ollu kuulemma saanu istuu yksin ku 5 minuuttii,ku joku oli ollu sylis koko ajan, eikä Jerekää ollu juuri nukkunu..Sai tuta mitä mulla on joskus täällä,toivotaan että oppi jotain..

Jere sitten nukahtikin yöunille jo ennen ysiä ja herätti vasta puoli neljä!

Nyt isoompi pikku isäntä tuli huutaa mulle musasta että :poooiisss poiiss! ei vissii iske nyt äitin valinnat :)

Saatiin muutoon hiano herätys aprillipäivän aamuna,kun isommat tuli sanoon meille sänkyyn,että arvakkaas mitä herra1vee9kk on tehny? Levittäny pyykkipulveria pitkin kämppää!

luultii eka että aprillaavat,mutta ei..huoh!

[color=#66CDAA][b]Maria ja Jere (s.25.1)[/b][color=EE6363][size=4]♥

Jotain yritän väsätä, jos tyttö ees vähän aikaa viihtyis sitterissä.

Ceciliah: Taitaa nää muut äidit ehtiä just siks kirjotteleen ahkerammin, kun vauvat nukkuu hyvin ja on tyytyväisiä??

Meillä tuntuu kans olevan vähän vaativampi tapaus nyt, ainakin esikoiseen verrattuna. Tyttö nukkuu/valvoo öitään ihan miten sattuu. Parhaimmillaan 4-5h putkeen ja sit alottaa aamuyöstä sen levottoman kitinän ja viuhtomisen tai sit sitä levotonta on koko yö ja heräilee 1-2 tunnin välein. Päivällä nukkuu yhdet kolmen tunnin unet, mut muuten pieniä pätkiä torkahtelee ja nekin syliin. Aikamoinen sylivauva on ja mulla onkin tässä ollut kriisinpoikasta, kun tuo esikoinen jää niin vähälle huomiolle ja hän sit purkaa pahaa oloaan ja mieltä kunnon kiukku- ja itkukohtauksilla. Mies on nyt ollut enemmän töissä ja harrastuksissa ja se on kiristänyt parisuhdetta (niin jos sellaista nyt voi sanoa olevan...) Välillä oma olo on kyllä ihan katkeamispisteessä, mut onneks on parempiakin päiviä.

Vauvan ihon kanssa on myös ollut ongelmia. Kasvot + hartiaseutu tosi kuiva, näppyläinen ja punoittava. Tänään käytin neuvolassa näytillä, mut neuvoi vaihtamaan aluks toiseen rasvaan ja jos ei ala helpottaa, niin sit aletaan tutkia onko allergiaa.

Lisäks tytöllä märkii etusormi, kun on nyt kolme viikkoa sitä imeskellyt! Kolmea eri tuttia ollaan kokeiltu, mut mikään ei kelpaa. Tumppuja oon pitänyt, mut imeksii sit niitä ja sormet hautuu siellä märässä. Jotain ois tähänkin keksittävä. Vinkkejä? Kohta mätänee etusormet pikkuisella kokonaan =o

Kovasti yritän kuitenkin aina lueskella tammikuisten juttuja. Jotain piristystä elämään näistä jutuista.

Juuh, neiti vaatii syliin....

En nyt saa enempää kirjotettua. Huomenna lähdetään muutamaks päiväks reissuun ja sukulaisia valvottamaan...

Tsemppiä kaikille, joilla on vaativa vauva, rikkonaiset yöt, parisuhde kriisissä, oma olotila väsy jne! Kyllä tästä selvitään, kun ei periksi anneta!

-tau- & nöttönen 9vko3pv

Eli voisin minäkin hieman tarkemmin itseni esitellä. Olen siis 23 ja tyttö ylihuomenna tasan kolme kuukautta. Perheeseemme kuuluu lisäksi mies ja elukoita. Tyttönen on yleensä pirteä ja hyväntuulinen, eikä tänään rokotettaessakaan sanonut mitään, vaikka kovasti pelkäsinkin. Viihtyy hyvin sitterissä, kunhan näkee kunnolla ympärilleen, muuten tulee huuto. Taisi osa gallupeista mennä niin sanotusti sivu suun, mutta vastailen nyt ainakin muutamaan.

Kylpeminen onnistuu, vaikkei siitä kamalan suuresti nautitakaan, mutta suihkussa tyttö sai pienoisen paniikin. Pesu lavuaarissa kelpaa kyllä.

Meillä nukutaan sellaista seitsemää tuntia kerrallaan. Joskus 23 aikaan mennään nukkumaan ja herätään 6 aikaan syömään. Päivisin vähän vaihtelevasti. Tyttö tosin nukkuu myös sitterissä, eikä hälinä ympärillä paljoa hetkauta. Ollaan tähän asti pärjätty mainiosti pelkällä rintamaidolla, eli sillä mennään eteenpäin edelleen.

Vauvakino kiinnostaisi minuakin, samoin jonkun harrastuksen aloittaminen. Luin lehdestä äiti-vauva tanssiryhmistä, ne vaikuttivat mielenkiintoisilta. Toistaiseksi en vain ole saanut aikaiseksi ilmoittautua mihinkään...

Aurinkoista viikonjatkoa kaikille!

Meninas (eli äiti ja tyttö)

... eli yleensä niitä ei kai parempien unien toivossa kannata aloittaa, äidinmaidossa kun on paljon enemmän energiaa kuin esim. hedelmäsoseissa. Eli ei ainakaan automaattisesti kannata uskoa siihen, että yöunet pitenee!

Ja noita vellejä ei rintamaitolapsille suositella siksi, että ne on korvikkeeseen tehtyjä ja kun kerran lapsi muuten saa rintamaitoa, niin suositeltavampaa on sen seuraksi aloittaa sitten aikanaan suoraan puurot.

Meillä on iso poika (2 kk: 6070 g ja 60,4 cm), mutta ihan hyvin tuntuu rintamaidolla pärjäävän ja kasvavan. Kiinteisiin ei ole sitten minkään näköistä kiirettä, kuten tikrukin totesi, tämä on äärimmäisen helppo ruokintatapa ja mun puolesta sais vielä kesän reissaamisetkin hoitua täysimetyksellä. Mutta päivä kerrallaan ja tilanteen mukaan :)

Paremmalla ajalla lisää juttua...

ariella ja j

[color=darkviolet]Äskön kylvetin Kossia ja arvatkaas mitä!! Ei yhtään parahusta, vähä yritti ku laskin pyyhkeelle!! Ukko tuli ihan ihmeissään pannuhuoneesta miten onnistuin. Käytin miekkosta ensin tyhjässä ammeessa ja ei säpsyny. Sitten laskettiin yhessä vesi ja laiton huomattavasti vähemmän ku yleensä.

Päätä varoin kastelemasta ja yritin pitää korvat pois veestä. En tiiä rauhottiko sekin vai toooosi hellät otteet ja liikkeet. Ja älytön lepertely ;) Uskalsi jopa polkee jalkaa ja näytti vähä nauttivanki. Ai että on äiteellä hyvä mieli :) :)

[b]Pupina[/b] kyllä täälläki suositus on, ett puolikuiseksi pärjäis vauva pelkällä maidolla jos kasvaa hyvin. Mut mä aattelin saada helpotusta öihin ja ottaa ehkä varaslähön ellei ykskaks tuu muuten muutosta. Tai sit on vaan tisuista niin riippuvainen ;)

[b]Maikkoo [/b]no kai heitit vettä lattialle ja kuurasit kunnolla :D

[b]Birgit[/b] kitos ohjeistuksesta.

[b]Cinza[/b] nyt taisit ottaa kiriä tuossa pojun iässä. Tarkotit viikkoja eikös ;)

[b]Tikru [/b]en oo miettiny haalareita ollenkaa. Mut enpä usko ku nyt tuumin, ett ostasin minkäänlaista. Kaapista löytyy ä-pakkaushaalareita pari ja joku kirpparilöytö, joten niillä mennään.

Eli ei vedenpitäviä.

[b]Rainy[/b] missä on ollu ihana ilma?? Täällä tuuli niin, että tukka lähti päästä ja vei melkeen tätä akkaa mennessään. Tuumasinki päiväkodin naikkoselle, etten taiakkaan olla niin painava ku mitä luulin ;D

Ja nyt kotipuuhiin. .

Viestisi kuulosti hyvin tutulta. Meillä ongelmat toisin sanoen huuto alkoi heti sairaalassa. Alkuun sekä yöt että päivät meni pitkälti yhtä huonosti. Päivät onneksi alkoivat helpottamaan ensimmäisen kuukauden jälkeen. Hyvänä yönä päästiin kahden aikoihin nukkumaan katkonaista unta ja huonona yönä kuuden aikoihin. Oma uni määrä oli usein vuorokaudessa kaksi tuntia. Vauva tuntui olevan aina hereillä. Tuntui, että kaikilla muilla meni hienosti vauvansa kanssa.

Kokeiltiin mm. rela-tipat, cuplaton, jumppaaminen, pumppaaminen, vyöhyketerapia, hierontaa, kanniskelua... Oma ruokavalio oli todelle suppea ja sitä se on edelleenkin.. Meille ei mistään muusta ole ollut kuin ajasta apua. Nyt reilu viikko on mennyt hienosti (tosin viime yö todella katkonainen). Eli meillä alkoi helpottamaan 2kk ja 1vkon iässä. Eli ennen tuota kolmen kuukauden rajapyykkiä. Ennen kun muut puhuivat ajan helpottavan niin en millään jaksanut uskoa siihen. Eihän tää vieäkään täysin ongelmatonta ole, mutta aiempaan verrattuna yhtä juhlaa. Osaan nauttia pojasta ja elämästä paljon enemmän.

Kuinkas paljon teillä ikää on nyt kasassa? Niin vaikeaa kuin sen uskominen onkaan niin aika tuntuu auttavan. Koliikki on yleensä ohi 3-4kk iässä, ehkä paljon aiemmin. Voimia sinne teille valtavasti!!

Parisen tuntia tuossa ulkoiltiin ja laitettiin ruoka. Mies jatkaa isompien poikien kanssa ulkoilua, me tultiin kylmää tuulta pakoon :) Muuten aurinkoinen ja ihana ilma, tuulee vaan kylmästi..

MAGGIE: Meilläkin poika nukkunut jo kuukauden ajan yli 10h ilman syömisiä, ja ihan vaan rintamaitoo saa. Sitten aamulla tankkaa ja jatkaa unia..

Hanneskin mielellään nukahtaa illalla masulleen, käännän sitten kyljelle, kun on nukahtanut sikeeseen uneen (tunnin kuluttua yleensä). Tärkeää on, että on röyhtäissyt kunnolla ennen kuin lasketaan sänkyyn, muuten tulee puklu ja herää siihen :/

Kiinteistä + velleistä.. Aloitin keskimmäiselle suursyömäri-pojalle perunavellin vajaan kolmen kk:n iässä, neuvolan kehoituksesta. Kiinteet aloitin molemmilla pojilla sitten 5kk iässä. Esikoinen ei velliä juonut, ei kelvannut mikään pullo/tutti :/ Tämän lapsen kanssa luulen pärjääväni aika pitkälle mammamaidolla, vaikka suht iso vaavi onkin (2kk ikäisenä 5800g, nyt reippaasti yli 6kg). Noi pitkät unijaksot vahvistaa sen, että maito riittää.

Pupina: Täältä kanssa peukutukset, toivotaan että veljesi saa pidettyä perheen kasassa :/

Zatu: Kurjaa, kun Kossin polskimiset muuttui noin epämiellyttäviksi.. Siitäkin on mulla kokemusta, kumpikaan isoista pojista ei pitänyt kylpemisestä, Hannes kyllä nauttii mutta harmi, että sitä täytyy nyt säännöstellä tuon ihottuman takia.

Birgit: Kiva, että olette ehjinä takaisin reissusta :) Oli varmaan ihanaa... *kateellisena*

Tietääkö joku, minkäikäinen vauva saa alkaa käyttämään hyppykiikkua? Ei varmaan ihan vielä? Mun ois tarkoitus se tällä kertaa ostaa, mietin vaan et milloin ois ajankohtainen.

Nyt kahvikupposen hakuun.. Aurinkoisia mieliä/päiviä kaikille!

/A + Hannes 19.1

Mie aloittelin maissivellin sekotussuhteella n.25ml velliä ja 100ml maitoa. Parin päivän päästä 50ml/75-100ml. Nyt annan tuolla ed. ohjeella tai sit joskus 75ml/75ml. Annan yleensä tuossa klo 11 syötöllä ja sit yöunille mentäessä velliä sekä kerran päivässä sosetta 3-4tl(reilu) johon sekoitan vähän maitoa et maistuu tutummalta.

Aloitussose oli mango, muuta en oo vielä antanut. Aloittelin 1tl päivässä ja pikkuhiljaa isontanut sitä määrää.

Tosihan se on et lapsi ei tuossa iässä välttämättä tarvitse muuta kuin maitoa mut meidänkin tytsy oli sen verran kookas syntyessään et kun maitoa antaa pelkästään niin tuntuu et syö koko ajan. Pari viikkoa sit Jenna painoi 5755g ja oli 59,5cm pitkä. Torstaina on neuvolalääkäri, sit nään miten on pöperöt vaikuttanut.

birgit ja Jenna reilu 2kk

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat