Seuraa 

Uuden viikon kimppuun!

Sivut

Kommentit (43)

Nyt se närästys alkoi sitten minullakin. Olin viikonloppuna työreissulla Tampereella, ja olin kuolla lauantai-iltana närästykseeni. Aivan järetön närästys!!! Olisi niin kovin väsyttänty, mutta ei puhettakaan että olisi voinut käydä nukkuma-asentoon. Oltiin kaiken lisäksi Varalassa yötä, joten ei ollut mitään mahiksia saada maitoa taikka piimääkään mistään. Kyllä minä kirosin. Päätin etten lähde enää yhdellekään reissulle tämän raskauden aikana niin, että pitää olla yö poissa kotoa! Saisiko vielä kertauksena niitä hyviä närästyslääkevinkkejä. Sellaisia joista ei ole vauvalle haittaa. Kiitos!

Cana & kirppu 29+0

Me tässä kohta lähdetään mummolaan keski-suomeen pääsiäisen viettoon. Ei jaksettu lähteä vielä eilen kun mieskin oli reissussa alkuviikon niin oli kiva olla oman perheen kanssa eilisilta kotosalla.

Tissit on täälläkin kasvaneet ja en pysty enään yhtään olemaan ilman ritsikoita. Olen nyt muutaman viikon jo nukkunutkin ne päällä kun ahistaa nämä painavat kannut ;-)

Rouvaii pohti jo ehkäisyä synnytyksen jälkeen. Itse aion laittaa hormonikierukan koska meillä ei ole sitten ainakaan lähitulevaisuudessa suunnitteilla kolmatta. Nyt tässä välissä esikoisen ja tämän raskauden käytimme kondomia. Meitä se haitannut, jotenkin siihen tottui. Minipillereitähän voi syödä vaikka imettää jos ei halua kondomia käyttää ja niihin saa reseptin jälkitarkastuksessa jos haluaa. Mulla on monet ystävät luottaneet imetyksen ehkäisyyn, mutta muutamalla onkin nyt sitten todella pienellä ikäerolla lapset.. että ainakaan heidän kohdallaan ei ihan täysin luotettava keino ollut. Mutta jos ei ole niin väliksi jos tuleekin raskaaksi niin sittenhän se on ihanteellisin ratkaisu.

Nyt en taas enään muistakaan että mitäs muuta piti sanomani paitsi, että närästys on saapunut tännekin.

Jep, eikun pakkaamaan. Oikein rentouttavaa pääsiäistä ja minä palailen sitten taas ensi viikolla palstailemaan!

Iiran 29+?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mie täällä jo aamuvirkkuilen. Sain pitkästä aikaa nukuttua koko yön hyvin, joten heräsinkin jo kun mies oli lähdössä töihin. En käynyt edes vessassa yöllä :)

Vointi on ollut mitä mainioin viime päivinä. Toki välillä supistelee, mutta ei kipeesti. Lähinnä vaan huomaan, että nyt supistaa. ;)

Tuntuu vaan, että meitin herra on jo laskeutunut turhan alas. Onhan hän ollu raivotarjonnassa jo vaikka kuinka kauan ja puolitoista viikkkoa sitten polilla ultratessa oli jo niin syvällä lantiossa, että ei kasvoja saanut ollenkaan ultrattuu. Nyt huomaa jo mahan mallistakin, että on laskeutunut lisää. Eli miun maha on laskeutunut niin, että rintojen alle on tullut " pöytä" . Ei siis enää pyöreä maha, vaan päältä tasainen. Lisäksi jos vähänkin painaa tuosta rintojen alta alaspäin (siis lantioon/varpaisiin päin) niin tunnen sen painalluksen peräsuolessani. Onko kellään muulla vaavi jo laskeutunut?

Joku kyseli mille rv:lle asti on kehoitettu köllimään. Mulle sanottiin, että jos viikolle 34 päästään, nin hyvä on! Sen jälkeen sais taas liikuskella enemmin. Serkkuni laitettiin toista odottaessaan vuodelepoon jossain vaiheessa ja sanottiin myös tuo rv 34 " rajaksi" . Tuon jälkeen hän vietti normaalia elämää, koska oli sanottu, että jos vaua syntyy, niin ei haittaa. noh vauva syntyi sitten käynnistettynä kaksi viikkoa yliaikaisena ;)

T:Remukka rv 30+3

Pääsiäisterveiset täältä juu! Täytyy nopsasti kirjoitella, että ehtii ottaa esikon tahdisssa vielä päivänokoset. Meni nimittäin viime yö vähän kansanterveydelle, kun NÄRÄSTI niin maan vietävästi!! Siis illalla kun kävin nukkumaan, tuntuu että tulee oksennus, kun närästi niin paljon. Täytyi laittaa 2 tyynyä päällekäin, mutta siltikin oli paha olo ja valvoin yli tunnin ja yöllä vielä heräilin. Mieskin oli juonu kaikki porevedet, kiitti vaan. Täytyy varata oma puteli porevettä, johon teippaan KISSAN KOKOISILLA KIRJAIMILLA, että se on MUN NÄRÄSTYSVESI! Vai onko jotain muita vinkkejä nÄrästykseen, nukkuma-asentoja yms.? Muistan kyllä, että moni muukin kesis on saanut tämän närävieraan osakseen. joku sanoi, että se tuli rasvaisesta ruoasta?? TEhtiin eilen esikon kanssa joulusta jääneestä voitaikinasta muutama omenapiirakka, joten oisko piirakan syöminen aiheuttanut närästystä?

Odessalle tsemppiä, älä turhaan huolehdi, kyllä ne ultrat varmasti paremmin kertovat, jos jokin olisi vialla kuin mitä ilmeisimmin elämää suuremman kumipää-neuvolatädin sf-mittaukset. Kuulostaa oudolta tyypiltä!

Kannujen kasvamisesta: Sitä odotellessa... mulla tosiaan kasvoi esikon kanssa ehkä hikisesti se 1 kuppikoko, ei yhtään sen enempää edes imettäessä. Rintojen muoto kyllä muuttui riippuvammaksi, mutta se ei niin kovin näy, kun nämä ovat kokoluokkaa B.

NYT NUKKUMAAN! hyvää pääsiäistä kesiksille, jos en ehdi enää linjoille!

Uula rv 31 + 2

Voi huh ODESSA, mitä kommentteja terkkariltasi! Jätä omaan arvoonsa! Jos käyrässä ei notkahduksia ylös tai alas niin ei huolta vaikka mitta oliskin iso! Mulla myös ongelmainen SF-mitta ja myös mun terkka tuntuu sen suhteen (ja kyllä muutenkin) antavan ihan liikaa stressattavaa joka kerta kun hänen luona oon käyny...

SF-mittahan on ok tutkimus kun sen tekee aina sama henkilö, ja kun muistaa että on tosi monta seikkaa jotka vaikuttavat siihen mille käyrälle se oma mitta istahtaa. Suuremmat notkahdukset käyrältä saattavat sitten kertoa jotain tärkeää jos nuo edellä mainitut asiat on huomioitu.. Kaikenkaikkiaan kuitenkin erittäin suuntaa antava tutkimus, joka tuntuu aiheuttavan aivan liikaa stressiä äideissä ylipäätään!! Mulla itsellä on ollu sekä edellisessä että tässä raskaudessa hirveen pienet mitat vaikka maha ei todellakaan oo pieni. Syynä on se että oon sen mallinen että kun meen makuulle ni kohtu hulahtaaki " piiloon" alas lantioon. Edellinen terkka edellisessä raskaudessa asian ymmärsi enkä stressannu itsekään lainkaan, mutta tää nykyinen päivittelee asiaa joka kerta kauheen huolestuneena (jonka vuoksi jopa taas kerran menin privaattiin asiaa tarkastamaan ja toteamaan 100e maksaen että hyvin vauva kasvaa, syntymäpainon arvio jopa 4kg!!, kaikki muutenkin täysin ok). Ärsyttää kyllä kun tuo terkkarini huolehtii niin paljo kaikista asioista ja antaa sen niin näkyä. Tuntuu että mä saan yleensä enemmänkin häntä vakuutella että kaikki on ihan ok.. Onko kellään muulla näin?

SF-mitta oli siis eilen 24.5 joka viikkoihin nähden pieni, mutta arvo kulkee omalla käyrällään. Ärsytävä asia oli se että virtsanäytteessä oli nyt sokeria, eli rasitukseen joudun mäkin. Viime raskaudessa oli ihan sama juttu, mut onneks rasituksessa silloin arvot kuitenki priimatasoa. Toiv nyt samoin. Muuten kaikki oli ok, joskin Hb ois voinu olla suurempi (nyt 112) ja painonnlousu vähän vähäisempi (8kg kaikenkaikkiaan).

Muuten luottavaisin mielin täällä odotuksen kanssa edetään. Melkein euforisia tunteita tuo kun tietää että enää n 2kk h-hetkeen... :)!!!

Päivikk11 rv 10+4

Tänne ei uutuuksia.. Muutama supistus pongaitu päivisin ja sit iltasin.. alkaa näköjään pikkusen lisääntyy kun viikkoja paukkuu täyteen..

Ahdistus lisääntyy ja alkanu muuttuun kipeeks.. sattuu tohon rintojen alle.. pallean kohtaan?

Onko teitä muita tollanen vaivannu?

AHdistaa pitkän aikaa ja saa kyllä maata kyljellään muutamia hetkiä että helpottaa, jos helpottaa..

Hormoonit kiusaa taas pahasti.. hermo naksuja tulee otettua miehelle pienistä asioista ja sanoista.. kuten jäätelön ostosta! Enpä mää niitä tonne pakastimeen itteäni varten osta...

ais niin..

Äippäloma alko tänään!!

Eipä tuo mitään muutosta arkeen tuo kun muutenkin puolitoista kk jo kotona ollut!! mutta kuitenkin!!

Ja niin alotin vauvan vaatteiden pesun eilen... aikas monta koneellista tota on.. en tiiä teenkö hieman aikasin ton, mutta 2kk laskettuun.... mitään muut ei kyllä valmiina..

Kannut

juu eipä nää kamalasti ole kasvanu.. oliskohan yhden koon... painavimmiksi kyllä tullu ja maitoa heruu hieman (jos puristaa tai rinta painautuu " kasaan"

mani ja purri 31

Voi Siskot, auttakaa! Miksei kukaan kertonut että nämä rinnat voi kasvaa näin älyttömästi raskausaikana. Kävin eilen ostamassa itselleni valmiiksi imetysliivit, ja jouduin turvautumaan jo E-kuppiin!!! Ottakaa huomioon että liikkeelle on lähdetty B-kupista. Se tosin kävi pieneksi jo heti alkuraskaudessa. Silloinhan rinnat oli tosi kipeätkin, kun ne kasvoi niin vauhdilla... mutta että E!!!!

Cana & kirppu 29+3

huh huh... olen vieläkin vähän toipumistilassa tuosta käynnistä... Mä en tajua sitä meidän neuvolantätiä. Se pamauttelee sellaisia sammakoita suustaan, että tulen lähes aina hysteerisenä neuvolasta kotiin. Nytkin taas. Kaikki oli mielestäni oikein hyvin. Painoa tullut 500g/vko, RR 112/64, Millin syke 150 -eli sama ku jo noin parin kuukauden verran joka kerta... mutta sitten: sf-mitta.

Viikkoja on nyt siis 31+3 ja terkka sai tuloksen 31cm! Kertokaa nyt hyvät ystävät onko se hälyttävän suuri tulos?! Yläkäyrällä toki, mutta en mä itse siitä olisi huolestunut, ellei terkka olisi pelotellut. Väitti ison mitan kielivän kromosomihäiriöstä tai sydänviasta ja että ensi kerralla jos vielä on yläkäyrällä, täytynee asiaa tutkia enemmän.

Pääsin kotiin ja tajusin vasta täällä, mitä se terkka todella sanoi. Katselin äitiyskorttia ja totesin, että viimeksikin mitta oli samaisella yläkäyrällä, vaikka samalla viikolla olin käynyt polilla ultrassa, jossa Millin koko olikin sievästi keskikäyrällä. Eli päätin nyt olla hermostumatta. Silti ottaa päähän moinen paniikinnostatus. Tulisihan ammattilaisen tietää, miten herkkiä raskaanaolevat voivat olla ja varsinkin jos odottaa ensimmäistään.

Sokeria pissassa ei ole kertaakaan ollut, joten siitä kasvu ei kuulemma voi johtua. Voisikohan syynä olla ihan vain se, että mä olen 175cm ja mies 185cm pitkä... Ehkäpä meidän vauvastakaan ei ole tulossa mitään pikkaraista.

Anteeksi nyt tämä vuodatus, mutta olen ihan poissa tolaltani, vaikka kuinka yritän mieltäni hallita. Kommentoikaa nyt rakkaat kanssasisaret, onko minulla oikeasti syytä olla huolissaan?!

Odessa79 ja Milli 31+3

Aika outoa terkalta laukoa tollasia arvioita yhden mittauksen suhteen, voihan se olla että vauva on vaikka jalat suorana tai muuten oudossa asennossa? Siis en tiedä onko se mahdollista mutta voihan niitä syitä olla muitakin kun vaan " kamalan hirveät kohtalot" . Mutta jos olisin sinä niin menisin yksityiselle lääkärille käymään, niin saisin mielenrauhan. Kyllähän tuo mitta on aika huima, mutta varmaan siihen on joku ihan väliaikainen asentosyy...

On kyllä ihan hanurista joutua miettimään tollasia juttuja!

SM

Aika on sujahtanut tosi vikkelään, kun palasin piiiiitkältä saikulta töihin. Meni peruskunto kölliessä niin pohjamutiin, että illalla ei jaksa työpäivän jälkeen mitään, ei edes palstailla. Mutta oli kyllä kiva mennä töihin ja lopettaa se suppareista panikoiminen, ne tosiaan loppuivat lääkekuurilla täysin. Olen jopa juossut bussin kiinni yhtenä aamuna ilman mitään supistusta :)

Mutta jottei kaikki olisi aivan liian helppoa, niin mun närästys on nyt sitten ihan refluksia ja johtuu palleatyrästä :( Täytyy sanoa että tämä raskaus kyllä todellakin jää viimeiseksi, en enää lähde tähän vaivaisleikkiin, jos tekee lisää lapsia mieli niin adoptoin. Syön raskauden loppuajan vatsakatarrilääkitystä ja toivon että synnytys hoitaa vaivan, koska imettäessä ei lääkitystä voi käyttää, on nytkin vähän arveluttavaa...

Aatu on tosi vilkas ja hikkailee jatkuvasti, joten ei tarvi hirveästi pähkäillä onko elonmerkkejä. Neuvola on vasta ensi viikolla joten saas nähdä miten on paino kehittynyt, masu on ainakin nyt jo yhtä iso kuin esikoisesta juuri ennen synnytystä, muuten tuntuu että mitoissa on pysytty rintoja lukuunottamatta.

Skitsoilua on täälläkin ilmennyt milloin mistäkin syystä ja hermot eivät meinaa kestää mitään, taitaa kuulua kuvioon näillä viikoilla. Vauva ja synnytys rupeaa konkretisoitumaan ja paineita ilmaantuu. Mua pelottaa synnytys, muuton tuomat muutokset sosiaaliseen verkostoon (hiekkiskuviot, iikk!) niin itsellä kuin esikoisella, arjen sujuminen... Ja sitten ottaa tää vaivaisuus päähän, tuntuu joinain päivinä että elämä on pelkkää röyhtäilyä, ummetusta ja pukamaa. Toisina päivinä sitä taas innoissaan selaa kantoliina- ja kestovaippajuttuja ja tilailee netistä vaatteita ja muuta tilpehööriä aivan fiiliksissä... hörhötihör!

SM & Aatu 28+5

Heipat! En olekaan vähään aikaan kirjoitellut. Näin jääs töistä lomalle jo viime viikon keskiviikosta lähtien, joten kotona ei ehdi koneelle kuin esikon päikkäriaikaan!

Tosiaan meitsi keskittyy tästä eteenpäin kotitöihin. Ensin olen viime kesän kesälomalla ja sitten 27.4. lähtien virallisesti äitiyslomalla. On ollut ihan mukava olla kotona, kun ei ole enää niitä aamukiireitä esikon kanssa, eikä tarvitse enää murehtia muista kuin näistä kotihommista.

Tosin meillä on ollut tässä aika paljon ohjelmaakin, mm. viime perjantaina oltiin lapsimessuilla yhden kaverin ja hänen lastensa kanssa. Oli aika rankka päivä, kun 5 tuntia jalkeilla ja nostelin esikkoa 2 v. milloin mihinkin temppurataan ja pomppupaikkaan ja vaunuihin ja pois. Illalla kun tultiin kotiin oli häpyhuulet ihan puutuneet! Onko muillla vastaavaa, että pitkään jalkeilla olo tuntuu puutumisena tuolla alapäässä? Olin niin poikki että pelästyin vähän, mitä jos synnytys tästä alkaa, kun mieskin oli kaverinsa polttareissa 400 kilsan päässä... ja molemmat isovanhemmat reissussa - toiset Lapissa ja toiset Pietarissa! Eli ois ollu vähän tenkkapoo, mihin esikoisen laittais, jos synnärille ois pitäny lähteä keskellä yötä! Onneksi ei siis synnytys käynnistynyt. Mutta kyllä se muistutti, että pitää tosiaan tehdä suunnitelma, mihin esikon laittaa, jos synnytys käynnistyisi paljon etuajassa. Miehellä ei ole onneksi kuin yksi yöreissu työn puolesta ennen synnytystä. Eli siihen täytyy kehittää jokin kuvio, kun isovanhemmilla kestää 1,5 h tulla tänne. Voikohan synnärille ottaa lapsen edes tunniksi mukaan?? Riippuu tietty, onko rauhallinen vai syöksysynnytys... Ei kai sitä suositella, mutta eihän ne voi käännyttääkään.

Joo neuvolassa tosiaan tänään käytiin ja kaikki ok. Painoa tullut 11 kg (grr, siis koko aikana, ei onneksi viikossa ;) Hemppa 122 ja sf-mitta 29, paiseet 122/72. Pisussa ei sokrua eikä valkuaisia. Tota sokrua aina jännitän, kun kerran oli pissassa sokeria. Vaikka sokerirasituksessakin kaikki arvot hyvät. Joku kyselikin aiemmin, millä perusteella sokerirasitukseen joutui. Mulla oli raskauden alussa BMI 27 ja sen vuoksi jouduin, tai pääsin pikemminkin rasituskokeeseen. Sehän on hyvä, että asia tutkitaan, niin osaa sitten ruokavaliolla yms. vaikuttaa siihen, ettei vaaveli kasva liikaa.

noniin, nyt jatkan muita hommeleita, palataan!

Uula rv 31 + 0

Moi,

no, ollaan me tosiaan kaikki käyty tällä viikolla neuvolassa :-). Minäkin kävin tiistaina. Kaikki oli hyvin. SF-mitta oli 28 - lähellä ylärajaa mennään. Painoa ei ole tullut lähtöön kuin 2 kiloa, mutta koska tuo SF-mitta on noinkin " korkealla" niin ei terkka ollu yhtään huolissaan. Ja paino kuitenkin on nyt noussut koko ajan sen oksentelusta johtuvan pohjalukeman jälkeen.

Masuasukin sykkeet oli 160 molemmin puolin. Hurjia spurtteja hän otti välillä - syke nousi ja pikkuinen karkaili koko ajan :-).

Kauheeta kun [b]Hulda[/b]llakin oli ollut pelottava kokemus! Onneksi sielläkin vielä kaikki nyt ok ja maltahan tosiaan lepäillä, ettei tuollainen episodi pääse toistumaan. Onko sulla nyt tiheemmin kontrolleja ja pääseekö ne tutkimaan sitä kohdunsuun tilannetta milloin?

Kaikille lepäilijöille ja meille muillekin: tuntuu, että se viikko 35 on vielä tosi kaukana, mutta nopeasti sekin tulee! Ja sit saadaan antaa näitten pikkuisten tulla tähän maailmaan jos ovat tullakseen :-). Ittelläki on niin sellanen olo, että kuinkahan pitkään tää tyyppi pysyy masussa, vaikkei sinänsä mitään syytä huoleen ole...

Hurjan koleita kelejä nyt taas on ollu. Mulla sattu eilen aivan kauheen paljon rintoihin kun olin ulkona. Just vihloi siihen tyyliin, että rintatulehdus ois tulossa. Loppui onneksi kun pääsin sisälle lämpimään. Ei yhtään kiva tunne! Kävelin tuolla kaupungilla rintojani pidellen. Saatto siinä joku ohikulkija hieman ihmetellä, mutta ei sillä väliä!!

On sulla [b]Odessa[/b] tosiaankin kummallinen terkka! Ois nyt vielä pitänyt mölyt mahassaan ja puhunut " huolestaan" sitten vasta kun ja jos ois kokenu jatkotutkimukset tarpeelliseksi. Luulis senkin tajuavan, ettei meille raskaanaoleville voi tuollaista laukoa.

Anoppi on tulossa parin tunnin päästä, joten pitää alkaa siivoomaan. Mukavaa pääsiäistä kaikille!

-satu ja sintti rv 30+5

Kirjoittelenpa minäkin pitkästä aikaa (lukemassa kuitenkin käyn päivittäin ;) ).

Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa. Oma vointi on kohtalaisen hyvä. Kun vain muistaa ottaa rauhallisesti niin illallakin on vointi hyvä (jos touhuilee päivän aikana paljon, koskee illalla mahaan). Maanantaina alkoi kesäloma ja sen jatkeeksi onkin sitten jo mammaloma. Onneksi enää ei tarvitse kärvistellä töissä (tosin jouduin olemaan selän takia saikulla pari viikkoa jo ennen kesäloman alkua).

Odessalla (olikohan oikea nikki) on kyllä ihmeellinen neuvolatäti. Luulisi ammatti-ihmisen osaavan kohdella herkässä tilassa olevaa odottajaa... Lietsoa nyt turhaa paniikkia... Jotain muutakin minun piti kommentoida, mutta en nyt yksinkertaisesti muista mitä (ne on nämä raskausaivot ;) ).

Fay 31+5

Täällä erittäin laiska kirjoittelija pitkästä aikaa.Lukemassa käyn miltei päivittäin ja monella teistä on ollutkin kaikenlaisia ongelmia yms,mutta toivotaan että kaikilla tämä loppuraskaus menisi hyvin.Ja kovasti tsemppiä kaikille jotka joutuvat olemaan levossa!

Omaan napaan sitte; Olen ollu pari viikkoa saikulla liitoskipujen ja väsymyksen vuoksi,huomenna taas kokeilen töissä oloa.Äippäloma alkaa 19.5,uskon että en kyl enää toukokuus ole töissä.

Viikkoja kasas nyt 28,sf mitta tais olla viime viikol 25,5,hb kohtalainen,RR loistava,painoa tullut yhteensä 4,1 kiloa koko raskausaikana.Sinänsä kaikki onneksi hyvin.

Muuten,kuka teistä päivittelee LA listaa?Kun mulla on siinä la 16.6,mutta se on muuttunut,eli mun LA on 25.6.Olisiko joku ystävällinen ja vaihtas sen?Ite olen täys tumpelo kaikis tietsikal tehtävis hommis...Kiitos.

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

-Tessa75& vauveli rv28-

Heissan siskot! Tuuli@lle, manille ja muillekin kiitos vielä närästysvinkeistä. Minulle lääkäri suositteli Gaviscon nimistä lääkettä illalla otettavaksi. Se on kuulemma nestemäistä. Saa kattoa miten vörkkii. Eilen illalla söin iltapalaksi puuroa, raejuustoa ja mustikkakeittoa, ja sain alkaa nukkumaan ilman isompia närästyksiä. Vedin myös saman satsin aamupalaksi, ja olen säästynyt ainakin näin aamupäivällä närästykseltä.

Remukalle: Meidän kirppu ei ole vielä laskeutunut. Oli kylläkin tänään neuvolassa jo pää alaspäin, mutta hän tuntuu vaihtavan asentoa vielä parikin kertaa päivässä... tilaa kun on.

ON: Tosiaan tänään oli toinen lääkärineuvola, ja kaikki näytti olevan hyvin. Kohdunsuu oli edelleen kiinteä, kiinni ja 4 cm pitkä, joten sen puoleen ei ole hätiä mitiä. Verenpaineet oli loistavat, eikä hemppaa edes mitattu kun se viimekerrallakin oli niin hyvä (134). Pissi oli jälleen puhdas ja sf-mitta oli noussut liki yläkäyrille, 28 cm. Ainoa asia jossa oli tullut miinusta, oli paino. Eli se oli tippunut kilon verran. Syynä varmaan viimeviikon oksennustauti ja sen jälkeisten närästysten pelossa kaiken rasvaisen poisjättö ruokavaliosta. En kuitenkaan saanut nuhteita, sillä painoakin seurataan pitkässä juoksussa, ja onhan noita kiloja tullut jo tähän mennessä 12 :)

Paikalla oli myös kaksi lääkäriopiskelijaa, jotka sai tutkia minut mahanpäältä, eli tarkastaa kirpun asennon. Se toinen ei millään meinannut saada kirpun päätä käsien väliin ja kouri mahaani varmaan 2 min. Mulla alko naurattamaan aivan hervottomasti, ja sehän tiesi sitä että mähä alkoi pomppimaan ihan älyttömästi, ja sitten kaikkia nauratti... Ja tästä eteen päin neuvolatahtia kuulemma kiristetään kahden viikon välein?!? Tietääkö joku miksi?

Hauska päivä siis. Kaikki hyvin neuvolassa, ja ainakaan toistaiseksi ei ole vielä närästänyt yhtään... ja aurinkokin paistaa. Mukavaa päivänjatkoa myös teille muille!!!

Cana & kirppu 29+1

ei ole tullut niin kirjoiteltua kun ei ole oikein mitään sanottavaa tästä raskaudesta, kaikki vaan menee mallillaan. Tosin alan jo laskeskella päiviä tuonne kesäkuun 14. Alkaa maha vähän kyllästyttää, ja se että, nyt rupeaa vaikuttamaan niin kaikkeen olemiseen tuo mahan koko.

Se on huvittavaa miten raskauden alussa vaan odottaa että maha kasvaa ja on ylivarovainen kaiken suhteen vaikka voisi elää ihan tavallista elämää, mutta kun on niin raskaana niin raskaana. Ja nyt kun sitä mahaa on vaikka muille jakaa se alkaa tympiä, eikä pysty ihan niitä normijuttuja puuhaamaan. Tekis niin mieli juoksulenkille esim :)

Mulla on huomenna neuvola, joten liityn tätän pääsiäisneuvolaruuhkaan. Oma terkkani on ollut ainakin tähän asti mukava (koputetaan puuta). Vointi kun on mitä mainion ja firma pitkälti mun kontolla en pidä kiirettä äitiyslomalle jäämisen kanssa, töissä onkin alettu veikkailla että lähden neuvottelusta synnyttämään ;)

Olen saanut miehen innostumaan kaikista hankinnoista, meillä on sänky valmiina makkarissa, vaunut ja kaikkea pientäkin jo hankittu, nyt ajattelin odottaa että pakkaus tulee ennenkuin hamstraan loput tavarat...

Miten muuten ajattelitte hoitaa vauvan uniolosuhteet kesällä, ollaan mietitty sellaista unipussia, mutta tarvitaanko tyynyä/peittoa ollenkaan alkuun?

Täytynee raportoida neuvolakuulumiset huomenna,

Rouvaii

terkka itse myönsi, et vauva oli vetänyt itsensä täysin suoraksi ja että mittaustulos saattaa nyt vähän valehdella, koska korkeimmasta kohdasta täytyy mitta ottaa ja vauva oikein puski peppuansa läpi. Lisäksi mulla on kohtu jyrkästi eteenpäin kallellaan ja istukka takaseinässä. Nekin käsittääkseni vaikuttaa mittaukseen.

Sitten yritin terkalle selittää sitäkin, et mulla jo ekalla lääkärikäynnillä päiviteltiin kohdun kokoa... et vastas silloin kuulemma viikkoa 15, vaikka oli viikko 12. Ultrassa sitten tarkentui, että Milli itseasiassa oli vielä pienempi kuin menkoista laskettuna. Mun siskolla oli sama homma läpi raskauden... koko ajan päiviteltiin kohdun kokoa ja kuitenkin poika painoi syntyessään jotain 3300g. Nyt olen vähän onnistunut rauhoittamaan itseäni, kun olen faktoilla perustellut.

Olen käynyt tässä raskaudessa lisäksi 7x ultrassa, joista 5 on ollut erikoislääkärin tekemiä ja yksi 4d-ultra, jossa tutkittiin sydämen verenvirtaukset ja rakenteet, sekä otettiin sykekäyrää. Tuolla 4d:llä pystyy kuulemma poissulkemaan 90% kaikista sydänvioista. Yhdessäkään ultrassa ei mitään rakennepoikkeavaa ole ollut, eli nuo kromosomiviatkin luulisi olevan melko harvinaisia.

Mutta... vituttaa silti tuon terkkarin asenne. Miksi ihmeessä täytyy aina kertoa ne kaikista kamalimmat vaihtoehdot?! Ekoilla kerroilla haukkui mun vauvaani " vilkkaaksi ipanaksi" , kun ei saanut sydänääniä kunnolla kuuluviin runsaan liikkumisen takia. Sitten huusi mun suppareista, et enkö mä tajua ottaa rauhassa, et mä aiheutan lapselleni keskenmenon(viikkoja oli tuolloin n.25, jolloin ei edes puhuta enää keskenmenosta vaan ennenaikaisesta synnytyksestä), kuitenkaan ei ollut valmis antamaan mulle lääkäriaikaa, jotta olisin päässyt pois hoitotyöstä joka supistukset aiheutti. Ja nyt sitten tämä. Huh huh...

ja KUUMETTA: Tää terkka on täällä Helsingissä, missä se sinun " karmea akka" on?

:)

Odessa

Neuvolaterveiset siis myös täältä!

Odessa: kuulostaa aika kamalalta terkalta tuo teidän täti. Pitäis ammattilaisen ymmärtää ettei voi laukoa mitä tahansa. Kuulostaa siltä, ettei ota huomioon odottajan tunne-elämää ollenkaan ja minun mielestä muutenkin aika heikot perusteet epäillä mitään olevan vialla, jos muuten kaikki on menny ok ja ultratkaan ei ole mitään hälyyttäny.

Niin, tässä vähän meikän neuvolakuulumisia: Hb 116 (oli noussut ed.kerrasta jolloin oli 110), paineet ok, painon nousua n. 5 kg alkupainosta) ja sf-mitta 29. Tuo sf-mitta alkaa lähennellä yläkäyrää, mutta ultran mukaan vauveli keskikokoinen. Kävin nimittäin viime viikolla istukkakontrolliultrassa, jossa katottiin, onko istukka noussut kohdunsuulta. Ja olihan se kuulemma ihan turvallisella alueella eli näillä näkymin alakautta pitäis vauva saada maailmaan. Raivotarjonnassa oli ainakin tänään...

Väsymystä oon alkanu tuntea taas enemmän, voi olla että osittain johtuu alhaisesta hb:sta. Päiväunet tekee terää :) Ja piristävä kirje Kelasta saapui tänään postissa: eivät ole unohtaneet minua, vaikka välillä epäilin ;) Tuntuu tuo äippäraha isolta kotihoidontuen jälkeen. Hyvä niin.

Nyt alkaa väsy painaa silmäluomia, taidan suunnata kohti höyhensaaria kohtapuolin tämän pikku hikkaajan kanssa.

Hyvää pääsiäistä!

t. Suffeliini rv 30+4

Mulla non kyllä aina niin tylsät jutut kun on niin hyvin mennyt tämä raskaus, seuraava (jos luoja suo) on sitten varmaan ihan kamala ;)

Sf mitta oli 28 ja painoa oli tullut 700g kuukaudessa, nyt yhteensä kyllä melken jo kymppi täynnä... Sykkeet ja liikkeet hyvät ja verenpaineet matalat kuten aina ja hemppa kohtuullinen, käskettiin popsia rautaa säännöllisemmin. Sain koko loppuraskauden neuovola-ajat ja yhden lääkäriajan vielä. Hurjaa oli todeta että kohtahan tämä on pulkassa...Patisteli täti myös soittelemaan synnytysvalmennuksien perään naikkarille. Ei mitään kummempaa siis tosiaan!

Eilen juteltiin miehen kanssa mites ehkäisy sitten vauvan syntymän jälkeen kun kondomi ei oikein kumpaakaan kiehdo ja kierukka tuntuu niin pysyvältä kun todennäköisesti ei kauheen pitkään väliä pidetä. Pohdittiin myös menisikö imetyksen turvin ja antaisi sitten vaan tulla jos on tullakseen... Onko kellään ehdottaa muita vaihtareita, käsittääkseni naisille on joku hormonijuttu mahdollinen, onko?

Noniin, ehkäpäs nukkumaan, hyvät pääsiäiset :)

rouvaii 30

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat