Seuraa 

eli mietin nyt pitäisikö lopettaa imetys, kun yöunet ovat niin pätkittäisiä, koska vauva haluaa maitoa muutaman kerran joka yö, vaikka on jo 12kk vanha.

Toisaalta imetys on ihana hetki, ja vauva haluaa sitä vielä itse, eikä edes suostu juomaan pullosta, nokkamukista, lasista eikä lusikalla joutettuna! Suostuisikohan hän joumaan jotain muuta kuin äidinmaitoa, jos lopettaisi imetyksen. Olen itse kuitenkin niin väsynyt, kun joutuu heräämään monta kertaa yössä.

Kysynkin teiltä, että onko vauvasi nukkunut paremmin yönsä kun imetys on lopetettu ja oletko itse jaksanut paremmin? Eikö imetys kuitenkin vie aika paljon energiaa äidiltä? Tietääkö joku viekö imetys vielä tässä vaiheessa energiaa äidiltä kun lapsi on 1v, synnytyksen jälkeenhän maito on tosi rasvaista.. entä onko maidossa tässä vaiheessa enää mitään ravinteitakaan? Toisaalta se on ihan hyväkin, että vie energiaa, niin pysyy hoikkana! Ja tietysti myös se hyvä puoli, että äm on ilmaista ja aina mukana, eikä pilaannu..

kiitos vastauksista ja mielipiteistä!

Kommentit (9)

Olin ainakin itse ajatellut tehda niin, etta jatan vahitellen pois paivan aikana tehdyt imetykset ja annan aterioilla lehmanmaitoa. Viimeiseksi jatan sitten pois ilta- ja aamuimetykset, ne kun ovat ne kaikista mukavimmat :)

...mutta taalta selvisikin lapsen ika.

Tuosta energiasta: en usko etta imetyksen lopettaminen sinansa tekee sinusta yhtaan virkeampaa jos ei nukkumisessa tapahdu huomattavaa parannusta; siitahan tassa kiikastaa, eiko vain?

Ja viela: aidinmaidossa on _aina_ ravinteita, vasta-aineita jne. vaikka lapsi olisi kolmevuotias, maidon koostumus muuttuu toki lapsen tarpeiden mukaan mutta aina se on ns. hyvaa ravintoa.

Tuossa iassa ei toki enaa ole mikaan pakko saada aidinmaitoa mutta toisaalta siita voi olla myos hyotya laajemman ruokavalion osana. Esim. meilla imetin esikoista kun han aloitti paivahoidon ja han oli paljon vastustuskykyisempi tauteja vastaan (mahdollisesti minun vasta-aineideni takia) kuin kakkonen jonka imetyksen jouduin lopettamaan ennen paivahoidon alkua koska soin laaketta jonka kanssa imetys oli ehdottomasti kielletty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tytto on nyt 10kk vanha ja on tahan asti herannyt 1-3 kertaa yossa syomaan. En sinansa uskonut etta oli kyse nalasta, vaan ihan vaan tavasta ja mukavuudenhalusta. Kaksi viikkoa sitten paatin vihdoinkin pitaa unikoulun ja yksinkertaisesti en enaa tarjonnut maitoa yolla. Ensimmaisena yona han tietenkin itki maidon peraan, mutta puolen tunnin paasta sitten nukahti ja nukkui aamuun saakka. Kahtena seuraavana yona herasi, kavin taputtelemassa ja lahdin pois. Han itki minuutin verran ja nukahti sitten uudelleen. Siita lahtien han on nukkunut 11 tuntia putkeen ja seuraavan kerran saa maitoa herattyaan klo 6-7 aamulla. Itsellanikin alkaa olla inhimillinen olo! Luulin unikoulun olevan paljon pidempi ja dramaattisempi prosessi, mutta ihmeen helposti se kuitenkin kavi.

Vaikuttaa silta, etta sina ja vauvasi molemmat viela nautitte imetyksesta ja olisi siksi saali se lopettaa. Tuo unikoulu saattaisi auttaa osittaisvieroituksena, jotta saisit nukkua ja vauva oppisi pois tuosta uniassosiaatiosta. Tama antaisi teille myos aikaa totutella juomaan mukista niin etta lopullinen vieroitus sitten hoituisi helpommin. Voisiko muuten isa/mummu tai joku muu tarjota vauvalle vaikka omenamehua mukista? Opetteleminen voi sujua helpommin, kun heilla ei ole sita maitoa tarjolla :)

Jos toisaalta paatat, etta haluat lopettaa imetyksen, niin kylla lapsi oppii juomaan maitoa mukista suhteellisen nopeasti. Esikoisen kanssa jouduin laakekuurille hanen ollessaan 10kk, eika poika ei osannut juoda muuten kuin rinnasta. Parin paivan paasta alkoi neste uppoamaan nokkamukista hienosti! Keskustelin myos lastenlaakarini kanssa (siis sama kuin neuvola) tyton vieroituksesta ja han totesi, etta jotkut lapset eivat innostu mukista eivatka lehmanmaidosta ennenkuin aidinmaitoa ei kerta kaikkiaan enaa saa. Hanen mukaansa voin siis paattaa paivamaaran tyton 1v-synttareiden kieppeilla ja lopettaa imetyksen sitten kertaheitolla. Tama on tietenkin hieman jyrkempi vaihtoehto ja ehdottaisin kylla hoitamaan vieroituksen hieman pehmeammin :)

Vaan päästiin vaan siihen kierteeseen, että piti olla aina vaan vierellä, kun sitten pidin kättä ja paijasin liianpitkään niin että vauva ehti ilmeisesti nukahtaa. IStuin sitten sängynvieressä monta kertaa yössä ja usein puolikin tuntia kerralla. Ilta nukutaminen kesti aina sen puolituntia kun poika vaan hyöri ja pyöri ja nouseskeli istumaan. (poika on nyt 9kk). Itse en hennonnut tätä kuopusta huudattaa kun esikoinen nukkuu samassa huoneessa, vaan puutuin itkuiluun aivan liian nopeasti ja tehokkaasti yrittäen välttää ääntä.

Nyt pari yötä sitten aloitin rankemman unikoulun. Aloitin selvällä pelillä nukutustilanteessa. Maito juodaan sylissä sängyllämme, josta täysin hereillä omaan sänkyyn. N 10 sekunttia paijaan ja sanon hyvää yötä ja lähden välittömästi huoneesta pois. Poika nousi alkuun välittömästi pystyyn ja alkoi huutaa. Laskin 60 s. ja menin laittamaan pojan maate. Tassutin sen verran että itku rauhoittui vähintään ulinaan ja lähdin samantien pois. Tätä tein ekana iltana ensin 40 minuuttia, jonka jälkeen yhden tassutuskerran jälkeen jäi nukkumaan. Heräsi kuitenkin tunnin päästä itkemään ja tein samaa n 30 minuuttia, jonka jälkeen nukkui aamuun! Seuraavana iltana tein samaa max 10 min, jonka jälkeen tassutuksen jälkeen nousi vielä seisomaan ja valitti, mutta menikin sitten itse nukkumaan hieman ulisten ja marmattaen ja nukkui koko yön!! Tänään oli kolmas ilta ja oli väsyneempi kun meni nukkumaan. Vein sänkyyn ja laittoi pään tyynyyn ja nukahti itsekseen.

Varsinkin kun lapsesi on n. vanha jo, uskaltaisin aivan hyvin pitää kunnon unikoulun. Älä höösää liikaa, vaan anna lapselle mahdollisuus opetella itsekseen nukahtamista ilman kättäsi tai tissiäsi. Niin kauan kun olet lähellä maidolta haisevine tisseinesi, lapsi varmasti huutaa. Joskus auttaa se että joku muu suorittaa unikoulun äidin puolesta. Esim. isä toimii nukuttajana ja nousee yöllä hyssyttämään.

Hei!

Meillä on 10,5 kk vanha poika, joka söi kerran yössä. Minä pidin rajana etten syötä ennen klo 4. Poikamme ei myöskään ole huolinut pulloa tai tuttiakaan. Yleensä heräili jo n. klo 2.30 ja sitten vaihtelevasti nukkui neljään asti kunnes imetin. Imettämisen jälkeen nukkui yleensä aamuun asti eli klo 7 asti.

Mä mietin monesti, että eihän vauva voi tietää kellon aikoja, mutta en myöskään halunnut imettää "liian aikaisin". Huomasin myös, että nälkä hänellä ei ollut, vaan syömisestä oli tullut vaan tapa. Kesällä aloin vähentää imetyksiä pikku hiljaa päivän mittaan. Heinäkuussa imetin vielä 5 kertaa päivässä ja nyt kuukauden verran olen imettänyt 2 kertaa päivässä; illalla ja yöllä.

Viime viikolla sitten päätin, että nyt loppuu yöimetys. Neljäntenä yönä nukkui koko yön heräämättä ja nyt on nukkunut kolme yötä putkeen ilman yöllisiä heräämisiä. Ekana yösi klo 4 ja 5 välillä enemmän, mutta rauhoittui sitten mieheni silittelyistä ja sylistä. Tokana yönä samaan aikaan heräili ja itki, mutta ainoastaan lyhyitä hetkiä sekä rauhoittui heti mieheni silittelyistä. Kolmantena yönä heräsi kaksi kertaa ja nukahti heti mieheni silittelyyn. Ja neljäntenä yönä heräsi klo 7 ekan kerran. Jos tämä todella meni näin kivuttomasti, niin hyvä, mutta hivenen rohkenen epäillä tämän jatkumista.....

Nykyisin poikamme juo korviketta nokkamukista, jossa on venttilli. Tätä treenattiin koko kesä ja välillä jätin koko mukin jo poiskin, kun hommasta ei meinannut kerta kaikkiaan tulla yhtään mitään. Juotin sitten lasin reunasta, josta joi pieniä määriä. Kunnnes yhtenä päivänä alkoi "imemään" lasin reunaa, jolloin vaihdoin samantien nokkamukiin ja siitä päivästä lähtien meillä on osattu juoda nokkamukista. Juo kerrallaan yleensä desin, joskus saattaa mennä 1,5 dl kerralla. Juotan mukista vähän ruokailun jälkeen ja ennen nukkumaan menemistä. Ruuan yhteydessä ei yleensä paljoa juo, joten juotan silloin vettä lasista. Ehkä pitäisi yrittää siirtyä tohon ruokailun yhteydessä juomiseen, mutta tämä on jo meille hyvä.

Nyt edelleen imetän iltaisin ennen nukkumaan menoa, mutta olen ajatellut lopettaa sen lähiviikkoina. Ollaan alettu antaa korviketta vähän ennen imetystä, josko vaikka kohta hoksaisi, että ei tarvitse tissiä ollenkaan (hiukan kyllä surullista.....äidille). Jos en ole paikalla, niin on kuulemma selvästi kaivannut tissiä hetken, mutta mennyt sitten nukkumaan suhteellisen helposti.

Toivottavasti tästä oli jotain apua mietintöihisi.

Kille

Lainaus:

eli mietin nyt pitäisikö lopettaa imetys, kun yöunet ovat niin pätkittäisiä, koska vauva haluaa maitoa muutaman kerran joka yö, vaikka on jo 12kk vanha.

/--/

Olen itse kuitenkin niin väsynyt, kun joutuu heräämään monta kertaa yössä.

/--/

Eikö imetys kuitenkin vie aika paljon energiaa äidiltä? Tietääkö joku viekö imetys vielä tässä vaiheessa energiaa äidiltä kun lapsi on 1v, synnytyksen jälkeenhän maito on tosi rasvaista.. entä onko maidossa tässä vaiheessa enää mitään ravinteitakaan?

Tuo 12kk ikä on monilla vauvoilla ns. lähentymisen kautta, jolloin rinta suussa saa parhaimman varmistuksen siitä, ettei äiti minnekään ole hävinnyt :)

Moni äiti on hyötynyt siitä, että on päiväsaikaan tehostanut paria imetyskertaa ja muutenkin lisännyt sylittelyä. Joskus yösyöminen on vauvalle mahdollisuus tankata myös läheisyyttä - vaikka ei kyllä ole kovin tavatonta, että vuoden ikäinen vielä ihan syömismielessä haluaa rinnalle myös öisin.

Olisiko sinun mahdollista mitenkään helpottaa noita yöimetyksiä itsesi kannalta? Kello pois makkarista (imetysajan tietämisellä et tee mitään, se monesti vain väsyttää entisestään kun ajattelee, että "vain näin vähän aikaa sain nukkua" tai että "kohta vauva taas herää syömään")? Vauva lähemmäs itseäsi nukkumaan (perhepeti tai sivuvaunu) ettei sinun tarvitse nousta ihan ylös asti? Pari kertaa viikossa vauvan kanssa yhtä aikaa nukkumaan (ensimmäinen unipätkä on monesti se pisin)? Päiväunia yhdessä vauvan kanssa?

Äidinmaidon ravintoaineet eivät vähene imetyksen kestäessä. Mm. rasvapitoisuus lisääntyy yli yksivuotiasta imetettäessä (Mitoulas et al. 2004). Täysimetys vaatii n. 500 kaloria lisää päivättäiseen energiantarpeeseen, mutta kun vauva on 1v ja syö jo jonkin verran muutakin ruokaa, ei tuota voida enää niin täsmällisesti määritellä.

Onhan sinulta kilpirauhasarvot tutkittu? On aika yleistä, että synnytyksen jälkeen äidit sairastuvat kilpirauhasen vajaatoimintaan, jonka yhtenä oireista on väsymys (muita oireita ovat mm. hiusten lähtö suurissa määrissä, palelu, kuiva iho ja ummetus).

Toivottavasti tilanne menee toivomaasi suuntaan.

Ihan hyviä neuvoja ap:lle sinänsä, mutta samanikäisen lapsen äitinä mietin, kannaattaakohan enää ryhtyä imettelemään öisin lapsentahtisesti ja nukuskelemaan päivisin..? Itse elelin niin pikkuvauva-aikana, mutta vauvan 9kk iässä olin jo muutaman kerran yössä tapahtuviin yötisutteluihin niin väsynyt, että päätin toteuttaa yösyöttöjen lopetuksen ja tassu-unikoulun kertarysäyksellä - ja hyvin meni. 3v esikoinen vaatii touhua päivällä ja töitäkin pikkuhiljaa aloittelen muutaman kk kuluttua, joten nämä yhtenäiset yöunet ovat olleet ihanaa pitkästä aikaa. Mitä tiukemmin vauva assosioituu saamaan unen imetyksen avulla, sen hankalampaa voi siitä eroon pääsy olla - tai sitten ei. Itse vaistosin, että juuri tästä assosiaatiosta meillä oli yösyönnissä kyse, koska päivällä meni ruokaa jo noin isolla vauvalla oikein hyvin eikä se yötisuttelu ollut kovinkaan "tehokasta" imemistä. Eli: jos yöimetykset vievät äidin voimat, ne voi takuulla 10-kuiselta terveeltä lapselta jo lopettaa! itse siirsin imetykset tapahtumaan kokonaan makkarin ulkopuolella eli siellä ei syödä enää ollenkaan. Okei, voi olla sitten sata muuta syytä, mikä vauvaa herättelee: liikkumaan opettelu, flunssat ym. mutta nyt on muuan viikko nukuttu ihanan hyvin, ja noissa muissa heräilyissä joita kenties tulee, voi sitten isäkin olla apuna.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat