Seuraa 

Hei!

Haluaisin tietää kokemuksia teiltä joilla lapsella ollut korvakierre. Oletteko saaneet hoitotukea? Jos olette hakeneet muttette saaneet, niin mikä oli hylkäyksen peruste?

Mikäli itse et ole hakenut niin tiedätkö jonkun joka saa pelkästään korvakierre diagnoosilla hoitotukea?

Ja vielä hakemuksesta:

Mitä lääkäri on kirjoittanut C-todistukseen? Kannattaako pyytää selvittämään siihen tarkalleen kaikki vai onko se yleisluontainen katsaus lapsen terveyden tilasta?

Mitä itse olet kirjoittanut hakemukseen?

Meillä kuulo huonontunut ja puhe viivästynyt ja putket.

Kuinka tarkkaan kannattaa selittää kaikki?

Kiitos paljon jos joku jaksaa vastata minulle :)

10kaks

Kommentit (3)

Pojalla kierre alkoi 7 viikkoisena. Nyt ikää 2v1kk ja putkitettu 3 kertaa, kitarisat leikattu, tulehduskia silti edelleen, joskin nyt edellisestä jo 2kk aikaa, eli olisikohan meillä vihdoin helpottamassa!

Hoitotukea ollaan saatu tuolta 2kuisesta saakka takautuvasti aina puolen vuoden jaksoissa, eli puolen vuoden välein olen pyytänyt c-lausunnon johon lääkäri on lyhesti kirjoittanut syyn miksi tukea suosittelee.

Itse olen sitten lisäselvityskohtaan kirjoittanut pitkät tarinat kuinka korvakierre vaikuttaa yövalvomisineen, lääkäreissä juoksuineen ym ym ym meidän perheen elämään.

Perustaana on muistaakseni ainakin 6 lääkityksen vaatinutta korvatulehdusta/puoli vuotta. Pyysin ensin listauksen terveyskeskuksesta lapsen käynneistä. Laskin, että on riittävästi tulehduksia. Jotta tukea voi saada, niin lapsen hoidosta pitää olla lisäksi normaalia enemmän vaivaa. Hakemuksessa on paljon kysymyksiä ja vastasin niihin sillä ajatuksella, että mitä ylimääräistä vaivaa, minulle on tullut korvatulehduksista. Töistä poissaolot mm. korvien jälkitarkastusten takia. Lapsi on silloin " terve" , joten en voi olla palkallisesti poissa töistä ja aikoja ei ole käytännössä kuin keskellä päivää tarjolla. Jouduin siirtymään lyhennetylle työajalle. Suihkussa vahtimiset, jotta lapsi ei ota korvasuojia pois. Hankalat lääkärissäkäynnit, koska muut lapset on otettava mukaan lääkäriin (olin osittain kotiäiti) Lisäksi mainitsin lapsen muut sairaudet kysymyksissä joihin ne sopivat (vahvat silmälasit). Hakemuksen liitteenä oli terveyskeskuksen listaus, jossa oli kerrottu kaikki lääkärissäkäyntimme ja lääkärin meistä kirjoittamat diagnoosit. Hakemus tuli takaisin Kelalta, koska siinä ei ollut mukana C-todistusta. Olin saanut sen mielikuvan, että Kela saattaisi hyväksyä hakemuksen pelkän terveyskeskuksen printin perusteella.

Lääkäri kirjoitti C-todistuksen (itse maksettava, maksoi n. 25 ¿) ja vastasi C-todistuksen kysymyksiin suurinpiirtein samat, mitä näkyi hakemuksessani. C-todistuksessa oli kysymyksiä lapsesta tyyliin rasti ruutuun ja niihin tuli ainakin johonkin ärtyisä tms. Piti meillä paikkansa. Lopuksi lääkäri kirjoitti hakemukseen, että lapsi on nyt terve ja korvakierre toivottavasti takana päin. Sain tukea korvakierteen alusta siihen päivään asti. Lääkärissä käynti oli putkituksen jälkeinen korvien jälkitarkastus. Mielestäni hakemukseen kannattaa kirjoittaa kaikki, mistä on vaivaa. Kela tietää asiasta vain sen, mitä sinä kirjoitat hakemukseen. Lue ajatuksella jostain Kelan sivulta hoitotuen myöntämisperusteet. Ja netistä voi löytyä jostain C-todistuksen pohja, jos haluat tietää, miltä se näyttää. Kotipaikkakunnalla on jonkun verran merkitystä hoitotuen myöntämisessä, vaikka sen ei kuuluisi vaikuttaa, mutta joku raja on olemassa ainakin, että montako lääkityksen vaatinutta korvatulehdusta / jokin aika tarvitaan + vaivaa pitää löytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitos todella paljon vastauksista!

Uskoisin että näillä eväillä osaan kirjoittaa hakemuksen " oikein" .

Luin tai olen kuullut joltain myös tuosta että pitäisi olla kuusi antibioottikuuria syötynä ennekuin voi saada hoitotukea.

Soitin Kelaan joku aika sitten asiasta ja sanoi että katsovat yleisesti tapauksen ja kysyin vielä tiskillä viikko sitten ja sanoi saman asian.

Meillä nimittäin ei ole syöty kuutta kuuria puolen vuoden sisällä, koska lääkäri ei ole katsonut tarpeelliseksi (= tulehdus ei ole ollut täysillä päällä mutta korvat eivät ole kertaakaan 6kk sisällä olleet terveet)

Kiitos vielä kerran!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat