Vierailija

En ole juurikaan miehen sukulaisten kanssa tekemisissä - syynä lähinnä se, että anoppi ja miehen sisko eivät ole koskaan hyväksyneet minua. Mies kyläilee heillä siis pääasiassa ilman minua, eikä heilläkään ole ollut erityistä intoa tutustua minuun.

Nyt heidät on kuitenkin kutsuttava ristiäisiin. Olen aina mieltänyt ristiäiset pieneksi, lämminhenkiseksi lähipiirin juhlaksi, mutta nyt ei tunnu että ne muodostuisivat sellaiseksi, kun miehen sukulaiset ovat minulle lähes kuin vieraita ihmisiä ja heitä on myös tuplamäärä verrattuna omiin lähisukulaisiini. Miehelleni he tietenkin ovat paljon läheisempiä. En oikein tiedä miksi tämä vaivaa minua, ehkä olen aina kuvitellut oman lapseni ristiäisten olevan jotenkin intiimimpi tilaisuus.

Kommentit (14)

jos et halua kotiisi kutsua sinulle vieraita ihmisiä.

Toisaalta sukujen on helppo tutustua ja vauva yhdistää joten ajattele tämä mahdollisuutena älä taakkana.

Pienokainen on tärkeä myös isän puolen suvulle ja yhteydenpito tullee tiivistymään väistämättä, tunge itsesi mukaan miehesi suvun koteihin. He voivat olla sitä mieltä ettet halua tutustua ja eristäydyt etkä pidä heistä.

sano miehellesi, että haluat vain pienet, intiimit ristiäiset! Varmasti ymmärtää, jos vielä perustelet vaikka sillä ettei sinunkaan sukulaisia tule hirveesti. Ymmärrän sua muuten tosi hyvin...

Tsemppiä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olet varmasti täysin oikeassa, mutta jotenkin minusta vain tuntuu epämukavalta kutsua tällaiseen tilaisuuteen ihmisiä, jotka eivät pidä minusta. Anoppi esimerkiksi ei ole edes ikinä käynyt meillä - voihan olla ettei tule nytkään... Omat sukulaiseni sen sijaan pitävät miehestäni kovasti ja olemme heidän kanssaan tiheästi tekemisissä. Se on tässä erona.

ap

Lainaus:

Kutsut teidän molempien vanhemmat (LAPSEN ISOVANHEMMAT), molempien sisaret perheineen

(=lapsen TÄDIT, SEDÄT ja ENOT sekä SERKUT) ja kummit, jos ei ole edellä mainituissa. Yksi kastejuhla ei kestä niin kauaa, jos ette ruokaa tarjoile, vaan kakkukahvit, ettette kestäisi molempien sukulaisia.

Lapsen koti on vanhempien suhde, lapselle aikanaan myös merkitsee, miten hänen sukuaan, juuriaan arvostetaan tai ollaan arvostamatta.

Hyvin toimivat sukulaisuussuhteet ovat kullanarvoisia! Aina ei kuitenkaan näin ole ja suhteiden muodostuminen on "kahden kauppaa". Tuollainen yleinen "miten lapsen sukua, juuria arvostetaan tai ollaan arvostamatta" on mielestäni syyllistävä tilanteessa, missä ap sanoo, että kokee, ettei hänen anoppinsa pidä hänestä. Se voi oikeasti pitää paikkansa - ilman, että ap on tehnyt mitään ansaitakseen kohtaloaan! Ainoa tunne, mitä joitakin sukulaisia kohtaan tuntee, voi olla, että sietää heitä ja silloin on ulkopuolisten turha arvioida, kenen arvostamiskyvyn ongelmasta on kyse. Kun lapsi syntyy pariskunnalle, syntyy myös uusi perhe, eikä se aina ole kivuton tapahtuma lapsuudenperheen jäsenille. Joustokykyä kysytään puolin ja toisin; yksipuolisesti ei voi joustaa loputtomiin.

(=lapsen TÄDIT, SEDÄT ja ENOT sekä SERKUT) ja kummit, jos ei ole edellä mainituissa. Yksi kastejuhla ei kestä niin kauaa, jos ette ruokaa tarjoile, vaan kakkukahvit, ettette kestäisi molempien sukulaisia.

Lapsen koti on vanhempien suhde, lapselle aikanaan myös merkitsee, miten hänen sukuaan, juuriaan arvostetaan tai ollaan arvostamatta.

Jos, niin mielestäni olisi tosi outoa, ettet halua miehesi perheen olevan paikalla. Miehellesi omat "sukulaiset" eli perhe merkitsee varmaan ihan samaa kuin sinulle omasi. Joustoa, joustoa...

tokalle ei ollut ristiäisiä ollenkaan, vain pieni juhla, johon vain muutaman ystävän. Annan ääneni pienten juhlien kannalle. Ihan se ja sama mitä ne miehen sukulaiset siiitä ajattelee, keskustele miehesi kanssa mikä hänelle olisi tärkeää, mutta älkää kutsuko ketään vaan siksi että muiden mielestä "pitää"

Itse stressasin lasteni ristiäisiä, koska tiesin tunnelman olevan jännittynyt erinäisistä syistä. Jos kuitenkin päädyt sietämään isompaa vierasjoukkoa, mieti etukäteen, miten voit helpottaa omaa oloasi, esim. sovi miehesi kanssa, että voit vetäytyä vauvan kanssa tai te kolmestaan välillä toiseen tilaan/ huoneeseen imettämään ja lepuuttamaan hermoja. On tärkeä, että miehesi tietää tuntemuksesi ja osaa tukea sinua ristiriitaisessa tilanteessasi, ettei teidän välille tulee juhlassa riitaa tai kulmienkurtistelua. Tällöin sinun ei tarvitse miellyttää tai mielistellä miehesi sukulaisia, miehesi hoitakoon seurustelun heidän kanssaan ja sinä voit luontevammin keskittyä vauvaan ja omiin sukulaisiisii (ilman alleviivausta ja niskojen nakkelua). Te olette perhe, joka on kutsunut lapsuudenperheensä juhliinne!

Itse valitsin tietoisesti esikoisellemme ristiäispaikaksi kirkon ja kahvitilaisuus pidettiin seurakuntatalossa. Kutsuimme vieraat suoraan kirkkoon, joten itse sain rauhassa imettää vauvaa kotona ja valmistautua juhlaan ilman etukäteishössötyksiä (olin myös esikoisen kanssa superherkkä ulkopuolisten kommenteille). Koti sai jäädä hyrskynmyrskyn ja ristiäisten jälkeen saimme palata omaan kotiimme oman perheen kesken vieraiden lähdettyä koteihinsa. Suosittelen miettimään keinoja, miten voi kohteliaalla tavalla rajata tilanteita, mitkä tietää itselle vaikeaksi.

Kaikesta etukäteisstressistä huolimatta - mukavaa kastejuhlaa!

Entäs jos miehesi ei tuntisi sinun sukulaisiasi ja kieltäisi kutsumasta heidät tai kieltäisi pitämästä koko ristiäisiä sen takia???

Arvatenkin syntyisi hirveä haloo. Voisiko ap olla vielä pikkuisen itsekkäämpi ja kieltää isältä kaikki lapseen liittyvät asiat.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat